Hoe programmeer je een fluit?

Synthesist

Getoetst lid
Lid sinds
10 april 2003
Berichten
2.201
Locatie
Twente
Hoi,

Nou heb ik binnenkort een fluit geluidje nodig uit mijn An1x, hoe moet dit? Ik heb namelijk geen idee hoe je een fluitje in elkaar zou kunnen draaien.
Het hoeft me niet precies voor een an1x uitgelegd te worden, ik wil gewoon de standaard theorie achter het geluid weten. Bedankt!
 
Re: Hoe programmeer je een fluit?

Origineel geplaatst door Ic3gl0vE
Het hoeft me niet precies voor een an1x uitgelegd te worden, ik wil gewoon de standaard theorie achter het geluid weten. Bedankt!
de basis zal ong. zijn:

1 blokgolf of sinus (ligt aan het soort fluit geluid)
1 lfo met delay time
1 beetje ruis (met BPF)

filter de blokgolf een beetje
geef de lfo een driehoek wave met een freq van +/- 7hz
geef de lfo (vibrato) een beetje delay
gooi er ook wat ruis doorheen voor het breath fx
 
Ik heb nog nooit een programmeerbare fluit gezien... :P

Anyway, in de gebruiksaanwijzing van de Juno 106 staan voorbeelden. 1 daarvan is een blokfluit. De gebruiksaanwijzing is te downloaden via Roland's website. De link staat hier op het forum ergens. ff zoeken onder roland gebruiksaanwijzing...
 
Hoi,

Neem een triangle golf als basis en filter deze vrij goed uit. Plaats daarop ruis en laat een LFO de amplitude van deze ruis moduleren. Je kan ook de amplitude van de triangle er mee moduleren. Als je de LFO-snelheid dan ook nog eens variabel kan maken, dan toont het echter.

Je kan het aanblazen simuleren door even een korte FM-modulatie met korte attack op het begin zetten. Laat deze doorkomen door aanslaggevoeligheid en je bent weer een stapje dichterbij ;) .

Dit is zeker niet de enige methode om tot een fluitachtig geluid te komen, maar het is wel een goeie. Probeer maar eens :)

Succes :okdan:

:doei:
 
Dank jullie wel allemaal.

6 trak:
Jouw tip heb ik als eerst geprobeerd, maar als ik m'n synth op mono zet, krijg ik eerst een tikje als ik een noot aansla, wat doe ik daar fout? Ik gok dat het in de envelope zit. De VCO attack staat op 32 en die van de VCA op 42. release tijden zijn 42 voor de VCO en 82 voor de VCA.
 
Back
Top