Roland MC-303 Groovebox of Korg Electribe R MKII

RBN

Nieuwkomer
Lid sinds
12 september 2005
Berichten
6
Ik wil Hip Hop/ Techno/ Electro beats maken, maar niet meer met software.

Iemand suggesties wat ik het best aan kan schaffen; de Roland MC-303 Groovebox of Korg Electribe R MKII. (past het best in mijn budget.)
 
Ik zou eerder gaan voor de Korg. Waarom? Weet ik niet maar ik bezit wel een MC-303 en daar kun je maar héél weinig mee aanvangen. Ik ben destijds ook in de "303"-truuk getrapt.
 
Er zijn nog andere alternatieven ook he...

electribe EM, Roland MC09, eum... voor die prijs kun je ook wel een cheapo synth en simpele drumcompu scoren. Mega geluiden haal je er misschien niet uit (alhoewel wie weet),
maar je kunt er veel lol aan beleven.
 
Voor electro is de Er-1 MKII zeker een leuk bakje. Voor Techno ook nog prima maar voor hip-hop is het niet echt wat denk ik (behalve als je elctronic hip-hop zou maken).

De Mc303 kun je best nog veel mee.....zeker voor de prijzen waarvoor je ze nu weg ziet gaan. Je ziet ze al voor 125 euro en misschien zelfs wel minder. En voor dat geld heb je toch een bron van vele geluiden waar je bij de er-1 alleen maar drums hebt.

Tis maar net wat je zoekt!
 
Origineel geplaatst door Acidfever
De Mc303 kun je best nog veel mee.....zeker voor de prijzen waarvoor je ze nu weg ziet gaan. Je ziet ze al voor 125 euro en misschien zelfs wel minder. En voor dat geld heb je toch een bron van vele geluiden waar je bij de er-1 alleen maar drums hebt.

Vaak gaat een mc303 voor 150 euro weg en een electribe voor 125.
Maar voor zowel een electribe er1 als mc303 moet je absoluut niet meer dan 125 euro uitgeven.
Meer zijn ze gewoon niet waard, de electribe mischien net iets meer dan de mc303 maar dat is peanuts, ondanks dat de bezitters van die bakjes je anders willen doen geloven en soms wel 175 euro ervoor vragen!

Het grote voordeel van de mc303 is dat hij heel stevig en nauwlijks stuk te krijgen is en een er1 (met zijn speelgoed uiterlijk) bij wijze van spreken al uitelkaar valt als je te hard aan de knobs draait.
Bovendien heeft de er1 alleen maar drums dus moet je toch weer software gaan gebruiken...
Als je er live mee wilt optreden is de mc303 geen moeilijke keus ten opzichte van de electribe.

Voor op de computer is de electribe weer beter want die heeft tenminste normale midi
mogelijkheden...
Zo kun je met de knobs midi cc versturen en werkt ie veel makkelijker om een externe synth via de step sequencer aan te sturen. (bij de mc303 moet je voor ieder pattern weer opnieuw aangeven dat je een part over de midi out wilt laten gaan)

Het geluid dat er uit een groovebox komt is echt niet om aan te horen.
Bij de er1 gebruikt drumsynthese ipv samples dat klinkt iets beter, hoewel dat ook wel budget en erg digitaal klinkt maar mischien zoek je dat juist..

Hoe dan ook... trap niet in de groovebox/electribe marketing want het is en blijft gewoon troep.
Dan kun je nog beter voor een yamaha rm1x gaan, dat is de tegenhanger van yamaha.

Als je je drums echt goed wilt doen, neem dan een jomox xbase (step sequencer erbij) of airbase (veel meer mogelijkheden/geluiden maar geen stepsequener).
Zie http://www.jomox.de/
En als je echt hip hop enzo wilt maken neem je een mpc van akai.
 
Even voor de duidelijkheid:

Een electribe is gemaakt van metaal en de knoppen voelen misschien niet sterk aan, ze zijn het wel. Verder heeft de electribe een goede sequencer die je van playmode -> recordmode kunt drukken zonder de sequencer te stoppen (kan de rm1x een puntje aan zuigen).

