Van analoge mixer setup naar 100% digitaal. HELP NODIG.

2FLY

Stamgast
Lid sinds
6 mei 2002
Berichten
147
Locatie
De Studio
My M.O.:

Midi and audio in Logic. All audio recorded through Joemeek mic and pre-amp. My old Yamaha MC1602 mixer is in it’s winter. I need to hook up a new mixer.

I want to track and mix in Logic. People have adviced me to go totally digital.

My setup – output channels:

JV2080 – 2
Proteus – 2
U220 – 2
S950 – 5

TOTAL 11

My PC:

AMD Athlon 1700
40Gb for audio
20Gb for program files
512Mb internal mem
Audiowerk 8 soundcard

I got +/- 1000 Euro to spend.

Questions about all digital:

1. How do I hook up my:

Passsive monitors (Dynaudio BM5’s)
MD recorder
CD player
Vinyl player

2. Can I still use my outboard gear (TL-Audio C-5021)?

A friend of mine uses a Hammerfall interface and Creamware and tracks through 2 x ADAT Litepipe.

I’d like to get info on the actual way of working when it’s all digital.


Advice. Advice. Advice. Please.
 
D'r staat hier een 01x te koop voor 900 euro.
Ik zou zeggen, DOEN!
 
Origineel geplaatst door fuse
D'r staat hier een 01x te koop voor 900 euro.
Ik zou zeggen, DOEN!

Huh?

Waarom - wat zijn de voordelen boven bijv. Hammerfall interface + Creamware??

En waar staat 'ie???
 
Origineel geplaatst door Synthfraek
Is een 01V + ADAT interface een optie ?
Rond de 700-800 Euro wel te krijgen.

Ben vrij nieuw in het hele digitale ding.

Graag wat meer info over de mogelijkheden en wat voor voordeel dat heeft. Ik heb btw een Audiowerk8 kaart. Geen ADAT inputs/outputs.
 
wat mis je dan in je huidige werkwijze?
 
Je bent totaal geschift als je voor een 01v met adat enzow gaat als je voor 900 euri een 01x kan kopen.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=47267

Trouwens een firewirekaart van adaptec (model 4300) kost 40 euro en dan ben je helemaal klaar.

Wat het verschil is met RME adat?
RME multiface heeft minder opties.
Geen controllers en geen onboard FX/EQ/Compressie.

Creamware is een heel ander concept.
Da's meer een onboard synth/FX rack met adat mogelijkheden.
Dus heb je nog steeds (dure) ad/da converters nodig.

Dus een 01X is een ideaal startpunt om je hardware te integreren met een software studio.
Je kunt later altijd nog uitbreiden met een i88x zodat je meer IO hebt.

Nadeel kan evt zijn dat je logic software niet optimaal om kan gaan met de mLan drivers die je moet installeren voor die 01x. Maar zover ik weet zijn de huidge mLan drivers goed genoeg om te kunnen doen wat je zou willen doen.
 
ik snap het niet: als je toch tevreden was met je setup zoals ie was, waarom koop je dan niet gewoon weer een analoge mixer en gaat gewoon verder? je haalt je een heleboel gezeik op de hals als je zomaar omdat iemand je dat aanraadt overstapt op digitaal....imho moet je zelf heel goed weten waarom je naar digitaal wilt om er goed mee om te kunnen gaan
 
Olaf, dag zegtie toch zelf. Hij wil in Logic gaan opnemen en mixen.
Dat gaat je niet lukken met een analoge mixer. ;)

Maar meer dan 8 inputs digitaal in je computer krijgen kost je zowieso al vaak meer dan 1000 euro. Tenminste als je een beetje kwaliteit wilt hebben. Of je er schuiven bij wilt hebben.
Wat dat betreft is de 01x samen met die Tascam versies een ideale manier voor een hybride studio.
 
Als je ook wil mixen in logic, waar heb je dan digi mixer voor nodig ? Dan moet een controller al volstaan lijkt me.
Houd je daar naast nog een analoge mixer erbij om je synths aan te sluiten en naar logic te kunnen routen. Veel goedkoper ook nog.
 
als je van analoog naar digitaal gaat heb je zowiezo hulp nodig :)
 
Origineel geplaatst door Flesje
Als je ook wil mixen in logic, waar heb je dan digi mixer voor nodig ? Dan moet een controller al volstaan lijkt me.
Houd je daar naast nog een analoge mixer erbij om je synths aan te sluiten en naar logic te kunnen routen. Veel goedkoper ook nog.

