Ram Geheugen En Cubase Sx

gremlin23

Compleet gestoord!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
1.186
Hallo,

De laatste tijd heb ik vaker last van clicks en pops in Cubase. Mijn latency is zo laag mogelijk en zo wil ik het ook houden.
Door op f12 te typen zie ik dan ook dat de CPU steeds meer last heeft van de vele tracks, vst's en effecten...
Nu, dacht ik dat het niet alleen aan mijn CPU ( PENTIUM 4 3ghz, 800mhz F-bus) lag maar natuurlijk ook aan de 1GB ram geheugen (DDR400). Mijn redenering heeft mij zover gebracht dat ik alles aan mijn ram heb geweten...
Wat heb ik gedaan?
2gb ram gekocht ( 2 * 1gb DDR400).

Het probleem?

HEt lijkt wel alsof het geen verschil maakt met 3GB ram geheugen of 1 GB geheugen!!
Is dit mogelijk?
Na wat speuren op internet blijkt dat de processor inderdaad het belangrijkst is met wat betreft vst's enz. Ram blijkt vooral belangrijk met wat betreft reverb. Dit onderzoek had ik misschien eerder moeten doen.

Ik merk op dit moment geen enkel voordeel aan het extra geheugen:(
De modules worden natuurlijk door windows herkent en ik heb ze op verschillende wijzen naast elkaar in de moederboord geplugt maar dit verandert niks ( dus niet een probleem in stabiliteit, denk ik..).

Doet RAM GEHEUGEN echt zo weinig met wat betreft audio??????????

Mits dit zo zou zijn dan vindt ik de hedendaagse computers nog erg traag :(
Een iets beter processor zal ook niet heel veel uitmaken dus.

Wie kan mij hier wat meer info over geven? Hoe zit het precies?
Zijn er programma's die meer gebruik maken van de overdaad aan ram die ik nu heb?
(kan me soort van herinneren dat Halion veel gebruik maakte van Ram, is dit zo?).

Ik wacht op jullie reacties
:confused:

Groeten,

Frederik.
 
Eh, ligt eraan wat je met al dat geheugen doet.
Ik zou bijv. de swapfile geheel uitschakelen, die heb je denk ik niet meer nodig met zoveel geheugen.
En geen swapfile -> minder harddisk acces tijdens het werken -> minder clicks 'n pops.

Maar: In het algemeen maakt het boven de 1 gig RAM weinig meer uit dacht ik.
 
je loopt snoeihard tegen de limiet op van 1.3 gigabyte kwa memory. dus je hebt volledig gelijk dat je er niets van merkt, want het wordt simpelweg niet gebruikt. Sterker nog, als je meer als 1.3 gigabyte aan memory gaat aanspreken in cubase zal die crashen. Dit wordt opgelost in de sx 3.1 update die uitkomt in augustus.

je kan trouwens wel simpel je cpu belasting verminderen door een hogere latency in te stellen, dit scheelt veel cpu, zolang je onder de 10 ms latency blijft is het allemaal prima werkbaar.

Er is echter wel een mogelijkheid om meer memory aan te gaan spreken in Windows XP. Dit doe je door in de boot.ini de /3GB te zetten. Xp zal dan 3 gig aan memory kunnen gebruiken.

Echter de de meeste applicaties ondersteunen maximaal 2 gig. Cubase zelfs nog minder omdat de (4GT) support hiervoor ontbreekt. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we cubase sx executable veranderen naar ondersteuning voor deze lange memory adressen. Dit kan met een tool genaamd EDITBIN.EXE. Met deze tool kun je de switch in je applicatie veranderen zodat die dit kan aanspreken. Normaal zit deze tool alleen bij Visual C++ maar er is ook een freeware versie te vinden op http://www.masm32.com/
(download masm32 en installeer deze. Je vindt de editbin.exe in de \masm32\bin directory)

type nu het volgende commando in:
EDITBIN /LARGEADDRESSAWARE C:\cubase directory\cubaseSX.exe
(of de naam van het pad plus het programma zoals deze bij jou is geinstalleerd)

Als je het goed hebt gedaan is de memory limiet nu opgelost in cubase sx. (werkt ook voor nuendo, of sonar, etc)

Uiteraard is alles wat hierboven staat op eigen risico , want het kleinste foutje kan uiteraard problemen veroorzaken. Maar als je alles goed doet en je bent niet te bang aangelegd op windows dan kun je zo die memory limiet doorbreken.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor deze snelle hulp.

