Nearfield wensen

Ik ben al weer een stuk verder met het ontwerp ,

Het is een combinatie tussen de eartworks sigma en avalon studio monitor . De hoeken van avalon en de hoek tweater woofer volgens eartworks . Zit er nu over na te denken om de tweater verplaatsbaar te maken zodat op elke luisterafstand de delay goed gezet kan worden . Bijkomend voordeel is dat de tweater een eigen kast heeft met ingebouwd filter . Je zou dus ook een andere tweater er zo op kunnen zetten .( future updates )

volgens eerste berekeningen 15 kg stuk een 25 breed 45 hoog en 30 cm diep ..


hoe lijkt dit ? de goeie kant op of hebben jullie nog wensen
 
Even ter aanvulling .. met future updates bedoel ik niet dat het nu al beter kan . De ontwikkeling van met name hoog units staat echter niet stil en je zou dus over weet ik hoeveel jaren de nieuwste topper zo kunnen monteren
 
Avalon is mooi. Op HTFORUM.NL is een ZEEEER uitgebreide thread te vinden over het zelfbouwproject van Erik van Voorst. Echt brute luidsprekers, maar niet echt als nearfield inzetbaar.. een monitor op basis van dezelfde bouwprincipes zou echter wel erg interessant zijn (doch erg duur).

De eerder genoemde timingproblemen zijn inderdaad te verhelpen door een schuine baffle toe te passen, of de tweeter afstand iets groter te maken ten opzichte van de luisterpositie. Mits goed geplaatst zou ook een d'appolito achtige opstelling mogelijk voordelen kunnen bieden bij nearfields doordat de scheiding tussen de verschillende drivers op zo'n korte afstand normaal gesproken vrij duidelijk hoorbaar is

Mijn voornaamste nachtmerries met veel monitoren:
- faseverschillen bij verschuiven van luisterpositie van links naar rechts
- beperkte basweergave
- poortgeruis
- matige stereoweergave
- matige dynamiek. Ik wil dat details ook bij zachte volumes goed hoorbaar zijn. Ik wil dat die details ook bewaard blijven op hoge volumes. "mechanische" compressie door mager bemeten drivers is daarbij geen optie.

Ik heb momenteel geen favoriete nearfields. De nieuwe kleine actieve JBL monitors vind ik zelf erg prettig, Genelecs ook. Mooi vormgegevens, strakke weergave, geen overbodige kabels. Wel erg prettig: volume/toonregeling regeling VOOROP de monitor (ala mijn 4312A's :) )

Voor wat betreft bas tuning problemen zou je kunnen overwegen om met twee baspoorten te werken waarbij de gebruiker naar keuze eventueel 1 met dempingsmateriaal kan dichtstoppen.
 
Origineel geplaatst door mischa
Ik ben al weer een stuk verder met het ontwerp ,

Zit er nu over na te denken om de tweater verplaatsbaar te maken zodat op elke luisterafstand de delay goed gezet kan worden . Bijkomend voordeel is dat de tweater een eigen kast heeft met ingebouwd filter . Je zou dus ook een andere tweater er zo op kunnen zetten .( future updates )

Losse tweater units zijn interessant. Lijkt op het supertweeter idee dat door sommige fabrikanten vooral in de aziatische markt wordt toegepast. Heeft inderdaad een aantal voordelen, mits er geen hinderlijke reflecties kunnen ontstaan met de mid/low kast. dat komt de stereoplaatsing namelijk meestal niet ten goede.

Je zou ook kunnen overwegen om een biradiale hoorn of iets dergelijks toe te passen. Mooie brede sweetspot. Nadeel zijn de mogelijk hogere productiekosten. goede biradiale hoorns en drivers zijn duur, maar misschien is er wel iets te fabrieken op basis van de curves van andere fabrikanten.
 
Origineel geplaatst door Lynxxx
Avalon is mooi. Op HTFORUM.NL is een ZEEEER uitgebreide thread te vinden over het zelfbouwproject van Erik van Voorst. Echt brute luidsprekers, maar niet echt als nearfield inzetbaar.. een monitor op basis van dezelfde bouwprincipes zou echter wel erg interessant zijn (doch erg duur).

