vraagje over tape-opname

Het print-trough efect is trouwens (olaf gaf dat zelf eigenlijk grotendeels al aan), het effect dat optreedt als een band te lang opgerold op de rol ligt, waardoor de tape door gaat drukken op het stuk tape wat eronder opgerold ligt. Overigens treedt dit effect pas op als je materiaal lang bewaard voor zo ver ik weet. Als je een nieuwe tape van goede kwaliteit gebruikt, en hem binnen niet al te lange tijd weer opnieuw afspeelt, denk ik niet dat je er last van hebt. Nabandcontrole lijkt me daarom ook niet noodzakelijk. Maar goed, van de andere kant is het wel makkelijk, en ik denk dat de meeste recorders in de klasse die je zoekt toch wel nabandcontrole hebben.

Op marktplaats vind je wel wat Revox machines, en ook een Studer, erg goed, maar meer voor als je geld te veel hebt. Verder kan ik je helaas ook niet verder helpen, zelf heb ik niet zo'n ding wat ik even uit kan lenen.

Overigens zou ik wel zorgen voor nieuwe tapes van goede kwaliteit, aangezien die dingen toch voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor het resultaat van tape-verzadiging, en je verder los van de positieve tape-effecten zeg maar, niet te veel op audio kwaliteit wilt verliezen.
 
Naband controle op cassettedecks werd voornamelijk toegepast om de BIAS te regelen van de tape die erin zat.
Mijn broer had ooit een DENON die dat ook had. Erg handig. Bij een nieuwe tape hoor je weinig verschil met het inkomend signaal, mits je koppen schoon zijn natuurlijk.

Leuk idee van je, om zo te proberen om die "software sound" weg te moffelen:D
 
hehehehe .. ik heb gewoon een stereo video recorder met 4 koppen als ik me niet vergis ..
er komt ook een signaal uit als ie opneemt met pauze .. weet niet of dat via de koppen gaat
 
Origineel geplaatst door MadR
hehehehe .. ik heb gewoon een stereo video recorder met 4 koppen als ik me niet vergis ..
er komt ook een signaal uit als ie opneemt met pauze .. weet niet of dat via de koppen gaat


Dat uitkomend signaal zal niet via de koppen gaan. Wanneer hij op pauze staat kan dat al helemaal niet. Een band hoort te lopen wil je bandcompressie toe kunnen passen. Maar!!!!! Een videorecorder is echt een uitermate geschikte machine om bandcompressie toe te passen. Ik heb een JVC en wanneer ik daar iets mee opneem, hoor ik in ieder geval geen mindere kwaliteit dan van de geluidsbron.
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Maar!!!!! Een videorecorder is echt een uitermate geschikte machine om bandcompressie toe te passen. Ik heb een JVC en wanneer ik daar iets mee opneem, hoor ik in ieder geval geen mindere kwaliteit dan van de geluidsbron.

Ligt eraan wat de specs zijn, als hij op 16 bit en 44.1 werkt en je bron is dat ook,
dan is de kans groot dat dit nihil is.
 
is het geluid van een video digitaal ? dacht toch dat gewoon magnetisch was ..
iemand ie daar meer over weet ?
 
Origineel geplaatst door MadR
is het geluid van een video digitaal ? dacht toch dat gewoon magnetisch was ..
iemand ie daar meer over weet ?

bij mijn weten is een VHS recorder toch echt analoog?
 
Dan is een "DAT" ook analoog?

Digital-Audio-Tape

Zelfde principe, net zoals DV-video.
Het maakt allemaal gebruik van tape, echter de registratie is digitaal.
 
Origineel geplaatst door mikemix
Dan is een "DAT" ook analoog?

Digital-Audio-Tape

Zelfde principe, net zoals DV-video.
Het maakt allemaal gebruik van tape, echter de registratie is digitaal.


niet bij VHS........ VHS is keihard analoog..... analoge signalen op een analoge tape...er is nu wel iets nieuws genaamd D-VHS, dat als DAT werkt, digitale signalen op een analoge tape...
 
Er zijn dacht ik inderdaad video recorders die digitaal audio kunnen opnemen, zelfde als het DAT principe.

Interessante link over video recorders en audio

http://repairfaq.cis.upenn.edu/sam/icets/vcr.htm

Sound Recording
Mono
In case of a mono video recorder, the audio signal which corresponds with the image is transferred to a separate, fixed audio head. As in an audio cassette deck, this head writes an audio track in longitudinal direction of the tape. This is called linear or longitudinal track recording.

The video recorder has two erase heads. One is a wide erase head covering the whole tape width which automatically erases all existing image, synchronization and sound information when a new recording is made. The other erase head is smaller and positioned at the position of the audio track. With this erase head, the soundtrack can be erased separately, without affecting the video information. In this way, separate audio can be added to a video recording. This is called audio dubbing, and can be particularly useful when making your own camera recordings.

