Adam A7X ( en Daw computer ) ervaringen - overstap Rokit naar Adam

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
181
Zijn er gebruikers die me raad kunnen geven over het wel- of niet aanschaffen van een set Adam A7X monitors?
Ik ben een Gitarist-bassist-toetsenist-enz. singer/songwriter met een home studio waarin ik me sinds de corona crisis probeer uit te leven. ( een hobbyist )
Mijn Yamaha Steinberg UR44 was eigenlijk niet verkeerd en best gebruiksvriendelijk, ik bleef echter latency problemen houden, die nu opgelost zijn met een RME ucx .
Het geluid is een stuk beter geworden, maar nu zijn mijn huidige KRK Rokit 6 monitors de volgende bottleneck? Ik vind het geluid eigenlijk helemaal niet zo slecht. maar een goede eindmix maken geeft problemen omdat ze vrij "foezelig" klinken en het geluid te veel kleuren . Ik maak de eindmixen momenteel met redelijk goede hoofdtelefoons. Ik ben het constant beluisteren met koptelefoons echter beu.
Overstappen naar Adam T7V, lijkt mij een verbetering, maar een té kleine stap. De volgende gedachte gaat uit naar de Adam A7X monitors.
Het valt echter niet mee door de verkapte reclamefilmpjes op youtube heen te kijken. Veel reviews zijn gedaan door mensen die belang hebben bij de leverancier en dus geen eerlijk/onafhankelijk beeld scheppen.
Zijn er gebruikers met een vergelijkbare overstap en hoe beviel dit?
Ik hoor het graag
 
Heb dit in het verkeerde topic geplaatst zie ik net...
Weet niet hoe dit te verwijderen.
 
Ik heb een set a5, kocht de sub 8, kocht later de a7x, dan de t7v en nu nog n set a7x.
Ik ben tevreden. Ze zijn heel geliefd. En ik hoorde ooit n set krk en tja... dat verschil mocht er zijn. Bestel n set die ke netjes opent en dan kan je m retouren als t tegenvalt. Of ga naar n winkel vergelijkend luisteren.
nog n dooddoener? Mensen gaan zeggen dat t allemaal niet uitmaakt als de ruimte niet behandeld is...
 
Je kan ook eens kijken naar de hedd 5 reeks. Beetje zelfde ontwerp(er)
 
Zijn er gebruikers met een vergelijkbare overstap en hoe beviel dit?
Ik had zelf een setje Spirit Absolute 2 met een losse versterker en ben een jaartje of 8 geleden overgestapt op de A7X. Erg tevreden over, nog steeds. Meer detail dan in die Spirits, dat was destijds mijn eerste indruk. In mijn omgeving zijn er meer mensen met de A7X en iedereen is er unaniem zeer tevreden over. Dus als je ze aanschaft lijkt het me dat je er niet snel spijt van gaat krijgen.
 
Dank jullie voor de reacties, maar ik kijk toch ff verder.
Ik kom te veel meldingen tegen over bijgeluiden van de Adams.
Zoek op "strange noise adam a7X" of zo ( youtube)
Lijkt me niet echt motiverend....
 
Ik heb ook ooit KRK Rokit 6jes gehad, ben daarna overgestapt op HEDD 05 en heb nu HEDD 20. Ja er is verschil. Flink verschil zelfs. Maar of duurdere speakers tot zijn recht gaan komen hangt volledig van je ruimte af. Hoeveel heb je al aan akoestische behandeling gedaan?
 
De akoestiek is denk ik best in orde,( zo goed zelfs dat de rokits al niet slecht klinken :))
Hedd (07) zijn weer een stuk duurder. De Hedd 20's liggen prijstechnisch voor mij persoonlijk echt te ver weg.
 
Laatst gewijzigd:
De akoestiek is denk ik best in orde
Meten is weten. Met Room EQ Wizard kom je een eind. Gebruik je ook een Room EQ correction plugin als bijvoorbeeld SonarWorks?
 
