A=440 of 432 Hz ?

Ik kom het wel vaker tegen, maar heb hier nooit een zinnige geluids-ervaring bij gehad om te kunnen vergelijken.

En inderdaad over de hele wereld spelen orkesten in een anders gestemde A (wat voor muzikanten nog wel eens een verassing kan zijn), dus het ligt allemaal niet zo heel erg vast eigenlijk.

Verder kan ik me voorstellen dat niet al je instrumenten hier in te tunen zijn (meeste zijn toch default op 440 niet?), dus dat kan nog wel eens problemen geven.
 
Ik geloof als je finetuning op een synth hebt in centitones, dat -32 zorgt voor de 432hz tuning.
 
vroeger was het lager 432 , 436 etc
sinds 2 de wereldoorlog 440
soms , bv m'n accordeon 442
als je gewoon wilt meespelen met liedjes en anderen : zet de bole op 440
wil je eens wat anders, ook goed gewoon proberen. hoger is vaak wat vrolijker, lager wat voller en serieuzer
 
Idd, 'intressant' :) En Daar kunde serieus op flippen op die tunings.... A/B vergelijken is 'verboden'

Wat die 432 Hz betreft, Ik vind -31.77 ct veel te veel om naar beneden te halen...
Gewoon beetje flat of sharp tunen moet altijd wel, anders maak je keyboard preset muziek..

Alé, ik ben er in doorgeroest wat tunings betreft, en volg al jaren de Lucy Tuning, The Sound of the spheres, berekend op Pi,

http://www.lucytune.com/
 
Zoals eerder gezegd ben ik eens bezig geweest met die 432hz shizzle en toen ik later met een ander project begon ben ik zeker een half uur aan het klooien geweest om te achterhalen waarom mijn Nord Lead 4 maar vals bleef klinken... Vergeten dat de rest default weer op 440hz stond :D
 
Precies, heb ik ook vaak meegemaakt
Blijf nu maar standaard op 440
 
Idd, dat is het probleem...

Ik heb dat ingebouwd in m'n SynthCtrl Plugin, maar da's nog steeds enkel op AmigaOS in Amos Pro Basic geschreven.
Ik hoop dat er ooit iemand daar een VST versie van gaan maken... :engel::engel:
Ook al is mijn plugin niet perfect, want bij VST synths verspringt de pitchbend altijd terug naar NUL bij het scrollen tussen patchen.
En kan elke patch een andere pitchbend range hebben, en kan ik die niet met standard NRPN van buiten af instellen,

Ik Tune dus met de Pitchbend.. ipv ct of Mastertune Setting

002.png


Soit, Logic heeft ook wel zoiets ingebouwd,.. of toch ongeveer..
 
Gewoon beetje flat of sharp tunen moet altijd wel, anders maak je keyboard preset muziek..

LOL vind je dit zelf niet een beetje heel erg overdreven? Als je al van 440Hz moet afwijken om origineel te klinken, ligt dat niet aan 440Hz...
 
om origineel te klinken
Ja idd, dat wel,, Maar 't is ni 'om origineel' te klinken. Ik denk dat dat bij een gitar ook zo is.. flat of sharp Tunen
Ik kan nog eens iets opnemen,, maar dan is het weer om A/B te vergelijken... En da's ni te doen... Da voelde toch ni.. Dan probeerde dat weer te analyzeren,

Als ik mijn Synth sounds nog steeds ni zou kunnen tunen, dan was ik al lang gestopt met producen.
Dan zou ik nog altijd met dezelfde 12noten domme melodietjes moeten maken
 
Boeken worden ook nog altijd met dezelfde 26 letters geschreven, ieder verhaal is een remix van het alfabet. :)

Enfin, ik zie voor mijzelf bij het schrijven van nummers het probleem niet van gewoon bij een op 440 gestemde notenladder te blijven maar als het voor jou wel nut heeft om er van af te wijken is dat top! :okdan:

De enige synths waarbij je dit op het frontpanel zelf kan doen zonder menu diving (dus niet globaal anders stemmen maar per noot) zijn volgens mij de Korg PS synths? Dan is het via een MIDI tooltje net wat handiger als je meerdere synths hebt. :)
 
Laatst gewijzigd:
Blijft wel een leuk onderwerp :).

