Roland JX-3P heeft problemen met een PG-200

marcmarc

Ouwe rot
Lid sinds
30 oktober 2010
Berichten
2.363
Locatie
Amsterdam, op een gracht genoemd naar een bloem.
Klacht: de PG-200 van een JX-3P werkt soms prima bij het opstarten maar, meestal niet.

Oorzaak: een slechte programmaschakelaar. Een schakelaar die vuil was en slechts af en toe goed contact maakte bij het opstarten.

Soms zijn problemen gemakkelijk te ontdekken als je aan dit soort mogelijke oorzaken denkt.

De oplossing: spoel de schakelaar door met IPA en beweeg deze een paar keer op en neer.
Gebruik dat verdomde Deoxit niet! Als je dat toch doet, spoel dan dat vervelende spul daarna weg met veel IPA.

De moraal: die schakelaars (PRG en Output Level) zijn iets waar je altijd op moet letten. bij het oplossen van problemen en/of onderhoud.
 

Attachments

  • P1005305.jpg
    P1005305.jpg
    110,7 KB · Bekeken: 74
Waarom geen deoxit (of iets anders) in een schakelaar?
Bevat tenminste nog iets van smeermiddel. Met die IPA laat je je metaal onbehandeld achter om - zeker in dat soort schakelaar - op termijn problemen te krijgen
Afin, dat zegt mijn buikgevoel toch
 
Als je een nieuwe potmeter of schakelaar van binnen bekijkt, dan zit daar geen enkel smeermiddel op de contactvlakken. Enkel op de mechanische delen. Dat Deoxit claimt een middel te zijn dat zowel het elektrische als het mechanische te dienen. Dat gaat er bij niet in. Het kan zijn dat ik hier iets niet aan begrepen heb, maar de ervaringen stapelen zich op dat na een tijdje de met deoxit behandelde pots, encoders en schakelaars volledig naar de klote ermee zijn geholpen. Het kan zijn dat mensen het verkeerde type Deoxit in het een of ander spuiten. Feit blijft dat ik veel ellende tegenkom ermee terwijl met veel simpeler behandelingen goed resultaat is te krijgen.
Het feit dat deoxit in eerste instantie als een wondermiddel werkt zou iets te denken moeten geven.

Toen ik eens een jaar bij Focus werkte en onverhoopt uitgezonden werd om in het Vondelpark een recalcitrante slider van een mengpaneel billekoek te geven, moest ik CRC 2-26 gebruiken om die slider weer aan de gang te krijgen. CRC 2-26 is een stuk milder dan Deoxit maar toch was het gevolg dat het mengpaneel na het concert meteen voor service aan die slider werd terug geroepen om ‘m uit elkaar te halen en de ‘troep’ te verwijderen en weer een schone droge slider te hebben.

Dus, als je zo’n middel als Deoxit gebruikt, dan is het zaak om nadat het z’n werk heeft gedaan het er subiet uit te verwijderen.
 
Back
Top