Pulse of Evolver?

Creamware heeft ook nog die nep minimoog en prophet 5 bakkies. Die lijken me ook wel geinig.
 
Wat betreft de Evolver, hoe bruikbaar zijn de inputs om externe signalen eens lekker te verzieken?

Zoals ik al zei zoek ik niet specifiek een analoge synth voor basses enzo. Ik wil het wel kunnen doen maar het heeft geen prioriteit.

Ik heb graag een synth met een eigen sequencer (en daarmee ook zijn eigen unieke features en hiaten). Thomann heeft de Evolver voor 479 en dat lijkt me gewoon een mooie deal. Wel jammer dat ze je voor die software willen laten betalen......beetje suf.
 
Re: Re: MFB

Re: Re: MFB

Origineel geplaatst door nomore
cuddly toy? ranzige space bak bedoel je zeker ;)


:dubbel:

Als ik af en toe naar een ander studiootje ga om met een paar gasten wat te gaan pingelen kan ik met de fiets gaan en loop ik binnen met een klein elektra koffertje van de Praxis, waarin de Evolver rustig op een bedje stroomkabels en wat ander klein grut ligt. Dat Dave Smith blue vervolgens inpluggen op een geleend baby versterkertje van 10 Watt (terwijl de gitaren op van die halve muren inprikken) klein midi-boardje eraan en dan dat geluid! Ik snij overal doorheen als het nodig is, al staat het versterkertje wel steeds op vol. 10 te janken met als onvermijdelijk gevolg nog meer ranzigheid, dus die zal binnenkort toch een maatje groter moeten...
 
Origineel geplaatst door StiebZ
gezien dat de creamware draad onder 'nieuws' valt en dus blijkbaar niet meer op de voorpagina wil verschijnen, langs deze weg toch nog eens polsen of iemand al zo'n nep minimoog gekocht heeft ??
ik verdonderstel dat deze ondertussen tekoop is, of gaat deze de TI toer op *D

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=44113&highlight=creamware

ff 'offtopic' over die creamware mini. In FEITE is het toch gewoon een vsti in een doosje. of zie ik dat dan verkeerd.
 
Origineel geplaatst door nomore
ff 'offtopic' over die creamware mini. In FEITE is het toch gewoon een vsti in een doosje. of zie ik dat dan verkeerd.

Mja wat niet eigenlijk. ZO kun je een virus ook noemen......

Maar feit is wel dat zo'n machine een volledige DSP per voice gebruikt.....da's wel veel processing per voice. Schijnt dat er in de modelling echt elk component van een Mini Moog wordt geemuleerd. Dat kost natuurlijk wat meer processing power.

Maar ik hoor aan de demo's geen revolutionaire sound waarvoor ik mijn virus niet zou kunnen gebruiken. Met de Moog filters uit de C en wat tijd moet die sound te maken zijn. Voor mij dus minder relevant al is het wel een mooi product.

Conso, heel mooi verhaal maar wat is de conclusie? Dat het gewoon een vette bak is?
 
Origineel geplaatst door Acidfever


Conso, heel mooi verhaal maar wat is de conclusie? Dat het gewoon een vette bak is?

Kan alleen maar ongeveer herhalen wat de andere posters en ikzelf hier al eerder schreven: Evolver is een heel veelzijdig bakkie, zit vol pit en heeft absoluut een eigen, ook een tikkie eigenwijs karakter. Ik ken geen synth waar ik het geluid mee goed vergelijken kan. Geen Waldorf, geen Access... Wat mogelijkheden betreft is -ie misschien wel wat vergelijkbaar met een Waldorf, namelijk met de (Micro) Q, vooral de modulatiemogelijkheden van beide zijn omvangrijk. Maar het geluid van de Evolver KAN veel minder digitaal zijn dan de Waldorf.

