Cubase audio export probleem

MNordex!

Ingeburgerd
Lid sinds
8 september 2022
Berichten
42
Locatie
Tilburg
Sinds vorige week dinsdag heb ik problemen bij het exporten van audio in Cubase. Mijn geëxporteerde tracks geven dan op een willekeurige plek een 'gaatje' in de audiotrack. Als ik realtime exporteer hoor ik een prima track, importeer ik deze vervolgens, dan zie en hoor ik een gaatje in de audiotrack. (zie afbeelding).
Ik ben vervolgens op woensdag gaan kijken of ik e.e.a. kon updaten aan plugins/software. Dat heb ik gedaan inclusief de update van Apple naar OS14 Sonoma. Nu adviseert Steinberg me om terug te gaan naar OS13 Ventura en om de program Preferences te herstellen (dit laatste heb ik al geprobeerd maar hielp niet) omdat OS14 Sonoma grafische problemen zou geven in Cubase. Ik kan verder prima werken met Cubase alleen de audio export werkt niet wat frustrerend is. En dit was dus al voor de update naar OS14 zo. Dus ik kan me haast niet voorstellen dat dit het probleem is. Herkent iemand op dit forum dit probleem en zijn er nog dingen die ik zelf zou kunnen proberen om dit te verhelpen zonder te moeten gaan downgraden? Alvast bedankt voor het meedenken!
IMG_8700.JPG
 
Heeft het importeren van dat wav-bestand(?) alleen met Cubase een probleem?

Als ik zelf een was-bestand in Cubase laad, krijg ik niet een gaatje..
 
het gaat hem ergens zitten op jouw main mix output

Wat je hoort bij RT export is je control room

Als de Control room tenminste niet post main mix output zit

Ik denk van niet maar ben het niet zeker
 
Hola.
Ik denk niet dat het aan cubase ligt.als alles goed is ingesteld.
Kijk eens naar je audio converter .
En download een nieuwe
drivers.
Kan ook aan je computer liggen .
Of je gebruikt te veel plugins.
Test gewoon een audio zonder iets .
Groeten van andreos.
 
Probeer de mix dry te exporten, mochten er effecten opzitten. Blijft het probleem zich voordoen, probeer dan een testtoon, bijvoorbeeld een sinus. Kijk dan ook of het op precies dezelfde plek/tijdsduur gebeurd. Het zou de converter kunnen zijn, oftwel jouw geluidsinterface. Check voor de zekrheid de kabels enzo.

Heb je iets veranderd aan jouw setup voordat het probleem zich aandiende?
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een audio file geëxporteerd zonder plugins en dat geeft nog altijd hetzelfde probleem weer, ik kreeg nu zelfs op twee plaatsen een gat in mijn audio bestand.
Ook heb ik een sinus toon opgenomen en deze geëxporteerd en ook hier krijg ik een gat in mijn audio. Telkens als ik dit bestand exporteer, komt dit gat tussen maat 25-26 (ik had andere sample rates gecheckt voor het geval dit het probleem zou zijn). Als ik de track eens zolang maak, zit dit gat tussen maat 48-49. Bij het 3x kopiëren van de track van 30 maten en deze 120 maten te exporteren, heb ik nergens een gat!? Van de week heb ik zo ook een pianotrack gekopieerd achter mijn huidige track waardoor de eerste track bruikbaar was en de tweede onnodige track met audio gat erin kon worden gedelete. Helaas werkte dit niet voor al mijn tracks en het is ook omslachtig om zo te moeten werken maar je probeert iets...
Ook heb ik control room even uitgeschakeld door mijn monitors direct aan de output settings te koppelen maar ook dat maakte geen verschil.

Ik werk met de laatste drivers van mijn RME interface, heb geen andere instellingen toegepast in Cubase of op mijn geluidskaart, de kabels zitten goed aangesloten. Al met al is daar niets in veranderd.
 
Heb je de cubase channel strip ook gedeactiveerd?
 
In Garageband kan ik wel normaal exporteren zonder problemen, ook met bestanden die ik in Cubase heb opgenomen. Ik gebruik Cubase 12 pro.
 
Nog iets wat ik opvallend vind is dat als ik van een song met diverse tracks een audio export doe en deze wave file importeer in Cubase om vervolgens te masteren en te exporteren als .wav file (finale track), dat ik dan geen (extra) problemen meer heb terwijl ik bij een sinus toon opname van 1 spoor (zonder dit te mixen) en exporteren wel een gat krijg in mijn track.
 
Vreemd, en heeft volgens mij niks met je geluidskaart te maken. Exporteren van audio gebeurt intern (als ik het goed heb). Je hebt nu veel info en alles gedaan. Zoals iemand anders al suggereert zou ik het opnieuw installeren. Als het dan nog steeds een probleem is zou ik Steinberg informeren met alle info die je hebt . Mogen zij het oplossen.
 
Het lijkt erop dat het opnieuw installeren van Cubase heeft geholpen. Bij het opnemen van nieuwe tracks heb ik tot dusver nog geen problemen gehad met het exporteren ervan. Wel bij de al opgenomen files.
Oke dat had ik al gezegd.
Groeten van andreos.
 
Geef het een verschil als je bluetooth afzet ? Geef het een verschil als je de interne audio kaart gebruikt ipv RME ?
 
Back
Top