opnemen: moet dat zo hard mogelijk?

gaat er iets van de dynamiek verloren als je zacht opneemt en het naderhand nomaliseert/limit/opgaint.?
Als je normaliseert op 0 db dan pakt de software de hardste piek en neemt die als 0 db en alles daaronder. Er gebeurd niets met de dynamiek, het geheel wordt gewoon harder, en hiermee dus ook de ruis! dus als je zo hard mogelijk opneemt, hoef je niet te normalisen.

Als je limit gaat er zeker weten dynamiek verloren! Als je de term limiting eens opzoekt (en daar is zeker wel veel over te vinden) dan lees je dat je een 'plafond' instelt. Als jou plafond thuis op een halve meter hoog zat kon je alleen nog maar kruipen met je rug ertegen schurend, dat zegt genoeg over de dynamiek denk ik. :D

maar... als er in een stuk opname, die perfect hard opgenomen is nou 1 lullig stukje te hard is.. ga je dan de hele track limitten om dat ene piekje? of probeer je die te verdoezelen door dat piekje subtiel weg te werken met een \/ dipje envelope (volume)? Als je dat doet dan kan je dus het geheel weer hoger normalisen :) want de hardste piek is nu weer een andere. Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat je 1 piek hebt die de boel verziekt.

Bij heel veel pieken en uitschieters zou een limitter/compressor wel eens handig kunnen zijn ja.

Als ik van een song de losse tracks opneem (dus van analoog naar digitaal;pc) dan zorg ik dat het zo hard mogelijk erin gaat, en daarna mag het wel weer wat zachter < en daarmee de ruis dus ook. Compressie kan in alle stages van je song handig zijn, eigenlijk een multi-inzetbaar ding en dus moeilijk te zeggen wanneer je hem nu precies gebruikt
 
Origineel geplaatst door Alexander
"Goeie compressie hoor je niet!" en dat is dat!
:halleluja
 
geluids volume/niveau

geluids volume/niveau

Origineel geplaatst door Hanz
Ik neem sindskort op op -3 dB. Heb net iets te vaak meegemaakt dat je (ondanks goed afgestelde gain en synths) even te enthousiast speelt, waardoor de boel een tikje gaat clippen. Niet bijzonder vreselijk, maar wel irritant als ik het later terughoor in een perfectionistische bui.

En achtergrondruis terugbrengen begint bij de bron. Als je goeie aansluitingen maakt en niet alle kanalen open laat staan (luiheid...) dan valt het ruisdrempelniveau best mee, waardoor je een iets zachtere opname kunt maken zonder meteen gek te worden van gesis, brom- en kraak.

ik vond dit even een mooi stukje om in te grijpen!

ik heb t op gezocht in literatuur het is een standaard norm. om naar de 0db te gaan en daar met je piek -2db onder te zitten
 
waar ik nog steeds erg veel moeite mee heb, is mn kick opnemen ... en dan vooral hardcore kicks ...

er blijft gewoon haast geen laag over nadat ik t heb opgenomen .....weet nog steeds niet of ik nu mn kick licht in t rood moet opnemen of een stuk zachter en dan flink boosten .... zelfs in beide gevallen en ik EQ er flink wat laag bij krijg ik vaak nog niet t gewenste resultaat .......heb toevallig vandaag nog ergens iets gelezen wat ik nog wel eens wil uitproberen, namelijk een compressor en misschien EQ op de inputs van mn geluidskaart zetten ...

heeft er misschien verder nog iemand een tip, over hoe je t best knallende beats kan opnemen zonder dat t knallen teveel verloren gaat?

waar ik ook nog over twijfel, is t beter om je kick een zooi laag mee te geven tijdens opname, of beter keihard opnemen en er dan later laag bij equalizen? op t moment doe ik eigenlijk beide, maar mn kicks klinken nog steeds niet zoals ik wil...
terwijl ze gewoon ''live'' wel goed klinken in mn oren...
 
Als m'n mixer in het rood schiet, maakt het me geen flikker uit?! Zodra je opname-bron maar niet in het rood schiet! Voor de rest? Beuken met die handel! ;)
 
Origineel geplaatst door mikemix
Nou, als de boel staat te clippen wordt je ook niet vrolijk.

