Welke modular moet ik kiezen?

bedankt voor die link, die gaat heel bruikbaar zijn, zodra dat terug wat geld heb ga ik rustig beginnen met een eurorack setup. een kast met 2 rijen, want het moet ook gemakkelijk mee te nemen zijn, en dan kan ik later wel zien of er nog een bijkomt.
aan gezien het meer voor te experimenteren en rare geluiden. dacht ik om een kleine basis te maken met sommige livewire modules + paar nodige basis modules, de kast moet niet in ene keer vol te zitten, waar wel bruikbaar zijn binnen zijn berperkingen.
combinaties moet ik nog naderbekijken, maar aangezien het modulaire nog wat nieuw voor me is, zijn tips altijd welkom. budget de eerste keer zal ni meer zijn dan 1000 euro, waarschijnlijk minder, de kast laat ik buiten beschouwing.
voor de rest rustig uitbouwen met leuke en nodige modules
als ook, hoe belangrijk is een output module?

groeten
erwin
 
sound on sound heeft een artikel in hun magazine over modulars, zeer handig, ik heb het gekocht via de site voor 1.5 pond denk ik...

Het heeft heel veel duidelijk gemaakt voor me. Ga ook voor eurorack gaan, er zijn gewoon teveel goeie exotische modules voor :p + het is idd draagbaar en neemt weinig plaats in in de studio.

Op de doepfer site kan je nagaan wat er in hun default modular zit en kan je zo een minnimum setup maken. (het is allemaal zo duur hé...)

Ik zit alleen nog wat vast met welke vco's ik ga nemen, een driehoeksgolf van de goedkope doepfer A110 ziet er bijna uit als een trapezium als je hem analyseert, klinkt dus vrij agressief... terwijl cwejman blijkbaar één van de meest nauwkeurige heeft (kan natuurlijk ook niet analoog genoeg klinken...)

en belangrijk om weten, het doel is niet belangrijk, de weg ernaar ;-)
a journey of a thousand leagues begins with one step... ik heb al zoveel bijgeleerd ondertussen en nog geen enkele module gekocht :p.

grtZ
Ben
 
zal eens zijn of ze sos hier hebben in de speciale boekenwinkel, dan kom ik is buiten ha
ik heb wel een rackje met wat diy modules(2 verschillende lfo, sample and hold, noise) dat is voor 100 euro heb gekocht, maar dat ga ik later wel aanpassen
ben er mee weg.
 
Als je wil experminteren zou ik een Serge Creature kopen.
Dat is echt het meest flexibele.
Die SOS overzicht gaat nergens over en veel te veel gericht op Doepfer.
 
Het SOS artikel is best wel OK,
eurorack is duidelijk de weg die je inslaat als je variatie wil en prijs/kwaliteit.
Dat die schrijver van het artikel voor Doepfer koos is niet zo verwonderlijk,
aangezien deze modules gemakkelijk te verkrijgen zijn.
@Mono-poly : weet je mening over Doepfer,maar je hoeft toch niet telkens iedereen te overtuigen van Serge ;-)
Daarbij denk dat Serge al gemakkelijk buiten velen hun startbudget valt,
en persoonlijk ben ikzelf niet overtuigd dat Serge nu zoveel beter is,bedoel dan meer naar wat je ermee gaat doen,niet bouwkwaliteit.
 
10 euro neergelegd voor die sos, moest nog vragen of ze het vorige nummer hadden, gelukkig wel. vindt het artikel wel ok, maar had toch veel uitgebreider kunnen zijn, niet echt veel dat ik niet wist buiten een paar fabricanten. wat me wel opviel is dat men serge niet vernoemd. serge ziet er heel graaf uit vindt ik, zeker die creature in die houten doos als standalone module, maar is voor mij budget wat prijzig, zeker als je later wat verder wil opbouwen naar een grotere setup. ik leef maar van een invaliditietsuitkering die moneteel heel laag, hopelijk komt er wat verandering binnenkort, maar veel geld ga ik nooit echt hebben, dus kan ik maar niet teveel naar buchla kijken en maar bescheiden met eurorack setje gaan denk ik en dat lekker uitbouwen op een niet te laag tempo.
ben wel heel benieuwd naar soundsamples van die serge creature, want ik val wel voor een minimale soort setup.
zal binnenkort wat meer platen verkopen, zo heb ik die dsi mek ook betaalt (laten we maar zwijgen van die knoppen, maar het heeft wel bepaald dat ik eindelijk eens werk wil maken van een modulaire setup, echte knoppen en patchen gaat meer mijn ding zijn)
zou wel eens willen testen en prullen bij iemand die wat modulairs heeft etc
is het wijs om met een meer ongewone setup te beginnen, ipv b een standaard configuratie te beginnen? livewire heeft voor mij interresant modules, is hun vco goed om mee te beginnen etc etc
 
