Printer probleem

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.619
Locatie
Zeist
Om de een of andere reden maakt mijn printer een rommeltje van de formules. Zie:

screenshot.png



Wat is hier aan de hand. Ik gebruik Linux Mint en een Canon TS5350a printer.
 
Kan van alles zijn. Misschien proberen de pdf te exporteren als jpg of png en die dan printen?
 
Dat zou ik inderdaad kunnen doen, zal eens even proberen. Nee - ik zie geen exporteren als optie staan. Maar met screenshots lukt het wel als noodoplossing, alleen gaat het ten koste van de scherpte. Maar is het is nog leesbaar. ;-)
 
Staat er een scale optie aan, dat de printer software alles vervormt om het op een a4 te kunnen passen?
 
Het probleem met PDF is dat het lang niet zo standaard is als men vaak denkt. Ik heb wel meegemaakt dat ik in Word op de Mac een brochure heb (op)gemaakt, deze naar PDF heb geconverteerd, bij de drukker in Acrobat op Windows geopend, gecontroleerd op het scherm, alles ok, naar zijn printer gestuurd en ... misdruk. Blijkt dat de manier waarop Word PDFs maakt nét niet helemaal compatible is met de manier waarop de printer van de drukker een PDF interpreteert. Haalde hij het door een programmaatje om er opnieuw een PDF van te bouwen, was het daarna wel goed. Het kan dus echt van alles zijn. De PDF file zelf, je PDF reader, je printer driver, misschien iets in het OS. Tamelijk ergerlijk, gelukkig werkt het meestal wél goed.
 
Inmiddels weet ik dat het de pdf zelf was. Elke lecture zit in een aparte pdf, en de latere lectures die heb uitgeprint gingen zonder problemen (inclusief de gecompliceerde formules).
 
Je zou de PDF ook eerst kunnen printen naar een PDF printer (ik dacht Cups in Linux?) en die dan vervolgens naar papier printen.
 
Ik heb het al opgelost door er screenshots van te maken en die als afbeeldingen te printen. Was even wat meer werk, maar het is zo klaar.

Ik heb zojuist je tip ook even uitgeprobeerd, maar dan verschijnen de bedorven formules al direct in de "geprinte" pdf file.
 
Back
Top