Goede (bureau)stoel voor in de studio?

alweer geweldige service bij secret lab trouwens! na 3 jaar waren mijn armleuningen versleten en deze hebben ze toen meteen gratis vervangen, nu was ik door mijn zitting bekleding heen aan het slijten wegens veel gebruik dus weer even mailtje gestuurt en krijg ik voor 69 euro een nieuwe zitvlak opgestuurt toch een stuk goedkoper dan een hele nieuwe stoel kopen :D

(voor context ik werk, game en maak muziek in deze stoel dus hij krijgt behoorlijk overuren waarschijnlijk slijt hij normaal een stuk minder snel)
 

Ik heb deze van Ikea, is echt comfortabel.
Er zit wel zo'n vulling bij de onderrug die ik niet fijn vond, maar die kun je er met enige moeite tussenuit halen en dan is ie perfect.
Zo'n hoge hoofdsteun kan wel effect hebben op het geluid.
Dus als ik echt serieus iets wil aanpakken qua mixwerk, pak ik voor de zekerheid maar een andere stoel. :)
 
Trouwens heeft iemand ervaring met een zadelkruk, schijnt beter voor je rug te zijn en verplaatsen gaat makkelijk dan met een normale bureaustoel, of dit soort stoelen.

https://www.bqergonomics.eu/wp-content/uploads/bqe-ruim-assortiment-tandartsstoel.jpeg
Heb er mee gewerkt (op kantoor), en ben er niet zo'n fan van. Het dwingt je om met een rechte rug te zitten, maar je mist toch echt wel de comfort. Mijn ervaring: leuk voor een kwartiertje, maar voor langer toch een met relaxte rugleuning.
 

Ik heb deze van Ikea, is echt comfortabel.
Er zit wel zo'n vulling bij de onderrug die ik niet fijn vond, maar die kun je er met enige moeite tussenuit halen en dan is ie perfect.
Zo'n hoge hoofdsteun kan wel effect hebben op het geluid.
Dus als ik echt serieus iets wil aanpakken qua mixwerk, pak ik voor de zekerheid maar een andere stoel. :)
Die heb ik ook een tijdlang gehad, en was opzicht goed, als in zit lekker. Kan zoals Bahamut wel invloed hebben op je geluid.
 
Ik zit al een jaartje of 8 op een Swopper n de studio. Is wennen in het begin.. ook wat 'zadelpijn' in het begin.. maar zoveel beter voor je bekken & lumbale wervels. Uren achtereen zitten zonder beweging is toch niet goed.
 
Trouwens heeft iemand ervaring met een zadelkruk, schijnt beter voor je rug te zijn en verplaatsen gaat makkelijk dan met een normale bureaustoel, of dit soort stoelen.

https://www.bqergonomics.eu/wp-content/uploads/bqe-ruim-assortiment-tandartsstoel.jpeg
Even mijn 2 cents.

Ik begon jaren geleden met zo'n ikea Markus, maar de ondersteun vond ik zeer oncomfortabel en rolde steeds mijn trui omhoog als ik naar achteren ging zitten. De hoofdsteun weerkaatste mijn geluid dus dat was ook gelijk een no-go. Ik heb toen de hoofdsteun eruit gesloopt om het geluid te fiksen, wat enigzins hielp maar die ondersteun bleef vervelend. Geen poging gewaagd om die er ook uit te halen, de stoel was verder vrij lomp imho en had beperkte instelmogelijkheden. Voor mij persoonlijk ook niet comfortabel, misschien wel voor wat langere/stevigere mensen.

Daarna ontdekte ik de Ahrend 230 bureaustoel, welke ik tot op de dag van vandaag nog heb en gebruik. Stukken uitgebreider in te stellen dan die Ikea Markus en ook redelijk goedkoop 2e hands te vinden. Ik heb er zelfs 2. Eentje was via marktplaats en de andere bij een kringloopwinkel, toevalstreffer. Groot voordeel is dat ie minder lomp groot is en de rugleuning ook in hoogte en hoek te verstellen is t.o.v. de zitting. De zitting kan ook heen en weer, afhankelijk van je ideale beenlengte setting. En de armsteunen kunnen alle kanten op. Ik zou veel eerder daar geld aan uitgeven dan de Markus.

Gezien mijn rugklachten toen heb ik daarna een Linak elektrisch verstelbaar bureau gekocht (marktplaats) welke al mijn apparatuur kon dragen (140 kg max geloof ik, 70 kg per poot) zodat ik kon afwisselen tussen zitten en staan. Dat staan werkte wel soms, maar ik zat toch liever, dus .....

Door de aanhoudende rugklachten, heb ik een goedkope zadelkruk geprobeerd via marktplaats (deze was gebruikt tijdens de corono vax'en in de priktenten, die man had een hele schuur vol met die dingen), wat goed beviel behalve de warme te zachte zitting. De familiejuwelen moeten wel de ruimte hebben om te koelen en geen zadelpijn te hebben etc. Dus heb ik gelijk een dure versie gekocht met stevige zitting en vrijheid van instellingen aan de hand van de goeie reviews, geen moment spijt gehad van de Firmseats ergo zadelkruk: Firmseats Ergonomische Zadelkruk op Wielen - Safe my Back | bol

Zoals hierboven gezegd, deze zadelkruk is inderdaad actief zitten/werken en je lichaam moet zich daarop aanpassen. Dat duurde een paar weken maar ik ben sindsdien wel direct van al mijn rugpijn af !
Dus even door de appel heenbijten, de voordelen sindsdien daarna wegen voor mij veel zwaarder dan een paar weekjes wennen. Dat is nu 2 jaar geleden.

