Kwaliteitsverlies geluid van MD naar MOTU

Ustka_Slupsk

Stamgast
Lid sinds
26 januari 2005
Berichten
172
Locatie
-
hi daar allemaal.

Ik gebruik een motu 828 mk2 als mixer samen met cubase sx 1. Ik had hier al iets over gepost hier: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=46697

anyway - het lukt fantastisch.

Ik merk echter dat ik een licht geluidskwaliteit verlies heb als ik bijvoorbeeld de kick en hihats via de headphone out van mijn machinedrum beluister en daarna via de monitoring op de motu.
Ik heb dan geen eq of plugins in de sound chain toegevoegd. Het signaal is zgn. clean. De klank van de machinedrum is helderder en van hoorbaar betere kwaliteit.

De MOTU staat natuurlijk op 24/96. :)

De machinedrum heeft geen digital outs en op papier zijn de outputs ook 24 bit. Dus er zou geen kwaliteitsverlies moeten zijn. Toch hoor ik duidelijk verschil als het geluid eenmaal door MOTU en cubase heen gaat.

zou het kunnen dat:

1. Cubase sx 1 sound engine suckt? zijn er paketten met beter geluid?

2. Kan het zijn dat de kabels beter kunnen, heeft iemand tips voor kabel merken/soorten

3. Is het een MOTU probleem? (ik hoop van niet heb de 828 net gekocht)

4. wat kan ik hier nog meer aan doen?


Alvast bedankt voor reacties.


:dj: Ustka_Slupsk
 
Het kunnen natuurlijk de converters zijn op de motu. Maar je moet ook in gaten houden hoe hard je het volume uitstuurd van je machinedrum. Dat kan ook invloed hebben op de het signaal. Verder zou ik het niet weten. Suc6

Je kan ook nog eens een ander opneem programma proberen(bv standaard microsoft programmatje in de burea accesoires)
 
aan je motu zal het niet liggen hoor, werkt hier perfect. kan wel:

1) je headphones geven een gekleurd geluid (door headphones luisteren klinkt zowizo anders dan monitors door het verschil in ruimtelijkheid)? of je monitors kleuren? in ieder geval, als ik met m'n headphones bezig ben weet ik dat het verschillend gaat klinken door m'n monitors. kwestie van gewoonte.

2) ik heb wel 's hetzelfde probleem gehad maar dat was omdat ik tegelijk via de motu en (in mijn geval) Live m'n MD monitor-de met een licht geflanged geluid als resultaat

3) neem je op met maximaal volume (net niet clippen)?

4) sample frequentie en bitrate van MOTU en cubase staan gelijk?
 
Origineel geplaatst door divi
aan je motu zal het niet liggen hoor, werkt hier perfect. kan wel:

1) je headphones geven een gekleurd geluid (door headphones luisteren klinkt zowizo anders dan monitors door het verschil in ruimtelijkheid)? of je monitors kleuren? in ieder geval, als ik met m'n headphones bezig ben weet ik dat het verschillend gaat klinken door m'n monitors. kwestie van gewoonte.

2) ik heb wel 's hetzelfde probleem gehad maar dat was omdat ik tegelijk via de motu en (in mijn geval) Live m'n MD monitor-de met een licht geflanged geluid als resultaat

3) neem je op met maximaal volume (net niet clippen)?

4) sample frequentie en bitrate van MOTU en cubase staan gelijk?


1) JA! daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Echter, ik luister mijn MD headphone output, MET HETZELFDE HEADPHONES. Dus, dat zou het moeten zijn dat de headpnone outs van de motu kleuren, dat lijkt me niet al te waarschijnlijk.

2) nee, dat is bij mij niet het geval

3) ja


4) ja
 
Origineel geplaatst door Ustka_Slupsk
1) JA! daar heb ik helemaal niet aan gedacht. Echter, ik luister mijn MD headphone output, MET HETZELFDE HEADPHONES. Dus, dat zou het moeten zijn dat de headpnone outs van de motu kleuren, dat lijkt me niet al te waarschijnlijk.
ik zal vanavond 's dezelfde één-op-één test doen, nog niet geprobeerd
 
kan aan de verschillende headphone amps liggen ... en het blijft natuurlijk wel zo dat het geluid door een AD converter gaat... hoe goed die ook mag wezen, het kleurt het geluid altijd iets.
 
Origineel geplaatst door divi
ik zal vanavond 's dezelfde één-op-één test doen, nog niet geprobeerd


ik heb net cubase uitgezet en dezelfde test gedaan met outs van Machinedrum en de CueMix scherm, direct monitoring via de MOTU dus.

Ik hoor het verschil niet of nauwelijks meer. Het kwaliteitsverschil was eerder toch groter en ik ben de gehele tijd nuchter gebleven.
Zou het dan toch aan cubase sx 1 liggen. Daar lijkt het op.

De kabels heb ik ook al getest en geen hoorbaar verschil. (ik had setje van een ander merk liggen).

Ik heb in de brochure van Cubase sx 2 gelezen dat die versie een nieuwe sound engine had.

Wellicht is dat dan beter.

Ik heb geen geld voor een upgrade.
 
Back
Top