Origineel geplaatst door sten
Dit snap ik dus niet.
Je snapt het wel, maar je loopt hier tegen een 'taal' probleem op. Dit is de reden waarom MadThijs (of was het iemand anders?) de begrippen sopraan-alt-tenor-bas invoerde, al is dat ook slechts een keuze...
De taal kent het woord 'grondtoon' op twee manieren: de belangrijkste toon in een toonsoort en de basistoon van een akkoord. In veel literatuur wordt daarom ook het begrip
tonica voor de toonsoort gebruikt, dus waarmee de ladder begint en
grondtoon alleen voor de
basistoon van een akkoord.
Met dat mee-pingelen met muziek bedoelde ik dat er bij een bepaald akkoord dan die grondtoon net wat 'duidelijker' klinkt dan de andere tonen van dat akkoord; andere tonen uit de de toonladder weer duidelijk minder: daar voel je dat je door wilt spelen en tonen die niet in de ladder voorkomen klinken echt vals.
Mocht je dat laatste niet zo ervaren, dan zijn er gelukkig nog andere hobbies naast muziek
Wat betreft mijn eigen muzikale ontwikkeling: ik kom uit een akademisch gevormd milieu (ben als schoolmeester dus wel wat gevallen
, alwaar een grote belangstelling voor kunst heerste. Wij werden thuis gestimuleerd om zelf muziek te componeren, hetgeen behoorlijk moeilijk was. Ondersteund door een sterke akademische drang tot theorie-vorming gaat het wel een beetje.
Vrienden kwamen ook uit andere milieu's. Daar speelde men de top 40 hits na op gehoor. Dat was duidelijk een andere benadering van de muziek, naar wat later bleek, de meest originele, want veel muziekoverdracht gaat 'mondeling': men speelt voor en men speelt na.
De contacten gingen hoofdzakelijk over het componeren van muziek en het kwam erop neer dat m'n vriendjes de mooiste liedjes schreven, met akkoorden en gitaargrepen die niet in de boekjes stonden en ik mocht die akkoorden dan benoemen
Eens speelde Leo van Doeselaar mee, een organist/pianist, die noten leest zoals wij de krant en ze nog meteen speelt ook. Leo is de organist die heden ten dage de leiding heeft over de Matheus Passion in Naarden, dus geen kleine jongen op muziek gebied. (Deze anekdote is al meer dan dertig jaar geleden gebeurd, hoor) We wilden een blues spelen en Leo wist niet wat te doen... Ik vond een songboek van Bob Dylan in de kast en hij speelde precies en perfect de piano partij van het nummer 'Leopardskin-Pillboxhat' achter elkaar door. Een bijzonder samengaan van twee manieren van muziekbenadering.
[Tjeempie, hij komt gemakkelijk uit google, die Leo
http://www.knipscheerorgel-noordwijk.nl/bios/leo_van_doeselaar.html ]
Nog even een tip:
vraag wat je niet weet.
En laat je niet afschepen... Als niet akademisch gevormde, en ik noem het conservatorium ook maar even akademisch, werk ik toch in een museum, zonder de vereiste papiertjes. Zo nu en dan plaagt men mij tijdens vergaderingen door wat latijnse uitdrukkingen te gebruiken en kijkt dan glimlachend mijn kant op... Of ik het ook begrijp?
"Nee, maar als het belangrijk is, ga je het mij toch wel uitleggen."
Het is allemaal maar spel
Wout