A=440 of 432 Hz ?

Grappig....in de jaren '60 leerde ik gitaar spelen en ook stemmen....:okdan:
toen ik dat eenmaal onder den knie had merkte ik op een bepaald moment dat , als ik mijn gitaar naar mijn gevoel stemde, hij lager gestemd was als normaal.
Ik heb dat altijd zo gelaten.....mijn allereerste synt. stemde ik naar mijn gitaar, dus ook lager.
Ook dat doe ik nog steeds....de synt's welke ik hier heb zijn allemaal lager gestemd dus....om precies te zijn;

-23 ct!
wat volgens mij neerkomt op een A van 434,19 Hertz:eureka:

Grappig niet........ik heb zelf geen idee waarom......
Maar het "voelt" nu eenmaal als MIJN stemming....

rob:doei:
 
Ook goed om te realiseren dat stemhoogte (bv in het geval van een kerkorgel) afhankelijk is van temperatuur. 440 hz op 20 graden kamertemp komt overeen met 435 hz op 15 graden. :beard:

Het hele 432 hz verhaal komt uit dezelfde aluminiumfolie hoed als de meeste halve zool new age samenzweringstheorien waar het internet van uitpuilt. Totaalonzin om lekker te negeren :okdan:
 
Het hele 432 hz verhaal komt uit dezelfde aluminiumfolie hoed als de meeste halve zool new age samenzweringstheorien waar het internet van uitpuilt. Totaalonzin om lekker te negeren :okdan:

Haha, het is wel degelijk interessant. Een stuk interessanter als de meeste tinfoil bullshit:

[copy paste van een tinfoil bron]:
Alle klassieke muziek van Bach, Brahms enzovoorts tot en met Verdi is gecomponeerd en uitgevoerd met gebruik van deze standaard, een A op 432Hz. In deze standaard is de C 512Hz of in een lager octaaf 256 Hz, maar in steeds lagere octaven (512-256-128-64-32-16-8-4-2-1) komt de C uit op precies 1 trilling per seconde, de zogenaamde “oertoon”. Ze noemen deze stemming ook wel “wetenschappelijke stemming” omdat deze stemming ook wetenschappelijk gezien past bij het universum. De oudst bekende voorstander van deze stemming is Plato, de wijsgeer uit Griekenland.

Je moet wel een beetje openstaan voor universum vliegerigheid, mee eens.
 
Het is leuk bedacht, maar het is wel triest gesteld met de mentale faculteiten van de persoon die wat deze bron beweert in enige mate serieus neemt. Letterlijk ALLES wat daar beweert wordt kan eenvoudig weerlegd worden, ga maar eens op zoek in normale bronnen. Tuurlijk, die zijn allemaal gecensureerd door de illuminati om de echte waarheidszoeker te misleiden, maar toch.:mega:

:stupid:stupid
 
Het is leuk bedacht, maar het is wel triest gesteld met de mentale faculteiten van de persoon die wat deze bron beweert in enige mate serieus neemt. Letterlijk ALLES wat daar beweert wordt kan eenvoudig weerlegd worden, ga maar eens op zoek in normale bronnen. Tuurlijk, die zijn allemaal gecensureerd door de illuminati om de echte waarheidszoeker te misleiden, maar toch.:mega:

:stupid:stupid

Haha, good one!
 
Beste mensen,

Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten...

Ik heb ooit, een paar jaar geleden alweer in een blogpost DEFINITIEF afgerekend met het hele 432-fenomeen.. :okdan:

Onbegrijpelijk dus dat deze non-discussie nog steeds voortduurt... blijkbaar zijn er nog steeds mensen die mijn stukkie niet gelezen hebben... vooruit dan maar weer: http://www.dubbhism.org/2013/06/musical-numerology-1-good-bad-and.html :doei:
 
Hoe leuk u muziek ook vindt, toch is er iets aan de hand wat minder leuk is: uw zesde zintuig, uw intuitie, wordt namelijk door deze stemming ontstemd. Dit komt omdat wij trilling zijn en de trilling van onze 6de chakra is afgestemd op A=432 Hz. Dit is ook de reden waarom deze stemming bij oude culturen heilig was en bijvoorbeeld ook verwerkt is in de Borobodour. Indische muzikanten bespelen ook letterlijk de frequenties en emoties van je fysieke lichaam en weten precies hoe daarop af te stemmen.

