Sample Rate Probleem in Cubase

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde lezer,

Ik ben momenteel in de afrondingsfase van een "remix" van een track van een medeforumlid. De files die ik van hem heb ontvangen zijn 48 kHz files. Ik heb in Cubase daarmee het record format op 48 kHz gezet. Het viel me wel op dat die sample rate in oranje werd weergegeven in de project window, maar ik heb daar verder geen aandacht aan gegeven. Foutje, blijkt achteraf.

Mijn geluidskaart stond op 44,1 kHz. Zonder aanpassing kon ik dus geen export maken. Geluidskaart vervolgens op 48 gezet, maar dan blijkt dus het hele project omhoog gepitched te worden. Vanzelfsprekend, maar dat wil ik niet. Het resamplen van de audio files gaat ook niet werken, omdat deze dan te traag en laag worden afgespeeld. Dus dan maar een export gedaan in 48 kHz.

Deze kan ik dan helaas weer nergens afspelen (Windows media Player, iTunes, Real Player). Het geƫxporteerde bestand heb ik vervolgens in een nieuw project in Cubase ingeladen in een 44,1 kHz project. Nu blijkt de track te langzaam af te spelen (logisch) maar wel op de juiste toonhoogte. En dat snap ik dus niet. De workaround is nu het audiobestand via time stretching wat sneller te laten afspelen. maar helemaal op 130 BPM krijg ik hem dan nooit meer.

Mijn vraag is welke denkfout ik maak (even los van het feit dat ik de geluidskaart niet meteen op 48 kHz op gezet) en hoe ik dit probleem op een andere manier (de juiste) kan oplossen.
 
Kan je niet de audiofiles ( die je zijn toegestuurd) op nieuw importeren ? En dan in de juiste conversie ?
En ze dan op de lege mixsporen zetten met je huidige eq's etc
 
Je kunt bij het importeren nogal wat instellen, waardoor ze bv niet getransponeerd/ omlaaggepitched worden
Vervelend van het knipplakwerk inderdaad, maar als de fout al zo vroeg gemaakt is ...
Met peak ( mac) had een vrij aardige resampleetc functie die niet heel erg opviel , zoiets anders ?
 
Je kunt bij het importeren nogal wat instellen, waardoor ze bv niet getransponeerd/ omlaaggepitched worden
Vervelend van het knipplakwerk inderdaad, maar als de fout al zo vroeg gemaakt is ...
Met peak ( mac) had een vrij aardige resampleetc functie die niet heel erg opviel , zoiets anders ?

Die optie heb ik helemaal nooit overwogen :). Ik sleep mijn audiobestanden altijd het project in. Ik zal eens kijken of dit voor in de toekomst wellicht slimmer kan.

Thanks Sunny.
 
Gaat t er alleen om dat je jouw versie van 48 wilt converteren naar 44.1, misschien kan een andere daw het wel?

https://discussions.apple.com/thread/2036559?tstart=0

werkt misschien ook met cubase?

Converteren op zich is niet zo'n groot probleem. Audacity zou me daar zelfs eenvoudig mee kunnen helpen. Het probleem zit hem in het feit dat na conversie de bpm's en toonhoogte niet meer kloppen :).
 
... De files die ik van hem heb ontvangen zijn 48 kHz files. Ik heb in Cubase daarmee het record format op 48 kHz gezet. Het viel me wel op dat die sample rate in oranje werd weergegeven in de project window, maar ik heb daar verder geen aandacht aan gegeven. Foutje, blijkt achteraf.
Ik werk niet met Cubase maar... just thinking ...

Als ik dit las, rees direct de vraag waarom 'het record format' op 48 kHz ? Ik zou denken het playback format op 48 kHz.
N.m.i. heb je zowel hardware als software playback en record die (mogelijk) ingesteld kunnen worden. In dit geval is de software (bij aanvang) reeds ingesteld op 48 kHz, die audio files dus.
 
Als die voor jou goed afspeelt op 44.1 zou ik gewoon proberen hem zo op te nemen.. (dus echt opnemen)
Of met een externe app of in cubase zelf via een audio kanaal met een group als input...

Scheelt je een hoop kopzorgen..
 
mediabay >48 file opzoeken > convert files (right click) > 44.1 kiezen

Ja precies.. dit dacht ik ook. Ik wist alleen uit mijn hoofd niet waar dit zat. Waarschijnlijk werkt dit wel..

Edit: hoewel ik het niet zeker weet, misschien heeft die de samples altijd te langzaam afgespeeld? Als ik het verhaal zo een beetje terug lees..
 
Ik werk niet met Cubase maar... just thinking ...

Als ik dit las, rees direct de vraag waarom 'het record format' op 48 kHz ? Ik zou denken het playback format op 48 kHz.
N.m.i. heb je zowel hardware als software playback en record die (mogelijk) ingesteld kunnen worden. In dit geval is de software (bij aanvang) reeds ingesteld op 48 kHz, die audio files dus.

Klopt wel. Maar als ik er dus te laat achterkom (namelijk pas bij het bouncen van gehele track) dat de audiobestanden op 48 staan, en mijn geluidskaart op 44.1, heb ik wel een probleem. Dat praat namelijk niet met elkaar :).En als ik dan de geluidskaart op 48 zet, loopt de boel te snel.
 
mediabay >48 file opzoeken > convert files (right click) > 44.1 kiezen

Ja precies.. dit dacht ik ook. Ik wist alleen uit mijn hoofd niet waar dit zat. Waarschijnlijk werkt dit wel..

Edit: hoewel ik het niet zeker weet, misschien heeft die de samples altijd te langzaam afgespeeld? Als ik het verhaal zo een beetje terug lees..

Dit is helaas geen oplossing meer omdat ik de audiobestanden al verwerkt heb (knippen, plakken, stretchen). Als ik de huidige bestanden die in het project zitten, ga converteren, lopen ze dus te langzaam.

Volgende keer zal ik dus beter moeten opletten en moeten begrijpen dat iets dat in oranje wordt weergegeven, gelezen moet worden als rood :). En daar zal ik dan kennelijk de conclusie uit moeten trekkendat er een issue is.
 
Als die voor jou goed afspeelt op 44.1 zou ik gewoon proberen hem zo op te nemen.. (dus echt opnemen)
Of met een externe app of in cubase zelf via een audio kanaal met een group als input...

Scheelt je een hoop kopzorgen..

Dit is inderdaad een simpelen maar doeltreffende oplossing. Dus het project afspelen en dan met iets van Audacity recorden :okdan:.

Aan allen dank voor het meedenken!
 
Als ik 44.1 khz audio in een 48 khz project importeer, dan converteren zowel Logic als Studio One 3 het bestand automatisch en correct, zonder dat de afspeelsnelheid veranderd etc. Heb je in de driver van je geluidskaart niet de optie dat de DAW de samplerate van de geluidskaart mag aanpassen? Dan voorkom je dit automatisch ;)

De reden dat Windows media player etc. het 48khz bestand niet afspelen is waarschijnlijk omdat je geluidskaart nog op 44.1 staat ;) Dan gebeurd er inderdaad niet veel. Ik moet dat met mijn oude geluidskaart in windows 10 helaas ook handmatig aanpassen steeds.
 
Back
Top