Clippen kan ook goed zijn? zodra je het maar doseert? En wat voor een muziek je maakt... ;)
 
Origineel geplaatst door Mad Dan
Ik heb er ooit eens iets over geschreven:

http://www.dandont.com/invision/index.php?showtopic=35

er moet eerst ingelogd worden dan,Dan...:D


afijn,on-topic : als je later nog aan de slag wilt met EQ,compressie,exciters en dergelijke is het soms wel eens makkelijk om niet zo hard mogelijk op te nemen...
zelfs als je later gaat denoisen (dus eigenlijk frequenties weghalen) kan het zijn dat je mix toch harder wordt (heel gek,maar echt waar,dr is hier ooit al eens een topic over geweest)...als je dan al op het randje zit heb je geen headroom meer en moet je dus eerst weer je gain aan gaan passen...

ik sluit me dus aan bij Hanz (en schijnbaar ook de literatuur) : ik probeer (tijdens opname van de mix) zo'n 2 à 3 db onder de max te blijven,gebruik een limiter die alleen ingrijpt bij extreme pieken,mocht dat dan nog nodig zijn...

als ik losse dingen record in Cubase,doe ik niks met volume,maar neem het zo op als het in de mix moet komen....soms is dat zacht,maar dan hoef ik niet later nog eens de gain overal van aan te passen...past het na opname zo in de track en klinkt het zoals het hoort te klinken...en normalizen doe ik dan niet...voordeel is dat ik dan zonder gain-problemen later fx en trucjes met die audio-files kan doen...


"Goeie compressie hoor je niet!" en dat is dat!

Een waarheid als een koe..:okdan:
 
ik mix eigenlijk vanaf t begin ook
sommige dingen komen op -20dB binnen..
veel meer gedoe om alles aan te passen later. harde dingen neem ik op -3 oid op.. zodat je ook nog wat kan stapelen

ik vind overigens niet dat je goede compressie niet hoort
soms is je (goede) doel toch om iets meer te laten knallen.. moet ik mn driveknop in de ion ook niet gebruiken dan? :D
of lekker oversturen in je mixert? das toch ook een vorm van compressen


ach t hangt r ook maar van af wat je aan t maken bent
 
Origineel geplaatst door Cisco
Clippen kan ook goed zijn? zodra je het maar doseert? En wat voor een muziek je maakt... ;)


Ik maak alleen klassiek 8o)
 
Headroom

Headroom

als je dan al op het randje zit heb je geen headroom meer en moet je dus eerst weer je gain aan gaan passen...(DIONE)

Juist... dan wordt je mix veel te modderig en idd. is er dan geen ruimte meer voor samples....SLURP:koffie:
 
waar ik nog steeds erg veel moeite mee heb, is mn kick opnemen ... en dan vooral hardcore kicks ...

er blijft gewoon haast geen laag over nadat ik t heb opgenomen .....weet nog steeds niet of ik nu mn kick licht in t rood moet opnemen of een stuk zachter en dan flink boosten .... zelfs in beide gevallen en ik EQ er flink wat laag bij krijg ik vaak nog niet t gewenste resultaat .......heb toevallig vandaag nog ergens iets gelezen wat ik nog wel eens wil uitproberen, namelijk een compressor en misschien EQ op de inputs van mn geluidskaart zetten ...

heeft er misschien verder nog iemand een tip, over hoe je t best knallende beats kan opnemen zonder dat t knallen teveel verloren gaat?

waar ik ook nog over twijfel, is t beter om je kick een zooi laag mee te geven tijdens opname, of beter keihard opnemen en er dan later laag bij equalizen? op t moment doe ik eigenlijk beide, maar mn kicks klinken nog steeds niet zoals ik wil...
terwijl ze gewoon ''live'' wel goed klinken in mn oren...

kwam toevallig deze oude thread weer tegen tijdens t zoeken naar iets anders .. ondertussen heb ik dus een andere (betere) geluidskaart waarvan de opnames iig alweer een stuk beter klinken dus dat scheelt alweer aanzieinlijk en ipv zo hard mogelijk op te nemen neem ik altijd rond 0db op en normalize ik de opname evt. later weer als t eindresultaat er een stuk onder zit. had toch t idee dat je geluidskwaliteit er wel onder gaat lijden als je alles zo hard mogelijk gaat opnemen en ondertussen heb ik compressors met gates dus de enige ruis die meekomt tijdens opnames is bijv ruis uit gitaar pedaaltjes wanneer ze in werking zijn maar goed, dat blijf je toch wel houden..

anyways, ik ben toch nog steeds benieuwd hoe andere mensen opnemen
vandaar ook deze bump :)
 
Zelf gebruik ik sinds een tijdje de L2 limiter van Waves (bovenste op de foto). Ik wilde mijn tracks uiteraard altijd zo hard mogelijk opnemen op DAT of CD, maar zat steeds te pielen met zeer korte pieken (overshoots) in het signaal.

Nu is het een fluitje van een cent geworden. De L2 staat op -0,2 dB ingesteld en daar komt niets bovenuit. Meestal limit ik alleen de sporadische pieken zodat de dynamiek van het signaal bijna helemaal overeind blijft. Ik hou niet van platgeslagen muziek namelijk. In de mix zelf gebruik ik ook wel (analoge) compressors, maar dat is vaak meer om een bepaald effect te bereiken of een bepaald geluid wat meer naar voren te halen.