Ik heb als test eens mijn sequencer getuned op A=432 Hz. Man, man, dat had ik beter niet gedaan: al mijn chakra's gingen spontaan open met als gevolg dat ik hier nu met een compleet ondergescheten broek zit...

Valt het op dat ik niet echt geloof in die zweverige chakra's uitleg?

440 Hz is gewoon de standaard die we nu gebruiken in de westerse muziek, laten we dat gewoon zo houden, anders wordt het al snel een kakofonie van verschillende standaarden en dat gaat gruwelijk dissonant klinken.
 
Muziek is gevoel, en ik ervaar op 432 zeker iets anders dan op 440Hz...
Het leven en universum draait allemaal om frequenties/trillingen.. (en chakra's :-)
 
Beste mensen,

Zonder iemand voor het hoofd te willen stoten...

Ik heb ooit, een paar jaar geleden alweer in een blogpost DEFINITIEF afgerekend met het hele 432-fenomeen.. :okdan:

Onbegrijpelijk dus dat deze non-discussie nog steeds voortduurt... blijkbaar zijn er nog steeds mensen die mijn stukkie niet gelezen hebben... vooruit dan maar weer: http://www.dubbhism.org/2013/06/musical-numerology-1-good-bad-and.html :doei:


Zo, last van grootheidswaan?
Zoals een hoog geleerd man mij ooit vertelde: een goede wetenschapper leeft in de realiteit dat hij de vraag tracht te specificeren. Antwoorden komen van verlicht dispoten en kwakzalvers.
 
Muziek is gevoel, en ik ervaar op 432 zeker iets anders dan op 440Hz...
Het leven en universum draait allemaal om frequenties/trillingen.. (en chakra's :-)

Chakra'$, man wat is dat voor een zweverig gedoe, zeker een hare krishna :engel:
Als je onder invloed bent (eender van welke drug) beleef je ook alles anders, maar dat is niet de realiteit.
440 Hz is gewoon de standaard, punt, ook al beleef jij 't anders.
Ga dan eens bij jezelf te rade hoe dat komt, misschien brengt een bezoek aan een audicien uitkomst.
 
Pff weer lekker narrowminded hoor digileug.
Als iemand dat zo ervaart is dat toch cool.
Sidenote meeste succesvolle artisten zaten aan de drugs.
Denk dat zij weinig met jou advies kunnen.
 
[copy paste van een tinfoil bron]:

(512-256-128-64-32-16-8-4-2-1) komt de C uit op precies 1 trilling per seconde, de zogenaamde “oertoon”. Ze noemen deze stemming ook wel “wetenschappelijke stemming” omdat deze stemming ook wetenschappelijk gezien past bij het universum.

Er is weinig universeels aan de seconde. De mens moest zonodig een etmaal in 24 uur verdelen, en toen een uur in 60 minuten en toen een minuut in 60 seconden. Dat geldt alleen maar hier op aarde, en dan alleen maar in het hoofd van mensen.
 
Chakra's of niet, whatever. Wel heb ik dezelfde ervaring als robbie50: op gehoor/gevoel mijn gitaar al iets lafer stemmen dan de 440Hz. Ik heb nooit gemeten hoeveel lager precies. maar wie weet zit ik wel precies op mijn Chakra ;-)
 
Sorry hoor maar zonder snippets is dit allemaal gelul in de ruimte! :D
 
bij snaarinstrumenten kan lager of hoger stemmen een groot verschil maken, alleen komt dat voornamelijk door de veranderde snaarspanning op het bovenblad waardoor het doorgeven van de trilling tegengehouden of verbeterd wordt. In dat geval zou een set lichtere of zwaardere snaren uitkomst kunnen bieden.
 
Solo-instrumenten zijn soms ook net een keel klein beetje hoger gestemd ten opzichte van de rest, zodat ze iets meer boven het geheel uitspringen.
 
Dus misschien zijn we tegenwoordig allemaal zo opgefokt omdat we niet meer op 432Hz zitten? Het is natuurlijk even afkicken als we teruggaan naar zo'n relaxte frequentie. Maar zolang we dat niet doen heeft Goebbels de macht in handen!
 
Back
Top