Ik voel me echt een domme aap, dat ik niet even wat onderzoek heb gedaan.
In feite heb ik dus niet veel aan dit extra geheugen.
Quifster, je tweaks lijken heel erg interessant. Ik gebruik vaker tweaks/patches maar m.w.b audio/cubase vind ik dat wat "enger".
Wat zouden jullie doen?
Die 2GB weer proberen te verkopen?
Ik heb ze overigens voor de goedkoopste prijs op internet gekocht: 160 euro.
Of zal ik mijn 2 paartjes 512 DDR400 moduletjes op marktplaats zetten?
De swapfile optie zal ik morgen uitvoeren. Moet nu, tegen mijn zin in, op een feestje rondlopen (wel met een geïriteerde bek). Ver van verlichting..

In ieder geval bedankt.
Lijkt mij in ieder geval duidelijk dat ik van 1GB af moet. 3GB is dus echt te veel.

Groeten en fijne avond,

Frederik Heringa.

PS: Nog verdere tips zijn velkom!
 
pfieeew!..Als ik jou PC specs zie, lijkt me dat daar dik vet muziek mee te maken valt! 8~ Ik denk dat je je manier van werken eens onder de loep moet nemen. Misschien wat vaker een VSTi naar audio renderen? Kan veel CPU schelen. Of een DSP kaartje erbij ala UAD ofzo kan ook een goede CPU besparende optie zijn. En je latency wat omhoog gooien is vaak ook niet onoverkomelijk, toch? Hoeveel latency draai je nu eigelijk? Ben best benieuwd.

8D
 
Al een beetje dronken... Maar denk dat ik momenteel een latency van 3ms draai.
Het project waar ik laatst aan heb gewerkt : Commercial song!! had een stuk of 14Mono en 2 stereo wav sporen waarbij gemmidelt 1 a 2 Effecten (direct-x of Vst) aan zijn toegevoegd..
Toen het liedje bijna af was, begon de cpu te pieken naar 80 % en kwam er kraak en gehiss...
Deze super hoge latency heb ik dan weer terug gedraaid om het liedje af te kunnnen ronden. Maar, dan is de timing van midi weer @#^%$:(
Ik dacht dus: "meer ram, probleem opgelost".
Net zoals dat vroeger het geval was met games enz...
Blijkbaar zal ik nu gewoon sommige tracks naar 1 track moeten afmixen. De effecten opnemen en dan niet meer als inserts gebruiken en misschien ooit een Powercore of UAD kaartje kopen.
Neig trouwens eerder naar Powercore. Vooral goede reverb recreaties vindt ik belangrijk. Al blijken dan weer de "vintage" compressors van UAD heel 'cool".

Wie heeft er interesse in 2 * 512 PC3200 DDR Geheugen?
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Al een beetje dronken... Maar denk dat ik momenteel een latency van 3ms draai.
Het project waar ik laatst aan heb gewerkt : Commercial song!! had een stuk of 14Mono en 2 stereo wav sporen waarbij gemmidelt 1 a 2 Effecten (direct-x of Vst) aan zijn toegevoegd..
Toen het liedje bijna af was, begon de cpu te pieken naar 80 % en kwam er kraak en gehiss...
Deze super hoge latency heb ik dan weer terug gedraaid om het liedje af te kunnnen ronden. Maar, dan is de timing van midi weer @#^%$:(

aha.

dit wordt al een stuk duidelijker wat je echte probleem is.
Met jouw systeem specs moet je makkelijk dit soort dingen kunnen doen (tenzij je bijvoorbeeld 14 waves ir laadt). Ik snap nu ook waarom je op 3 ms draait. Dit moet je echt terugzetten naar ongeveer 10 ms. Dat is prima werkbaar. Het grote probleem wat jij hebt wordt veroorzaakt door de direct x plugins. Direct x plugins worden namelijk niet goed gecompenseerd kwa latency. Dat merk je nauwelijks als je op 3 ms draait, echter zodra je op 10 ms gaat draaien ga je dit zeker merken. Vandaar dat je je moet beperken tot het gebruik van vst plugins. deze worden wel volledig gecompenseerd.

