welke effecten bak? Of toch een sampler.

Ben het helemaal met de rest eens

Kicks en compressie horen bij elkaar, en dan maakt het niet uit of het hard of software is. En dan kan er ook nog EQ en evt een subharmonic processor bij. En als het daarmee niet lukt dan weet ik het ook niet meer.
 
Ok, het wordt dus eerst een compressor aangezien deze ook goedkoper is. Ik wil wel gelijk een goede, niet dat ik later weer een andere moet kopen omdat deze niet meer voldoet. Enig idee welke ??? en bestaan er 2 in 1 of 4 in 1 compressors ?? en moet het mono of steo zijn ???
Veel vragen, maarja beter eerst goed informeren voordat je iets koopt. Dus kortom wat is de DE compressor ??/

Dan misschien nog een brutale vraag, maar kan iemand mij niet het verschil laten horen wat er met compressie mogelijk. Kleine demo zeg maar. Als ik het in een winkel vraag proberen me ze toch maar iets aan te smeren wat hun het beste uitkomt (omg. den haag)
 
Voor meer info over (welke) compressors moet je even het forum doorzoeken, er is al veel over geluld. Als je daar geen zin in hebt moet je met ongeveer 700 euro naar de winkel lopen en 'n Focusrite Compounder aanschaffen. Er zijn nog veel andere goede compressors, maar die worden in 'n andere thread besproken.

De compounder is 2xmono of 1xstereo te gebruiken. Een kick compress je normaal gesproken mono, maar ik compress graag 'n subgroup met alle drums en dat is dan natuurlijk stereo.

Als je snel bent staat er nog 'n ex-demo compounder bij midi amsterdam voor 550 euro (Ik heb er al een, maar ik heb er serieus over gedacht om deze erbij te kopen).
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Bobo Socka
Is het niet zo dat als ik een sampler koop ik er meer uit ga halen dan alleen drumsamples ???

Wat haalt de rest eruit ?? Zoals ik lees is de sampler het hard van de/een studio.

kan ik mijn geluiden uit de 505 ook samplen en bewerken.

Ik gebruik mijn sampler voor alle geluiden die ik sequence via cubase. Ook al heb ik een synthesizer, ik sample al mijn geluiden. Ik vind het namelijk een makkelijke manier om mijn nummer te maken zonder dat ik 10 verschillende apparaten weer helemaal opnieuw moet instellen voordat ik weer mijn oorspronkelijke track heb, als de apparatuur uit is geweest (wat je vaak ziet bij mensen met veel ouwe equipment).

Als je overigens voor een sampler gaat kiezen kijk dan ook eens naar EMU (deze is qua filters 10 x beter als akai).:okdan:
 
Te softe kicks? Je kunt ze zo hard maken als je wilt, maar dan moet je er wel even wat tijd in steken.
Ik gebruik zelf ook de MC-505, en ook speciaal voor wat hardere kicks...
Ik zou zeggen, stoei even wat met die drums en de effecten die er al in zitten...
Ik gebruik trouwens zelf nooit die octave knop bij die low boost... maar misschien helpt die?
 
met die lowboost krijg ik teveel laag. He kick doet dan van Whom whom, in plaats van dat ie echt klapt.
Wat in een nadeel van de 505 vindt is dat je maat 1 EFX kunt kiezen die dan voor alle 8 kanalen gelden. Als ik een harde kick creeer, is die automatisch lang en gaat ie al gelijk andere geluiden in de weg zitten. hij moet kort en krachtig zijn, kortom COMPRESSEN.

Emu sampler ???
Ik heb er nooit 1 gehoord, laat staan gezien. Iedereen die ik ken werkt met de akai, en veels zelfs met een atari als sequencer.

Ik ga maar eens goed snuffelen in de topics want volgens mij heb ik wel ergens een vergelijking gezien tussen de akai en EMU.
 
e6400ultra.gif


Emu e6400 Ultra :{

esi4k.gif


Emu esi 4000 Turbo :halleluja


e5000ultra.gif


Zo dat zijn er alvast een paar, ow & om eerlijk te zijn.......
er werken idd veel mensen met akai, vaak omdat ze andere dingen niet uitgeprobeerd hebben............en omdat "iedereen akai heeft"

;)
 
Na veel lezen heb ik bijna een keuze gemaakt, de EMU6400. Dat is toch de beste van bovengenoemde ???

maar wat doet ie tegen een Akai S5000 of S6000 ???

