Send effecten?

Asmodeus

Nieuwkomer
Lid sinds
28 februari 2024
Berichten
14
Locatie
Eindhoven
Beste Synthforum,

Ik had een drietal tracks "af" en opgestuurd naar een DJ/producer met een eigen label. Deze was (boven mijn eigen verwachtingen) zeer positief erover en wilde ze graag op zijn label uitbrengen.
Maar omdat de tracks mix- en mastering technisch euh... "ruimte voor verbetering" (is ook nog niet mijn sterkste kant...) hebben heeft de DJ om de stems gevraagd, en gezegd dat hij de "problemen" zelf wel wilde oplossen. Al gaf hij wel wat tips en adviezen over de volgende keer.
Één van die adviezen was om in plaats van de Send-effecten als aparte stem/mixerkanaal aan te leveren, deze juist onderdeel te maken van de mixerkanalen zelf.
Ik bedoel dus: als ik een galm als Send-effecten heb op een synth, de synth inclusief galm als één stem op te sturen, in plaats van het "droge" synth-kanaal plus een fx-kanaal.

Ik had begrepen dat "professionele" mixers de send-effecten als losse mixerkanalen gebruiken, of zijn er verschillende methodes die geen van allen verkeerd zijn waarvan wel wat te zeggen valt?
 
Hangt er maar vanaf. als jij op een bepaalde track te veel reverb hebt gezet via de send kun je bij huidige manier van opsturen nog eenvoudig corrigeren, levert wel meer werk op want nu moet je meer dan alleen de stems opsturen, je moet ook de info van de sends aangeven (goh wat is deze stem droog; ja ik had er een reverb send op, ah ok, welke reverb, welke settings etc.). Kan me wel voorstellen dat dat teveel werk gaat worden met risiko's op foutjes. Dus ja best logisch die vraag.
 
Is het dan in dit geval misschien niet praktischer om in plaats van Send effecten gewoon Inserts op de (te versturen) mix bussen (zoals een drum bus) te gebruiken? In Reason is (vooralsnog?) geen directe mogelijkheid om mixerkanalen te bouncen inclusief de Returns, zoals blijkbaar wel kan in een Ableton Live, dus zou het een omslachtig gedoe worden van tracks één voor één soloën en exporteren...
 
Back
Top