Mijn studio en akoestiek (foto's).

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hallo,

De afgelopen weken heb ik mijn nieuwe studio gebouwd. Qua klank is het nu goed. Het mixen en vervolgens afluisteren op andere apparaten levert geen verassingen op.
Wel heb ik nog, naar mijn mening, wat frequentie gebonden problemen.
Mijn hoog en midden is goed. Het laag wordt op sommige frequenties iets versterkt, wat vervelend is wanneer een noot precies op deze frequentie valt. De frequenties waar het over gaat zijn: 98Hz en 196Hz (een multiple van vorige).
Dit correspondert telkens met de lager G noten op de keyboard (of ik nu op mijn Juno 106 of een softsynth bespeel).
Ik neem aan dat dit probleem de oorzaak is van het feit dat ik de ruimte achter de speakers, en misschien ook onder de speakers, nog niet heb behandelt (zie Foto).
Zou het een goed idee zijn om op de plekken, met een X, noppenplaten te plaatsen. Zal ik dit materiaal ook achter te speakers plaatsen? Of zal dit zorgen voor te veel absorptie, met een averechts effect?
Zou ik bass traps nodig hebben, voor de uithoeken van mijn kamer (boven, beneden)?
Mijn monitor speakers, waar ik overigens super blij mee ben, komen heel laag voor compacte luidsprekers maar het zijn natuurlijk geen bass monsters!

Wat zal ik doen? Wie kan mij helpen?

Groetjes,

Frederik.

Hierbij wat foto's:
 

Attachments

  • studio1.jpg
    studio1.jpg
    39,4 KB · Bekeken: 69
Ik weet dat afstand van de muur niet helemaal top is, maar ik kan hier weinig aan veranderen...
 

Attachments

  • studio2.jpg
    studio2.jpg
    43,1 KB · Bekeken: 74
Absorptie links.
 

Attachments

  • studio3.jpg
    studio3.jpg
    37,2 KB · Bekeken: 66
Absorptie boven aan het plafond
 

Attachments

  • studio4.jpg
    studio4.jpg
    23,2 KB · Bekeken: 62
Kleine kamer afmetingen van: 3.06 bij 2 en 3,20 hoog.

Ik wacht op jullie tips:biertje:
 
de 98 Hz komt overeen met een golflengte van ongeveer bijna 3,5 meter
je hebt dus waarschijnlijk een staande golf tussen je vloer en je plafond (3,20 -> 106 Hz)
en waarschijnlijk ook een staande gofl tussen 2 muren (3,06 -> 111 Hz)
uitgaande van een geluidssnelheid van 340 m/s

basstraps dus , of je huis verbouwen
 
Stel nu dat je een kamer hebt, redelijk groot, in een L-vorm met een nok van 4 meter hoog?

Waar -in de L- zou ik nu het beste kunnen gaan zitten?

En hoever zouden de monitors van de muur af moeten?
 
Laatst gewijzigd:
Hallo,

Hoeveel basstraps heb ik dan nodig? Stuk of vier ( voor in hoek waar spullen staan) of in alle uithoeken van kamer een ( 8 dus). Bevelen jullie er een aan ? Moet ik "merk bass traps" kopen of kan ik ergens vergelijkbaar spul kopen?

Hey Sander02, ik heb geen L-vormige kamer. Moet ik me er een inbeelden met wat reflecties enz. betreft? Hoezo?

Thanks tot nu toe:)
 
Heeft het uberhaupt nog zin om achter de speakers of eronder nog noppenplaten te plakken?
 
Noppenplaten zijn om reflecties van hoge tonen te voorkomen. Enerzijds door de absorberende werking van het schuimmateriaal en anderszijds door de difusse structuur door de "noppen" of "eierdozenstructuur".
Dat verbetert de akoestiek in de ruimte zodat je een beter beeld krijgt van wat er uit je monitorspeakers komt.
De noppenplaten die jij gebruikt zijn ongeveer net zo effectief als een stuk schuim zonder structuur.

Diffusors zijn vaak bedoeld om in verschillende richtingen te reflecteren.

kijk maar eens naar een voorbeeld http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_3/images/feature-article-lab-photo-closeup-of-diffusor.jpg
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Heeft het uberhaupt nog zin om achter de speakers of eronder nog noppenplaten te plakken?
Nee, want de noppenplaten absorberen alleen de hogere frequencies.
Het probleem is inderdaad, zoals "matt second" al zei, de staande golven.
Beter is het om een schuin voorzetwandje te maken.
Of als je daar de ruimte niet voor hebt, kun je het misschien oplossen met een schuin plafond boven de deur op de foto.
 
Een schuin voorzetwandje lijkt mij een goed idee. Dit doe ik dus een metertje boven de speakers of zo?
Heb ik dan nog basstraps nodig?
Hey Matt Second, ik denk dat ik met de noppenplaten links en rechts tot een goed geluid kom m.w.b hoge en midde reflecties.
De noppenplaten boven aan het plafond lijken eigenlijk een minder goede invloed te hebben.
Heb een tijdje alleen links en rechts gehad, en dat wat misschien beter. Weet iemand misschien waarom?
Ik zal misschien dan een schuin voorzetwandje maken. Hoe groot moet dit stuk (goedkoop buigbaar houd natuurlijk) worden zo ongeveer. Black Castle heb je hier een idee over?