Hoe stop je die geluiden dan in Logic met alleen een control surface?

Reden voor digitaal: geluidskwaliteit. Iemand zei me: waarom een mixer tussen de geluidsbron en Logic zetten - brengt alleen meer noise met zich mee.
 
Origineel geplaatst door 2FLY
Hoe stop je die geluiden dan in Logic met alleen een control surface?

...Volgens mij heb ik dat al gezegd....

Reden voor digitaal: geluidskwaliteit. Iemand zei me: waarom een mixer tussen de geluidsbron en Logic zetten - brengt alleen meer noise met zich mee.

Ja, en er zijn minstens net zo veel mensen die het tegenovergestelde beweren! Dus het is maar net wat JIJ goed vind klinken en/of lekker vind werken.
 
Origineel geplaatst door 2FLY
Hoe stop je die geluiden dan in Logic met alleen een control surface?
Als je duur wil doen : http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm
Je kunt ook een RME'tje pakken met 3 ADAT ins, en dan hoef je er alleen nog maar 3 Behringer ADA8000's (of soortgelijk) aan te hangen. Je mixer kun je scheiden in een heel stel inputs, routing en controlemogelijkheden : controle wordt met de surface gedaan, EQ en FX in Logic, en je inputs bem je gewoon digitaal door.

(edit : wat Fuse zegt, kwaliteit gaat je geld kosten. Ik heb een tijdje een Hoontech DSP-2000 gehad wat in feite een cheapere kloon is van een Delta 1010 (volgens mij) - geluidskaart + doos met 8 inputs. In mijn geval: teveel inputs ;) ).

Reden voor digitaal: geluidskwaliteit. Iemand zei me: waarom een mixer tussen de geluidsbron en Logic zetten - brengt alleen meer noise met zich mee.
Maar noise is niet altijd erg, en een mixer telt de signale anders op dan een interface (of Logic zelf) :). Je kunt ook gewoon de complete master uit de mixer op 2 sporen opnemen, ben je ook klaar.

Sommige mixers zijn 'open' en sommige smeren de mix dicht. In een aantal gevallen geeft dat dichtsmeren wel een lekker effect, het klinkt dan meer als een eenheid en je hoeft er niks voor te doen. Een digitale mixer telt alles op. Maar, daar is gelijk ook het nadeel - als de digi aan 't eind van z'n bereik is en hij het maximale dynamiekniveau heeft bereikt gaan er een paar bitjes over de rand. Een analoge overstuurt dan gewoon, maar een digitale heeft dat niet, en het effect van een analoge oversturing is stukken mooier (bij digitaal is het gewoon gekraak).
 
Origineel geplaatst door DJ Fuse
als je van analoog naar digitaal gaat heb je zowiezo hulp nodig :)

*kuch* Zei hij die zelf met PT werkt *kuch*
 
Origineel geplaatst door fuse
Je bent totaal geschift als je voor een 01v met adat enzow gaat als je voor 900 euri een 01x kan kopen.

Bedankt Fuse voor het compliment 8o)

Ik dacht alleen dat je al een RME kaart met ADAT had, vandaar de uitbreiding met een 01v.
Maar die vriend had er een.

Voor jou dan maar het 'advies';

Idd, een 01x voor 900 is geen geld.
Je hebt alles mooi compact, maar bent wel merk gebonden aan Yamaha voor verdere uitbreiding van je setup...
Verder niets mis mee natuurlijk, maar vergelijk voor je zelf wel eens de audiokwaliteit van de 01X en bv. van een RME Fireface/Motu interface.
De totale prijs zal zeker hoger uitvallen omdat je er nog een controller bij moet halen.
Het is maar net wat je wil.
 
Ik heb zelf een 01v met RME kaart gehad.
Prima setup hoor.
Maar qua sound is de rest toch stukken beter.
Mag ook wel voor iets van veel jonger is.

