Ik wil geluiden opnemen

Disorder

Stamgast
Lid sinds
12 oktober 2004
Berichten
303
Locatie
Overijssel
Ik heb niet veel verstand van het opnemen van samples. Wat ik eigenlijk wil is het volgende: Ik wil graag samples van tv uitzendingen opnemen. Ook zou ik graag gewoon buiten willen rondlopen en omgevingsgeluiden willen opvangen. Vervolgens zou het handig zijn als deze samples als .wav files opgeslagen werden zodat ik ze daarna meteen op mijn computer kan bewerken. Ze moeten dus als het even kan via een USB kabel overgebracht kunnen worden. Ik heb geen idee naar wat voor apparaat ik moet zoeken. Daarom dus deze thread.

Vanzelfsprekend heb ik er natuurlijk ook een microfoon voor nodig. Ik zou dus moeten denken aan een microfoon die geschikt is voor omgevingsgeluiden. Ik weet dat er verschillende soorten microfoons zijn, ik weet alleen niet meer welke.

Mijn budget is niet zo heel groot. Ik ben bereid er in totaal zo'n ¤250 aan uit te geven. Maar misschien is wat ik wil aanschaffen veel duurder, dat weet ik dus niet.

Alle hulp is in ieder geval welkom. Ik ben trouwens van plan mijn spullen te kopen bij Feedback. Dat heb ik de vorige twee keren ook gedaan en dat is me tot nu toe prima bevallen.

Trouwens, ik weet niet zeker of deze thread in het juiste subforum is geplaatst. Mods mogen het verplaatsen als dit niet het geval is.
 
Handig en compact is mss een draagbare minidisc recorder? Ik weet dat ze een microfoon ingang hebben, dus je kan er mee opnemen. Ik geloof dat de goedkopere versies niet kunnen opnemen.
Er zit ook een usb kabel bij. Maar ik denk dat deze dient om mp3's van de pc naar het toestel te laden. Ik weet niet of het in de omgekeerde richting ook kan. Dat moet je dan maar ff uitvissen.
Ik denk dat je voor een 200€ een nieuwe hebt.
Dan nog een 2de hands microfoon vinden.
 
Sony heeft idd een md recorder met usb. erg handig voor het overzetten van je bestanden naar je PC.

http://www.avland.co.uk/sony/mznh900/sony-mz-nh900.htm

mznh900.jpg


€219. Je kunt er een mooie stereomic bij kopen. Mooi voor buiten opnamen.
Voor het opnemen van geluiden van tv zou ik gewoon de (koptelefoon) uitgang van je TV aansluiten op de ingang van je geluidskaart . (ik neem aan dat je een geluidskaart in je pc hebt?) Anders kun je ditzelfde doen op de ingang van je MD recorder. Wel effe de levels in de gaten houden!!!

Weet je al hoe je die samples wil bewerken in de computer (welke software) en hoe wil je ze gaan gebruiken?

ps. zo'n ding is zeer waarschijnlijk niet bij Feedback te koop. Ik zou hiervoor naar de "betere" hifi zaak gaan.
:okdan:
 
dan moet je ook meteen even checken wat voor bestanden zo'n net-md maakt want ik heb begrepen dat ze geen wav-files maken maar een eigen soort files waar je verder niks aan hebt! deze krengen zijn alleen geschikt om cd, mp3s enz op je md speler te zetten en niet andersom, helaas...
een gemiste kans!

zo zou ook een mp3 speler (a la ipod of zo) waar je analoge signalen mee op kan nemen erg leuk zijn!
 
Het is sowieso handig om een goede geluidskaart te hebben wanneer je met samples aan de slag wil in je computer. En wanneer je er dan één koopt met een digitale ingang kun je dee opnamen uit de md recorder digitaal opnemen in je pc zodat je gewoon .wav bestanden van je opnamen hebt. Ben je in totaal wel wat meer geld kwijt ben ik bang. :erm:

Wat voor pc heb je en heb je al een (goede) geluidskaart. (En daarmee bedoel ik niet een onboard soundcard of soundblaster dingetje.)