Een Yamaha rm1x is een goede keuze kwa sequencer maar klinkt erg lo-fi. De geluiden in een mc303 echt wel beter dan die in een rm1x. De rm1x klinkt echt niet fris (wel ideaal vor techno) al is de sequencer in de rm1x wel weer veel beter dan die in een mc303.

Een MPC is natuurlijk het ultieme op gebied van drumsequencing (kwa sampling overigens weer niet, de sampler in de meeste mpc's is heel erg simpel) maar ja....je budget lijkt me ook mee te tellen.

Anyways.....een mooie Er-1 MKII is zeker wel meer dan 125 euro waard. De nieuwwaarde is dan ook 230 euro en hoger. Hangt natuurlijk erg van de staat af....voor een Mk1 van 2 jaar oud zou ik inderdaad niet meer dan 125 euro betalen. Voor een MKII van een paar maanden oud in goede staat kun je natuurlijk meer betalen, zeker als je nog een bon en garantie hebt.

175 euro vragen is dan op zo'n bedrag erg redelijk. Is 25% goedkoper als je uitgaat van een nieuwwaarde van 230. Staat dus gelijk aan een nieuwe Virus Ti (bijvoorbeeld) na een maand verkopen voor 425 euro minder dan de 1700 euro die je ervoor hebt betaald.

Het is belangrijk dat je dat even in perspectief houd. Ja een electribe is nieuw veel goedkoper....dus gaat er ook minder van de prijs af.....het percentage dat eraf gaat is alleen wel meer of hetzelfde.

Een Er-1 MKII na enkele maanden voor 125 verkopen staat gelijk aan meer dan 45% minder dan de nieuwwaarde. Daar kun je hem voor verkopen, maar ik zou het nooit doen.

Bij alles binnen een jaar is een aftrek van onegeveer 25 - 30% van de nieuwprijs zeer redelijk (mits de staat van de verkochte waar goed is) naar mijn mening.

Is het je dat niet waard koop je het niet! Punt.


En tja....voor de een is een groovebox troep....en de ander maakt gewoon leuke muziek met wat hij heeft. Ik ken zat mensen die met een rm1x of mc303/505 leuke dingen maken. Het is maar net hoe creatief je bent.

Als je een bepaald budget hebt voor jezelf zul je dit moeten accepteren en kun je dus niet altijd het beste van het beste kopen (en definieer "het beste").




Origineel geplaatst door Neon Vomit
Vaak gaat een mc303 voor 150 euro weg en een electribe voor 125.
Maar voor zowel een electribe er1 als mc303 moet je absoluut niet meer dan 125 euro uitgeven.
Meer zijn ze gewoon niet waard, de electribe mischien net iets meer dan de mc303 maar dat is peanuts, ondanks dat de bezitters van die bakjes je anders willen doen geloven en soms wel 175 euro ervoor vragen!

Het grote voordeel van de mc303 is dat hij heel stevig en nauwlijks stuk te krijgen is en een er1 (met zijn speelgoed uiterlijk) bij wijze van spreken al uitelkaar valt als je te hard aan de knobs draait.
Bovendien heeft de er1 alleen maar drums dus moet je toch weer software gaan gebruiken...
Als je er live mee wilt optreden is de mc303 geen moeilijke keus ten opzichte van de electribe.

Voor op de computer is de electribe weer beter want die heeft tenminste normale midi
mogelijkheden...
Zo kun je met de knobs midi cc versturen en werkt ie veel makkelijker om een externe synth via de step sequencer aan te sturen. (bij de mc303 moet je voor ieder pattern weer opnieuw aangeven dat je een part over de midi out wilt laten gaan)

Het geluid dat er uit een groovebox komt is echt niet om aan te horen.
Bij de er1 gebruikt drumsynthese ipv samples dat klinkt iets beter, hoewel dat ook wel budget en erg digitaal klinkt maar mischien zoek je dat juist..

Hoe dan ook... trap niet in de groovebox/electribe marketing want het is en blijft gewoon troep.
Dan kun je nog beter voor een yamaha rm1x gaan, dat is de tegenhanger van yamaha.

