Zijn er Linuxers hier?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
[zullen we geen discussie starten over wat het beste OS is?]

Ik bemerk dat ik niet de enige Linuxer ben hier. Ik probeer het altijd zoveel mogelijk te vermijden om te zeggen dat ik Linux gebruik anders worden tips over software zo moeilijk. Veruit de meeste mensen gebruiken immers Windows (of MacOS). Zijn er meer mensen die Linux een warm hart toe dragen? Of tips hebben?

Mijn tips voor Linux en muziek:
Ik persoonlijk vind sommige Ubuntu forums niet al te goed. Men reageert snel maar niet altijd met een goede oplossing of de juiste richting waarin je het moet zeoken. De hier boven genoemde fora zijn echter uitmuntend en bevolkt door IT professionals of powerusers.

Mijn tips voor Linux muziek software:
  1. Qtractor: een DAW met een minimale interface als je dat wilt. Ik wil niet anders meer. (is er niet voor Win of Mac)
  2. LMMS: een DAW die alleen midi en VST's doet. "Live" audio moet je als wav importeren bijvoorbeeld. Wil je die VST functionaliteit in Linux: vereist een versie die niet in je standaard repositories staat. (LMMS is er ook voor Windows)
  3. Ardour is voor Linuxers gratis (oudere versie). Lang verhaal.
  4. Voor mijn Korg Monologue schreef ik een shell script om uit de sysex data de instellingen v/e patch te kunnen halen. Zie dit topic in het Korg forum.
  5. Vermijd synths die zeer afhankelijk zijn van software (Arturia).

Ik kreeg in het Linuxmusicians forum hele goede gedetailleerde tips voor Qtractor. Blijkt het van de ontwikkelaar zelf te zijn! Wat is er minder aan Linux voor muziek? Jack. Het is hard nodig maar ik vind het een drama. Ik kan er nu wel redelijk mee omgaan maar het blijft een rare snuiter: dat Jack audio. Erger nog: Jack heeft z'n "eigen" Midi dus voor het echte Midi moet je niet in het midi tabblad zijn! Verder schijnt er een Linux only versie te zijn van VST. Klopt dat? Sommige DAW's zeggen nl. VST compatible te zijn en dan blijken je favoriete VST helemaal niet te werken. Omdat ze voor Windows zijn gemaakt. Belachelijk! Maar met deze kleine weetjes kom je een heel eind.

Ik heb op mijn Chromebook Linux staan (middels Crouton). Dan heb je een muziek-werkpaard voor bijna niets. :)
 
Hallo MJ,

Ik gebruik alle 3 de besturingssystemen...

OSX voor dagelijks gebruik op iMac en voor muziek op MacBook.
Windows (virtueel) voor grafische sturing van lasercutter en andere cnc machine.
(soft werkt enkel onder win)
Ubuntu (virtueel en op een pc) voor van alles en nog wat. Laat soms recovery van
bepaalde zaken toe waar andere OS falen. Klanten kan ik zo helpen waar vele
anderen het niet kunnen.

Dus alle 3 nodig en ook geliefd hier ! 8)

ps : feitelijk is de basis van een OSX ook een linux/unix variant dus...
 
Ik gebruik Linux al jaar of 10-15. Al geruime tijd Debian geïnstalleerd staan op allerlei systemen.
Sinds 2 jaar gebruik ik bitwig studio waar ik heel tevreden over ben. Verder is het combinatie van
Close source en opensource plugins. Aantal u-he plugins staan en aantal van overtone.
Verder open source plugins van tal, obxd, helm, etc. Anders staan er nog paar hardware synths en drumdozen.

Jack gebruik ik niet meer vermits het geen meerwaarde heeft voor mij, hoewel ik er vroeger nooit problemen mee had.
 
Ik draai xubuntu op mijn laptop en ben daarom een paar jaar geleden gaan werken met Renoise (destijds kon ik geen interessante daws vinden die compatible waren). Tegenwoordig draai ik daarnaast ook Bitwig. In principe werkt het allemaal redelijk maar jack en alsa bezorgen me toch wel iets te vaak koppijn. Als ik ooit een laptop aanschaf die specifiek voor productie bedoeld is dan zou ik er geen linux op draaien.
 
Ik draai xubuntu op mijn laptop en ben daarom een paar jaar geleden gaan werken met Renoise (destijds kon ik geen interessante daws vinden die compatible waren). Tegenwoordig draai ik daarnaast ook Bitwig. In principe werkt het allemaal redelijk maar jack en alsa bezorgen me toch wel iets te vaak koppijn. Als ik ooit een laptop aanschaf die specifiek voor productie bedoeld is dan zou ik er geen linux op draaien.
Kun je in Renoise op Linux ook Windows-VST's gebruiken? En hoe is Windows met ASIO drivers, ook koppijn? Hoe dan ook: leuk om te zien dat sommige populaire DAW's er ook voor Linux zijn (Bitwig, Renoise). :)

@cajmere: geen Jack nodig? Kun je Bitwig goed gebruiken zonder latency dan? Ik weet niet wat voor hardware je hebt en hoe je produceert, maar als jij meerdere sporen tegelijk op wilt nemen (gitaar, synth, drumcomputer en bas tegelijk): heb je dan geen Jack nodig? Zou namelijk kunnen dat Bitwig meteen je externe audio device herkent (zoals deze audio device, of deze).
 
