A=440 of 432 Hz ?

da's wel waar dat alle deeltjes trillingen zijn.

de Broglie had daar al een leuke vergelijking voor:

golflengte=h/(m*v)
 
Alles in het heelal is trilling, trillingen die wetten volgen, natuurwetten. Door bepaalde combinaties van trillingen wordt materie aangetrokken, waardoor er lichamen ontstaan. Wij zijn er bla, bla en blabla van dus abls blapperdepap...

dit staat nog niet vast in de wetenschap :geslaagd:
 
Ik heb de wetenschap ook niet nodig om te bepalen of de massagestaaf van de buurvrouw wel of niet trilt...
 
Origineel geplaatst door Vl1
Ik heb de wetenschap ook niet nodig om te bepalen of de massagestaaf van de buurvrouw wel of niet trilt...

die massagestaaf is dus digitaal (I/O), die 432Herz analoog (ook al is het een absolute waarde als je het in Herz uitdrukt)
Gaat deze vergelijking op is voor mij nu de vraag....

Bestaat er wel zoiets als Herz of is het een afspraak die ooit is gemaakt (wetenschap) en als dat zo is, is het dan niet eigenlijk een benadering?

Of moet men rap een CPU gaan bouwen die op 432Ghz draait bouwen, om weer in contact te kunen komen met de spirualiteit in dit digitale tijdperk?

110110000 bij benadering 432 is, dus in wat voor een apparaat kan je nog meer 110110000 stoppen. En wat voor "goddelijke" effecten geeft dat dan?

.................................................................................................................................................


OK...tijd voor m`n pilletje ;)
 
pilletje werkt ;)
......................................................................................................................................................................

Het wordt tijd dat Apollo440 zich opnieuw gaan tunen 8o)
 
Zeker van mj gehad dat pilletje....................:D ik had me Ritalin bij je laten liggen de laatste keer dat ik bij je was... 8o)
 
Grappig... Dat geschiedenis, ondanks dat het over feiten gaat, altijd speculatief is :)
Maar daar is het dan ook geschiedenis voor: dat wat het heden aan het verleden vraagt!

Neem maar gerust aan dat Goebels dat van die 440 Hz echt niet zelf verzonnen heeft. De vraag om de stemming te verhogen (zonder alcohol ;) kwam echt vanuit de muzikanten, vooral vanuit de Wagner aanhang. Verder waren de Nazi's voor de muziekwereld eigenlijk niet slecht en over het algemeen werd die zelfs relatief met rust gelaten. Uitvoerende muzikanten kregen een vast salaris ipv een geld voor ieder optreden, zodat ze niet al hun tijd aan lesgeven behoefden te besteden.

Wat is het nut van een hogere absolute stemming? Een van de voordelen is een beter volume, vooral bij de strijkers.

Maar los van dit alles, waarom speel je niet gewoon in 432 Hz, als je dat zo graag wilt?

Stemmingen, benamingen en noem maar op, ze zullen cultureel beperkt tot een bepaald gebied blijven!

Wout
 
Interessant. Het is ook bekend dat 'jongeren'.. met meer hormonen zegmaar :P
.. zich meer aangetrokken voelen tot muziek met de meer lage frequenties. ..
 
Een paar nummers heb ik op 435 beluisterd , maar ik had de eerste indruk dat dit toch te 'laag' is. Om eens te experimenteren heb ik ook een aantal nrs. eerst 1 octaaf hoger getransponeerd, en toen net zolang getimewarped zodat het in m'n oren perfect klonk: na lang testen kom ik uit op een a van: 447 Hertz. Dit vind ik het mooist.*D
 
Grappig... Dat geschiedenis, ondanks dat het over feiten gaat, altijd speculatief is :)
Maar daar is het dan ook geschiedenis voor: dat wat het heden aan het verleden vraagt!

Neem maar gerust aan dat Goebels dat van die 440 Hz echt niet zelf verzonnen heeft. De vraag om de stemming te verhogen (zonder alcohol ;) kwam echt vanuit de muzikanten, vooral vanuit de Wagner aanhang. Verder waren de Nazi's voor de muziekwereld eigenlijk niet slecht en over het algemeen werd die zelfs relatief met rust gelaten. Uitvoerende muzikanten kregen een vast salaris ipv een geld voor ieder optreden, zodat ze niet al hun tijd aan lesgeven behoefden te besteden.