432 lijkt betere resonance/harmonics te geven:


Sommige zeggen, je lichaam bestaat uit water dus resonantie is een belangrijk gegeven.

Dr. Masaru Emoto denkt zelfs dat schelden negatieve invloed op mensen (= ~60% water) te hebben:


Wat er verder van waar is.. ik vond dit altijd een zeer interresant onderwerp als je ziet hoeveel dingen in het dagelijks leven met frequencies en resonantie te maken hebben.

google ook evt. "solfeggio" frequencies. :).
 
Everything in the universe is ... is ... is made of one element, which is a note, a single note. Atoms are really vibrations, you know, which are extensions of THE BIG NOTE ... Everything's one note. Everything, even the ponies.

- F.Zappa
 
dit artikel is zowat de nagel op de kop.
http://ask.audio/articles/music-theory-432-hz-tuning-separating-fact-from-fiction

btw in de vorige eeuwen waren er zelfs veel orkesten die nog hoger stemden. er is zelfs sprake over 456 hz en hoger. De 440 was dus een conventie om het makkelijker te maken.

Feit is dat een hogere stemming wat meer spanning heeft, en dus naar beneden pitchen van wat we gewoon zijn, een relaxter gevoel geeft. Maar die ervaring is relatief en subjectief, het is meer de verandering in stemming, dan de stemming zelf die dit resultaat geeft.

Ik denk eigelijk dat 432 als een mooi serietje klinkt, en mensen houden van dingen die eenvoudig zijn en gevoelsmatig ook lijken te kloppen. Dan gaan ze automatisch op zoek naar bevestiging van dit gegeven.

'seek simplicity in everything, and distrust it when you find it'
(cit. Alfred North Whitehead)

kunnen we nu weer gewoon verder gaan met pokkeherrie maken, zoals het synth-heads betaamt?
 
Als je een DCO bekijkt, geeft center A 440 Hz minder valse noten dan 432 Hz.
Deel 8 Megahertz maar eens.

Digitaal kan wel 432 Hz, de wave word richting sinus vervormt met de hoge noten, geen scherpe en presiese square waves mogelijk in digitaal in vergelijking met een DCO.

Gewoon een DCO op nog hogere kloksnelheden draaien met een 32 bit deler, dan kan het wel.
Als je vergelijkt 432 met 440 Hz hoor je dat het vals word, zoiezo is al je aparatuur niet op 432 Hz instelbaar, hoe gek is dat ?, als je het echt wilt gebruik je de finetune of pitchbend.
Mijn nieuwe digitale synths zijn instelbaar op zowel 440 als 432 Hz.
 
Als je muziek mixt stel je de snelheid anders in,
meestal luister je gemixte muziek,
als je radio luistert, worden de liedjes ook iets omhooggepitcht, om nog meer in een radio programma te kunnen proppen.
Conclusie : ook al heb je in 432 Hz, uiteindelijk maakt het niets uit.
 
Het mooiste vind ik de mensen die al hun muziek met hun demoversietje van music maker oid 8 hertz naar beneden pitchen "omdat dat zoveel beter klinkt" :dubbel::dubbel:
 
Leuk draadje dit..:okdan:
Hoe gaan mensen met een absoluut gehoor hier mee om? Ikzelf ben hier (gelukkig) niet mee gezegend. Intervallen hoor ik en kan ik categoriseren, maar echt uit het niks een enkele noot categoriseren dat is toch alleen maar weggelegd voor een absoluut gehoor. Zijn er hier mensen met een dergelijke gave, die hier hun licht op kunnen werpen als het gaat om A=440??:eureka:

Voor de zappa fans onder ons, ensemble Ambrosius heeft zappa werk met Barok instrumenten gecovered(Album staat op spotify)... Ik krijg hier inderdaad een heel ander gevoel bij maar ik kan dit niet uitleggen aan de hand van enig theoretisch besef. Misschien toch iets met Chakras??? :peukie:
 
Back
Top