Afmixen op je koptelefoon?

ik vind het zelf erg fijn om koptelefoon (beyerdynamics dt990) af te wisselen met monitors (krk rp6). Nadeel daarvan is alleen dat je na een lange sessie met je koptelefoon de mix over de monitors waardeloos klinkt, maar dat heeft meer met je oren te maken dan met de mix;)
 
Ik sinds enige dagen een Sennheiser HD600, lekker ding je voelt amper dat je hem op hebt.
En super gedefinieerd.
 
En nu nog een mooie buizenversterker bij je Sennheiser. Dit is het circuit dat ik ongeveer heb gebruikt:
http://headwize.com/projects/showfile.php?file=ciuff4_prj.htm
Ik heb de Sylvania GB-5687 buis daarvoor gebruikt en de audio transformator achterwege gelaten. De versterker heeft voldoende gain om de Sennheiser [die 600 Ohm is] aan te sturen. Als iemand interesse heeft om deze versterker te bouwen dan kan ik al de details van de bouw leveren.
 
Om toch maar even terug te komen op stereobeeld en fase verschuivingen enz.. Als ik zelf het gevoel heb dat er iets mis zit met m'n stereobeeld zet ik vaak m'n master op mono ( R = L + R ) en ( L = L + R ). Als m'n mix dan echt heel erg slecht klinkt weet ik waar ik het moet zoeken. Dit zou je dus ook op een headset kunnen doen toch?
 
Tot een paar weken geleden mixte ik vrijwel alles met een dt990 op m'n hoofd. Sinds een paar weken heb ik een stje rp6 staan. Ik merk nu dat het veel minder moeite kost om te horen wat er in de mix niet klopt.

Als ik nu mixen luister die ik met m'n dt990 heb gemaakt blijken die vaak te dof te klinken. vooral tracks waar ik minder tijd in heb gestoken.

mijn conclusie is dus dat mixen met headphones wel kan maar dat het met monitors gaat het nog beter of iig makkelijker :)
vin t trouwens ook comfortabeler. zo'n koptelefoon ben ik na een uurtje wel zat.
 
Juist, een koptelefoon gebruiken tijdens de eindmix is eigenlijk alleen zinvol om bijvoorbeeld bepaalde details te controleren, zoals de plaatsiing van een geluid in het stereobeeld. Echter voor een zuivere mix zijn goede speakers of liever nog monitors beter. Koptelefoons hebben de neiging dusdanig te kleuren dat een mix daarna op geen enkele goede set luidsprekers nog goed klinkt.

Maar hierover is alles te vinden in de laatste editie van Interface, kost maar €6,95!
LINK <---- klikken
 
Ik gebruik zelf de Sennheiser HD580, deze klinkt zeer helder, maar als ik hier iets op afmix, en ik draai het in de woonkamer, of nog beter, in de auto, klinkt het voor geen meter, vooral lage tonen die gaan ruzien over vanalles en nog wat. T is momenteel mijn enige optie, heb tijdelijk geen speakers/monitors meer. =(
 
Echt afmixen gebeurt professioneel haast nooit met een koptelefoon. Met een koptelefoon mis je de afstand tussen geluidsbron en je oren.
 
In mn studio gebruik ik gewoon mn monitors voor al het afmix werk. Maar als ik thuis snachts aan het schetsen ben doe ik t op mn BeyerDynamic dt990. Ik houd er dan winamp naast met een trackje die ik goed vind klinken en die professioneel gemasterd is bij. en dan schakel ik tijdens het mixen af en toe van de prof track naar mijn track en terug.
 
Ik mix mijn tracks ook altijd via mijn koptelefoon (sennheiser HD490)
Als je het maar lang genoeg doet dan weet je wel voortaan hoe je je mix goed kunt krijgen denk ik dan...
Nou heb ik bar weinig verstand van de technische/theoretische kant van muziek en ik doe alles op gevoel/gehoor.

Zou wel eens willen weten hoe een echte kenner de mix van een van mijn laatste nummertjes vind.
Ach ja.... zolang ik het goed vind klinken dan zal t ook allemaal wel... tis toch maar een (zwaar verslavende) hobby hè
 
Ik gebruik bij het afmixen mijn monitors en mijn koptelefoon. Vaak als t op mijn monitors al perfect klinkt, klinkt t op me sehnheiser nog niet perfect. Waarschijnlijk komt dat door de slechte akoestiek in me kamer. Ik corrigeer de foutjes met me koptelefoon en luister vervolgens op me monitors of het daar ook nog steeds goed klinkt. Als t bij beide perfect is ben ik tevreden.
 
Origineel geplaatst door shortwave
Juist, een koptelefoon gebruiken tijdens de eindmix is eigenlijk alleen zinvol om bijvoorbeeld bepaalde details te controleren, zoals de plaatsiing van een geluid in het stereobeeld. Echter voor een zuivere mix zijn goede speakers of liever nog monitors beter. Koptelefoons hebben de neiging dusdanig te kleuren dat een mix daarna op geen enkele goede set luidsprekers nog goed klinkt.

Maar hierover is alles te vinden in de laatste editie van Interface, kost maar €6,95!
LINK <---- klikken

met de titel "mixen doe je zo"
prachtig, dan moet het wel
goed komen :D :D :D
 
Origineel geplaatst door B3-jojo
Echt afmixen gebeurt professioneel haast nooit met een koptelefoon. Met een koptelefoon mis je de afstand tussen geluidsbron en je oren.
Je bedoelt dan mis je reflecties?

Ik denk dat een goede koptelefoon een betere referentie kan bieden dan monitors in een akoustisch slechte ruimte vol combfilters.
 
Klopt, als je je hoofdtelefoon net zo goed kent als je monitors dan is het geen probleem.

NB. en een mix altijd ook even controleren met de mono-knop aan.
 
Back
Top