goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

Heren, niet zo kort door de bocht...

Er zijn zijn ontwikkelingen geweest die verschillende stijlen hebben opgeleverd.
En het echt niet zo dat de afstammelingen van de Amerikaanse slaven een andere muziek ontwikkelden en de blankies alleen maar Mozart hadden...

De muziektheorie is slechts een beschrijving van wat er in een bepaalde stijl kan gebeuren.
Vergelijkbaar met het feit dat zinsontleding niet de eigenlijke taal is...

Wout
 
Origineel geplaatst door Tom Thomas
Te gekke site Sander. Bedankt!


gr. Tom:okdan:

Ik heb hem niet gevonden, je moet iemand anders bedanken uit deze thread :D maar toch bedankt hoor :P

Muziektheorie is eigenlijk een hoop ongestructureerde kennis en berust niet meteen op 'logica'. Veel zaken zijn geformuleerd toen de logica nog niet zo heel erg in zwang was, dus eigenlijk mag je daavan niet uitgaan. Net zoals het maken van brood ook niet 'logisch' is. Het is gewoon zo.
idd Wout, tsja, ik vraag me altijd af, als ik sommige pianisten hoor improviseren enzo, hoe ze al die kennis zo paraat hebben.. waar ze op dat moment aan denken zeg maar. Zien ze de vormpjes? denken ze in modes? of denken ze in afstanden? of dit alles door elkaar.. ik weet het niet, ik verzin voor mezelf maar ezelsbruggetjes om het te onthouden en paraat te hebben, ookal is het niet altijd theoretisch correct.. eigenlijk kijk ik het meest naar vormpjes op het klavier denk ik.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Heren, niet zo kort door de bocht...

Er zijn zijn ontwikkelingen geweest die verschillende stijlen hebben opgeleverd.
En het echt niet zo dat de afstammelingen van de Amerikaanse slaven een andere muziek ontwikkelden en de blankies alleen maar Mozart hadden...

Wout


Nee hoor Wout,

Wij hadden vanzelf de blues, jazz, soul, funk, hiphop en r&b wel uitgevonden...........NOT

James White.....dat klinkt toch ook voor geen meter......Of josje steen die zondodig soulzangeresje moet spelen.

Kort door de bocht of niet........

Music was saved from absolute boredom and stiffness by the black man.
 
Wat muziektheorie betreft: zie ook hier. En als die thread op zichzelf niet nuttig is: hij staat vol met verwijzingen naar weer andere threads over muziektheorie, en één van al die threads gaat vast wel nuttig zijn! :okdan:
 
Origineel geplaatst door Sander02
idd Wout, tsja, ik vraag me altijd af, als ik sommige pianisten hoor improviseren enzo, hoe ze al die kennis zo paraat hebben.. waar ze op dat moment aan denken zeg maar. Zien ze de vormpjes? denken ze in modes? of denken ze in afstanden? of dit alles door elkaar...

Ik merk zelf dat ik bepaalde "riedeltjes", volgordes van toetsen, onthou. Ik kan ook niet improviseren in alle toonsoorten, omdat ik de riedeltjes alleen maar paraat heb voor een beperkt aantal.

Uit gesprekken met andere muzikanten, o.a. de gitarist uit mijn band, blijkt toch echt dat ze (soms onbewust) ontzettend veel muziektheorie tussen de oren hebben zitten. Ze zeggen wel dat ze "voelen" wat er gespeeld kan worden. Maar wat ze meestal bedoelen is dat ze weten in welke toonsoort het nummers staat, weten in welk akkoord ze op een bepaald moment zitten, weten op welk moment de overgang naar het volgende akkoord komt, en weten welke noten wel/niet goed klinken bij het huidige akkoord. En dat allemaal zonder er bewust aan te denken! In leertheorie heet dit stadium overigens "onbewust bekwaam". En dat bereik je via "bewust bekwaam" (=weten hoe het moet) en veel oefenen.

