• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

    Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

Klein+Hummel O92 3weg actieve Main Speakers (goedkoop, klein defect)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

mdv

Just Intonation
Lid sinds
12 juli 2004
Berichten
680
Locatie
Zwolle
Klein+Hummel O92
Als je de ruimte er voor hebt een hele geweldige speaker die ook nu nog goed werk kan doen in de studio.

De goedkope prijs (gewoonlijk 2e hands voor 1500 tot 2000 euro als je er al een kunt vinden) is omdat er een probleem zit in de bas versterkerkaart van 1 van de speakers.
Dit is echter vrijwel zeker simpel en goedkoop te maken door een reparateur / iemand met verstand van versterkers. Ik heb er de volledige service handleiding bij in pdf formaat (in het Duits).

Het probleem met de bas versterker in 1 speaker is als volgt.
Ik heb hem gemeten (aan de hand van meet instructies in de service handleiding) en de bias voltage op de bas versterker kaart is instabiel en loopt op tot te hoge waarden. Waar dit aan ligt weet ik niet, ik heb verder geen kennis van electronika.
De bas drivers geven geluid als je hem aanzet, wel de bas kwaliteit niet optimaal - licht verstoord (verstoring alleen hoorbaar onder goeie luister omstandigheden), dan na 1 tot 3 uur loopt de verstoring in de bas op tot duidelijk hoorbaar niveau en komt er een lichte ruis en zachte brom uit de bas drivers (meting op dit punt laat zien dat de bias van de basversterker veel te hoog is), hierna slaat een protectie circuit aan en komt er geen geluid meer uit de bas drivers. De speaker moet dan een aantal uur tot een dag uit staan (afkoelen?) waarna hij het weer doet zoals hierboven beschreven.
Ik heb de speakers al zo'n 4 jaar schat ik, en dit probleem heeft zich zo'n 2 jaar geleden ontwikkeld. Er zal een component door ouderdom kapot zijn ergens in de bas versterker kaart, maar welke dit is geen idee. Nogmaals, vast heel makkelijk te maken / te laten maken door iemand met verstand van versterkers (zie op de foto's dit is oud kwaliteits spul en alles goed toegankelijk en gedocumenteerd). Ik heb dit echter al 2 jaar niet gedaan (geen auto, geen geld en laks) en besloten ze nu toch maar te verkopen in deze staat. Buitenkans voor degene die hem laat maken.

Over de kwaliteit van de klank.
Dit zijn ongeloverlijk neutrale natuurlijk klinkende speakers met een eindeloze diepte in het geluidsbeeld die een grote ruimte kunnen vullen,
Ik heb ze ooit uitgebreid vergeleken met de Klein+Hummel O300 in een grote akoestisch behandelde studio en het was duidelijk dat de O92 de (veel) betere speaker is op bijna alle vlakken (O300 had een "strakker" geluid, maar op een "gehypte" manier en verloor veel aan klanknatuurheid, "moeiteloze" weergave en diepte in geluidsbeeld). Echt "high-end" geluid voor zeer weinig geld.

Deze versie van de O92 is trouwens degene met de "schwingende ruckseite" wat inhoudt dat er aan de achterkant dunne platen zitten van een soort plastic met een gewicht er aan welke een andere afstraling geven aan de bas frequenties naar achteren / deze verminderen (technisch anders uitgevoerd maar met ongeveer hetzelfde resultaat als de grotere Geithain modellen van nu). Dit maakt dat de speaker makkelijker te plaatsen is in de ruimte zonder bas problemen. Ik las dat deze versie van de O92 de meer gewildere versie is.
Wat wel zo is, is dat die platen aan de achterkant zeer breekbaar zijn (dit zal de reden zijn dat deze versie uit productie ging). Bij vervoeren opassen dus. In het verleden is de plaat bij een van de speakers al een keer vervangen (bruine plaat, precies hetzelfde als de ander alleen niet zwart geschilderd).

-------------------------------------
O 92 - Studio Control Monitor

Discontinued, Production from 1976 until 1995
Follow-up model is O 111, O 121, O 500

General Description
The Studio Monitor Speaker System 0 92 has been newly developed in cooperation with the German Institute for Broadcasting Technology (IRT) according to specifications of the German Broadcasting Networks (ARD). Its compact size and high standards of acoustic qualities allow its use in large monitor rooms as well as in small audition rooms.

The 0 92 has been constructed to deliver as neutral a sound as possible in order to present a precision tool for studio productions. Consequently we deliberately abstained from allowing the listener to influence the frequency response at will according to his personal taste.

Depending on either one of four typical positions of the speaker system within a listening room it is possible however to select one of four equalizing printed circuit modules to compensate for a linear overall frequency response. These plug in modules though should only be used for their strictly defined purpose in order to preserve the neutral reproduction qualities of the speaker system.

Specifications
Type: 3 way, 4 driver loudspeaker system

Crossover Frequency: 500, 3000Hz

Bass: 2 x 250mm cone

Midrange: 1 x 130mm cone

Tweeter: 1 x 25mm dome

Enclosure: 105.6 litre

Dimensions: 440 x 800 x 300mm

Weight: 30kg

240 watt power amplifier

---------------------------

De speakers kunnen gebalanceerd of ongebalanceerd aangesloten worden, input volume regeling, -0dbu - +6dbu ingang regeling, hoge tonen boven 15khz -3db schelf schakelaar, subbas tot 50hz shelf +3db schakelaar, regelaar voor hoge tonen versterker - midden tonen versterker - bas versterker, keuze uit 4 insteekkaarten voor equalisatie ter compensatie van plaatsing in ruimte: vrijstaand - 1 wand - 2 wanden - 3 wanden (zie foto).
 

Attachments

  • o92 1.jpg
    o92 1.jpg
    33,2 KB · Bekeken: 173
  • o92 2.jpg
    o92 2.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 130
  • o92 3.jpg
    o92 3.jpg
    100,2 KB · Bekeken: 109
  • o92 4.jpg
    o92 4.jpg
    52 KB · Bekeken: 117
  • o92 5.jpg
    o92 5.jpg
    59 KB · Bekeken: 117
Nou ik heb geen geduld..
Zal mijn laagste prijs geven, 500 euro.
Vaste prijs, gaat niks meer vanaf.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top