Tricky stuff hoor, die tape-interfaces.
Om een of andere vreemde reden heeft het successvol saven/loaden van patches bij vrijwel alle synths
met dat systeem hele andere regels dan die je gewend bent met muziek opnemen. Alles wat je normaal zou doen voor de best mogelijke kwaliteit
schijnt uit den boze te zijn. Daarbij komt nog dat de volume-instellingen van de recorder behoorlijk
nauw luisteren.
1. Nooit gebruik maken van Dolby of ander ruisonderdrukkings-systeem!
2. Geen HQ tapes gebruiken, gewone ijzeroxide doet het nog het best.
3. Een zeer goede kwaliteit van de recorder lijkt vaak slechtere resultaten te geven. Je kunt nog
het beste gebruik maken van zo'n klein mini cassette-recordertje voor spraak-opnames
(je-weet-wel, toen de secretaresses nog met schrijfmachines werkten), of een hele goedkope
Taiwan walkman, en die speciaal in de buurt houden voor patchdumps. Handig mee te nemen voor optredens ook.
4. Nooit te zacht opnemen. Elke synth stelt zo zijn eigen eisen aan het volume, dus je moet zelf
experimenteren wat de beste standen zijn bij opnemen en afspelen. Als je eenmaal de juiste
instellingen van elk apparaat gevonden hebt, een sticker op je walkman plakken of op de cassette
schrijven! Als je een half jaar verder bent, dan ben je het gegarandeerd weer vergeten.
Het is al weer een jaartje of 10 geleden dat ik met dit soort krakkemikkige tape-interfaces heb
gewerkt. Misschien zijn er nog goeie tips voor mensen die het nog gebruiken voor hun Prophet of Poly.
En niet onbelangrijk: Niet vergeten de "rape-enable", -sorry, type-foutje "Tape-enable"
op AAN te zetten.
Om een of andere vreemde reden heeft het successvol saven/loaden van patches bij vrijwel alle synths
met dat systeem hele andere regels dan die je gewend bent met muziek opnemen. Alles wat je normaal zou doen voor de best mogelijke kwaliteit
schijnt uit den boze te zijn. Daarbij komt nog dat de volume-instellingen van de recorder behoorlijk
nauw luisteren.
1. Nooit gebruik maken van Dolby of ander ruisonderdrukkings-systeem!
2. Geen HQ tapes gebruiken, gewone ijzeroxide doet het nog het best.
3. Een zeer goede kwaliteit van de recorder lijkt vaak slechtere resultaten te geven. Je kunt nog
het beste gebruik maken van zo'n klein mini cassette-recordertje voor spraak-opnames
(je-weet-wel, toen de secretaresses nog met schrijfmachines werkten), of een hele goedkope
Taiwan walkman, en die speciaal in de buurt houden voor patchdumps. Handig mee te nemen voor optredens ook.
4. Nooit te zacht opnemen. Elke synth stelt zo zijn eigen eisen aan het volume, dus je moet zelf
experimenteren wat de beste standen zijn bij opnemen en afspelen. Als je eenmaal de juiste
instellingen van elk apparaat gevonden hebt, een sticker op je walkman plakken of op de cassette
schrijven! Als je een half jaar verder bent, dan ben je het gegarandeerd weer vergeten.
Het is al weer een jaartje of 10 geleden dat ik met dit soort krakkemikkige tape-interfaces heb
gewerkt. Misschien zijn er nog goeie tips voor mensen die het nog gebruiken voor hun Prophet of Poly.
En niet onbelangrijk: Niet vergeten de "rape-enable", -sorry, type-foutje "Tape-enable"
op AAN te zetten.