Dank je, maar Nee ik gebruik geen Room EQ correction plugin, enkel mijn ouderwetse oren.
Ik neem meteen van je aan dat alles met meetapparatuur 'vast te leggen' is en ook neem ik van je aan dat de akoestiek van de kamer belangrijk is,
Hoe dan ook, als een beter geluid- met duurdere speakers, alleen mogelijk/hoorbaar is na verbetering van de akoestiek, dan ga ik ervan uit dat die verbetering voor goedkopere monitors hetzelfde doet?
Een goed geluid, niet of nauwelijks hoorbaar, maar enkel meetbaar is vind ik persoonlijk niet echt belangrijk.
Maar ik check sowieso ff je tip van Room EQ wizzard, dank je
Ook kijk ik of Hedd binnen mijn budget zou passen ( niet de 20 ;)
Mijn eerste gedachte ging uit naar de Adam A7X, maar ik lees her en der, dat er nogal wat gebruikers zijn die last hebben van rare bijgeluiden, als dat klopt vallen ze voor mij persoonlijk af.
 
Laatst gewijzigd:
Zelf had ik KrK rokets. Was op zich niets mis mee, maar toch niet wat ik wilde horen. Daarna ben ik overgestapt naar KrK VXT's met een sub. Dat was voor mij de sound die ik wenste. Die VXT's beschikken over twee versterkers en dat hoor je (ik in elk geval wel) heel duidelijk. Daar de sub nog op, goed afstellen (dat is wel een punt) en je hebt een prima sound. Zelf ben ik gitarist en speel ik ook toetsen.
 
Ik neem meteen van je aan dat alles met meetapparatuur 'vast te leggen' is en ook neem ik van je aan dat de akoestiek van de kamer belangrijk is,
Hoe dan ook, als een beter geluid- met duurdere speakers, alleen mogelijk/hoorbaar is na verbetering van de akoestiek, dan ga ik ervan uit dat die verbetering voor goedkopere monitors hetzelfde doet?
Een goed geluid, niet of nauwelijks hoorbaar, maar enkel meetbaar is vind ik persoonlijk niet echt belangrijk.
Speeakers kunnen enkel zo goed klinken als de ruimte waar ze in staan. Wat je met name gaat zien in metingen is de nagalmtijd van de ruimte en sommige frequenties zullen pieken of dalen hebben vanwege de "modes" van je ruimte. Nagalmtijd kun je vrij makkelijk aanpakken met relatief dunne panelen van glaswol of steenwol. Modes aanpakken in de lagere frequentiegebieden is moeilijker, dan moet je al bass traps in de hoeken gaan bouwen.

Het is misschien niet wat je wilt horen, het verhaal van "als je je ruimte niet behandelt komen duurdere speakers niet tot hun recht" maar ik ben daar echt van overtuigd. Je hoeft het ook niet meteen van voor tot achter aan te pakken he. Als je je maar bewust bent van wat je wel of niet doet aan de akoestiek.

Mocht je naar HEDD gaan kijken: ik heb een jaar of 2 gewerkt op HEDD 05. Echt prima speakers, ik kan ze aanraden. Mocht je besluiten niets / weinig aan je akoestiek te gaan doen dan zou ik niet groter gaan dan deze.
 
Dank je voor de info.
Kan ik de ruimte ook té veel dempen dus te veel aan dempingsmateriaal plaatsen? Of is de regel- hoe meer hoe beter?
En is de hedd05 in een beperkte ruimte ( 3x4m) een betere keuze dan de Hedd 07?
 
Het is in theorie mogelijk om een ruimte te veel te dempen. Er zijn geloof ik wel berekeningen hoeveel van het oppervlak van je ruimte je maximaal kan / moet aanpakken, ik geloof dat iets van 50% een richtlijn is maar pin me er niet op vast. Als ik jou was zou ik beginnen met het meter met Room EQ Wizard om te zien waar de problemen zitten.