Als ik die vergelijking weet: (voor/nadelen, beter/slechter) ben ik eruit.
 
Een compressor is naar mijn mening niet nodig als je de goede samples maar hebt. En als je dan toch gaat kiezen tussen samplers. De E6400 heeft meer effecten/filters dacht ik (sla me er niet op dood). De S5000 lijkt me een betere keus, temeer hij de laatste tijd voor een prikkie over de toonbank gaat. Je kunt hem desgewenst op usb aansluiten op je PC en je kan er een toetsenbord op aansluiten zodat het intikken van namen een stuk sneller gaat. Ik heb nooit met EMU gewerkt maar Akai's zijn nooit een probleem voor me geweest. Ik zou zelf dan ook niet snel overstappen. Gebruik het apparaat waarvan de interface je het lekkerst ligt tenzij het geluidskarakter van de ander voor jouw werk een stuk lekkerder klinkt. Gebruik je hem alleen voor drumgeluiden, kun je misschien eens kijken naar een goedkopere sampler.
 
Oh man! Dit is toch te gek voor woorden?
Kijk maar eens naar het begin van de draad.

De persoon zoekt een manier om vettere drums te bouwen met name de kick. Daar zijn ondertussen al massa's post over geweest maar dat terzijde. Maar wat is dan de oplossing?

Een E6400?
Laat me alsjeblieft niet lachen zeg. De mensen die dit serieus menen moet toch maar eens goed nadenken wat deze persoon nou eigenlijk wil.

En om nou te zeggen dat je compressie niet nodig hebt? Als je dat serieus meent dan mag je dat wel eens uitleggen want een zeer grote meerderheid van de DSF'ers zweert bij compressie.

OK, een sampler kun je wel kopen om drumsamples te gebruiken. Daar is op zich niets mis mee. Maar om nou metteen de allerduurste van Emu te pakken.
Pak dan een wat minder dure en koop van dat geld wat je overhoud gewoon een goede compressor erbij en je kunt knallen met die drums als een dolle.
 
Origineel geplaatst door Bobo Socka
Als ik een harde kick creeer, is die automatisch lang en gaat ie al gelijk andere geluiden in de weg zitten. hij moet kort en krachtig zijn, kortom COMPRESSEN.

de kick korter en bondiger maken klinkt in mijn oren als t tegenovergestelde van wat een compressor doet?

kun je niet op de MC 505 wat aan t editen slaan aan de drums, en dan in het bijzonder aan de amp envelope? tot ie danig krachtig maar toch kort genoeg is zodat ie niks in de weg zit?
 
** de kick korter en bondiger maken klinkt in mijn oren als t tegenovergestelde van wat een compressor doet?

Dat kan je heel goed doen met een compressor...of wat dacht je van de percussie compressen met de kick als trigger? Dat geeft een heel vet geluid (je haalt eigenlijk alles weg als de kick aanslaat, heel vet en zuigend)
 
ja ok ik dacht ff aan alleen de kick compressen, alleen kick, zonder sidechain of die geintjes
 
IK zit te denken om de 505 sowieso weg te doen. Ik had voor dat geld gelijk een sampler moeten kopen. Het geluid wat uit de 505 komt is redelijk basic. Ik heb hem eigelijk gekocht op aanrader van iemand met een vette studio. Die gast beschikt wel over effecten,compressors etc etc. Aangezien ik een beginner ben had ik met een goede sampler beter uit de voeten gekunt. Een geluid uit van een Synt kun je met een goede sampler veel heftiger maken. Die 505 bestaad eigelijk ook uit samples.

Morgen ga ik ff naar rock palace om te vragen of ze me iets kunnen laten horen kwa compressie. K ben de hele dag vrij dus die zal ik wel nodig hebben met mijn lage kennis van zaken.

Voor mijn muziek (Hardhouse) is de Kick en de basline het belangrijkste. Deze zijn zeer duidelijk aanwezig, en als deze al niet knallen kan het nooit HARDHOUSE worden genoemd.
 
Origineel geplaatst door fuse
En om nou te zeggen dat je compressie niet nodig hebt? Als je dat serieus meent dan mag je dat wel eens uitleggen want een zeer grote meerderheid van de DSF'ers zweert bij compressie.