Kun je in Renoise op Linux ook Windows-VST's gebruiken? En hoe is Windows met ASIO drivers, ook koppijn? Hoe dan ook: leuk om te zien dat sommige populaire DAW's er ook voor Linux zijn (Bitwig, Renoise). :)

@cajmere: geen Jack nodig? Kun je Bitwig goed gebruiken zonder latency dan? Ik weet niet wat voor hardware je hebt en hoe je produceert, maar als jij meerdere sporen tegelijk op wilt nemen (gitaar, synth, drumcomputer en bas tegelijk): heb je dan geen Jack nodig? Zou namelijk kunnen dat Bitwig meteen je externe audio device herkent (zoals deze audio device, of deze).

Jack heeft totaal geen meerwaarde omdat ik toch geen Jack applicaties gebruik. Alles gebeurt in bitwig.
Ik heb een oude i5 processor(2,4ghz), denk al 5j oud. Verder 12gb ram denk ik. Een SSD aangevuld met gewone hd's. Mijn geluidskaart is een RME multiface2 (pci-e Care) waarmee ik zonder probleem 5ms latency behaal.

Waarom zou werken met enkel Alsa een probleem geven? Jack is een extra laag op alsa., Enkel bij firewire is het eventueel nodig.

Voor de USB interfaces die je aangeeft van Behringer zou het moeten werken als ze USB audio compliant zijn. Maw volgens standaard werken. Of het effectief zo is hier weet ik wel niet. Zou opzoekingswerk moeten verrichten hiervoor.
 
Ben ik dan de enige hier die JACK echt helemaal geweldig vind? :o

In KXstudio zitten een aantal programmas die het werken met JACK ontzettend fijn maken (maar voorheen heb ik er ook nooit issues mee gehad).

  • cadence - interface om jack te starten, ipv qjackctl
  • claudia - LADISH frontend, hierin kun je je 'studio' opzetten en alle verbindingen inclusief midi settings in opslaan
  • carla - standalone plugin host, heeft ondersteuning voor windows vst's (soms wel traag omdat het via WINE gaat)
Ik zelf gebruik een m-audio fast track ultra en haal daar ook een prima latency uit. In alsamixer zie ik zelfs _alle_ interne dsp routings in de vorm van faders (beetje overkill, heb een script dat gewoon default software routing mogelijk maakt in plaats van alles naar alles via de dsp-mixer).

Qua Arturia was ik ook vrij teleurgesteld dat ik de microbrute software in wine niet goed werkend kreeg (zodra sysex werd verstuurd werd de verbinding gereset), maar gelukkig heeft iemand een projectje gemaakt om vanaf de commandline de settings aan te kunnen passen (nog geen ondersteuning voor het opslaan/laden van sequences): https://github.com/jmatraszek/microbrust
 
  1. Ardour is voor Linuxers gratis (oudere versie). Lang verhaal.
Wat bedoel je hier mee? Alle Ardour versies zijn free. Het enige is dat je het zelf moet compilen, of uit de repository van je linux distributie halen.
 
Ik zou dolgraag over willen, maar het grote probleem waar ik vorig jaar tegen aan liep was het vinden van een os met een low latency kernel. Zonder een dergelijke kernel kreeg ik het niet voor elkaar om fatsoenlijk muziek in te spelen...
 
Ik draai sinds 2 jaar 100% op OpenSUSE (wel nog een Mac Pro erbij) voor al m'n werk etc.
Inderdaad ook met Bitwig wat prima draait. Gebruik ik ook voor opnames. Soms wat Ardour erbij.
 
Ik zou dolgraag over willen, maar het grote probleem waar ik vorig jaar tegen aan liep was het vinden van een os met een low latency kernel.
Zoekt en gij zult vinden?

Op m'n workstation op werk (ubuntu 16.04): linux-image-4.8.0-58-lowlatency

En zo heb ik er meer dan 100 in de repository zitten (dit is toevallig de laatste).
 
Jack heeft totaal geen meerwaarde omdat ik toch geen Jack applicaties gebruik. Alles gebeurt in bitwig.
Ik heb een oude i5 processor(2,4ghz), denk al 5j oud. Verder 12gb ram denk ik. Een SSD aangevuld met gewone hd's. Mijn geluidskaart is een RME multiface2 (pci-e Care) waarmee ik zonder probleem 5ms latency behaal.