Tussendoor nog een kniestoel geprobeerd, maar dat vonden mijn knieën niet leuk om zoveel druk op te hebben. Variatie om van positie te veranderen heb je ook niet hiermee.

Inmiddels ben ik nog een stapje verder, want dat gezit is niet voldoende om ook enigzins fit te blijven, dus heb ik 2 weken geleden een deskbike gekocht: Deskbike - Hometrainer - Bureaufiets - Medium - Zwart / Zwart | bol
Met deze "fiets" rij ik nu 20-35 km per dag weg, voor zover die cijfers kloppen. Ongeveer 1,5 uur per dag tijdens het thuiswerken en dat bevalt erg goed. Via de bluetooth app hou ik mijn tijd en hoeveelheid bij.
Ook deze was relatief goedkoop, incl de extra bluetooth dongle, via marktplaats en toevallig in de buurt.

Nu wissel ik af tussen de ahrand 230 stoel, firmseats zadelkruk en de deskbike aan mijn verstelbare bureau. Vroeger vond ik investeren in zulk materiaal onzin, ik kocht liever synths, maar als ik dit had geweten had ik dit 20 jaar geleden al gedaan. Inmiddels ben ik er wel achter dat mijn dagelijkse gezondheid belangrijker is dan het 795e nieuwe speeltje wat toch enigzins hetzelfde doet als iets anders wat ik ooit in mijn studio heb gehad.
 
Laatst gewijzigd:
Wat marktplaats prijzen:

- Linak elektrisch verstelbare tafel tussen de 200-250 euro (2x 70 kg draagkracht zodat de speakers en andere gear er ook op kunnen).
- Ahrand 230 bureaustoel is voor onder de 100 euro te vinden
- Deskbike tussen de 120-170 euro, met of zonder bluetooth module (ook los nieuw te koop)
- Firmseats zadelkruk, moeilijk te vinden 2e hands maar er staat er nu eentje op marktplaats voor 100 euro: ≥ Firmseats safe my back zadelkruk zgan — Bureaustoelen — Marktplaats
 
Ik begon jaren geleden met zo'n ikea Markus, maar de ondersteun vond ik zeer oncomfortabel en rolde steeds mijn trui omhoog als ik naar achteren ging zitten. De hoofdsteun weerkaatste mijn geluid dus dat was ook gelijk een no-go. Ik heb toen de hoofdsteun eruit gesloopt om het geluid te fiksen, wat enigzins hielp maar die ondersteun bleef vervelend. Geen poging gewaagd om die er ook uit te halen, de stoel was verder vrij lomp imho en had beperkte instelmogelijkheden. Voor mij persoonlijk ook niet comfortabel, misschien wel voor wat langere/stevigere mensen.
Ik wilde van de week gaan want het idee dat je eerst even kan zitten en uitproberen dat vind ik wel fijn en 10 jaar garantie is ook wel handig.
Maar ik zag dat ze helemaal geen stoelen hebben met wegklapbare armleuningen, dat vind ik echt een msser van ze want soms kunnen armleuningen aardig in de weg zitten met je ellebogen dus ik denk dat Ikea gaat afvallen.
Daarna ontdekte ik de Ahrend 230 bureaustoel, welke ik tot op de dag van vandaag nog heb en gebruik. Stukken uitgebreider in te stellen dan die Ikea Markus en ook redelijk goedkoop 2e hands te vinden. Ik heb er zelfs 2. Eentje was via marktplaats en de andere bij een kringloopwinkel, toevalstreffer. Groot voordeel is dat ie minder lomp groot is en de rugleuning ook in hoogte en hoek te verstellen is t.o.v. de zitting. De zitting kan ook heen en weer, afhankelijk van je ideale beenlengte setting. En de armsteunen kunnen alle kanten op. Ik zou veel eerder daar geld aan uitgeven dan de Markus.
Ik zag oa Ahrend maar ook andere interessante merken op sites voor tweedehands stoelen bij shops in de buurt van Apeldoorn want ik wil absoluut eerst zitten voor ik een stoel kan beoordelen.
Nadeel is wel dat je met beperkte garantie zit, dat houdt me dan weer een beetje tegen maar ik denk dat ik binnenkort toch maar 'ns een bezoekje aan een paar van die shops ga doen op een middag en dan een keuze maak want bijv bij Bol zie je hele aardige stoelen voor goede prijzen maar als zo'n ding niet lekker zit kan je 'm weer terugsturen, daar heb ik geen zn in en ik ben al zo kritisch als het op zitten aankomt want je zit vrijwel elke dag een paar uurtjes op zo'n stoel.
 
Ik had ook gelijk kunnen googlen, kon me zo ff geen opklapbare leuning voorstellen die ook nog eens instelbaar is in hoogte etc.
 
Ik had ook gelijk kunnen googlen, kon me zo ff geen opklapbare leuning voorstellen die ook nog eens instelbaar is in hoogte etc.
ahrand 230 :D en als ik ze beu ben zit ik ze helemaal omlaag en naar achteren om mijn armen vrij te hebben.
 
Back
Top