Aanschaffen! Die Thomann prijs ie ook nog eens mooi nu, bij Music Store Koeln is -ie momenteel ruim € 100 duurder zag ik. Dit is waarschijnlijk zo'n synth die pas over een tijdje de waardering gaat krijgen die -ie verdient. Net als bijv. de V-synth. Veel over geluld, vaak afgekraakt door mensen die'm nooit of amper gebruikt hebben. Maar alle Evolver reviews in de vakbladen die ik gelezen heb waren positief, omdat die mensen er echt ingedoken zijn. Ik heb er zelf de eerste paar dagen flink mee zitten hannissen, en daarna ben ik steeds enthousiaster geworden. Als ik het geld had kocht ik direct die nieuwe 4-voice keys versie.

Evolver heeft heel andere presets dan de average synth die uit de fabriek komt, die geluiden zullen veel mensen afschrikken, maar je moet'm vooral zelf proberen te temmen. Zal je een lange tijd blijven verbazen en verrassen!
 
Origineel geplaatst door conso

Evolver heeft heel andere presets dan de average synth die uit de fabriek komt, die geluiden zullen veel mensen afschrikken, maar je moet'm vooral zelf proberen te temmen. Zal je een lange tijd blijven verbazen en verrassen!

ik had een tijdje als ringtone een zwaar gedistorte evolver preset.. daar schrokken mensen idd van :P
 
Nog even terug in de strijd. Ik denk dat het geen Pulse wordt al heb ik nu wel een mooie optie op een Pulse. Ik gebruik gewoon te weinig bassy synth geluiden om dat te rechtvaardigen. Wat ik wel erg graag wil is wavetables. Ik maak veel techno dus digitale geluiden zijn prima bruikbaar en ik vind wavetables echt geweldig klinken.

Dan heb je dus nog steeds de DSI Evolver en de Waldof Microwaves. Heeft de microowave betere wavetables dan de Evolver? Of juist niet?

De microwave heeft wat meer filtermodes en heeft natuurlijk meer polyphony. De evolver heeft zoals eerder gezegd weer veel andere features zoals sequencers en natuurlijk de combinatie van analoge en digitale oscillatoren en echte analoge filters.

Ik denk dat het wat betreft aparte sound beide een goede keuze is. Echter, voor techno en dat soort grappen vraag ik me toch af wat jullie me aanraden......
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Dan heb je dus nog steeds de DSI Evolver en de Waldof Microwaves. Heeft de microowave betere wavetables dan de Evolver? Of juist niet?

De microwave heeft wat meer filtermodes en heeft natuurlijk meer polyphony. De evolver heeft zoals eerder gezegd weer veel andere features zoals sequencers en natuurlijk de combinatie van analoge en digitale oscillatoren en echte analoge filters.

Wat betreft de wavetables:
-Microwave heeft standaard de PPG wavetables, de Prophet VS wavetables zijn in te laden via een bestaande (!) file
(tenminste, in het geval van de MicroWave I, het kan theoretisch ook bij de latere Microwaves).
-DSI Evolver heeft standaard de Prophet VS wavetables, extra wavetables zijn theoretisch zijn in te laden.

Waldorf / PPG wavetables: http://www.unofficial.waldorf-wave.de/wavetable.html
Evolver wavetables: http://www.carbon111.com/evolver.html

'Beter' of niet is altijd een moeilijke discussie als je het hebt over wavetable synthesizers.
Immers, het gaat vrijwel om vrij lo-fi tabletjes van zeer beperkte omvang.
Bij de Microwave familie is er trouwens verschil in 'technische' kwaliteit tussen de wavetables, de Microwave II/XT hebben een feitelijk 2x hogere bitdiepte, omdat de Microwave I de 'halve' waveforms op de Y-as 'spiegelt'.
Het verschil bij 'rauw' afluisteren is echter minimaal, en trouwens, wie doet dat?
Want: je gebruikt de tables normaliter ook niet echt als samples, maar als 'rauwe' oscillator waveforms. Daarbij maakt het niet zozeer uit of een wavetable nou echt klinkt als een piano, maar meer of het een interessante golfvorm is of niet.

