Elektor Sound Sampler

etaoin

Mystic Loges
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
12.744
Locatie
Vleuten
Is er iemand hier die deze destijds gebouwd heeft?
Ik heb het boek desijtds gekocht toen het bij de Elektuur in de shop kwam, maar ben er zelf nooit aan begonnen. Is wel inspiratie geweest voor m'n eigen zelfbouwsampler in 1989.
 

Attachments

  • soundsampler.jpg
    soundsampler.jpg
    46,2 KB · Bekeken: 72
Elektor?

Is dit een Elektor? Ik dacht dat dit van Doepfer was. Verrek, het staat er beide.

Ik heb een Doepfer VMS en daar zou je ook sampler kaarten voor hebben.
http://www.synrise.de/docs/types/d/doepfer/doepfer_phaser-voicemodularsystem.htm

Tenminste, zo heb ik het begrepen in een duits blad uit die tijd.

Ik heb de foto's ingescand en naar Synrise gestuurd en Synrise heeft ze online staan.

Ik heb de bouwschema's van de VMS (cem-based voice card, expander en sampler-cards) Nooit aan bouwen toegekomen.

Heb jij wat meer gegevens over dat boek en je eigengemaakte sampler?

( http://www.synrise.de/user/user_8.htm en nee, ik kom niet uit de USA )
 
Deze sample kaarten zijn ook voor de Soundlab uitgekomen, maar dat mogen vanzelfsprekend zijn.
 
Heb jij wat meer gegevens over dat boek en je eigengemaakte sampler?

Boek is "Sound-Sampler", door (inderdaad) D. Doepfer en C. Assal, Elektor Verlag GmbH, Aken, 2e druk 1988, ISBN 3-921608-44-9.

Ik dacht altijd dat het een losstaand systeem was, maar nu ik er (met wat meer kennis van zaken dan in 1988 :) ) weer doorheen kijk zie ik dat het inderdaad modulaire modules zijn, gewoon met CV/Gate. Alle schema's, printplaatontwerpen en frontpaneeltjes staan erin voor de modules: input, memory/sampler kaart (met cv/gate), loop-kaart, C64 interface en compressor/expander. De sampler-module is een VCO/VCF ding met het RAM als waveform. Elke samplermodule heeft z'n eigen geheugen.

Die van mezelf was een 8-bit AD/DA aan een MSX-computer met 256kB erin. Hele andere basis dus. Monofoon en alleen maar vanuit de computer aan te sturen. Ik weet dat ik destijds ook een compressor/expander erbij gebakken heb, maar weet niet of die uit het Elektor-boekje is of dat ik die ergens anders vandaan had.
Kan me alleen niet meer herinneren of die erin is blijven zitten of niet.
Grootste probleem is dat het systeem ingepakt in een kelder in Amsterdam staat en dat ik zelfs niet eens weet waar de schema's en aantekeningen zijn...

Ik heb wel een foto van de tweede versie, met 2 MSX'en (met opengeklapte deur):
 

Attachments

  • tyzack_64m_open_rechts.jpg
    tyzack_64m_open_rechts.jpg
    73,3 KB · Bekeken: 64
Kan me alleen niet meer herinneren of die erin is blijven zitten of niet.

Inmiddels heb ik op een foto van de rechterdeur van dat ding een printplaat ontdekt met een setje NE571's erop, dus ja, er zat een compressor/expander in, maar niet ie uit het Elektor boekje, want dat zijn NE572's.
Wat betreft de rest van de printplaten en draden moet ik HEEL diep in mijn geheugen gaan graven ;)

Aan het behang te zien zijn de foto's van voor augustus 1989 trouwens. De kleurenfoto is met zekerheid van de eerste week van januari 1989.
 
Back
Top