De eerder genoemde timingproblemen zijn inderdaad te verhelpen door een schuine baffle toe te passen, of de tweeter afstand iets groter te maken ten opzichte van de luisterpositie. Mits goed geplaatst zou ook een d'appolito achtige opstelling mogelijk voordelen kunnen bieden bij nearfields doordat de scheiding tussen de verschillende drivers op zo'n korte afstand normaal gesproken vrij duidelijk hoorbaar is

Mijn voornaamste nachtmerries met veel monitoren:
- faseverschillen bij verschuiven van luisterpositie van links naar rechts
- beperkte basweergave
- poortgeruis
- matige stereoweergave
- matige dynamiek. Ik wil dat details ook bij zachte volumes goed hoorbaar zijn. Ik wil dat die details ook bewaard blijven op hoge volumes. "mechanische" compressie door mager bemeten drivers is daarbij geen optie.

Ik heb momenteel geen favoriete nearfields. De nieuwe kleine actieve JBL monitors vind ik zelf erg prettig, Genelecs ook. Mooi vormgegevens, strakke weergave, geen overbodige kabels. Wel erg prettig: volume/toonregeling regeling VOOROP de monitor (ala mijn 4312A's :) )

Voor wat betreft bas tuning problemen zou je kunnen overwegen om met twee baspoorten te werken waarbij de gebruiker naar keuze eventueel 1 met dempingsmateriaal kan dichtstoppen.

Bass poort is altijd getuned .. te dicht stoppen veranderd de tunings freq . Ik ga voor een grote br om poort geruis tegen te gaan . Nadeel is dat de poort erg lang word en dus moeilijker te construeren is .

Dus jij denk dat een verschuifbare tweater op de diepte as in combinatie met een schuin geplaatste woofer ook mooi is ?
 
Origineel geplaatst door Lynxxx
Losse tweater units zijn interessant. Lijkt op het supertweeter idee dat door sommige fabrikanten vooral in de aziatische markt wordt toegepast. Heeft inderdaad een aantal voordelen, mits er geen hinderlijke reflecties kunnen ontstaan met de mid/low kast. dat komt de stereoplaatsing namelijk meestal niet ten goede.

Je zou ook kunnen overwegen om een biradiale hoorn of iets dergelijks toe te passen. Mooie brede sweetspot. Nadeel zijn de mogelijk hogere productiekosten. goede biradiale hoorns en drivers zijn duur, maar misschien is er wel iets te fabrieken op basis van de curves van andere fabrikanten.

Een goed ontworpen hoorn word gewoon te duur .. Vooral met top hoog zijn ze vaak iets minder .

De hoeken zijn zo geplaatst dat je hinderlijke reflecties voorkomt .

Ik ben blij dat je dit hele verhaal ondersteund met je comment :)
 
Krijg er steeds meer zin in .. A.s. vrijdag krijg ik een hoop verschillende units om combinaties te testen
 
Origineel geplaatst door mischa
Krijg er steeds meer zin in .. A.s. vrijdag krijg ik een hoop verschillende units om combinaties te testen

Ik begin nu echt warm te draaien.... Al kan ik het onderstaande verhaal niet echt visualiseren maar dat komt vast wel goed :D

Origineel geplaatst door mischa
Het is een combinatie tussen de eartworks sigma en avalon studio monitor . De hoeken van avalon en de hoek tweater woofer volgens eartworks

:okdan: :mega: :halleluja :verkoght:
 
dat ging niet helemaal goed..... :)
 
Origineel geplaatst door mischa
Krijg er steeds meer zin in .. A.s. vrijdag krijg ik een hoop verschillende units om combinaties te testen

Ik begin nu ook warm te draaien... :D
Al is het onderstaande voor mij moelijk te visualiseren :

Origineel geplaatst door mischa
Het is een combinatie tussen de eartworks sigma en avalon studio monitor . De hoeken van avalon en de hoek tweater woofer volgens eartworks .



:D
 
vraag aan mischa

vraag aan mischa

Ken jij de Krk v6 of v4?
En Ken jij de Mackie hr824 en hr624?

Kun je je mening geven over de KRK en Mackie monitoren: Welke heeft het beste diepte? En welke is het beste voor mastering (precieze afstelling van compressie/eq/reverb/delay/ect)???
 
Origineel geplaatst door avs
Ik begin nu ook warm te draaien... :D
Al is het onderstaande voor mij moelijk te visualiseren :





:D

de earthworks hebben een woofer die naar boven gericht staat .. de tweater straalt recht uit . Er is dus een punt waar tweater en woofer elkaar kruisen . Dit is het meest ideale dit lukt niet met een woofer en tweater gewoon boven elkaar . Je spreekt in dit geval van een punt bron .

De hoeken van de avalon betekend dat het geluid wat om de kast slaat niet richting luisteraar word verstrooid .