Wat is het nut van een hogere absolute stemming? Een van de voordelen is een beter volume, vooral bij de strijkers.

Maar los van dit alles, waarom speel je niet gewoon in 432 Hz, als je dat zo graag wilt?

Stemmingen, benamingen en noem maar op, ze zullen cultureel beperkt tot een bepaald gebied blijven!

Wout

Wout, uiteraard respecteer ik je meningen maar er is wel wat op af te dingen lijkt mij.
Dat er ooit iets goeds ontsproten is aan een NAZI brein wil er bij mij niet echt in.
Een "beter" volume vooral bij strijkers ? Harder is niet altijd ook mooier, zeker niet als daarvoor warmte en timbre worden opgeofferd.
Waarom je niet in 432 Herz kan gaan spelen als je dat zo graag wilt lijkt me duidelijk; als musicus speel je samen met anderen ( de rest van de wereld gaat uit van 440). die moet je dan eerst ook even overtuigen en meekrijgen , anders ben je gewoon ouderwets "vals" t.o.v de rest.

Overigens is hierover ook gepubliceerd door Joachim E Berend in een boek met een voorwoord van Jehudi Menuhin. Het heet "ons derde oor".
 
ik krijg ineens een flashback van tom blomberg en de radioquiz : toontje hoger/toontje lager hehe
 
http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreqs.html


maar ik begrijp niets van dit verhaal. meerdere cellen hebben verschillende quarcks. alleen atoomen hebben de zelfde snelheid. daarom worden ze ook gebruikt als klok. maar ik ben een digibeet dus ik weet nergens iets van

het is ook een oude threat
 
110110000 bij benadering 432 is, dus in wat voor een apparaat kan je nog meer 110110000 stoppen.
Geen enkel apparaat, want er kunnen geen 9 bits in een byte :eureka:

Dat met die grondtoon van 432Hz, is dat dan ipv basistoon A een As? En hoe zit het met alle andere noten, die trillen toch op een andere frequentie? En de basistrilling van gebouwen, bij elk gebouw is die anders (misschien dat Sick Building Syndrome daar vandaan komt, de trilling van het gebouw waar ik in werk loopt niet gelijk met mijn chakra).
 
A=440 / 432 / 444 Hz ?

A=440 / 432 / 444 Hz ?

ik heb mn synths en meeste andere instrumenten altijd standaard op A = 440 Hz gestemd, maar nu lees ik net dit verhaal:

http://www.earth-matters.nl/26/1212...a-tuning-and-the-bastardization-of-music.html

ik ben op zich niet zo'n zwever maar ik wil toch wel eens gaan proberen hoe het me bevalt als ik de boel eens anders tune.. ik geloof wel in de kracht van zuivere vibes :) dat alles uit trillingen bestaat enz..

heb trouwens ook wel eens van klassieke musici gehoord dat de hoogte van de A ook niet in ieder continent/ cultuur hetzelfde schijnt te zijn..

hebben jullie hier nog een visie op ?
 
Last edited by a moderator:
Ik heb me er vorig jaar eens in verdiept maar het schijnt inderdaad voornamelijk zweverige klets te zijn. Ik heb in elk geval ondanks vrij hard zoeken niets buiten de pseudo-wetenschap en andere kwakzalverij om kunnen vinden dat aannemelijk maakt dat het stemmen van instrumenten op A=432Hz enig meetbaar effect zou hebben.

De track in deze thread is getuned op 432hz: Entrainment . Het idee in deze track was om letterlijk iets slaapverwekkends te maken door een combinatie van de 432hz klank voor het rustgevende / harmonische effect met een soort 'oerritme' en het gebruik van ruis op tactische momenten, afgeleid uit onderzoek van een Engelse dame die daar mee bezig is en waar onder andere 'Weightless' van Marconi Union op gebaseerd is.
 
Back
Top