Ja je kan wel 4 miljoen eurorack modules kopen maar dan nog heb je geen Serge bv.
Of een Wiard modular imho.
Ik vind de Doepfer kwailiteit beneden peil plus dat ik Dieter een laffaard vind en zwaar respectloos richting andere ontwerpers en fabriekanten.
Analogue Systems en Livewire leveren overigens wel goede kwaliteit!
Maar koop jij is een AFG een goede VCA een VCF en een Envelope generator.
Een rack met voeding en kijk dan heb je ook een Creature M-odule die velen malen veelzijdiger is. Bij Wiard heb je bv al een Waveformcity en dual Borg voor dat geld!

En Ronny als jij niet overtuigd ben dat Serge niet beter is dan euro spul ligt dat niet aan mij maar zal je dat bij je zelf geworven kennis moeten zoeken.

Serge Creature demo's:

http://www.rewiremusic.com/Audio/Demos/REwire_-_Serge_Creature_Demo.mp3
http://www.carbon111.com/creature.html



De enigste beperking met een Serge is je eigen fantasie.
 
@Mono-poly : ik heb dus ook niet gezegd dat Serge slecht spul is,wel dat je met Doepfer of andere eurorack merken,ook wel genoeg gedaan krijgt (scapes,drones,basses,pads)en voor minder geld.
Ik lees bv over de standard VCO A-110 dat ie niet zo goed is,maar toch krijg ik er voldoende mee gedaan,ik ben nog maar net begonnen met een analoge modular,daarvoor
was het via soft,maar het eurorack spul is voor mij al belovend genoeg en zeker aan de prijs ervan :-)
Ik denk gewoon dat iedereen een Serge aanraden niet realistisch is ;-)
en het geeft de indruk dat je met Serge alleen,speciale dingen kunt doen
 
Je kan ook simpele dingen met een serge maar dan kan je net zo goed een monosynth pakkken.
Als je een beetje weet wat er mogelijk is valt de prijs mee hoor.
En ook ik weet mischien maar 5% van wat er met een Serge kan.
Wiard is ook een goed alternatief en niet duur!
 
Toen ik aan het uitkijken was voor een analoge modular,wel was mijn oog eerst gevallen op synthsizer.com,was indrukwekkend en mooi,maar na een tijd had ik door,dat het formaat onhandig ging worden en dat de modules niet vernieuwend waren.
Dan ben ik gaan uitkijken naar Modcan,mooie modules en ik hou van de verschillende kleuren voor de in-outputs voor verscheidene signalen en ook vond ik die banana stekkers super omdat je 1 signaal naar verscheidene bronnen kon brengen.
Maar tenslotte heb ik gekozen voor eurorack.
Waarom,wel omdat bv Doepfer modules gemakkelijk te verkrijgen is,ook hier passeren er regelmatig tweedehands.
Ik geef ook toe dat de ingangen soms slecht contact geven,maar al bij al,ben ik zeer tevreden.
Ik krijg er veel mee gedaan,en de klank is voor mij best wel OK,
ik heb nog nooit een Serge in het echt gehoord,dus niet via youtube,mp3,
dus kan ook niet oordelen over de betere klank ervan.
Enige wat ik wel kan zeggen is dat ik dus veel gedaan krijg met Doepfer modules en dat de klank me genoeg bevalt :-)
 
het "Serge" spul ziet er trouwens wel goed uit hoor,ook omdat die met banana werkt en ook weeral die kleuren ;-)
maar ondanks dit,schrik ik toch van de prijzen,zeker als je begint met een modular
is dit niet zo evident en ook als je wil uitbouwen,telkens toch een hele tijd wat doorsparen,terwijl je met eurorack al vlugger je kooplust kan bevredigen ;-)
plus je hebt vlugger een waaier aan mogelijkheden om niet alleen scapes te maken
maar ook sequences,drums,enz
 
@Mono-poly: yep,iedereen tevreden ;-)

Zoals in politiek,moeten er verscheidene stromingen zijn :-)
Jij staat hier voor het Serge gebeuren en ik zal wat tegenbalans brengen
richting eurorack ;-)
Maar wil zeker eens in het echt een Serge horen,liefst eens naast een doepfer,om het verschil te horen,dat ik hoop dan gezien de prijs toch redelijk groot mag zijn :-)
 
De kracht van een creature bv is.
Meerdere envelope generaors.
Meerder oscilators.
Meerdere filters.
Trigger delay
Portamento.
Envelope folower.
En ga zo maar door in een halve 19 inch module.
Als je iet gelijks met Doepfer wil ben je 2 volle 19 inch racks verder!
 