Vriendelijke groeten,

Frederik.
 
btw, met het plaatsen van een schuin voorzet wandje zorg je wel voor minder staande golven alleen zijn ze er nog wel vooral als het gaat om lagere frequenties in zo'n kleine ruimte. Het enigste wat je dan doe is de plek waar de ophopingen en uitdoofingen optreden verplaatsen.

bovendien gaat het niet alleen om de Axiale modi maar ook om de Tangentiale modi en de Oblique modi etc.

De verhoudingen van je ruimte werken ook niet echt mee .... een vierkante ruimte is de meeste slecht denkbare verhouding die je kunt hebben voor een ruimte omdat dan de uitdofingen/ophopingen tussen de zij muren op de zelfde frequenties plaatsvinden als bij de voor en achter muur... bij een goede akoestiek zoek je naar een verhouding die de modi zo veel mogelijk en gelijkmatig spreid.

het enigste wat ik je kan aanraden is zoveel mogelijk bass traps in je ruimte plaatsen. echt werkelijk zo veel mogelijk.

oh ja nog wat, die noppenschuim werkt vele malen beter en tot lagere frequenties als het een stuk vanaf de muur geplaatst word. nu werkt het maar tot frequenties met een 1/4 golflengte van de dikte van de schuim. dat is dus iets van 2.5 cm, dus 3430 hz. alleen in het hoge midden en in het hoog. Als je het 10 cm van de muur af hang werkt het al tot iets van 857 hz. hoef je alleen nog voor laag en laag midden absorbtie te zorgen. en dat kan met bass traps.

thomas
 
Origineel geplaatst door Sander02
Stel nu dat je een kamer hebt, redelijk groot, in een L-vorm met een nok van 4 meter hoog?

Waar -in de L- zou ik nu het beste kunnen gaan zitten?

En hoever zouden de monitors van de muur af moeten?

Ik zou bovenaan het plaatje gaan zitten. Met je gezicht naar de bovenkant van het plaatje. Dit is symmetrisch en het langste symmetrisch vlak. Perfect trouwens dat schuine dak. Lijkt me een ideale ruimte.
 
Hallo,

Bedankt voor de links Black Castle. Hoewel ik er twee al had doorgelezen, zie ik nu weer informatie die ik voorheen had overzien. Daar is een heel duidelijke verklaring voor..

Bijvoorbeeld:

"The only time you might consider making a room entirely dead is when treating a small vocal booth or a very small studio or control room - smaller than, say, ten by ten feet." uit http://www.ethanwiner.com/acoustics.html

Hoewel mijn kamer dus 3 bij 2 is, ben ik niet van plan overal absorptie te plaatsen.
Wel denk ik eraan om net zoals in Figure 3.a (uit hetzelfde artikel) mijn Bass Traps te verzorgen.
Iemand hier ervaring mee? Waar kan ik het best dit soort materiaal aanschaffen. De types die de amerikaanse auteur noemt, zijn amerikaans..
Zal ik deze Bass Traps in alleen de hoeken doen over over de hele lengtes, waar de ene muur met de ander in contact komt.

Groeten,

Ik wacht op jullie goede hulp *D
 
Welk goedkoop materiaal kan ik gebruiken voor een goed werkende bass-trap?
Er is natuurlijk de duurdere optie als bijv de LENRD Bass Traps van Auralex, maar dit is duur!...
 

Attachments

  • ln.gif
    ln.gif
    7,2 KB · Bekeken: 54
http://forums.audioholics.com/forums/showthread.php?t=9813&page=2

De info van Krazykay op deze website lijkt mij handig. Wat vinden jullie.
Zie foto hieronder. Zouden dit soort bass traps mijn problemen met het laag verhelpen?
Overigens, wat is "rigid fibreglass" in het nederlands?
Ben niet 100% nederlands en dus gaat het vertalen soms een beetje stroef..

Ik wacht op jullie reacties.

Foto hieronder (van de site hierboven genoemde site) met illustratie ziet er veelbelovend uit:
 

Attachments

  • mypic83_m.jpg
    mypic83_m.jpg
    43,4 KB · Bekeken: 60
Origineel geplaatst door gremlin23
Welk goedkoop materiaal kan ik gebruiken voor een goed werkende bass-trap?
Er is natuurlijk de duurdere optie als bijv de LENRD Bass Traps van Auralex, maar dit is duur!...

tis idd een schande als gasten dure monitors kopen en niet of nauwelijks iets aan acoustiek doen ,...
met name mezelf [afluistering is eigen lijk het belangrijkste wat er is ,...toch]

tis geen luiheid maar soms kun je niet anders vanwege de ruimte ,..ik zit bv in de woonkamert
ik heb wel vaker geleze voor dat staande golf probleem ,..kun je ook gordijnen op hangen bv alleen in gde hoeke,...
check ergens van die rib fluwen ,..mogen ook oude zijn hup in de was machine met een kleurtje
en ophangen
dat scheelt erg absorberend,...
hoe dat precies op te lossen met staande golven in je kamer /huis
volgens mij hebben lage tonen veel ruimte nodig
[correct me ,...if ???]
dus heb je geen ruimte genoeg ,....wat dan .....?

:engel: :eureka:
 
Back
Top