Overigens, gitaristen en bassisten hebben het wel makkelijker dan toetsenisten, weet ik sinds vorig jaar. Door de manier waarop een klavier in elkaar zit, met witte en zwarte toetsen, veranderen per toonsoort ook de vingerzettingen van de akkoorden die je in die toonsoort wilt spelen. En dus ook de vingerbewegingen van noten die wel/niet klinken als je improviseert. Op een gitaar of een bas is de vingerzetting altijd hetzelfde, alleen de positie van je hand op de hals is per toonsoort anders. ;{
 
Wat ik me ook afvraag: waarom vindt iemand bepaalde nummers goed? zijn bepaalde mensen gevoeliger voor bepaalde tonen/klanken? Is er bv een verband in klanken of schema ofzo (?) tussen Across 110th street van Bobby Womack, Swollen van Bent en Single Handed Sailor van de Dire Straits? Waarom vind ik die nummers zo mooi? Het heeft geen bal met de text te maken..
 
Origineel geplaatst door Jena_mu6
Nee hoor Wout,

Wij hadden vanzelf de blues, jazz, soul, funk, hiphop en r&b wel uitgevonden...........NOT

James White.....dat klinkt toch ook voor geen meter......Of josje steen die zondodig soulzangeresje moet spelen.

Kort door de bocht of niet........

Music was saved from absolute boredom and stiffness by the black man.

Blues en Jazz is nice :)
Hiphop en r&b is het lelijkste (NAAR MIJN MENING!!) muziek ter wereld :)
Het gaat dus bergafwaarts ;)
 
Ik denk wel dat veel muziek een kwestie is van gewenning. En dat je dus meer hebt met muziek die je "mooi" vindt, en daardoor ook veel draait. Wat mij wel heeft geholpen om meer mooi te gaan vinden, is erover praten met mensen die andere muziek mooi vinden. Laat ze maar vertellen wat zij horen, en waarom dat voor hen goed klinkt. Vaak ga je dan zelf ook anders luisteren. Andersom kan ook: ik heb mij ooit verbaasd over een vriendin die Jarre's Equinoxe eng vond klinken.

Vervolgens heb ik ook nog dat muziek mooi vinden nog niet zegt dat ik die muziek ook zelf kan maken. Zo zit er in goede soul/R&B (en in de betere Jarre-nummers) een bepaalde "flow" of groove die ik niet in mijn eigen knutsels krijg. Ik maak toch vooral "witte mannen stampers". =(
 
Origineel geplaatst door Yost
Overigens, gitaristen en bassisten hebben het wel makkelijker dan toetsenisten, weet ik sinds vorig jaar. Door de manier waarop een klavier in elkaar zit, met witte en zwarte toetsen, veranderen per toonsoort ook de vingerzettingen van de akkoorden die je in die toonsoort wilt spelen. En dus ook de vingerbewegingen van noten die wel/niet klinken als je improviseert. Op een gitaar of een bas is de vingerzetting altijd hetzelfde, alleen de positie van je hand op de hals is per toonsoort anders. ;{

Ik zie het probleem niet echt; gewoon een kwestie van een beetje oefenen toch, om die dingen 'in je vingers' te krijgen? En de vingerzetting op gitaarhalzen is zeker niet altijd hetzelfde, behalve als je elk akkoord altijd in dezelfde omkering en dezelfde samenstelling speelt. Volgens mij is het dus niet hoe moeilijk het is, maar hoe moeilijk je het jezelf wil maken.

Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
Wat ik me ook afvraag: waarom vindt iemand bepaalde nummers goed? zijn bepaalde mensen gevoeliger voor bepaalde tonen/klanken? Is er bv een verband in klanken of schema ofzo (?) tussen Across 110th street van Bobby Womack, Swollen van Bent en Single Handed Sailor van de Dire Straits? Waarom vind ik die nummers zo mooi? Het heeft geen bal met de text te maken..

Kwestie van smaak, combinatie van klank+harmonie. Zoek 's uit wat er in die mooie nummers gebeurt (klank en noten). Waarschijnlijk is er een verband. En dat dan natuurlijk oneindig vaak kopiëren in je eigen tracks. ;)
 
Nog even terug naar de "passende noten" theorie

Nog even terug naar de "passende noten" theorie

Ik heb nog even wat oude aantekeningen nagekeken over volgordes van akkoorden.

