Synth dik laten klinken

Vette toppic, dik!

De conclusie is dus dat je geen reet heb aan een dikke synth, je bent uren bezig om een vette sound uit je synth te halen om vervolgens weer uren te besteden aan je mix aan EQen omdat dat vette geluid je mix dichtslipt, en dat is niet vet.

Dus allemaal aan de softsynth's, want die zijn dus uiteindelijk echt vet en dik!

:D :D :D
 
vet is dat je plaat tussen je vingers door druipt als jem uit de hoes haalt
dan heb je een vette plaat
 
en dat hij dat uit je handen glijdt en over de vloer glibbert... vervolgens glijdt er iemand over uit die dan met zijn neus in de (room)boter belandt ;)
 
Ik wil toch wel even reageren op deze thread.

Ik heb zelf een Ion vetter gemaakt door er een buizen preamp na te plaatsen voordat ie mijn fireface ingaat.

Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog geen enkel moment spijt van gehad.
Dus als je praat over vetter maken dan is dat zeker een optie.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
1 sinus heeft de meeste kracht maar de minste content... des te meer content des te minder kracht...
En volgens jouw logica moeten we witte ruis dan helemaal niet meer horen?

:D

Een blokgolf verliest echt niet aan kracht. Wel heb je te maken met focus; 2 oscillatoren, lichtelijk ontstemt (en dat heb je altijd wel) kunnen elkaar uitdoven. In dat geval is het leuk als je een dikke bas hebt, maar niet meer als je 'm de helft van de tijd of zo niet hoort.

Als je de harmonische energie uit 1 sinus verplicht moet verdelen op het moment dat je met complexere golven gaat spelen, dan klopt de stelling... maar voor de rest zijn die spectrale tabelletjes ook maar verhoudingen, niets meer en niets minder.
 
...en dit alles natuurlijk volledig los van het feit dat je gewoon NIET ALTIJD een dik geluid wenst. Vooral voor begeleidingen kan dat gewoon veel te opdringerig zijn.
 
Origineel geplaatst door Yoozer
En volgens jouw logica moeten we witte ruis dan helemaal niet meer horen?
neen, ik heb het over het volume per freq... verdeling over de totale content dus...



misschien is vet/dik ook wel de dynamische animatie tussen freq en amp...
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
...en dit alles natuurlijk volledig los van het feit dat je gewoon NIET ALTIJD een dik geluid wenst. Vooral voor begeleidingen kan dat gewoon veel te opdringerig zijn.

nee owkee, maar wel vet dan he?
 
Origineel geplaatst door BoonDock
Ik wil toch wel even reageren op deze thread.

Ik heb zelf een Ion vetter gemaakt door er een buizen preamp na te plaatsen voordat ie mijn fireface ingaat.

Daar heb ik tot op de dag van vandaag nog geen enkel moment spijt van gehad.
Dus als je praat over vetter maken dan is dat zeker een optie.

Kan je misschien een voorbeeldje plaatsen van met en zonder preamp ? Welke heb je ?
'k Lees vaak op gearslutz dat het veel verschil maakt om je synths via een DI door een preamp te jagen maar ik heb het nog nooit gehoord.
 
dit is een beetje mijn manier van aanpak:
even vooropgesteld, wat ook al eerder is aangekaart in de thread, ga nou niet gelijk zitten mieren neuken op een sound
voordat je hem daadwerkelijk in je arrangement hebt zitten, want de 'dikheid' is nog altijd afhankelijk van je nummer/arrangement... dus maak hem ongeveer zoals je het in gedachte hebt en ga dan vervolgens eerst verder met het maken van je tack..

uiteindelijk dan:
De EQ/Mid Sweep op de mixer om hem lekker naar voren te halen in me mix en ik houd rekening met de ruimte/plaats in de rest van me spectrum/arrangement met eq & panning zodat de synth goed uit de verf komt in de totale mix. Dus je stereo spectrum juist uitpannen is erg belangrijk (doe dit ook voordat je er reverb over gooit en fijn stelt, want hoe breder/ruimtelijker je je sound krijgt zonder een reverb hoe vetter de klank van je sound blijft), chorus, stereo enchangers, delay & reverb om je sound dus lekker breed en ruimtelijk te krijgen. en dan heb je nog de overdrive & distortion waarmee je heel veel goeds ken uithalen en heel veel goeds mee onderuit kunt halen.
 
Origineel geplaatst door Unic
Maar wie post er ff wat geluidsvoorbeelden van wat niet vet is naar --> wat wel vet is. En dan graag met dezelfde geluidsbron...

....:peukie:

dat ken helemaal niet
je bron is vet.. of geen vet geluid hehehe

:peukie:
 
vet? de topicstarter wil de hele tijd al z'n synths 'dik' laten klinken.

Kijk, sommige mensen worden al dik als ze naar vet eten kijken, ik kan vet eten wat ik wil, maar dik wordt ik niet :mega:

Er moet heel wat gebeuren wil ik dik worden zeg maar.. dus trek de vergelijking door, en koop een dik klinkende synth

Trouwens, 'dik' is bij mij niet alleen bas-geluiden. Ik merk dat de meesten hier gelijk aan dikke moog-bassen denken, maar een pad kan net zo goed dik of iel klinken. Misschien is het het filter van de betreffende synth die de pad dik laat klinken of de chorus die de synth aan boord heeft, (juno60 bijv) of gewoon dikke kwaliteits osc'jes wil ook helpen.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe kan een filter nou iets dikker lsaten klinkien?
Een filter haald alleen maar geluid weg.
Ok met een portie resonantie voegd het wel wat toe.
Ik denk eerder aan dikke vco's en goede vca's.
 
Back
Top