goed-bij-elkaar-passende-noten-theorie ?

klinkt het dan is het goed:)
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
maarre, dat is geen theorie vind ik...

Tjee, wat is er met de term dat 'theorie gestolde praktijk is' gebeurd?
Klinken bepaalde tonen wel goed samen en andere niet? Dat was er eerder dan de muziektheorie.

Wout
 
Ik heb gemerkt dat het beetje theorie dat ik ken, mij ontzettend helpt bij het afmaken van een track.

Vroeger zat ik vaak maar wat te doen, en dan ontstond er iets leuks, maar er was nooit een begin, een midden, of een einde. Dat was dan blijkbaar de inspiratie, maar de transpiratie werd niet ingevuld.
Als ik nu iets bij elkaar gedroedeld heb, zorgt de theorie er voor dat ik er " meer" van kan maken. En ja, de briljante dingen ontstaan nog steeds als je op het juiste moment van de theorie af weet te wijken....
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Tjee, wat is er met de term dat 'theorie gestolde praktijk is' gebeurd?
Klinken bepaalde tonen wel goed samen en andere niet? Dat was er eerder dan de muziektheorie.

Wout

wat jij daar zegt is wat anders dan lukraak random wat noten spelen en hopen dat het klinkt, en als het klinkt dan is het goed.

je moet een bepaalde achtergrond hebben, je moet weten wat klinkt en wat niet. de kans dat je een volledig goed klinkend stukje muziek maakt door maar te noten aan te slaan is zeer klein, daarbij bedoel ik natuurlijk een stukje jazz, blues, pop of folk, iets waarbij je in een bepaalde context werkt. bij experimenteel kan je gewoon alles doen, in dance kan je een nummer maken met alleen maar C's erin (daft punk - rollin' and scratchin')

of lul ik nu maar wat?

kort samengevat: je kan op je gehoor uitzoeken welke noten samen klinken en welke niet maar dat hangt voor 99% van de context af. een Cm accoord en een fis? speel het los en het klinkt niet. speel de bluestoonladder en dan kan het weer wel. als ik iets maak probeer ik ook wel wat maar ik hou in mijn achterhoofd de theorie wat er wel en niet samen klinkt.

leer de intervallen!!! ;)

dan kan je op je gehoor de-bij-elkaar-passende-noten zoeken en wat moois er van maken.

ik zeg niet dat je alles volgens theorieen moet doen en zo maar je moet toch IETS van kennis hebben van muziek lijkt me...
 
Origineel geplaatst door bliepbliep
wat jij daar zegt is wat anders dan lukraak random wat noten spelen en hopen dat het klinkt, en als het klinkt dan is het goed.



zo bedoel ik dat niet bliepbliep, die intervallen is wel een goeie basis , misschien ook de quintecirkel erbij leren




:)
 
Sorry, maar ik ben ervan overtuigd dat kennis van de muziektheorie niet een voorwaarde voor het maken van muziek is, maar het gewoon doen. Muziek leer je altijd binnen een context, de cultuur. Leer nummers na te spelen en zodoende je idioom uit te breiden. Grappig is dan ook dat de muziektheorie dan plotseling niet moeilijk meer is. Het gaat dan over iets dat je al beheerst. Andersom kan ook, maar is veel ingewikkelder en eigenlijk lege kennis. Je kan het vergelijken met het leesonderwijs. Op de leeftijd van 6 jaar zijn de meeste kinderen toe aan het lezen, ze willen het gewoon doorhebben wat die 'groteren' al kunnen. Dat heeft het gros echt niet op z'n vierde. Kan je een blues spelen, dan is die bluestoonladder plots niet zo moeilijk meer.

Wout

Vooruit! SPELEN!!!
 
intervallen heeft alleen met benoemen te maken .. niks meer
meeste goede muziek is ontstaan door toeval/experimenteren .. zoals het hoort
en kennis is pas echt interesant als het je 2de natuur is ..
 
Misschien iets voor alle mensen die denken dat er maar één manier van leren is: de leercyclus van Kolb.

Kob beschrijft dat iedere leerervaring bestaat uit 4 fasen (zie plaatje), die samen een cyclus vormen. Het grappige is dat ieder mens op een ander fase de cyclus kan starten: zijn of haar basisleerhouding. Om echt te leren, moet vervolgens wel de hele cyclus doorlopen worden.

Om iets te willen leren, moet je weten dat je het nog niet kunt. Ook daarvoor bestaat een fasenmodel:
- onbewust-onbekwaam, hier zul je niets leren, want je weet niet dat je iets niet kunt
- bewust-onbekwaam, nu wil je leren
- bewust-bekwaam, je hebt iets geleerd, maar zult dit in dit stadium alleen maar kunnen toepassen door er bewust bij na te denken. En... oefenen, oefenen, oefenen
- onbewust-bekwaam, hier is het geleerde een tweede natuur geworden, en pas je geleerde kennis en/of vaardigheid toe zonder er bij na te denken. Dit is het stadium waarin experts zitten. En zij zijn vaak slechte leermeesters, omdat ze zich niet meer bewust zijn van wat ze allemaal hebben moeten leren om op hun niveau te komen.
 

