Nearfield wensen

Een grotere woofer zeg een 20 cm zal alsnog geen sub kunnen doen ( 20 t/m 35 hz ) het gaat dus op 43 voor de kleine en 38 voor de grotere woofer ... te bedenken dat de kleinere beter aansluit op de tweater
 
en das op 0 db dus niet de normale -6 of zelfs -12 db
 
Graag zou ik luisterafstand willen weten van oor naar tweater .. Zo veel mogelijk mensen graag :)
 
100cm van oor tot tweater, trouwens intressante thread ik hou hem in het oog.
potentieele klant :d

wat mijn wensen zijn, eerlijk gezegd echte monitors heb ik hier nog niet staan. Wel de betere hifi boxen, namelijk wharfedale force 3180. omdat ik al een tijdje opzoek ben naar degelijke prijs kwaliteit nearfields. 600 euro/st zou ik er beslist voor neerleggen. uiterlijk is mooi meegenomen maar mij is het om de eerlijkheid en kwaliteit van het spectrum tedoen.
 
juist het spectrum vraagt om de wat betere kast ontwerpen . Het afbuigen van het geluid om de kast heen en het vertragen van de tweatert.o.v. de woofer . Het is velen malen ingewikkelder als een simpel rechthoek kisje .

Hieronder de nieuwste tekening. Hier word ook een prototype van gebouwd
 

Attachments

  • basis tread.jpg
    basis tread.jpg
    7,5 KB · Bekeken: 64
dit ontwerp is gebouwd voor een luisterafstand van 1 meter . 80 cm zou ook nog kunnen en 1 meter 20 ook . Maar beste is gewoon die 1 meter . Om het wat te verstellen komen er spickes onder die in hoogte verstelbaar zijn .. Zo kun je nog 5 graden naar weerskanten de hoek veranderen zodat je tussen de 60 en 1 meter 60 het helemaal goed kunt krijgen ..


gaarne een reaktie op dit ontwerp .. Deze heeft geen verplaatsbare tweater . En ook geen verticale tweater zoals eerder vermeld. Hiervoor zijn meerdere redenen .

1 tweater heeft op 30 graden nog prima top hoog
2 door het 1 geheel te houden kan het compacter blijven
3 goedkoper door minder uren en minder materiaal
4 Toekomstige upgrades van een losse tweater is een leuk idee maar gezien de kwaliteit van de huidige toppers kan het gewoon niet veel beter .

gaarne reaktie
 
Update :

tussen tweater en woofer verstevegin
achterwand 2 vingers voor afbreken
filter geplaatst
Speakon aansluiting geplaats
Iets breder en hoger
fasetten gelijk rondom tweater
spickes geplaatst
 

Attachments

  • 205156.jpg
    205156.jpg
    11 KB · Bekeken: 58
zo gaat het er ongeveer uitzien .

rood is wat de bass reflec doet
blauw de woofer .
de zwarte lijn is een totaal in een dode ruimte . In een normale studio loopt hij verder door in het laag
 

Attachments

  • app830883b.gif
    app830883b.gif
    6,3 KB · Bekeken: 69
hier een meting van 1 van de woofers
 

Attachments

  • 830883.gif
    830883.gif
    9,7 KB · Bekeken: 59
Origineel geplaatst door mischa
zo gaat het er ongeveer uitzien .

rood is wat de bass reflec doet
blauw de woofer .
de zwarte lijn is een totaal in een dode ruimte . In een normale studio loopt hij verder door in het laag

Wat ik niet begrijp in deze grafiek is:

De woofer (blauwe lijn) zit bij de 20 Hz op 93db, de bass reflex (rode lijn) zit bij de 20 Hz op 94db. Deze samengevoegd worden niet meer, maar minder db op 20 hz (past niet eens meer op de grafiek...).
Hoe gaat dit in z'n werk?


Maak me wijs.....
 
Origineel geplaatst door mischa
Graag zou ik luisterafstand willen weten van oor naar tweater .. Zo veel mogelijk mensen graag :)

72 cm :geslaagd:
 
Zo .. de eerste dingen heb je al gezien met de kleine woofer en redlijk kleine behuizing .. Nu voor alle zekerheid ook nog even de grotere woofer en zijn responce .


