Ernesto - 230904-06

Ernesto

Stamgast
Lid sinds
17 februari 2004
Berichten
266
Locatie
Rotterdam
Op de klassieke / progressive rock tour....
Na 9 jaar in de "pauzemodus" te hebben gestaan heb ik begin dit jaar (2023 dus) Cubase 12 Artist aangeschaft en ben ik eindelijk weer eens wat tracks gaan componeren. 5 stuks om precies te zijn. Ik heb er voor gekozen om de 4e track in te sturen. Die is van september. Het heeft een flinke klassieke inslag met een progressive rock sausje.... Ik hoop dat jullie er met plezier naar zullen luisteren.

 
Super dat je dit na bijna 10 jaar stilte zomaar bedenkt :halleluja . Eén van de muzikaalste stukken die dit jaar meedoen. Zowel het klassieke deel als het 'rock'deel zitten mooi in mekaar en vullen elkander perfect aan. En met z'n 6/4de maat wordt er eens afgeweken van die dominante 4/4de :).

Je hebt zeker mijn stem :okdan:

:doei:
 
ik begin spontaan mee te fluiten. heerlijk melodieus/tonaal en idd puur klassieke rock in de stijl van o.a. de genoemde artiesten. goed gedaan, de variaties op het thema, maar bij een 2e keer beluisteren had ik toch graag een refreintje gehad en mss zelfs een bruggetje. dan had je nog meer een klassieke popsong gehad.
 
Goeie compositie, knap in elkaar gezet!
 
Mooi stukje muziek zo bij elkaar en heel goed gemixt.
Dit deed me terugdenken aan de seventies toen er best wel wat bands in dit genre speelden.
Verschillende werden al genoemd maar ik kreeg wel een beetje Kansas vibes.
Ik heb lekker geluisterd in ieder geval!
 
Als liefhebber van powermetal bands als Rhapsody of fire vond ik dit heel leuk en ook verassend om te horen.
tussen alle house, ambient en ander experimetneel geweld ervaarde ik hem even als rust momentje. heb m ook gewoon ff 2 keer gedaan!

Ik zou hem ook wel weer voor me zien als lange break in een 20 minuten lang durende powermetal track (zoals rhapsody ze soms maakt!) met overdreven rock vocals erbij.

Ter referentie, voor het geval je geen idee hebt waar ik het over heb een voorbeeld je van een typische rhapsody track:
 
Hoor ik dwarsfluit? Ja ik vind dit heel mooi maar ik moet er voor in de bui zijn. Doet me ook 60/70er jaren aan..
 
Hartelijk dank voor alle reacties mede synthforumleden. Ik stel het erg op prijs. Ik sta verbaasd over jullie lovende woorden omdat ik dacht dat het té afwijkend zou zijn van wat je hier meestal hoort.
@Jason31: Ook ik ben al sinds mijn jeugd (en dat is al een poosje geleden, want ik ben van 1959) grote fan van progressive rock.
Ik had deze track enkele maande geleden al naar een vriend van mij gestuurd in de V.S. en hij was de eerste die meteen zei dat het leek op Jethro Tull en Gentle Giant en ik zie dat deze bands ook hier worden genoemd als reactie op deze track.
@Danny: In die 9 jaar dat ik niks hebben kunnen opnemen had ik zooooo veel muzikale ideëen die helaas verloren zijn gegaan. Ik moet het nl. meteen opnemen anders ben ik het weer kwijt. In progressive rock hoor je vaak andere maatverdelingen dan 4/4 en ik mag dat zelf ook graag toepassen.
@krautrock1958: Ook Kansas vind ik te gek. De prachtige Hammond partijen, de viool en de geweldige vocals. Luister ik ook regelmatig naar.
@rvanommen: Ook Rhapsody is me bekend. Ik luister ook daar graag naar. Ik vind met name die drumpartijen altijd zooooo krachtig en de bombastische vocals is kicken.
@MstrFX: Jazeker. Dwarsfluit. Maar wel op toetsen gespeeld he, haha. Het is voor mij ook de eerste keer dat ik een track in deze stijl heb gemaakt hoor. Ik ben hiertoe geïnspireerd geraakt doordat ik in augustus wat East-West libraries tot mijn beschikking heb gekregen. Misschien dat ik dit jaar weer iets totaaaaal anders ga maken. Italo Disco of zo, want ook dát vind ik leuk.
 
Melodiewijs start het lekker en trek je het door de track heen :okdan:
Wordt er wel vrolijk van. Mooi verhaal.
 
Ik stel me zo voor dat ik in een jurk met allemaal franjes door een sprookjestuin zwier.
Niet dat ik daar ervaring mee heb, maar mocht ik het van plan zijn dan zet ik dit nummer erbij op :okdan:
Gewoon fijn om te beluisteren en helemaal af!
 
Ja lekker dit, heel mooie melodieën heb je gemaakt, knap dat je zo ritmes weet af te wisselen. Ondanks dat je arrangement min of meer perfect is heb ik toch een puntje van kritiek, als het mag, de gekozen geluiden passen niet allemaal heel goed bij elkaar, misschien heb je dat bewust zo gedaan, bijvoorbeeld een droog fluit geluid als melodie en dan afwisselen met heel 'nat' klinkende drums en synths. Voor mij is die tegenstelling net effe te groot om echt in de flow van je track te blijven. Maar, aan de andere kant, grappig is dat natuurlijk weer wel, dus echt een probleem is het nu ook weer niet.

Top gedaan! :okdan:
 
TOP! Dit doe me sterk denken aan Focus/Ekseption. Van mij had er meer "Rock" in mogen zitten. Deze inzending valt wel op qua muziekstijl, prog-rock is toch en van de leukere muziekstijlen, je kan hier helemaal in los gaan. Erg goed gedaan!
 
Back
Top