de blokgolf

Slipperman

Rooibosje iemand?
Lid sinds
19 april 2002
Berichten
5.336
Locatie
thuis
ik zit eens te denken. een blokgolf vorm kan wiskundig gezien toch zowieso nooit perfect zijn omdat je nooit een maximale positieve waarde en een maximale negatieve waarde tegelijk kan hebben?
 

Attachments

  • blokgolf.gif
    blokgolf.gif
    2 KB · Bekeken: 62
Het punt is eigenlijk dat je geen twee waardes tegelijk kan toekennen aan 1 signaal, wat bij een perfecte blokgolf wel het geval zou zijn.
Maar een perfecte blokgolf komt inderdaad niet voor, bekijk er maar eens eentje met een oscilloscoop, ze zijn opvallend on-blok-achtig.
 
Interessante observatie :D

Maar wie zegt er dat op de grafiek het laatste punt van de
positieve waarde (X1) precies hetzelfde punt is als het eerste
punt van de negatieve waarde (X2) (op de x-as)?

Als je nu stelt dat X1 <> X2 maar dat de waarde van (X2 - X1)
oneindig klein is?

Mvg.

CoolRunning
 
Er is dan ook sprake van een discontinuiteit: op tijdstip 0 (en periodiek verder) heeft de blokgolffunctie een maximale positieve danwel maximale negatieve waarde, 1 van beiden om precies te zijn. Wiskundig gezien moet je dus een keuze maken, in de praktijk kun je geen schakeling maken die een oneindig steile flank genereert, dus omzeil je de discontinuiteit "van nature".
 
Zoals UndErDog al zegt, en mijn hypothese komt op hetzelfde neer...
de perfecte blokgolf bestaat niet... en kan dus blijkbaar zelfs
wiskundig niet bestaan .

Mvg.

CoolRunning
 
Er is natuurlijk een perfecte blokgolf, welke weliswaar niet te realiseren is, namelijk waarbij de maximale en minimale waarde van X elkaar opvolgen in een tijdstip dat nadert naar nul. Hoe dichter je de nul benaderd, hoe steiler de helling, hoe beter de blokgolf.
Maar serieus, als je een blokgolf bekijkt, zoals die uit een (digitale) synth komt, dan zal het je tegenvallen hoe scherp de overgang is.
 
Re: de blokgolf

Origineel geplaatst door Slipperman
ik zit eens te denken. een blokgolf vorm kan wiskundig gezien toch zowieso nooit perfect zijn omdat je nooit een maximale positieve waarde en een maximale negatieve waarde tegelijk kan hebben?
idd maar dat geld nutuulk ook voor een zaagtand, alle rechtlijnige amplitude gerelateerde waves dus...
 
Re: Re: de blokgolf

Re: Re: de blokgolf

Origineel geplaatst door 6 trak
idd maar dat geld nutuulk ook voor een zaagtand, alle rechtlijnige amplitude gerelateerde waves dus...

is perfecte stilte dan ook niet mogelijk..?
is namelijk ook een rechte lijn....
 
Re: Re: Re: de blokgolf

Re: Re: Re: de blokgolf

Origineel geplaatst door UndErdOg
is perfecte stilte dan ook niet mogelijk..?
is namelijk ook een rechte lijn....
verticale rechte lijnen zijn onmogelijk. Perfecte stilte (horizontale rechte lijn) is netuurlijk wel gewoon mogelijk. Zowel wiskundig (y=0) als in real life.
 
Re: Re: Re: de blokgolf

Re: Re: Re: de blokgolf

Origineel geplaatst door UndErdOg
is perfecte stilte dan ook niet mogelijk..?
is namelijk ook een rechte lijn....

lijkt me toch wel ;)

nee maar ik kaartte dit even aan omdat op veel figuren een blokgolf altijd word weergegeven zoals ik hem net ff heb getekend. is dus onmogenlijk :)

(wat JB ook al eens zei over blokgolven en speakers. Hij kan niet in 0 seconden zover uitslaan tenzij hij sneller dan licht gaat maar ook dan is het niet 0 seconden :))
 
er is ook geen positieve en negatieve waarde tegelijkertijd.

zie de gaten in de grafiek
 

Attachments

  • blok2.jpg
    blok2.jpg
    9 KB · Bekeken: 44
Origineel geplaatst door Roel
er is ook geen positieve en negatieve waarde tegelijkertijd.

zie de gaten in de grafiek

gaten in de grafiek?
dat kan dus echt niet... er is altijd een overgang
dat ligt aan de instellingen van de scoop
 
Back
Top