Akkoordvolgordes heten kadensen of akkoordverbindingen. Hier zijn een aantal gangbare kadensen:
- Openingen: I-V, I-IV
- Klassiek tijdelijk einde (aan het einde van een nummer, maar ook middenin om een deel van het "verhaal" af te sluiten): IV-I
- Pop tijdelijk einde: VII-I
- Definitief einde: V-I
- "Muzikale verhalen": I-V-IV, I-IV-V-I, VI-VII-I (pop)

Ik heb deze theorie trouwens ooit opgestoken tijdens een hele goede workshop met Julius Ament, http://www.centrummuziek.nl/ccm/julius_nl.htm. Hij had toen ook een boek, "Muziek met de computer", waarin basiscompositieleer stond.
 
Iedere improviserend musicus heeft een idioom: bepaalde loopjes en akkoorden die hij/zij vaak gebruikt. Dat idioom wordt al spelend aangeleerd en uitgebreid. Natuurlijk zijn er ook veel dingen van anderen overgenomen.
Een saxofonist als John Coltrane is herkenbaar aan 'zijn' loopjes. Hij had er natuurljk erg veel, maar echte jazzkenners herkennen ze meteen.

Typisch zo'n 'onlogisch' muziekgegeven.
Jazz muzikanten vragen bij improvisatie altijd naar de 'changes', oftewel het akkoordenschema. Vaak is het antwoord dan 'blues' of 'rhythm'. De eerste term duidt op het bluesschema, toch wel al om bekend, het andere verwijst naar het Gershwin nummer 'I got rhythm', oftewel C - Am - Dm - G. Deze schema's worden erg vaak gebruikt. En laat daar de term 'rhythm & blues' vandaan komen... Muziek is door mensen gemaakt, niet door logica.

Improviseren leer je alleen maar door luisteren naar anderen en veel nadoen.
Wat een luie 'a'...

dus... OEFENEN!

Gitaren zijn instrumenten waarop moduleren vaak alleen maar opschuiven is :) Toch ligt de kracht van het instrument in de wijze waarop alles wordt afgesteld en bespeeld. Van de piano kan je zeggen dat die altijd als een piano klinkt, terwijl Jimmi Hendrix z'n gitaargeluid duidelijk afsteekt bij bijvoorbeeld dat van Mark Knopfler. Het is een uiterst flexibel en daardoor een veel persoonlijker instrument dan bijvoorbeeld een synthesizer. Zo-wie-zo omdat de muzikant met z'n vingers het geluidvormend deel van het instrument, de snaren, rechtstreeks bespeelt. Bij de piano zit er een mechanisme tussen en de synth... ach ja... Maar het meest persoonlijk instrument is toch wel de menselijke stem.

Wout

Was Gershwin een neger? :D

Pfoei,dat valt niet mee... een stukje schrijven op de computer en een groep 4 basisschool runnen ;)
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door gremlin23
Blues en Jazz is nice :)
Hiphop en r&b is het lelijkste (NAAR MIJN MENING!!) muziek ter wereld :)
Het gaat dus bergafwaarts ;)

Dat is zo raar, hoe kun je een muziekstijl nou lelijk vinden.
Ik weet zeker dat ik jou een hiphop nummer kan laten horen wat je mooi vindt, dat je er niks van kent betekend natuurlijk niet dat het niks is.
 
hehe inderdaad .... hij vindt jazz en blues mooi maar hip hop en rhythm & blues vindt ie lelijk :D De Todays RnB Sound die je op de radio elke 2 minuten te horen krijgt, valt te betwisten inderdaad :erm: En hiphop is ook zoveel meer dan alleen domme raps over hoeren, geld en gang bangs. Want dat vind ik ook maar niks
.. Een beetje open minded zijn als je muziek maakt is geen slechte zaak
 
iedereen zoekt blijkbaar een goed-bijelkaar-passende-noten-theorie.. deze thread is al 1050 keer bekeken :D .... en maar in de vijftig posts..
 
Back
Top