Headroom gebruiken of niet?

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.604
Locatie
amsterdam
Ik zit al tijden te kloten met het feit dat mijn opnameniveau zo'n 12db lager is dan hetgeen wat ik uitspuug uit mijn DAW.

Mijn opnamechain is als volgt
EMU 1820m out > Spirit Studio > Focusrite Mixmaster (insert) > EMU 1820m in

In eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat de Mixmaster als enige niet gebalanceerd is aangesloten maar dat zou maar 6db verklaren.
Nou heb ik de handleiding van de spirit er nog eens op nageslagen en het blijkt dat de gain in 0 stand eigenlijk -10db is. Voor unity gain moet er dus 10db bij. Daarnaast blijken de insert kanalen op veel mixers iets lager -2 a 3db uit te sturen.

Oftewel, mysterie opgelost. Althans, de levelmeters van de spirit slaan nu opeens in het rood (+15db ofzo), maar ik denk dat de vorige eigenaren deze iets heeft aangepast, dat is makkelijk aan te passen.

Maar dan komt de vraag, is een beetje extra headroom eigenlijk niet zo slecht? Ik merk dat in een drukke energieke mix (harde BD's en bassen) die 10db ofzo headroom wel handig is om de pieken op te vangen en daarna trek je het toch weer recht?

Dus concreet, moet ik toch echt zo dicht mogelijk bij 0db opnemen of niet?
 
je moet ruim onder de 0dbfs de EMU in
aangezien je daar je AD doet en daarna waarschijnlijk niet meer uit de box komt?
ik zou gewoon je EMU input op unity gain zetten endan kijken met de master faster van de spirit op unity en een testtoon hoe hard het signaal nu eigenlijk echt binnenkomt
 
je moet ruim onder de 0dbfs de EMU in
aangezien je daar je AD doet en daarna waarschijnlijk niet meer uit de box komt?
ik zou gewoon je EMU input op unity gain zetten endan kijken met de master faster van de spirit op unity en een testtoon hoe hard het signaal nu eigenlijk echt binnenkomt

Nou, ik track mijn tracks nu meestal per track, bij de mixdown gaat het allemaal nog door de mixer voor de summing en nog wat externe fx eroverheen.

Dat laastste heb ik nu gedaan, als de emu bijna 0db uitstuurt, dan krijg ik het signaal -2 a -3db binnen op de EMU. Maar waar ik bang voor ben is dat in een volle mix dat het dus gaat oversturen.

Nadeel van deze aanpassing is dat de limiter van de mixmaster niet meer bruikbaar is omdat deze op -6db is afgesteld, ik kan nu dus geen pieken meer afvangen.
 
Ik had het ook, zelfde combi hier, spirit studio met mixmaster op de inserts van de spirit stereobus, ging wel vanaf de mixmaster met een digiboard de pc weer in.

als ik de hele mix wou recorden stond de master mixbus op de spirit toch wel een +8 of +10 zo uit m'n hoofd, op de mixmaster kreeg ik dan netjes tegen de 0 aan zodat ik via zijn digiboard kon recorden.

Zal wel te maken hebben met wat wel gebalanceerd is en wat niet, heb er eigenlijk nooit naar omgekeken en zal het nu ongetwijfeld weer hebben omdat de mixmaster weer op de mixbus zit van me nieuwe tafel.

Misschien moet ik de mixmaster maar gewoon aan de gebalanceerde outputs van me tafel hangen in plaats van aan de inserts?

Maar aan de andere kant, neem aan dat de mixmaster de input net zo hard weer terug geeft aan de output of het nou wel of niet gebalanceerd is?
 
Ik had het ook, zelfde combi hier, spirit studio met mixmaster op de inserts van de spirit stereobus, ging wel vanaf de mixmaster met een digiboard de pc weer in.

als ik de hele mix wou recorden stond de master mixbus op de spirit toch wel een +8 of +10 zo uit m'n hoofd, op de mixmaster kreeg ik dan netjes tegen de 0 aan zodat ik via zijn digiboard kon recorden.

Zal wel te maken hebben met wat wel gebalanceerd is en wat niet, heb er eigenlijk nooit naar omgekeken en zal het nu ongetwijfeld weer hebben omdat de mixmaster weer op de mixbus zit van me nieuwe tafel.

Misschien moet ik de mixmaster maar gewoon aan de gebalanceerde outputs van me tafel hangen in plaats van aan de inserts?

Maar aan de andere kant, neem aan dat de mixmaster de input net zo hard weer terug geeft aan de output of het nou wel of niet gebalanceerd is?

Hij stuurt idd even hard weer uit als in, ik dacht in eerste instantie dat de -10db door de Mixmaster kwam, dus heb ik XLR-Jack insert kabels gekocht omdat de XLR in/outs standaard +4db zijn en de jack -10db. Maar dat maakte dus niet uit.

Wanneer begint bij jouw mixmaster de limiter in werking te treden? als ik de test-tone vanuit de EMU zo instel dat hij -1 de mixmaster inkomt dan begint de limiter al te werken, bij 0 pompt de limiter al hard, en dat is bij de mixmaster juist net niet wat je wilt.

