Tape-Dump is a Bitch !

senso

The Original Maniac
Lid sinds
8 juli 2002
Berichten
1.442
Locatie
Amsterdam
Tricky stuff hoor, die tape-interfaces.
Om een of andere vreemde reden heeft het successvol saven/loaden van patches bij vrijwel alle synths
met dat systeem hele andere regels dan die je gewend bent met muziek opnemen. Alles wat je normaal zou doen voor de best mogelijke kwaliteit
schijnt uit den boze te zijn. Daarbij komt nog dat de volume-instellingen van de recorder behoorlijk
nauw luisteren.

1. Nooit gebruik maken van Dolby of ander ruisonderdrukkings-systeem!
2. Geen HQ tapes gebruiken, gewone ijzeroxide doet het nog het best.
3. Een zeer goede kwaliteit van de recorder lijkt vaak slechtere resultaten te geven. Je kunt nog
het beste gebruik maken van zo'n klein mini cassette-recordertje voor spraak-opnames
(je-weet-wel, toen de secretaresses nog met schrijfmachines werkten), of een hele goedkope
Taiwan walkman, en die speciaal in de buurt houden voor patchdumps. Handig mee te nemen voor optredens ook.
4. Nooit te zacht opnemen. Elke synth stelt zo zijn eigen eisen aan het volume, dus je moet zelf
experimenteren wat de beste standen zijn bij opnemen en afspelen. Als je eenmaal de juiste
instellingen van elk apparaat gevonden hebt, een sticker op je walkman plakken of op de cassette
schrijven! Als je een half jaar verder bent, dan ben je het gegarandeerd weer vergeten.

Het is al weer een jaartje of 10 geleden dat ik met dit soort krakkemikkige tape-interfaces heb
gewerkt. Misschien zijn er nog goeie tips voor mensen die het nog gebruiken voor hun Prophet of Poly.

En niet onbelangrijk: Niet vergeten de "rape-enable", -sorry, type-foutje "Tape-enable"
op AAN te zetten.
 
Hmmm...

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben dat je juist NIET met de beste geluidskwaliteit moet werken.
Ik had een tijdje geleden via internet de factorypresets van de juno60 gedwnld. Maar heb vervolgens 100 x van alles geprobeerd maar zonder succes.

zie deze thread

Maar misschien dat het dus komt doordat ik een minidisc gebruikte ipv een oude analoge tapedeck..... Alhoewel ik dat haast niet durf te geloven...

Oxy
 
Betere kwaliteit van de tapes of andere dragers richt zich in het algemeen op betere kwaliteit van het hele geluids-spectrum. Chrome tapes geven ook veel betere weergave in het hoog. Daarom is IJzeroxide geschikter, want wat je wilt is alleen maar zoveel mogelijk dynamiek. Tape dumps bestaasn gewoon uit een serie blokpulsen. Bij het registreren van deze signalen kun je dus beter lekker hard opnemen. Voor clippen hoef je niet bang te zijn. Hakkuh dus!
 
Je gaat me toch niet vertellen dat je, heden ten dage, je tapedumps nog op tape opneemt he ?

gewoon op je harddisk opnemen. Kun je later in e.o.a. editor nog even op maat knippen en eventueel op cd branden.

Ik heb weleens de tapedump van mijn Alpha Juno opgenomen, een mp3 van gemaakt en toen ge emaild naar degene die die dump graag wilde hebben.

No problemo.


Paul.
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Je gaat me toch niet vertellen dat je, heden ten dage, je tapedumps nog op tape opneemt he ?

Ik vind het best wel lachen! Toch? :D
 
Ja dat wilde ik nou nog een keer vragen.

Kun je gewoon het audio signaal van de tape dump opnemen en bij het afspelen werkt het gewoon weer?

Gewone kabeltjes werken?

Of moet je nog op iets anders letten?
 
Mijn poly800 nam vroeger genoegen met een plain pc kabeltje.

Opnemen met cooledit, et voila :)
 
Origineel geplaatst door fuse
Ja dat wilde ik nou nog een keer vragen.

Kun je gewoon het audio signaal van de tape dump opnemen en bij het afspelen werkt het gewoon weer?

Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vraag

Het kan dus want zo'n tapedump is uiteindelijk ook maar mat audio onder de vorm van bliepjes en piepjes :D
 
OK, get the picture. Moet even knutselen en dan moet het ook wel lukken.

En inderdaad stond het al in die andere draad. (daar staat ook een verwijzing naar hier in)

Dus als iemand een mp3tje bakt van z'n tape dump werkt het ook? (hopelijk kan ik zo alle factory settings scoren nl.)
 
Alle synths met een tapeingang hebben ook een verify optie.
Dus je kan nadat je een backup hebt gemaakt naar tape of wat dan ook gelijk controleren of de data leesbaar is.
 
ik heb diverse manieren geprobeerd van tape back-ups
volgens mij :zo goed mogelijk opnemen maar niet te hard en niet te zacht ,wat ik kan herinneren zoiets van het beginsignaal op -6db. daarna kan je ermee doen wat je wil zelfs een sample van maken als je maar niet aan het volume (bv compressie) gaat draaien. ik dacht dat er dan niet veel mis kon gaan. wat mp3's betreft weet ik niet of de datareductie niet schadelijk is, maar ja waarom zou je dat ook doen het is niet zoveel seconden. bovendien kun je het pitchshiften en via de sampler weer een octaaf lager afspelen scheelt ook weer de helft
 
hehehehe ik zie de nieuwe Pole artiest alweer opstaan

lekker op je pc editen die hap, terug laden en kijken wat eruitkomt

hehehehehe

me mc202 werkt ook met tape dumps, ga ik ook maar iets voor fixen als me dyn sync er EINDELIJK is *zucht*
 
MP3 van maken is geen enkel probleem, je neemt mono op op 128 kB, werkt altijd ...


Paul.
 
Ik ben juist bezig met mijn juno60 en ik ben ook best wel eens benieuwd wat voor factorypatches die heeft. Nu wou ik dat eens proberen met die tapedump maar ik ben bang dat als het mislukt ik dan al mijn geluiden kwijt ben ook? Weet iemand dat toevallig? Als het lukt en ik heb nieuwe in de plaats dan ben ik tevreden ofwel hou ik liever dehene die ik heb maar ik wil niet falen en alles kwijt spelen ;{
 
Ik ben juist bezig met mijn juno60 en ik ben ook best wel eens benieuwd wat voor factorypatches die heeft.
vaak zijn die niet echt interessant... je moet dan denken aan geluiden die men TOEN graag wilde horen,
dus conventionel geluiden zoals orgels, plastic nep piano's, strings die in de verste verte niet lijken enz...
 
Sjeesus ey, zie hem effe 'n ouwe draad uit de sloot trekken...
 
onlangs ook staan vloeken op een tape interface

is me niet gelukt :'(


overigens, compressie zoals MP3, Minidisc = slecht idee.
 
simpel: tape out aansluiten op geluidskaart, mono samplen op pak m beet 8Khz. Gaf bij mijn Juno-60 en Jupiter-8 altijd de beste resultaten
 
Back
Top