Sander02
Gepokt en gemazeld
Als je normaliseert op 0 db dan pakt de software de hardste piek en neemt die als 0 db en alles daaronder. Er gebeurd niets met de dynamiek, het geheel wordt gewoon harder, en hiermee dus ook de ruis! dus als je zo hard mogelijk opneemt, hoef je niet te normalisen.gaat er iets van de dynamiek verloren als je zacht opneemt en het naderhand nomaliseert/limit/opgaint.?
Als je limit gaat er zeker weten dynamiek verloren! Als je de term limiting eens opzoekt (en daar is zeker wel veel over te vinden) dan lees je dat je een 'plafond' instelt. Als jou plafond thuis op een halve meter hoog zat kon je alleen nog maar kruipen met je rug ertegen schurend, dat zegt genoeg over de dynamiek denk ik.
maar... als er in een stuk opname, die perfect hard opgenomen is nou 1 lullig stukje te hard is.. ga je dan de hele track limitten om dat ene piekje? of probeer je die te verdoezelen door dat piekje subtiel weg te werken met een \/ dipje envelope (volume)? Als je dat doet dan kan je dus het geheel weer hoger normalisen want de hardste piek is nu weer een andere. Het beste is natuurlijk om te voorkomen dat je 1 piek hebt die de boel verziekt.
Bij heel veel pieken en uitschieters zou een limitter/compressor wel eens handig kunnen zijn ja.
Als ik van een song de losse tracks opneem (dus van analoog naar digitaal;pc) dan zorg ik dat het zo hard mogelijk erin gaat, en daarna mag het wel weer wat zachter < en daarmee de ruis dus ook. Compressie kan in alle stages van je song handig zijn, eigenlijk een multi-inzetbaar ding en dus moeilijk te zeggen wanneer je hem nu precies gebruikt