Zover ik het lees (zie onderstaande link) is er één belangrijk verschil tussen de MicroWave serie en de DSI Evolver, qua wavetable synthese. Waar de PPG / Waldorf échte tables voorziet, dus een gegroepeerde serie 'evolving waveforms' waar je doorheen kan 'scannen', heeft de Evolver alleen maar statische golfvormen zonder de mogelijkheid tot scannen.
Eigenlijk net zoals de RozzBox (!) kan je dus verschillende oscillator golfvormen inladen, maar de extra modulatiebron om realtime je oscillator golfvorm te veranderen door je wavetable te moduleren, dàt kan dus niet.
En dat is toch wel èèn van de kenmerkende dingen voor de echte 'wavetable' sound en superhandig als je drastisch veranderende geluiden wilt maken.
Aan de andere kant: om dit goed te doen moet je wel de wavetables 'kennen', en dat maakt goed sounddesign bij (échte) wavetablesynthese toch echt pittig.

Zie trouwens ook: http://www.ex5tech.com/ex5ubb_cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=23&t=000010

Wat betreft je overige vragen: de MicroWave I heeft natuurlijk òòk (analoge) VCA's en VCF's, echter maar 1 filtermodel.
Alleen bij de MicroWave II is het hele zwikkie digitaal, dan wel weer met voordeel dat je meer filtermodellen tot je beschikking hebt.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Acidfever
Dan heb je dus nog steeds de DSI Evolver en de Waldof Microwaves. Heeft de microowave betere wavetables dan de Evolver? Of juist niet?
De Evolver heeft toch niet echt wavetables op de Waldorf manier - bij Waldorf kan er tussen de waves geinterpoleerd worden zodat je een vloeiende overgang krijgt, bij de Evo is het meer een DWGS-verhaal - je stapt er doorheen zonder dat het overvloeit.

Ik denk dat het wat betreft aparte sound beide een goede keuze is. Echter, voor techno en dat soort grappen vraag ik me toch af wat jullie me aanraden......
Al naar de winkel gegaan om er mee te spelen? ;) Met de Pulse is dat wat lastiger, maar als je de Evo kiest zou ik 'm wel eerst uitgebreid testen.
 
Die drastisch veranderende geluiden is wel iets waardoor ik wavetable synthese per definitie interessant vind.

Ik probeer gewoon de keuze zo objectief mogelijk te houden. Ik ben in principe een voorstander van dozen met eigen sequencer (omdat dit lekker veel variatie in je setup brengt) maar dit moet nooit een koopargument zijn. Ik heb verder sequencerpower genoeg dus dat kan nooit een showstopper zijn.

De evolver heeft zeer mooie specs en kan volgens mij een zeer grote veelzijdigheid aan geluiden voorbrengen maar alles zit ook erg verstopt en er zijn wel wat hiaten.

De microwave heb ik al gehoord en die klinkt erg fijn! De DSI Evolver heb ik nog niet mogen horen. Wel heb ik gemerkt dat ik minder en minder om bass sounds geef. Zeker die veelgenoemde analoge bass heb ik in mijn muziek gewoon niet veel aan. Dus analoog is leuk maar alles behalve echt nodig.

Wat dan nog overblijft zijn inderdaad zaken als wavetables, LFO's, Envelopes en andere zaken om je geluid flink te verzieken. De Evolver zit daar in ieder geval vol mee. De vraag is alleen ofdat het ontbreken van dat wavetable scanning ook echt nadelig is. Zijn er in de evolver helemaal geen mogelijkheden om dit te doen?
 
Nee. Want het is wèl 'wave', maar geen individuele 'table'. Wel èèn table waarin alle verschillende waves zitten, maar ik vind de naam 'wavetable synthese' in relatie met de Evolver vooral een marketing term.
Inderdaad, zoals Yooz zegt: het lijkt meer op DWGS.