Als je je drums echt goed wilt doen, neem dan een jomox xbase (step sequencer erbij) of airbase (veel meer mogelijkheden/geluiden maar geen stepsequener).
Zie http://www.jomox.de/
En als je echt hip hop enzo wilt maken neem je een mpc van akai.
 
er 1 is echt voor analoog klinkende drumzz. Wat een betere electribe zou zijn (omdat hiphop toch vaak op samples gebaseert is): ES-1 production Sampler. een soort van budget MPC, maar veel leuker om mee te werken.
 
ff doorsparen is een tip.. als je een van die bakkies hebt ben je in eerste instantie hartstikke blij, maar later vraag je je af waarom je de gewenste sound er toch niet uit krijgt

hiphop en electro beats wil je denk ik vanwege t recht in je bek geluid kunnen maken
en mpc doet dan wonderen
maar een wat simpelere sampler(misschien 12 bit) en een sequencertje is tuulk ook de bom

die interne sound van die cheapo bakkies is denk ik niet wat jij zoekt
 


die interne sound van die cheapo bakkies is denk ik niet wat jij zoekt [/B]


Klopt !
Maar : als je'n MPC koopt waarvan iedereen je zegt dat de hiphop beats er bijna komen uitrollen en je komt pas na de aankoop te weten dat je samples moet gaan zoeken om in die bak te steken, die sequencer onder de knie moet krijgen enz...dan zou je misschien nu wel eens een half jaar kunnen sparen voor iets wat dan totaal tegenvalt...en door nu 115 euro uit te geven kan je al snel eens nagaan of hardwarematig muziek produceren je sowieso wel ligt...en als dat je ligt maar je vind de geluiden niet ok, kan je nog altijd upgraden nar iets anders.
Zoals velen ben ik vroeger ook in de 'MC-303 val getrapt'...maar't heeft me toch wel geleerd hoe een stepsequencer werkt enz...toen een dure les maar als je die nu voor 115 euro op de kop kan tikken dan weet ik het wel, ik zou't gewoon als een kleine investering zien om te experimenteren en aan te voelen waaraan je achteraf het liefste meer geld wil uitgeven (de drums of de synth sounds)...en die MC-303 verkoop je gewoon voor't zelfde door.
Een electribe ER zonder iets anders beloofd ook snel heel saai te worden hoor.
 
Wat nou MPC ??

veel te duur man!

Ik zou even doorsparen voor een Korg EMX1
 
Los van waarvoor de bakken bedoeld zijn in de context van deze thread zou ik instinctief kiezen voor een electribe boven een mc303. en als ik dan helemaal zelf mocht weten welke electribe, dan zou ik de sample based ESX-1 gaan. De andere (oudere) electribes zijn teveel bliepjesbakken. Maar een leuke stepsequencer, sample based, ribbon en slider controllers, valves op de outputs: leuk bakkie. En tegenwoordig maar 599 euro geloof ik.

Cheers.
Joost.
 
je hoort mij ook niet zeggen dat ie een mpc moet kopen

ik vraag me alleen af of zo'n cheapo bakkie em iets oplevert tov software

ik denk dat je met software een heel eind kan gaan, maar wat er in soft mist vind je imo niet in zo'n bakkie, behalve de manier van werken dan..

dan kan je beter kontakt of battery op zn staart trappen evt aangestuurd door een simpel sequencertje, da kan wel
 
OK, thnx gaste!
Ik denk dat ik die electribe gewoon aan ga schaffen, bevalt het me niet; spaar ik door voor iets nieuws, heb ik er iig een nieuwe ervaring bij!
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
ik vraag me alleen af of zo'n cheapo bakkie em iets oplevert tov software

Als het bakje niet bevalt en het is een electribe geworden dan valt ie in iedergeval nog als midi controler (niet te hard draaien hehe) en step sequencer te gebruiken...
Dat wordt met zo'n mc303 al gauw erg lastig.
Om de knobmovements te kunnen gebruiken moet je met sysex gaan werken en bij de stepsequencer vliegt bij het wisselen van pattern je ext/int info eruit.
Dus moet je steeds opnieuw instellen of ie de interne geluiden afspeelt of dat ie midi out afspeelt.
Ach mischien valt dat wel te fixen hoor trouwens... Maar hij ziet er wel mooier uit (niet als speelgoed zoals de electribes) en is een stuk steviger.