The linear audio track does have some restrictions. Due to its low tape speed, it is not suitable for hi-fi recordings. Moreover, the audio track is so narrow (0.7 mm for VHS and 1.04 mm for Betamax) that not even stereo sound can be recorded properly. The frequency range is limited as is the dynamic range (which relates to the amount of decibels), and the signal-to-noise ratio is not very high.(The signal-to-noise ratio relates to amount of noise compared to the total signal. The higher this ratio, the less noise and the better the signal will be). The sound quality of the mono track can be improved by a noise reduction system. There is a way to get superior hi-fi stereo sound quality on a videotape (used in hi-fi video recorders,) which will be discussed later.

Hi-fi Stereo Sound
Hi-fi video recorders were developed for improved sound quality. The most common quality of video images is HQ. (The recorder is labeled 'VHS High Quality Hi-fi Stereo'). Conventional mono video recorders use linear audio registration, which does not allow hi-fi recordings. A special method was therefore devised to record stereo sound with hi-fi quality.

In the case of hi-fi, the audio signal is also put on tape via revolving heads similar to the video signal, not on the linear track. As there is no space between the video tracks, as the video tracks lie right next to each other with no space in between, the audio tracks need to be recorded in the same place as the video tracks. The way this is realized is by recording the audio signal under (deeper than) the video signal.




Hi-fi video recording, where the audio signal is recorded at a deeper level, after which the video signal is recorded on top.

In hi-fi video recorders, the audio signal is modulated to a high carrier frequency. This is realized via FM modulation, with the right channel stereo signal at a slightly higher frequency than the left channel. The corresponding video and audio signals are written to tape immediately after each other. First the FM audio signal is registered at a deep level in the tape's magnetic coating. Straight after the audio signal, the video signal is recorded. As the frequency of the video signal is higher than the audio signal, it will not register as deep in the tape coating as the audio signal. The video signal erases the audio signal in the top layer and records the video signal instead. Thus, the audio and video signal tracks are written in the same magnetic layer, separately, one on top of the other. The entire magnetic coating is only 0.004 mm thick. To ensure that the two do not interfere, the audio and video tracks are written on tape from a different angle, by means of a different head with a different azimuth setting.

To guarantee compatibility with cassettes not recorded in stereo hi-fi, the fixed audio recording/playback heads remain in place. So, a hi-fi video recorder always has two audio registration systems installed. This offers possibilities for amateur video makers to do audio dubbing using an audio mixer to combine the sound of the hi-fi track with other sounds and to write the mix to the linear audio track. In this way synchronized recordings will be left intact.

Quality Audio Recorders
A hi-fi video recorder is also suitable as a high-quality audio recorder, not only because of the professional recording quality, but also because of the long play possibilities and the low recording costs.

The specifications of hi-fi video sound registration systems equal those of professional tape decks and compact discs. The entire sound spectrum can be covered without any problems, and the dynamic range is 80 dB, close to the 90 dB that compact discs can cover. (As the video recorder is a recording medium, a couple of good microphones can actually cover the whole 80 dB range.) Recordings made on a hi-fi video recorder result in almost unmeasurable wow and flutter and very little harmonic distortion. The low tone quality of a hi-fi video recorder is remarkably good compared to tape recordings of cassette decks. A disadvantage is that sound editing is not possible via a VCR. Instead, the required tape segments can be copied unto another tape without hardly any loss of sound quality.

A hi-fi-video recorder needs to be tuned very accurately. As the two rotating audio heads function alternately, the recorded sound consists of successive particles and need to fit together perfectly. If they do not, the result is rumble, which is a humming sound. In high quality, well-tuned hi-fi video recorders you will not hear this sound.
 
ken idd nog wel mensen die hun HQ VHS recorder puur als audio opname/afspeel apparaat gebruiken
 
Origineel geplaatst door mikemix
Alesis ADAT is natuurlijk ook vanuit dat principe, gaan ook banden in.

maar daar ga je geen analoge tape-artifacts bij krijgen ;)
 
Origineel geplaatst door olafmol
maar daar ga je geen analoge tape-artifacts bij krijgen ;)

Je hebt gelijk, ik dwaal af :D

Heb je al een keuze gemaakt, ben je al wat wijzer Olaf?
Iig heb ik hier een Denon DRM-30HX-pro 3 koppendeck, en een Revox PR-99mk3 R-to-R staan,
die kunnen we in onze aankomende test meenemen.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door mikemix
Je hebt gelijk, ik dwaal af :D

Heb je al een keuze gemaakt, ben je al wat wijzer Olaf?
Iig heb ik hier een Denon DRM-30HX-pro 3 koppendeck, en een Revox PR-99mk3 R-to-R staan,
die kunnen we in ons aankomende test meenemen.

nee niet echt....ben ook wel zo triest dat ik bv een revox A77 teveel hassle voor in de studio vindt...denk dat ik eerst maar es wat ga frobelen met een 3koppen deck....
 
Origineel geplaatst door olafmol
bij mijn weten is een VHS recorder toch echt analoog?
dat dacht ik dus ook .. niemand hier ooit gemastered op een videoband ?
Heb er iig 1 sinds kort .. best grappig en stukken makelijker dan zo'n real to real
 
Origineel geplaatst door MadR
dat dacht ik dus ook .. niemand hier ooit gemastered op een videoband ?
Heb er iig 1 sinds kort .. best grappig en stukken makelijker dan zo'n real to real

Heb je al testjes gedraaid?
Wat is jouw eerste indruk?
 
Back
Top