Synth dik laten klinken

Origineel geplaatst door mono-poly
Hoe kan een filter nou iets dikker lsaten klinkien?
Een filter haald alleen maar geluid weg.
Ok met een portie resonantie voegd het wel wat toe.
Ik denk eerder aan dikke vco's en goede vca's.

Moet je eens een VCO en een filter paralell zetten op een mixer module. Kan je met een meelopend LFOtje nog het filter FM'en. Kan je hele vette dingen mee doen...

PS 'eerder' is toch met een 't', dus 'eerter'? ;)

Wout
 
Hier een link naar een sound-on-sound topic. forumlid Hanz had deze in een andere thread geplakt, maar hij is hier ook zeker wel van toepassing.

Link
 
Allereerst wil ik een compliment geven aan Hans de Vries.Die man weet waar hij over praat(en schrijft).
Ik heb je boek al tig keer doorgelezen Hans.Jammer dat het niet een 10 delige reeks was.

Zelf houd ik veel van Vette complexe pads.
Ik kijk meestal eerst hoe de user performance layers van m'n 2080 zijn opgebouwd.
Dit zijn max 4 tones in een patch en vervolgens een aantal patches in een performance.
Wat me opvalt is dat als ik de tones solo hoor,de meest niet voor de hand liggende geluiden nou juist een patch zo vol kunnen laten klinken.
Doormiddel van een zelfgemaakte operation map(een bouwtekening van alle parameters met grafieken) ga ik bekijken hoe de parameters staan.
Zo krijg ik een goed beeld van hoe ik m'n andere synths ongeveer ga programeeren.
Ik gebruik dan de andere synts en modules als 1 of meerdere tones, hangt ook een beetje af van de multitimbraliteit en polyfonie.Ik geef ze allemaal een ander midikanaal.
Nu kan ik ze afzonderlijk opnemen in de sequencer met tijdvariaties,filters enz zoveel ik maar wil.(een beetje de wavestation-formule dus).
De revrb en efx voeg ik pas als laaste toe.
Zo gaat dan een pad van soms wel twee minuten de sampler in, en gebruik ik ze uiteraard als one-shot op de masterklavier voor intro's en dergelijke.

Zo kan ik wel een hele avond bezig zijn met 1 pad. Niet altijd komt er iets moois uit hoor.Maar onderweg kom je vaak een hele hoop andere intresante dingen tegen.
Mocht je meerdere synths in je bezit hebben,dan zou ik het zeker niet laten om eens flink te expirimenteren met layeren d.m.v midi. Soms stuit je op de meest bizarre geluiden.
Succes:okdan:
 
Een dik geluid maak je door de door de rest van de sounds in je mix dun te laten zijn. The hi-pass filter is your friend!
 
Ik vind dit toch ver weg staan van gelul in de ruimte.
Ik sta er wel voor open als mensen beschrijven hoe ze te werk gaan.
 
Origineel geplaatst door smackos
Wat een gelul in de ruimte allemaal zeg :D
Als je niet wilt posten in een thread, doe je het toch gewoon niet?!?

Dat positivisme, dáár hou ik nou zo van.... :kont:
 
Origineel geplaatst door Ramirez
Ik vind dit toch ver weg staan van gelul in de ruimte.
Ik sta er wel voor open als mensen beschrijven hoe ze te werk gaan.

Ik ook! Je moest eens weten hoeveel mensen gewoon niet verder komen dan die stupide presets, sterker nog - een synth beoordelen op de HOEVEELHEID presets die er op zitten...

Mensen geloven me niet als ik ze vertel dat ik ruwweg zo'n 50 sounds daadwerkelijk GEBRUIK... Ik heb in mijn leven vele duizenden sounds gemaakt, maar het is een beetje als met een forum - je kunt tienduizend leden hebben maar er zijn er maar een paar honderd die telkens terugkomen, niet? En sommigen bevallen en andere niet..

Maak je eigen sounds!! Ik kan het niet vaak genoeg herhalen... Alle presets hebben één ding gemeen: ze zijn in verreweg de meeste gevallen NIET GOED en doen de machine waarop ze gemaakt zijn absoluut geen eer aan.
Ik gebruik zelf nog steeds een JV 1080 voor basis sounds. Als ik die aan mensen laat horen, geloven ze niet dat die uit een 1080 komen. Waarom? A) ze hebben ze nooit als preset gehoord uit een JV1080 B) ze klinken BETER dan wat uit de presets van een JV1080 komt. Ik wil gewoon niet als iedere andere 1080-bezitter klinken. Daarom geef ik mijn sounds ook nooit weg.

Ramirez, bedankt voor het compliment. 10-delig lijkt me wat ruig. Ik vond één deel al heel veel werk.
 