[edit] Plaatje van de yamaha vergeten...[/edit]
RM1X.jpg
 
Laatst gewijzigd:
De geluiden van de 303 is best wel lekker (vind ik) maar qua midi is het wel een beperking, als je met een computer gaat werken dan kan je niet de knoppen gebruiken behalve de volume ;) de korg is ook wel lekker qua klank en zeker met de filters die je erover heen kan gooien en met midi ook wel goed aan testuren, maar..... misschien een betere optie om door te sparen voor een jv 1080, kan je gelijk veel meer, of een Roland D2. Daar zitten ook gruwlijke geluiden in en zijn goed met midi aan testuren.
 
Origineel geplaatst door Neon Vomit
Als het bakje niet bevalt en het is een electribe geworden dan valt ie in iedergeval nog als midi controler (niet te hard draaien hehe) en step sequencer te gebruiken...
Dat wordt met zo'n mc303 al gauw erg lastig.
Om de knobmovements te kunnen gebruiken moet je met sysex gaan werken en bij de stepsequencer vliegt bij het wisselen van pattern je ext/int info eruit.
Dus moet je steeds opnieuw instellen of ie de interne geluiden afspeelt of dat ie midi out afspeelt.
Ach mischien valt dat wel te fixen hoor trouwens... Maar hij ziet er wel mooier uit (niet als speelgoed zoals de electribes) en is een stuk steviger.

Wel grappig dat jij een uitgesproken mening hebt over d electribes terwijl je er zelf geen hebt.
Ik ken meerdere mensen met een electribe en heb er zelf ook 1 gehad. heb mensen ze zien mishandelen tijdens live-sets en er is nooit niks kapot gegaan.

Heb ook nog nooit een electribe met kapotte knoppen te koop gezien.

De boodschap: Als iets er niet zo sterk uitziet is het niet perse niet sterk (what you see is not always what you get).

Termen als "speelgoed" zijn gewoon echt niet aan de orde:

En ik bedoel:

er1mkii.jpg


en

mc303_1.jpg


Als je het mij vraagt is de Korg netter hoor (de MK1 ziet er wal wat minder uit idd).
Als je dan bedenkt dat op de mc303 knobmovements via sysex moeten en de ext/int info verloren gaat als je van pattern wisselt, wat is er dan speelgoed? Het apparaat met stabiele midi implementatie of het apparaat met de bugs?

Verder zijn ze beiden van metaal, zijn de drukknoppen op de electribe (rubberachtig) steviger dan die van de mc303 (plastic). De knoppen van de electribe hebben een iets dunnere potmeterschacht maatr zijn echt sterk zat.

Een mening is subjectief......laat je dus geen mening aanpraten. De mc303 is een stuk diverser wat betreft geluiden (het is immers niet alleen een drumdoos maar een groovebox zoals ze dat zo mooi noemen).

Om de feeling met hardware te krijgen zijn het beiden prima doosjes. Als je synthetische drums wilt is de er-1 een erg leuke bak. Wil je toch meer 808/909 achtige sounds moet je zeker niet voor de er-1 gaan. Op die markt richten die bakken totaal niet.

En nogmaals, voor een zo divers mogelijke verzameling sounds is de mc303 zeker beter maar zoek zelf uit wat JIJ beter vind werken voor JOU specifieke situatie.

Veel mensen kopen gear op basis van meningen van anderen. En dat pakt soms goed uit en sosm toch wat minder............
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Als je dan bedenkt dat op de mc303 knobmovements via sysex moeten en de ext/int info verloren gaat als je van pattern wisselt, wat is er dan speelgoed? Het apparaat met stabiele midi implementatie of het apparaat met de bugs?
De tb303 is dan speelgoed want die heeft geen midi.
De midi implementatie van een mk1 is ook niet je van het.
En nu ben ik opeens een Roland fan? Het staat hier vol met Korg bij mij...
Als er 1 bak is die ik zelf nooit zou kopen is het de mc303 wel, maar het is hier niet de vraag wat ik nodig heb want dat is zeker geen mc303! En een electribe zou ik enkel als midi controler/ step sequencer gebruiken.