Als je dol bent op modulaties (envelopes, LFO's -> destinations) etc. dan ben je met een Microwave II/XT beter af.
Daar zitten gewoon zo bizar veel opties in dat kader op, daar kan de Evolver niet tegenop.
Zeker omdat je met de Waldorf wavetable scanning een extra modulatie destination hebt, die enorm krachtig is.
Dat kan je bruut doen, maar ook heel subtiel - voor een geluid dat nooit 'stilstaat'.
Voor iemand die niet bekend is met wavetable synthese, maar wel met analoge synthese, moet je maar eens bedenken wat bijvoorbeeld PWM toevoegt voor je klankkleur. Enorm veel, als je je geluid wilt laten leven / bewegen.
Nou, wavetable synthese gaat daar een factor 100 overheen.
Een appels met peren vergelijking, maar ik kan je het op geen andere manier duidelijker maken.

Aan de andere kant, de Microwave II heeft dan weer niet het 'analoge' geluid (DCO -> VCA -> VCF) dat de Evolver kàn produceren. Samen met de analog-style sequencer is dat reden voor mij om na een paar jaar Microwave I -> XT weer eens te gaan proberen wat een Evolver voor me kan doen.
 
Laatst gewijzigd:
envelopes, LFO's -> destinations zijn het helemaal wat mij betreft. Daarom hou ik mijn Virus ook. Gewoon geweldig.

Het is alleen jammer dat de Microwave een rack module is. Dat is namelijk precies waar ik geen plek meer heb.....hehe

Dan is een XT nog een optie maar ja weer een stuk duurder dan een microwave (en ook nog duurder dan een Evolver).
Heb wel een goede controller dus dan is dat nog een optie.

Ik dacht aan de Evolver omdat deze inputs heeft, analoge en digitale OSC's, analoge en digitale filters e.d. Maar dat hele analoog doet me niet zoveel. En filtering doe ik tegenwoordig eigenlijk volledig in software (Reaktor/Absynth).

Ik denk dus dat het een microwave of mw Xt gaat worden. Zijn alleen wat lastiger te krijgen dan Evolvers (en ook relatief duur!)
 
Naja... marketing term. Dave is wel de man achter de Prophet VS die vectorsynthese en digitale waveforms in plaats van de vanille zaag-puls-driehoek introduceerde.

http://www.vintagesynth.com/sci/birth.txt is een heel interessant verhaaltje en omdat de Evo de waveforms van de VS heeft geeft het wat meer achtergrond. Ook laat het zien waarom marketingmensen de eersten moeten zijn die tegen de muur worden gezet als de revolutie begint :D.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Acidfever
Dan is een XT nog een optie maar ja weer een stuk duurder dan een microwave (en ook nog duurder dan een Evolver).

Zoek even rond, een goeie Microwave XT kost je rond de 550 Euro.
Dat vind ik toch niet stukken duurder dan een single-Evolver.

Naja... marketing term. Dave is wel de man achter de Prophet VS die vectorsynthese en digitale waveforms in plaats van de vanille zaag-puls-driehoek introduceerde.

Natuurlijk. Respcet where it's due!
Maar het moge duidelijk zijn dat er niet een éénduidige definitie is van 'wavetable synthese', en ook dat de Waldorf / PPG wavetable synthese implementatie stukken krachtiger is.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Zoek even rond, een goeie Microwave XT kost je rond de 550 Euro.
Dat vind ik toch niet stukken duurder dan een single-Evolver.


Mja als je het zo bekijkt. De XT en MWII hebben natuurlijk wel 10 stemmen tegen monofoon van de Evolver. Jammer dat je je Black edition net weg hebt gedaan Hanz. Die oranje hoef ik namelijk echt niet!
 
Back
Top