@Mono-poly: ik heb de foto's bekeken van een creature,dit haal ik er dus niet onmiddleijk uit,wat kan er tegelijkertijd????Toch niet alles wat je vernoemd,meerdere osc????
door de filter te laten oscilleren misschien,anders zie ik het toch niet,maar ja,heb ook niet gezegd dat ik een Serge kenner ben ;-)
Maar probeer je te volgen om te zien als je vergelijking opgaat :-)
 
even wat nieuws:
ben zelf bij toeval op roland system100m uitgekomen. goede kwaliteit, niet te duur nog en een vco+vcf+vca module kost ongeveer 250€-300€ . weet niet of dat veel is , maar het klinkt wel goed. wel geen standaart formaat en je moet er naar zoeken. voor basismodules misschien ook een idee?
 
creature1.jpg

Patch de high ouptu van de variable Q vcf terug op de flter input voor extra feedback.
Draai de gain en resonance lekker open.
Nu heb je op een sinus output op de low en notch en op de bandpass eentje die 90 graden uit phase is.

Verbind op de smooth generator de de cycle met de input en je heb een tone generator.
1e module van vc time generator is een tone generator.
2e module is ook een tone generator als je de end en begin gate out met mekaar verbind.
Je kan dus 5 waveforms uit deze enkele module halen.
 
Nu ik wat meer heb gelezen over Serge, moet ik zeggen dat de prijzen wel gerechtvaardigd zijn.
Aangezien sommige modules "in stukjes zijn geknipt", wordt zo'n module veel veelzijdiger en kan dus veel meer,
Om even veel functionaliteit te krijgen in eurorack, heb je meerdere modules nodig...........komt qua prijs dan toch ook in de buurt.

Ik ben momenteel hard aan het rekenen en lijstjes aan het maken, want ik wil toch wel weer een modular kopen denk ik.

Wilde eerst voor Eurorack gaan..........maar als je wat leuks wilt kost dat toch aardig wat geld (livewire, Malekko zijn goed maar ook aardig aan de prijs)

Zo'n creature lijkt mij wel vet, maar dat bellen en invoeren enzo.......schrikt mij nog een beetje af.

Leuke van eurorack is wel dat je elke maand of om de paar maanden wat bij kan kopen................en er is veel keuze.

Bij Serge zou ik met mijn inkomen, eigen huis en 2 kinderen........eens per 2 jaar wat bij kunnen kopen.
 
Na al 4 maand veel dingen te hebben gelezen beslis ik toch ook te gaan voor EURORACK formaat...

- prijs OK en idd beetje overal te vinden
- veel exotische modules te vinden, vele nieuwe fabrikanten beginnen allemaal in EURORACK formaat.
- uitbreiden kan meermaals per jaar
- neemt weinig plaats in
- je krijgt het snel terug verkocht als je er vanaf wilt :p (denk niet dat je van zo'n serge snel afraakt)
- je vindt er keiveel 2de handse stuff van
- en belangrijkste voor me, je kan beginnen met iets klein omdat je KENNIS over modulars klein is :p. Je zal dan snel genoeg merken van shit kzou die module nodig moeten hebben om dat bepaald ding te kunnen doen...

Van nu Dieter een lafaard te noemen vind ik wel wat overdreven :p
Doepfer is nml zeer actief bezig in zijn forum/yahoo mailinglist. Als er een module is die nog niet bestaat (of misschien wel via ander merk, so what) en de mensen vragen erachter, maakt hij ze.
De support is ook goed naar het schijnt. Als je hen belt krijg je Dieter zelf soms aan de lijn...

Ik ga echt geen modular aan 1500$ uit Amerika gaan bestellen om 1 het nooit aan te krijgen, of 2 35% invoerkosten te gaan betalen.
Het uitbreiden van zulk systeem als je naar de prijzen kijkt is idd om de 2 jaar... Ik ben iemand die houdt van veranderingen.

moet wel eerlijk zijn dat ik meer interesse heb in de modules van Analogue Systems.

over het intermixen van merken lees ik spijtig genoeg nog wel vieze dingen, dus ik ga in het begin me wel houden aan 1 merk, wat electronica studeren en alvorens ik andere stuff add, zien dat ik genoeg weet van voedingen etc...
je leest meermaals in forums dat rookwolkjes uit je modules (ie doepfer in analogue systems gaan steken of was het nu averechts... ) door intermixen vaak voorkomen. Maar ben ervan overtuigd dat dit zal beteren naar de toekomst toe.

just my 2 cents
 
Back
Top