Het gebalanceerd aansluiten maakt eigenlijk alleen uit als je last hebt van storing, ik heb nu al mijn multikabels die langs stroom etc. lopen gebalanceerd en alle synths/fx die gebalanceerd outputs hebben.
 
als je op je analoge meters 0dB gelijkzet aan 0dBFS kun je weinig fout doen. dit is een goede stelregel bij koppeling van analoge en digitale apparatuur.
 
als je op je analoge meters 0dB gelijkzet aan 0dBFS kun je weinig fout doen. dit is een goede stelregel bij koppeling van analoge en digitale apparatuur.

Misschien een hele stomme vraag, maar als op je mixer 8 tot 10 db+ vertaalt naar bijna 0db in digitaal wat doe je hieraan ? (dit is dus via mixmaster op de inserts)

ps wil nomore zijn topic niet kapen natuurlijk :D
 
Ik begin met een basskick die tot -6db gaat,,, een DAT dient als Peak Meter,,
maar da's m'n eigen manier, geen idee wat bij andere de referentie is...??
 
same here, kick op -6dB en een RMS niet veel hoger dan -12dB a -10dB

En wat is db in RMS?

Ik ben eigenlijk helemaal niet op de hoogte met dit soort termen.

Ik weet in elk geval dat ik mijn oude mixer flink harder moet uitsturen om 0 db te halen op mijn geluids kaart of digiout board van de mixmaster. Maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat de spirit misschien -10db uitstuurt? Van me nieuwe mixer weet ik het niet eigenlijk, nog niet mee bezig gehouden, herinnert me er weer aan dat ik maar weer eens moet hobbyen want die staat er ook alweer sinds kerst :D
 
rms is de gemiddelde hardheid in db's over een bepaalde periode, even heel kort door de bocht.
Ook wel doorwerkend in de gemiddelde perceptie van hardheid als je bv de pieken kan dempen/limiten en de dallen kan opkrikken, dan wordt op het gehoor het geluid harder. Echter ten koste van dynamiek (je hoort weinig tot geen verschil meer met de pieken die er zaten, die zijn teruggeduwd in de rest van het geluid.(gevolg van de loudness war http://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war).

die -6 zal bedoelt zijn als piek waarde van de hardste bassdrum solo.
Met de rest erbij zal je dan rond -4 à -3 db piek je DAW ingaan (dance/house muziek).

Als ik een cleane mix maak zit ik ook rond de -12 tot -10 db rms.
Dan wat opleuk pluggins op de masterbus en we kunnen naar -7 tot -5 db rms. Dat vind ik echt de max voor hardcore. Verder gaan is waanzin met wat ik tot nu toe hier getest heb.

Maargoed, even terug naar het onderwerp. Als ik opneem analoog naar digitaal dan gooi ik het drukste stuk op 0 db en daarna haal ik er iets van -2 tot -3 db af voor de zekerheid, ik werk altijd op 24 bit dus dat kan die wel lijden. Dus zoek inderdaad de max op en ga daar ietsje onder zitten voor de zekerheid (vooral met analoge apparatuur die onvoorspelbaar gedrag kunnen hebben = optellende bass geluidsgolven bv, of stemsamples met synths).
 
als je op je analoge meters 0dB gelijkzet aan 0dBFS kun je weinig fout doen. dit is een goede stelregel bij koppeling van analoge en digitale apparatuur.

ik zie dat er een lelijk foutje in mijn bericht hierboven is geslopen, die het hele bericht teniet doet.
correctie:

0 dB op de analoge meter (PPM) gelijk houden aan -20 dBFS.

hiermee geef je jezelf meer headroom, ook als je graag op de +10 op je mixer zit.
 
Misschien een hele stomme vraag, maar als op je mixer 8 tot 10 db+ vertaalt naar bijna 0db in digitaal wat doe je hieraan ? (dit is dus via mixmaster op de inserts)

ps wil nomore zijn topic niet kapen natuurlijk :D
Dan zou ik de opname stand op m'n geluidskaart aanpassen (-10db of 6db boost instellingen)

@nomore, kan je niet gewoon stapsgewijs door je keten heen? eerst direct, dan met mixmaster, dan met mixer, etc
 
Dan wat opleuk pluggins op de masterbus en we kunnen naar -7 tot -5 db rms. Dat vind ik echt de max voor hardcore. Verder gaan is waanzin met wat ik tot nu toe hier getest heb.

ben niet zo bekend met de dynamiek van de gemiddelde hardcore, maar ik vind -7 tot -5dB eigenlijk al waanzin... dan heb je bijna geen dynamiek meer over! Dan zal de waveform ook wel een dikke hansworst zijn of niet? 8~
 
waveform is sowieso een hansworst op de drukke stukken, ook als je nog ongelimit bent. De voornaamste reden is de dat bassdrums gewoon zo'n enorm aandeel in het spectrum hebben dat je al snel vol zit. Zeker met de midkicks van tegenwoordig.

Check deez maar us, als massief voorbeeld :D:

 
Back
Top