Origineel geplaatst door Acidfever
Wel grappig dat jij een uitgesproken mening hebt over d electribes terwijl je er zelf geen hebt.
Nu weet je behalve waar al mijn gear vandaan komt ook al wat ik hier heb liggen en wat ik allemaal gehad heb?
Ik heb ook een electribe gehad maar niet zo lang als een mc303.
En dat ding zag er gewoon niet uit tussen de rest van mn setup.
76299.jpg

Je kan er vast leuke dingen uit krijgen als je heel creatief bent.
Geloof ik best,
Maar hoe creatief je ook bent er blijft lofi geluid uit grooveboxen e.d. komen. En dat hoor je ook door goeie effecten.
Dan kun je net zo goed gaan breien, is ook creatief.

De mc303 heeft ook beperkingen en ik geef nergens in mijn post aan een van deze 2 bakken een betere oplossing te vinden. Het zijn en blijven allebei buget bakken!
Het enige waar ik een uitgesproken mening over heb is de prijs, die vaak belachelijk hoog is.

Laat je inderdaad geen menig aanpraten..
(Het merendeel van de mensen zal namelijk beweren dat die dingen ruk zijn.)
Maar laat je ook niet aanpraten dat 1 van die 2 bakkies nog veel moet kosten.
Max. 150 voor een eas1...
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Neon Vomit
De tb303 is dan speelgoed want die heeft geen midi.
De midi implementatie van een mk1 is ook niet je van het.
En nu ben ik opeens een Roland fan? Het staat hier vol met Korg bij mij...

Nu weet je behalve waar al mijn gear vandaan komt ook al wat ik hier heb liggen en wat ik allemaal gehad heb?

De mc303 heeft ook beperkingen en ik geef nergens in mijn post aan een van deze 2 bakken een betere oplossing te vinden. Het zijn en blijven allebei buget bakken!
Het enige waar ik een uitgesproken mening over heb is de prijs, die vaak belachelijk hoog is.

Laat je inderdaad geen menig aanpraten.. maar laat je ook niet aanpraten dat 1 van die 2 bakkies nog veel moet kosten. Max. 150 voor een eas1...

Voel je je aangesproken ofzo? Ik probeer alleen jouw subjectieve mening te compenseren met mijn objectieve mening.

Als jij maar 125 voor een paar maanden oude er-1 MKII over hebt is dat jouw goed recht. Toch? Maar ik zou hem er nooit voor verkopen, zeker niet als je er (zoals in mijn geval) binnen korte tijd veel reacties voor 170-175 euro voor hebt.

Zoals ik al zei is dat 25% van de nieuwprijs af in 3 maanden. Lijkt me gewoon heel erg redelijk.
Ik haal de vergelijkign er weer bij....koop nu een Virus Ti desktop voor zeg....1700 euro.

Voor hoeveel verkoop jij hem dan over 3 maanden (stel dat je het niks vind?)? Voor 935 euro? (45 procent eraf zoals jij beweerd) of voor 1275 (25 procent eraf zoals ik zeg dat redelijk is). Ik denk dat je nog boven mijn prijs uitkomt (realistisch lijkt me 1400 ofzo na 3 maanden (zo'n 82% van de nieuwwaarde)).

Perspectief is het sleutelwoord! Je kunt van een goedkoper apparaat minder geld aftrekken!

Wat het probleem is is dat jij bijna predikt dat wat jij zegt de waarheid is (dingen zijn rotzooi, speelgoed of klinken slecht).....maar het is jouw waarheid....meer niet. Die hoef (en mag) je naar mijn mening niet opdringen aan anderen. Laat mensen in hun waarden en laat ze zelf lekker beslissen wat ze 2e hands voor een apparaat vragen. Doen we dat ook bij jou!


Bovendien heb ik zat livesets gezien waarbij MC303/MC505, electribe of RM1x werden gebruikt zonder dat dat hoorbaar was in het geheel.

"De ingredienten maken verschil, maar een goede maaltijd eindigt bij de kwaliteiten van de kok."
 
Back
Top