Hou ook rekening met je plugin keuze. Gebruik geen plugins waarvan bekend is dat ze last hebben van de cpu spike bug op een p4. Daarmee krijg je in 'stille' passages snelle peaken in je cpu omdat de plugin dan niets te doen heeft. Als je deze plugins dan toch wilt gebruiken zul je een plugin moeten inserten die continu een stuk ruis (onhoorbaar) aan je song toevoegt zodat de plugins werk te doen hebben en niet gaan pieken.

Je hebt het ook over miditiming gerelateerd aan je buffersize van je latency. Ik neem aan dat je weet hoe het zit met de midiport afhandeling binnen cubase (emulated of niet) en de daaraan gekoppelde clocks. Dingen als mididrifting kun je vrij eenvoudig voorkomen (kost je wel wat geld , maar als je commercieel afmixed dan moet dat geen probleem zijn). De uitleg hiervan staat wel ergens in een andere cubase thread die hier gepost is (zoeken op cubase, midi en quifster).
 
Ik heb zo ongeveer het grootste probleem met wat betreft de cpu belasting gevonden.
Mijn Princeton Digital 2016 reverb plugin...
1 2016 als insert zorgt al voor 10-15 procent cpu..
Kijken of een update hier iets aan verbeterd. Anders moet ik deze maar minder gebruiken:)
 
Origineel geplaatst door gremlin23

Mijn Princeton Digital 2016 reverb plugin...
1 2016 als insert zorgt al voor 10-15 procent cpu..

Foei!

reverbs als insert. geen wonder dat je door je cpu heen raakt zo snel.
ik zou zeggen, duik nog eens in de boeken hoe je met plugins omgaat ;)
 
Hehe,

Ik moet er natuurlijk 1 of 2 als send gebruiken ;)
Had niet gedacht dat ze zo veel power zouden sleurpen;{
Heb trouwens net 1 gb (2*512) ram DDR4000 (pc3200) APACER op marktplaats gezet voor 70 euro . Is iemand geïnteresseerd?

Quifster, bedankt voor je hulp.
 
windows ziet audio als een achtergrondtaak

als je in windows naar het configuratiescherm gaat , dan naar systeem en dan naar geavanceerd dan prestaties en weer naar geavanceerd, dan kun je daar aangeven of je achtergrond services meer prioriteit hebben.

hopelijk helpt dit iets....
 
Heyyyy,

Ik kan mijn 2 moduletjes van 512 DDR400 Ram voor 70 Euro verkopen.
Zal ik dit doen?
Aan 2 GB (2 maal 1GB) DDR400, heb ik toch meer dan genoeg?
Of, is het het toch waard om de 1GB aan extra geheugen te houden en aldus te gebruiken (2+1=3:geslaagd: ).
Ik heb het in ieder geval niet nodig voor games...

Ik wacht op jullie antwoorden,

groeten,

Frederik.
 
Als je Tascam's GigaStudio gebruikt met daarbij een paar flinke instrumenten, is het best fijn wat meer ram te hebben hoor :).
 
Bedankt voor je antwoord,

Ik ben wel van plan om in de nabije toekomst met orchestrale samples te gaan werken ( Garritan, Vienna, Gigastudio...).
Heb ik dan echt meer baat aan het houden van de 1Gb ram?
 
Origineel geplaatst door gremlin23
Bedankt voor je antwoord,

Ik ben wel van plan om in de nabije toekomst met orchestrale samples te gaan werken ( Garritan, Vienna, Gigastudio...).
Heb ik dan echt meer baat aan het houden van de 1Gb ram?

Ik DENK 't wel, want dan kan je in je sampler meer direct in je geheugen laden en hoef je minder van disk te streamen.

@quifster> gebruik je zelf ook dat large-adresses truukje in SX? Misschien is dat voor mij ook interessant, ik heb ook 2 gig..
 
Origineel geplaatst door trigg
Ik DENK 't wel, want dan kan je in je sampler meer direct in je geheugen laden en hoef je minder van disk te streamen.


Precies, Heb jij 1gig aan geheugen en een gelayerde sample van 1,7G, dan zal hij (nagenoeg) heel je reepje volstouwen en de rest nog steeds van disk streamen. Met de multi-layers van laatste jaren is een shitload aan mem geen overbodige luxe.
 
Back
Top