:okdan:
 
Origineel geplaatst door meesha74
Het is sowieso handig om een goede geluidskaart te hebben wanneer je met samples aan de slag wil in je computer. En wanneer je er dan één koopt met een digitale ingang kun je dee opnamen uit de md recorder digitaal opnemen in je pc zodat je gewoon .wav bestanden van je opnamen hebt. Ben je in totaal wel wat meer geld kwijt ben ik bang. :erm:

Wat voor pc heb je en heb je al een (goede) geluidskaart. (En daarmee bedoel ik niet een onboard soundcard of soundblaster dingetje.)

:okdan:
Ik heb een onboard geluidskaart. Troep dus. Ik ben van plan een Audiophile geluidskaart te kopen. Ik weet nog niet welke. Suggesties?

Ik heb ook eens gelezen dat ik dan moet oppassen met mijn speakers. Het zou dan kunnen zijn dat deze niet direct aangesloten kunnen worden op die Audiophile. Bovendien wil ik binnenkort monitor speakers kopen, en dan moet ik de kabels natuurlijk wel goed voor elkaar hebben. Heb ik daar per sé een versterker voor nodig? Ik heb er nog niet zo veel verstand van.
 
Dat tekentje voor het bedrag op de onderstaande link staat voor GBP, ofwel Pound Stirling. Het gaat hier dus om Engelse ponden, en daarmee valt de Euro prijs ong. 50% hoger uit. :z


Origineel geplaatst door meesha74
Sony heeft idd een md recorder met usb. erg handig voor het overzetten van je bestanden naar je PC.

http://www.avland.co.uk/sony/mznh900/sony-mz-nh900.htm

mznh900.jpg


€219. ..............................
:okdan:
 
Origineel geplaatst door Slipperman
90 minuten op 8 mb? lijkt me dus 3 keer niets?


Ach ja de opname zijn toch van zeer goede kwaliteit en de integreerde mic. neemt luid en duidelijk op van 6 meter afstand.
Probeer dat maar eens met MD met een losse mic in je hand ik zie je al als een joker over straat lopen.

Ik ben er suppppppppppppppppppppperrrrrrrrrrrrrr blij meeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

P.s. deze is sneaky te gebruiken.8)
 
Vreemd dat ik het niet eerder bedacht, maar één dezer dagen zal mijn nieuwe mp3 speler binnenkomen: http://www.mp3spelers.nl/?produkt&hcat=1&id=46

Ik zie daar het volgende staan:
De direct MP3 encoder maakt het mogelijk om van een audio bron bijvoorbeeld een portable CD speler in real time MP3 op te nemen en op te slaan zonder tussenkomst van een PC.
Betekent dit dat deze ook van de tv kan opnemen?
 
Tja wat voor kwaliteit wil je?
Met mijn usb stick met voice recorder heb ik al heel wat leuke dingen opgenomen op vakantie en die gaat ook nog eens tot 48Khz 16 bit mono als wav. De mic die erin zit is niet eens zo slecht vrij helder. Daarnaast makkelijk mee te nemen en altijd bij de hand.
Mijn Opnames varieren van kerkklokken, waterval, draaiorgel, kabbelende beekjes, golfslag, onweer, krekels vogeltjes, geroezemoes in winkelstraat in Italiaanse stad tot een groep kwekkende Italiaans sprekende toeristen in Italie. Erruh leuk om te doen. En later terug te horen.

Later die wavjes normelizen bewerken etc reverb fx je erop en het klinkt al heel behoorlijk.
Ik heb nu zo'n 50 van die opnames liggen en ik ga ze nog wel eens ergens in gebruiken.
 
Dus je wilt geluiden buiten opnemen en gelijk op kunnen slaan e.d. ?

Daar is maar 1 oplossing voor :D :
 

Attachments

  • laptop[1].jpg
    laptop[1].jpg
    39,1 KB · Bekeken: 62
de meeste buitengeluiden zijn toch al wel ergens op het net terug te vinden?
anders staat er vast wel een hoop op die geluids cd,s .
of je moet natuurlijk iets heel speciaals willen natuurlijk.
het makkelijkst zijn deze geluiden ook te bewerken met een programma als wavelab ofzo
en het geluid van de tv kan ook rechtstreeks in je geluidskaart geprikt worden, en via wavelab opgenomen worden.
dan is het een fluitje van een cent om de leuke fragmentjes er uit te knippen en die als wav te saven!
 
Back
Top