Als je ruimte 3 bij 4 meter is dan heb je wat mij betreft wel een mooie grote studio toch? In ieder geval voor thuis / hobby begrippen. De mijne heeft vergelijkbare afmetingen. De HEDD serie monitors hebben allemaal een heel mooi gedefinieerd hoog vanwege de AMT tweeters. ADAM gebruikt die ook, al noemen ze het dan net even anders dacht ik. Het verschil zit hem dus met name in de laag weergave. De 05 gaat tot 45 Hz, de 07 gaat iets lager en de 20 kan tot 32 Hz weergeven. Dat is behoorlijk wat energie in je ruimte en als die niet behandeld is dan vergroot je de "problemen". Ik zou daarom niet stellen dat een ruimte van 3 bij 4 dicteert welk type speaker je het beste kan kiezen, maar veel meer hoe je de ruimte behandeld hebt.

Er van uitgaande dat je niet al te veel gaat doen aan akoestische behandeling zullen de type 05 prima tot zijn recht komen in een ruimte van 3 bij 4. En je kan altijd later nog een maatje groter gaan als je vindt dat je er aan toe bent :)
 
"En je kan altijd later nog een maatje groter gaan als je vindt dat je er aan toe bent" Ja, dat dacht mijn vrouw ook toen ze me trouwde ;)
Ik ga toch ook nog wat aan de akoestiek doen, maar die prijzen hé......
Bij de nieuwe Hedd type 05 mk2 blijkt er standaard in de monitor een 'lineariser" toegevoegd welke uit te zetten is.
Zouden ze daarmee bedoelen dat deze op de 'on' stand een zo vlak mogelijke curve geeft, en in de uit stand een allround karakter krijgt zoals hifi speakers?
 

Attachments

  • HEDD-BACKPANEL-CLOSE.jpg
    HEDD-BACKPANEL-CLOSE.jpg
    246 KB · Bekeken: 152
"En je kan altijd later nog een maatje groter gaan als je vindt dat je er aan toe bent" Ja, dat dacht mijn vrouw ook toen ze me trouwde ;)
Ik ga toch ook nog wat aan de akoestiek doen, maar dat die prijzen hé......
Bij de nieuwe Hedd type 05 mk2 blijkt geen vst nodig maar is er standaard in de monitor een 'lineariser" toegevoegd welke uit te zetten is.
Zouden ze daarmee bedoelen dat deze op de 'on' stand een zo vlak mogelijke curve geeft, en in de uit stand een allround karakter krijgt zoals hifi speakers?
Nee de lineariser corrigeert iets aan de timing, waardoor hoog en laag op het juiste moment de speaker verlaten. Hoe dat precies werkt gaat mij boven mijn pet.

Akoestiek kun je ook prima zelf aanpakken als je een beetje handig bent; ik heb al mijn panelen en traps zelf gebouwd. RockSono Solid panelen van 10cm dik bij de Hornbach kopen en er zelf een frame omheen maken. Van het zelfde spul kun je corner traps maken.
 
Ik heb een betaalbare leverancier gevonden : Wedges Schuim - BigBlock.nl
Dat dunne schuim doet bijna niets voor je akoestiek (en dan heb ik het over die wedges etc.). Weggegooid geld als je het mij vraagt. Het kan misschien een beetje helpen tegen nagalmtijd maar voor Room Modes doet het niets helaas.
 
Ik ben een paar jaar terug van krk rp6 over gegaan naar de hedd05’s. Beste aankoop ooit :). op zichzelf klinkt het al super, maar wilde toch wat extra laag en heb er een Adam t10s sub tussen gezet. Ik ben geen pro, maar kan elke keer weer enorm genieten hoe alles klinkt. Vooral in het midden zal je zoveel meer gaan horen dan op de krks.
 
Ik heb met de Adams A7X soms wat last van port noise, maar dat moet wel ff in perspectief… ik vind het lekker om het soms wat harder te zetten en bij techno (of andere 4x4) hoor je dan op de kick een lichte rattle. Zet je ze zachter… geen probleem. Ik werk nu met subs en scheidingsfilters en nu heb ik er sowieso geen last meer van (want minder laag in de tops)
 
Back
Top