MIDI-Interface

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo,

Even een nOOb-vraagje van mij (ach, dat zijn jullie inmiddels wel gewend). Ik maak geregeld mijn liedjes met een brak Trust MIDI-keyboard aan m'n PC verbonden. De MIDI gaat m'n PC in via de MIDI-In poort op de breakoutbox van m'n Terratec EWS88MT. Ik ging er eigenlijk altijd van uit dat met die interface ik zo'n Interface als van MoTu of van Steinberg of noem maar op, niet nodig heb (althans níet voor MIDI-In; MIDI-Out en audio in/out is een ander verhaal).

Maar nou begint m'n MIDI-Invoer de laatste tijd behoorlijk sleets te worden. Soms komen de nootjes later in de sequencer dan de bedoeling was, heel vaak ook eerder (hoe kan dat nou weer?), en de gespeelde groove, nou, daar blijft helemaal niets mer van over. En nou heb ik persoonlijk een hekel aan quanticisen, dus dat vind ik ook geen optie.

Mijn vraag is dus: zorgt zo'n state-of-the-art interface ervoor dat m'n MIDI-invoer wél goed op z'n plaats komt? Tips? Als je zo'n interface gebruikt, moet ik dan die breakoutbox verwijderen, of kunnen die beiden naast elkaar bestaan?

Graag jullie reacties.


Pjeut.
 
Midipoorten op een geluidkaart zijn meestal een stuk minder. Meer last van latency, signalen die niet goed doorkomen enz. Een dedicated midi-interface is een stuk betrouwbaarder, die is er immers ook apart voor gemaakt! Als je een aparte midi-interface gebruikt kun je de midipoort van de breakoutbox ook nog gewoon gebruiken.

Maar btw, je zegt dat je de laatste tijd opeens last van signaaluitval e.d. krijgt. Zit het probleem dan niet ergens anders? Verkeerde drivers, foute instellingen enz enz?
 
Re: MIDI-Interface

Origineel geplaatst door pjeut


Maar nou begint m'n MIDI-Invoer de laatste tijd behoorlijk sleets te worden. Soms komen de nootjes later in de sequencer dan de bedoeling was, heel vaak ook eerder (hoe kan dat nou weer

Los van het feit dat een betere midi interface KAN helpen (het hoeft niet eens te helpen als je geluidskaart slechte drivers heeft; dat was mijn ervaring tenminste) wil het ook nogal eens liggen aan een dichtgeslibte computer. Bovendien moet je allerlei visuele effecten binnen xp afzetten (als dit je besturingssysteem is), en de prioriteit van de processor op background services zetten. Asio drivers installeren wil ook wel helpen. Wuscher's Asio4all is gratis, zie:

http://michael.tippach.bei.t-online.de/asio4all/

Ricercar
 
Re: Re: MIDI-Interface

Re: Re: MIDI-Interface

origineel geplaatst door ProtoHuman
Maar btw, je zegt dat je de laatste tijd opeens last van signaaluitval e.d. krijgt. Zit het probleem dan niet ergens anders? Verkeerde drivers, foute instellingen enz enz?

Nee, die uitval ligt aan dat brakke keyboard. De stroom valt geregeld uit door een gekraakte adapterplug, en vaak blijft 'ie in een MIDI-noot hangen. Daar moet ik zowiezo 'ns wat anders voor zoeken. Maar los daarvan wil ik wel 'ns weten of zo'n separate interface nodig/nuttig is.


Origineel geplaatst door ricercar
...Bovendien moet je allerlei visuele effecten binnen xp afzetten (als dit je besturingssysteem is)...
Ricercar

Tja, Ricercar, zou mooi zijn, maar ik heb die computer niet alleen voor mezelf. Ik gooi 's avonds laat de screensaver en het behang d'r af, en de volgende dag hebben m'n dochters er weer een nieuwe (mooi hè, pap!!) opgezet. En leg dan maar 'ns uit dat ik er eigenlijk niet zo van gediend ben.

Maar toch, bedankt voor de info.

Pjeut.
 
Back
Top