Het opnemen is op deze manier echt een stuk relaxter geworden en ik hoef niet steeds op mijn meters te kijken; ideaal dus :)
 

Attachments

  • IMG_0006.jpg
    IMG_0006.jpg
    307,4 KB · Bekeken: 53
Lastig vind ik dat de bassgeluiden (o.a. de basskick..) er al gauw voor zorgen dat de meters in 't rood schieten, terwijl het eigenlijk helemaal niet hard staat.. Jaja, compressie..blabla.. weet ik veel! :(
nee, EQ... sublaag weg mieteren, heb je al stukken meer adem in de mix...
 
1) Opnemen moet in principe zo hard mogelijk. Het is erna beter om iets in de mix zachter te moeten zetten,
dan extra versterken, want dan wordt ruis, brom etc. ook meer. En moet je dat weer eerst cleanen.
2) Bij tape opnames kan het prima om de meter af en toe in het rood te hebben.
Bij digitaal geluid moet dat absoluut vermeden worden, want het wordt gewoon als blok afgekapt.
3) Mocht een opname-track harder moeten, dan is er de 'normaliseer' tool. Die zet ik nooit op 100 % (0dB),
maar op 96-98, omdat in een digitale mix waardes bij elkaar opgeteld worden, dus een kans op clipping.
Dat normaliseren moet trouwens de laatste bewerking van een track zijn, dus pas na eventuele effecten, filtering, enzo.
4) Soms lukt dat normaliseren nauwelijks, omdat er, zoals hier eerder vermeld, enkele uitschieters in de track zitten.
Dan komt Peak Limiter van pas.
 
Mijn advies: alle instrumenten op maximale volume niveau. Op het mengpaneel corrigeer je dan. Want als je te stil gaat werken en daarna gaat normaliseren, zal je enkel veel ruis in de mix brengen. Maar als je een productie een beetje lo-fi wil doen laten klinken dan is het wel goed om eens alles met een laag volume op te nemen(-50dB of zo en daarna normaliseren to +0dB). Allemaal te zien hoe je het wil doen laten klinken allemaal. Ik zelf gebruik soms verschillende methodes. Sommige instrumenten met een lage db-input en sommige met een plus nul db. Klinkt soms heel verrassend. Experimenteer gewoon.
 
maar... als er in een stuk opname, die perfect hard opgenomen is nou 1 lullig stukje te hard is.. ga je dan de hele track limitten om dat ene piekje? of probeer je die te verdoezelen door dat piekje subtiel weg te werken met een \/ dipje envelope (volume)? Als je dat doet dan kan je dus het geheel weer hoger normalisen :) want de hardste piek is nu weer een andere. Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat je 1 piek hebt die de boel verziekt.

Als je de threshold goed instelt, werkt je limiting dus pas vanaf de grens direct onder het clippen. Geen centje pijn dus, als je je compressor/limiter goed weet in te stellen. Je limiting werkt dus alleen op die ene piek die de threshold bereikt, de rest niet!
Je moet nl. wel weten wat je doet natuurlijk :)
 
Mijn advies: alle instrumenten op maximale volume niveau. Op het mengpaneel corrigeer je dan. Want als je te stil gaat werken en daarna gaat normaliseren, zal je enkel veel ruis in de mix brengen. Maar als je een productie een beetje lo-fi wil doen laten klinken dan is het wel goed om eens alles met een laag volume op te nemen(-50dB of zo en daarna normaliseren to +0dB). Allemaal te zien hoe je het wil doen laten klinken allemaal. Ik zelf gebruik soms verschillende methodes. Sommige instrumenten met een lage db-input en sommige met een plus nul db. Klinkt soms heel verrassend. Experimenteer gewoon.

Ik neem aan dat -50dB een typfoutje is?:geslaagd:
 
Op alle tracks die ik opneem, waar eventueel clipping zou kunnen ontstaan, of waar ik gewoon teveel dynamiek heb, gebruik ik een analoge compressor met een juiste (kennis/ervaring/oren gebruiken) ratio-instelling in het opnamestadium.
De meters op mijn meterbridge zitten dan altijd flink in het rood (meters hebben rode leds al bij iets van -6dB). Zelfs de clipping leds op mijn mixer (Soundtracs Topaz) zeggen niet dat het problematisch overstuurt. Als ze soms even oplichten, is er nog niets aan de hand. Van daaruit gaan mijn channels naar de subgroepen, en vandaaruit naar mijn recording kaart. Op de groepen ga ik nooit te ver het rood in. Volume-inputs check ik dan altijd nog in de mixer van de hardware op de PC en in Cubase.

En als je opname dan toch clipt, moet het echt over.

Verder onderschrijf ik dat je altijd zo hard mogelijk op moet nemen, zolang je hardste piek maar onder 0dB blijft.
 
Back
Top