Trouwens een DDX3216 van Behringer of een Digi002 zit ook ongv in dat prijs segment.

Maar Olaf heeft ook volledig gelijk dat je eigenlijk eerst moet afvragen wat je nou wil en hoe je het wilt. En daarna komt redelijk snel het budget om de hoek kijken.

En digitaal gaan is leuk maar vergt ook meer van je computer dus daar zul je ook rustig aan mee moeten doen en niet denken dat je veel van de nieuwste plugins kan gebruiken. Die ES2 softie vreeft bijv behoorlijk veel CPU.
 
Origineel geplaatst door Synthfraek
Bedankt Fuse voor het compliment 8o)

Ik dacht alleen dat je al een RME kaart met ADAT had, vandaar de uitbreiding met een 01v.
Maar die vriend had er een.

Voor jou dan maar het 'advies';

Idd, een 01x voor 900 is geen geld.
Je hebt alles mooi compact, maar bent wel merk gebonden aan Yamaha voor verdere uitbreiding van je setup...
Verder niets mis mee natuurlijk, maar vergelijk voor je zelf wel eens de audiokwaliteit van de 01X en bv. van een RME Fireface/Motu interface.
De totale prijs zal zeker hoger uitvallen omdat je er nog een controller bij moet halen.
Het is maar net wat je wil.

Moet zeggen: het klinkt al best goed (ik doe er moeite voor uiteraard door geluidskeuze, leveling, reverb etc.) maar met noise valt het idd zeker wel mee.

Genoemde opties:

O1x voor 900 euro. Out of my budget zo dope als 'ie waarschijnlijk is.
RME Hammerfall/Creamware etc. etc. Het is al gezegd "100% digitaal kan maar dat gaat je wat kosten" heb prijzen online gechekct - damn. Om die stap nu te maken is gewoon niet slim financieel.

Werk nu altijd met die analoge mixer in combo met Logic. Bevalt me. Wil later uitbreiden wanneer budget niet maar voorkeur wel de issue is: D8B of Pro Control of ProMix24, Mackie Universal Control Surface + 3 banks.. Pro Tools + Logic. . Avalon mic pre en compressors ernaast en SSL Eq strips.. Top MAC of PC. HR824's. Top apparatuur dus. Toekomstmuziek haha.

<BACK TO EARTH>

Dit is nu de deal. Moet dus een keuze gaan maken:

Mackie 1604 VLZ Pro

Mackie SR 24:4 VLZ Pro

Moet zeggen dat de 1604 me aanspreekt maar dat het feit dat 'ie wat kleiner is een beetje het gevoel van 'MIXER' opfokt. Het lijkt een mixerTJE. Gevoelsmatig speelt dat voor mij een rol - stom, verlengstuk van je pik.. noem het wat je het noemt.. maar toch. Ben nu zwaar aan het negotiaten voor een 2e handse voor +/- 520 ero. Deze zou ondanks mijn typische mannenopmerkingen heel goed in mijn setup passen.

Ben ook bezig de met SR 24:4 VLZ Pro. 1 gevonden voor 800 euro. Ziet er perfect uit. Wel stuk duurder dan ik wil betalen eigenlijk. Heb 500 + perfecte Minprint Envoice geboden. Niet geaccepteerd. Blijft rond de 800 steken. Ook 1 voor 750 gevonden - maar deze is voor live werk gebruikt. Hoorde gelijk "NIET DOEN - NIET LIVE MIXER NEMEN..
" je weet niet wat er allemaal mee gebeurt is dacht ik ook bij mezelf.


Dus 1604 vs. 24:4

Vraag me af wat DE grote verschillen zijn.. en dan vooral ook in geluidskwaliteit en functionaliteit.



Thanx guys - dat helemaal digitaal spreekt aan.. maar ik hoor btw wel bij de groep die dat analoge die tik warmte wel heel relaxed vind.
 
Kijk gewoon ff ff op www.mackie.com , download en lees de manuals. Dan weet je wat ze kunnen. Er zitten nauwelijks verschillen tussen anders dan dat de SR24 8 meer kanalen heeft en daardoor niet meer in een 19 inch rack past. Blijft over of ze in goede staat zijn maar dat kan je testen bij de koop.
 
Back
Top