Waarom zou werken met enkel Alsa een probleem geven? Jack is een extra laag op alsa., Enkel bij firewire is het eventueel nodig.

Voor de USB interfaces die je aangeeft van Behringer zou het moeten werken als ze USB audio compliant zijn. Maw volgens standaard werken. Of het effectief zo is hier weet ik wel niet. Zou opzoekingswerk moeten verrichten hiervoor.
Wow! Met zulke hardware heb je inderdaad geen software trucen nodig. Zeker als Bitwig je audiokaart goed ondersteunt. Ik gebruik Qtractor en dat is een applicatie die steunt op het werk van velde anderen, o.a. op Jack. Ik ben huiverig om 300 Euro uit te geven aan Bitwig omdat ik krap bij kas zit. Ik kan me voorstellen dat men op den duur iets beters wil en Bitwig aanschaft. Ik hoor daar zeer veel positieve verhalen over. :)
 
Wat bedoel je hier mee? Alle Ardour versies zijn free. Het enige is dat je het zelf moet compilen, of uit de repository van je linux distributie halen.
Daar bedoelde ik mee dat Windows gebruikers er voor moeten betalen ($45 link) en dat je via KXStudio niet de nieuwste versie van Ardour kunt installeren (momenteel v. 4.7 nieuwste versie is 5.1). Compileren van dergelijke "ingewikkelde" programmatuur doe ik niet meer en raad ik in eerste instantie niemand aan. Eenvoudige executables compileren die geen GUI hebben vind ik geen probleem (./configure; make; sudo make install) maar na een half uur het ./confugure script runnen en twintig keer op dependency hell aanlopen: daar ben ik eigenlijk wel klaar mee. ;)

Maar het klopt als en bus: Ardour is in principe gratis. :)
 
dat je via KXStudio niet de nieuwste versie van Ardour kunt installeren (momenteel v. 4.7 nieuwste versie is 5.1).
Jawel hoor, in kxstudio zit op dit moment 5.10.0 (package heet nu gewoon 'ardour' omdat dit updaten vergemakkelijkt).


Ik ben trouwens ook een fan van qtractor. De developer is ook zeer vriendelijk zoals je al eerder aangaf. Heb 'm wel eens in het irc-kanaal van #opensourcemusicians gesproken.

Dit vind ik zelf nog wel een goede tip voor community-support: irc (inter relay chat). Voor bijna elk opensource project vindt je er wel een support-kanaal van terug.
(tip: er is ook een synthforum chat :P)
 
Overigens _moet_ je geen $45 USD betalen, dit is een gesuggereerde donatie. Je kunt ook 1usd neertiepen, al vind ik voor zo'n uitgebreide software met kant-en-klare installer een wat hogere donatie best gepast.

Of je neemt wel de moeite om het te compilen :P
 
Mijn hoofdpctje draait op Linux Mint. En ik vind het prettig werken.
Af en toe wat compiliteitsproblemen in documenten die ik met windowstoepassingen deel.

Maar mijn deuntjes maak ik nog steeds op een Windows XP systeem...

Ik heb wel wat gespeeld met muziek op Linux. Maar vond het nog wat instabiel soms.. (KXStudio repos)
Ardour en ook de Calf plugins zien er best goed uit.
 
@Dreamer: bedankt voor de verheldering dat je ook minder dan $45 kunt betalen voor Windows-Ardour. Ik zit op Linux Mint 17.1 (gebaseerd op Ubuntu 14.04): de repo's voor KXStudio geven mij geen versie hoger dan 4.7 voor Ardour. Ik denk dat je 5.10 kunt krijgen als je systeem nieuwer is dan het mijne. Ook bedankt voor betreft die correctie. :)
 
Ah, 14.04 is dan ook wel vrij antiek. Niet zo gek dat niet alle software in die repos zit ;)
 
Ben ik dan de enige hier die JACK echt helemaal geweldig vind? :o

Neen hoor, maar ik heb het gevoel niet nodig. Carla gebruik ik soms ook maar dan als vst om zo lv2 plugins te gebruiken, alleen jammer dat er geen automation mogelijk is.(of toch niet bij men weten).
Vroeger gebruikte ik Jack ook om vb connectie te maken met zynaddsubfx,hydrogen etc. Maar is verleden tijd nu.
 
Ik zit op Linux Mint 17.1 (gebaseerd op Ubuntu 14.04): de repo's voor KXStudio geven mij geen versie hoger dan 4.7 voor Ardour. Ik denk dat je 5.10 kunt krijgen als je systeem nieuwer is dan het mijne.

Een tijdje geleden ben ik probleemloos van 17.1 geüpgraded via 17.2 naar 17.3 (Rosa).
Ik heb niet zo'n nieuw pcjte.... (dualcore). En ik kreeg ook Ardour 5.10 als update, die een stuk stabieler is.
 
Back
Top