Attachments

  • kolb.gif
    kolb.gif
    5,1 KB · Bekeken: 56
Iedereen bedankt voor de interessante bijdragen aan deze thread!
Heb alweer een boel waardevolle dingen gelezen... :okdan:
 
Origineel geplaatst door Yost
Misschien iets voor alle mensen die denken dat er maar één manier van leren is: de leercyclus van Kolb. ...

Tja...
Ik heb Kolb altijd wat 'kort door de cyclus' ervaren.
Op zich is dit natuurlijk ook maar een observatie neergelegd in theorie :)

De laatste tijd verbaas ik me verschrikkelijk over het leerproces van m'n zoontje, de laatste 7 maanden. Ik zou me verbazen dat er bij hem een theorievorming plaats heeft. Waar haalt het ventje z'n motivatie vandaan? Lachend dondert hij uit de kinderstoel, bij wijze van spreken, dan!

Voor mij zit de moeilijkheid bij Kolb in de motivatie, het bewust worden van de onbekwaamheid. Dat kan ook een demotivatie inhouden.

Maar Kolb is goed te gebruiken in het theoretisch muziekonderwijs, dat wel :)
Alleen noemden wij dat vroeger dat ieder leerproces start met een vraag...

Wout
 
kinder zijn leergierig omdat ze geen nog geen referentie kader hebben .. ze nemen ook bijna alles aan .. en zien ergens niet zo snel iets fout in ...

wordt ook vaak gezegd dat de eerste 7 jaar van een kind het belangrijkste is voor de rest van zijn of haar leven .. kan me daar wel iets bij voorstellen eigenlijk ..
 
Re: Nog even terug naar de "passende noten" theorie

Re: Nog even terug naar de "passende noten" theorie

Origineel geplaatst door Yost
Ik heb nog even wat oude aantekeningen nagekeken over volgordes van akkoorden.

Akkoordvolgordes heten kadensen of akkoordverbindingen. Hier zijn een aantal gangbare kadensen:
- Openingen: I-V, I-IV
- Klassiek tijdelijk einde (aan het einde van een nummer, maar ook middenin om een deel van het "verhaal" af te sluiten): IV-I
- Pop tijdelijk einde: VII-I
- Definitief einde: V-I
- "Muzikale verhalen": I-V-IV, I-IV-V-I, VI-VII-I (pop)
...

Dit soort kadensen zijn inderdaad heel nuttig om in praktijk mee te oefenen. Ik heb op school veel baat gehad bij de 'Two-Five-One' progression, een LP met op het linker kanaal de bas en drums en op het rechter kanaal de piano akkoorden. Je kan dan een van de twee kanalen kiezen om 'live' mee te oefenen! Voorbeeld

Die II-V-I kadens is een typische Jazz kadens overigens met niet direct de meest makkelijke akkoorden. Maar gelukkig zijn er geen 'wetten' in de Jazz dus begin eenvoudig en bouw het uit zodra je je er in thuis gaat voelen.

Hier staan meer voorbeelden van de II-V-I progression: http://www.cdconnection.com/bin/nph-search?part=467506&source=robot
:kroon:
 
Origineel geplaatst door MadR
kinder zijn leergierig omdat ze geen nog geen referentie kader hebben .. ze nemen ook bijna alles aan .. en zien ergens niet zo snel iets fout in ...

wordt ook vaak gezegd dat de eerste 7 jaar van een kind het belangrijkste is voor de rest van zijn of haar leven .. kan me daar wel iets bij voorstellen eigenlijk ..

.. omdat de doorsnee mens met de ouderdom meer bekrompen wordt
*D
 
Origineel geplaatst door INLAND EMPIRE
.. omdat de doorsnee mens met de ouderdom meer bekrompen wordt
*D

Dus ik geen doorsnee!
Al krimp ik wel :)

Wout
 
Een uitdaging zoeken vind ik veel leuker dan regeltjes volgen:

Een uitdaging zou zijn om goede muziek te maken met noten die NIET goed bijelkaar passen
Een uitdaging zou zijn om goede muziek te maken met ritmes die NIET precies op de maat met elkaar lopen
Een uitdaging zou zijn om frequencies te gebruiken die niet voorkomen in de standaard (weterse) octaven
Een uitdaging zou zijn om je muziek zo lelijk te vervormen dat het toch weer mooi wordt
Een uitdaging zou zijn om GEEN kompressor te gebruiken waardoor alles NIET clean en hard klinkt.
Etc. Etc.

DUS:
LAAT JE NIET BEPERKEN DOOR WAT ANDEREN JE (ONBEWUST) OPLEGGEN!!!!

GA KAAL WAAR NOG NOOIT IEMAND KAAL GEGAAN IS!!!!!!!!!!! (STAR-TREK)
 
Origineel geplaatst door dekzster
GA KAAL WAAR NOG NOOIT IEMAND KAAL GEGAAN IS!!!!!!!!!!! (STAR-TREK)

scheermesje lenen?

-C-
 
Origineel geplaatst door dekzster
GA KAAL WAAR NOG NOOIT IEMAND KAAL GEGAAN IS!!!!!!!!!!! (STAR-TREK) [/B]

Er is in het Engels toch echt een verschil tussen 'bold' en 'bald'...... maar je krijgt toch jurypunten voor originaliteit :dubbel:
 
Back
Top