Wat ik als extra add is verschuifbare tweater . Zodat je de timing kunt verstellen . Dit klingt mischien neuzelig maar heeft zeker zin .
 
Re: vraag aan mischa

Re: vraag aan mischa

Origineel geplaatst door Nouveau
Ken jij de Krk v6 of v4?
En Ken jij de Mackie hr824 en hr624?

Kun je je mening geven over de KRK en Mackie monitoren: Welke heeft het beste diepte? En welke is het beste voor mastering (precieze afstelling van compressie/eq/reverb/delay/ect)???

Ik ken de monitors maar hou commentaar het liefts voor me . Het zijn stuk voor stuk monitors waar je mee kan masteren . of je goed compressie eq reverb en delay etc kunt afstellen is meer een ruimte kwestie . Het verschil in de praktijk tussen de top nearfields en jappaners is dof plexiglas versus kristal .

Beide doen het zelfde maar de ene klingt veel natuurlijker en das een luxe .
 
Re: Nearfield wensen

Hoe groot mag het zijn ?
Zo groot als nodig is voor optimaal geluid.

Hoeveel mag het kosten ?
Ik heb net 1000 euro aan BM5A'tjes uitgegeven, en dat ik meer dan genoeg voor een arme student.

Wat is belangrijker stereo beeld / impuls gedrag of freq berijk ?
Stereo beeld als ik er eentje moest kiezen.

Wat mis je met je huidige Monitors ?
Niks, bovendien zijn ze dus net nieuw.

Welke Monitors zou je heel graag willen en waarom ?
Klein & Hummel O300D lijkt me wel heel gaaf.

Active of passive of maakt het je niet uit ?
Liever Active

kleur ?
Boeiend.

volume ?
Hoeft niet heel hard te gaan.
 
Even disign dilema .

een 180 mm woofer ( totale dia ) effectief een 145 mm
een 205 mm """""""""""""""""""""" effectief een 180 mm

180 mm 43 hz op -6 db
205 mm 35 hz op -6db

de 205 komt lager maar kast is dan een keer groter Ong een 28 breed 45 diep en een 55 hoog .

Persoonlijke vind ik de diepte winst in hz en de kast voor een grotere woofer te lomp .

-6 db wil zeggen dat je dan kunt vernemen dat het zachter word.
 
Origineel geplaatst door mischa
Even disign dilema .

een 180 mm woofer ( totale dia ) effectief een 145 mm
een 205 mm """""""""""""""""""""" effectief een 180 mm

180 mm 43 hz op -6 db
205 mm 35 hz op -6db

de 205 komt lager maar kast is dan een keer groter Ong een 28 breed 45 diep en een 55 hoog .

Persoonlijke vind ik de diepte winst in hz en de kast voor een grotere woofer te lomp .

-6 db wil zeggen dat je dan kunt vernemen dat het zachter word.

Persoonlijk zou ik gaan voor de 205, maar ja das mijn mening.

Laag moet er zijn, ik mis het nu ook in mijn BM5-jes en ik erger me er dood aan ... :D
 
Hoe belangrijk is het laag. Als de meesten het belangrijk vinden hoe laag het komt ga ik voor een grotere woofer :

Stel je hoort 2 monitors . de ene klingt gewoon iets beter en de andere komt gewoon een stuk lager .

Moet ik hier tussen gaan kiezen dan zou dat betekenen dat ik het verschuifbare tweater laat vallen .Dan wel met de avalon en earthworks opzet maar dus 1 geheel .
 
Het is altijd moeilijk om de bas goed te krijgen.

Met een grotere woofer word dat makkelijker te beoordelen.

En als het maar een klein beetje slechter klinkt in het midden dan kan ik er wel mee leven.



Een 3 weg systeem word denk ik te duur, maar lost wel het compromis op.
 
Origineel geplaatst door mischa
Hoe belangrijk is het laag. Als de meesten het belangrijk vinden hoe laag het komt ga ik voor een grotere woofer :

Stel je hoort 2 monitors . de ene klingt gewoon iets beter en de andere komt gewoon een stuk lager .

Moet ik hier tussen gaan kiezen dan zou dat betekenen dat ik het verschuifbare tweater laat vallen .Dan wel met de avalon en earthworks opzet maar dus 1 geheel .

Ik zou dan sowieso gaan voor iets minder laag. Je kunt er ook voor kiezen om er een lowcutfilter op te zetten en er later een sub bij te maken (met transmissielijn waar je het laatst over had bijvoorbeeld).
 
Back
Top