Berekende liters intern 56 liter . Dit betekend met een ideale wand dikte van 36 mm . een kast van een slordige 60 cm hoog 40 cm diep en een 30 cm breed .. Pak de rol maat maar . Je heb dan een kist die ECHT diep gaat . -6 db op 30 hz is heel erg goed ..Maarja BIG .

reaktie graag
 

Attachments

  • big box.jpg
    big box.jpg
    46,6 KB · Bekeken: 58
kom maar eens een keertje langs als ze af zijn!
 
De hierboven genoemde komt lager maar drest is minder . zowel kwa kast resonanties freq verloop etc etc .
Als je echt laag wil is zelfs deze grote woofer niet groot genoeg. Wil je echt laag dan moet je een 25 of 30 cm woofer gebruiken in een 3 weg systeem . En dis is geen nearfield meer en laat ik dus verder ook achterwege .

Waar ik het even over wil hebben is aansturing van het compacte bassreflec systeem met de indec. prijzen om zo te een idee te krijgen wat jullie beter vinden .

Passive monitor 750 stuk
geen instellingen
externe amp nodig . liefts een beetje een goeie ongeveer 300
12 db filtering

totaal 1800 euro


active d.m.v. 1 extern 19 inch filter en 2 stereo amps . 1 amp 2 keer 150 voor het laag en 1 amp 2 keer 75 voor het hoog

Active versie 700 euro stuk ( zit geen passive filter in dus goedkoper )

1 filter vanaf 100 euro en een hele mooie voor 250 .. als je merkjes gek ben 500 a 2500
2 amps b.v. fame ams van musicstore.de zijn prima 140 voor stereo hoog en 170 voor stereo laag .
2 speakon kabels ( 4 pools ) 30 euro
4 xlr > xlr kabels van filter naar amp 40 euro

Met het mooie digitale filter 2030 .

230 euro meer .. maar wat heb je dan meer .

* geen passive filter dus minder verlies .. hoorbare verbetering
* eq om b.v. de room responce te corrigeren .
* traploze timing instellingen ( hoog laag ) als je hoog trager zet word het beeld dieper .. maar zal door standaard disign op 0 kunnen blijven als je op 1 meter afstand luisterd . Het kan ook automaties trouwens met een meetmicrofoon , kun je ook aanluiten op de achterkant
*limiter .. om zo je speakers te beveiligen tegen piek spanningen
* digitaal en balanced analoog in .. 2496 digitaal geen probleem
* 6 uitgangen waarvan 4 nodig voor de 4 units ( 2 hoog 2 laag ) de 5 e zou je een sub op kunnen aansluiten . ALs je dat doet dan worden de nears direct gefilterd zodat ze de sub freq niet meer doen .2e subkan ook natuurlijk op uitgang 6 .
*geen 12 db passive filtering maar zelfs 48 db filtering
* traploos instelbaar
*phase correctie

en nog meer .

dus zeg maar is die 230 euro dat waard ? de reden dat de passive een duurdere versterker heeft is simpel .. een passive filter maakt het de versterker moeilijker en hier zul je dus even wat meer geld moeten uitgeven dan met een passive oplossing waar het signaal voor de amp word gefilterd .

Mijn voorkeur gaat uit naar active.. en waarom lijkt me duidelijk

Natuurlijk kun je ook een versterker gebruiken die je al heb .

wat ook een oplossing is is b.v. een woonkamer 6.1 amp deze hebben vaak 6 ingangen voor 6 speakers .. dus 2 wegjes en 2 subjes als het moet .. maar los is beter
 
mischa je bent een held.

Ik bestel een paar actives en waarom?

- de look is good
- de specs knallen
- druk de kosten in akostische materialen.
- de prijs is prima voor dit segment


Kun je enige indicatie geven wanneer de eerste set klaar is?

Keep up the good worx!!

groet,

avs
 
leuk dat er al posiitieve reakties zijn. Ik ga binnen 1 week het eerste prototype inelkaar zetten en zal dat van alle hoeken even fotoos maken .
 
Back
Top