Origineel geplaatst door Unic
tja...:peukie:

mijn synth kan ook tunen, lfoén, filteren...etc etc...

daar kan een geluid ook dik vet of wat dan ook mee gemaakt worden..

toch?:)

als het anders is hoor ik het graag,

nee
das alleen maar verbloemen dat je bron niet vet is
en dus ook niet dik
:peukie:
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ik ook! Je moest eens weten hoeveel mensen gewoon niet verder komen dan die stupide presets, sterker nog - een synth beoordelen op de HOEVEELHEID presets die er op zitten...

Mensen geloven me niet als ik ze vertel dat ik ruwweg zo'n 50 sounds daadwerkelijk GEBRUIK... Ik heb in mijn leven vele duizenden sounds gemaakt, maar het is een beetje als met een forum - je kunt tienduizend leden hebben maar er zijn er maar een paar honderd die telkens terugkomen, niet? En sommigen bevallen en andere niet..

Maak je eigen sounds!! Ik kan het niet vaak genoeg herhalen... Alle presets hebben één ding gemeen: ze zijn in verreweg de meeste gevallen NIET GOED en doen de machine waarop ze gemaakt zijn absoluut geen eer aan.
Ik gebruik zelf nog steeds een JV 1080 voor basis sounds. Als ik die aan mensen laat horen, geloven ze niet dat die uit een 1080 komen. Waarom? A) ze hebben ze nooit als preset gehoord uit een JV1080 B) ze klinken BETER dan wat uit de presets van een JV1080 komt. Ik wil gewoon niet als iedere andere 1080-bezitter klinken. Daarom geef ik mijn sounds ook nooit weg.

Ramirez, bedankt voor het compliment. 10-delig lijkt me wat ruig. Ik vond één deel al heel veel werk.

ik heb een korg preset.. moet ik die maar wegflikkeren dan? :D
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Moet je eens een VCO en een filter paralell zetten op een mixer module. Kan je met een meelopend LFOtje nog het filter FM'en. Kan je hele vette dingen mee doen...

PS 'eerder' is toch met een 't', dus 'eerter'? ;)

Wout


Ja op mijn Nederlandse taal moet je niet al te veel letten hoor.
Maar een filter haald alleen maar frequencies weg in de meeste gevallen.
Ik lees vaak dat men graag filters wil van het liefst 48 DB !!!
Zelf ben ik meer gecharmeerd van een 12db filter of gewoon GEEN vcf!.
Sommige oscilators klinken zo lekker zonder een filter er tussen.
 
Als je niet wilt posten in een thread, doe je het toch gewoon niet?!?

Ach het is toch een hoop gelul in deze thread...wat is DIK en wat is VET??? laat eens wat horen dan....ik hoor namelijk nergens dikke vette geluiden vandaag de dag. Ik zie hier mensen tube compressors en processors kopen van 2000 euro omdat ze dan denken dat ze een vet geluid hebben en dan maken ze wat en tja dat klinkt dan als een lullig plasje lauwe thee...
 
Laatst gewijzigd:
(al gezecht) zo moet een preset (zelf gemaakt of niet) natuurlijk ook bij de rest van de geluiden passen , zo kan een dikke erg fijn zijn en soms juist weer niet , dan klinkt een dunne/iele weer lekker in de mix.
(nog niet gezecht , dacht ik ) en dan heb je ook nog iets van smaak-gebonden . ok , soms ligt een geluid echt niet lekker in de mix . maar dat een geluid dwars door de mix heen moet snijden ? zo vind ik het prettig om me soms achter de bassgitaar te verschuilen met mijn geluid , en dan steeds de filter een stukje meer opendraaien dat het steeds agressevier gaat klinken , maar niet er boven op komt te liggen . dat vind ik VET klinken .
 
Laatst gewijzigd:
opgaand in deze tread was ik benieuwd naar of er ook mensen zijn die een "dikke vette" bas hebben waar van de lead ook nog zo strak is dat ze deze tegelijketijd kunnen gebruiken als dat zo is een voor beeld graag. of zijn jullie bang dat andere gaan zeggen, dat is toch niet vet, zo als altijd. :erm:
 
Origineel geplaatst door bassio
onderstaande mp3 is een bass en een lead van de zelfde preset .

vind men dit vet ? ikzelf wel , aleen niet overal toepassbaar.
Uit welke komt deze nu
 
even ook een neergezet is bassio nit de eenige
Heb even mijne verwijderd omdat ik geen goede codeerder heb van wave naar mp3
 
Laatst gewijzigd:
Re: Synth dik laten klinken

Origineel geplaatst door freekcoppens
Hoi,

Ik vroeg me af wat de meeste hier op de synths zetten om ze dik te laten klinken naast delay, reverb of een distortion

eq en compressie...

afmixen?! that's the key?! ;)
 
Re: Re: Synth dik laten klinken

Re: Re: Synth dik laten klinken

Origineel geplaatst door Cisco
eq en compressie...

afmixen?! that's the key?! ;)
ik heb mijn zelf neer gezette, net beluisterd wat klinkt dat vreselijk slecht zeg, dus een goede omvormer van wave naar mp3 is ook en must
 
Back
Top