Ik ben idd van mening dat iemand met de goede samples en een simpel samplertje niet persee een "hardware" compressor nodig heeft. Tegenwoordig kun je al vette kicks en dergelijke maken op een simple pc-tje en een stukje software. Niet dat ik mijn kleine compressortje weg zou doen, maar ik blijf wel achter m'n mening staan :)

Mag ik Bobo Socka verder nog adviseren om die 505 niet te verkopen tenzij je hem grondig hebt bestudeerd en hij echt niet doet wat je wilt. Veel mensen verkopen namelijk hun spullen voor ze ook maar 10% van z'n kunnen hebben ontdekt. Zonde van het geld :)
 
Even terugkomen op fuse;

Niemand adviseert hem een dure EMU, die keuze maakt hij zelf.

En wat betreft de mogelijkheden van een MC 505 tegenover een sampler kan ik maar kort zijn:

Die vergelijking kun je niet maken. De MC 505 is een leuke bak voor erbij, maar als main instrument is het naar mijn idee niet echt fijn.......want je creativiteit word toch belemmerd door de beperkte inhoud van het apparaat.......

Ow en over de interface van een akai vs emu kan ik kort zijn;

Een emu heb je binnen een avondje redelijk onder de knie, omdat ie erg logisch is........en persoonlijk vind ik de akai interface erg rommelig en onhandig. Qua prijs zul je met een akai goedkoper uit zijn. Maar qua mogelijkheden ben je met een EMU beter af.

Uiteindelijk zou ik bij je keuze je niet laten leiden door verkoop praatjes, maar door wat je zelf denkt het beste te kunnen gebruiken !!

MVG

Rutger
 
hmm aangezien mijn eerste serieuze piece of gear een MC-307 was moet ik zeggen dat, voordat je wordt belemmerd door zo'n apparaat je toch al wat jaren verder bent lijkt me, sowieso als je m ook wat aanvult met andere gear (maar ik had m dus ook stand alone eerst). Verdiep je eerst maar wat in patch editing enzo, want je kunt er heus wel vet spul uit krijgen. Als je t zo niet kunt, kun je t ook niet met EDITING op een sampler doen (je kunt idd wel kant en klare samples bietsen...maar ja, alleen gebietste samples is ook zo....)
 
Ja maar over wat voor muziek heb jij het ????
Als je trance zal maken kun je heel veel hebben aan de 505.
Ik weet niet hoe goed jij bent en hoe lang je al produceert, maar ik denk dat jij er geen VETTE hardhouse Kick mee creeert en een VETTE basline mee laat lopen.

Zoals ik al zei, ik ben net begonnen. Ik koop ook niet gelijk bergen apparatuur omdat ik JUIST het onderste uit mijn apparaten wil halen.

Stel dat je die 505 ff vergeet en ff op 0 begint. Wat zouden jullie mijn aanraden om te kopen ???
 
Helemaal van scratch af aan... Dus je zou ook geen sequencer hebben in dat geval. Geen computer helemaal niks. En je schaft ook eerst maar 1 apparaat aan. Dan wordt het een workstation. Simpelweg omdat je dan toetsen hebt om te spelen, een sequencer om je tracks mee op te nemen en een interne effectensectie. Zit het mee heb je zelfs een redelijke sampler (vind ik van m'n Triton iig).

Maar goed, het is onbegonnen werk je goed te adviseren. Neem alleen van me aan dat je niet veel hoeft te hebben. Het gaat erom wat je ermee doet. Ik gebruikte vroeger alleen een Drumsampler (MPC2000XL). Knippen, plakken, drummen zeg maar.
 
K wil in ieder geval met cubase en/of logic gaan werken. Met een losse hardware sequencer heb ik nog nooit gewerkt. Maar zo'n grote monitor werkt toch het lekkerst.
Ik heb ook nog geen goed mengtafel dus dat valt ook al af
Ik heb dus alleen en pc met sequencer, wat zal je aanraden. All round apparaat ??? Sampler
Dan heb je nog niet echt een hele goede mengtafel nodig, je hebt je handen immers al vol aan de sampler met alle toeters en bellen.

ennuh, ik wil NIET met software bezig zijn kwa samplen en effecten enzo.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top