[Latin Disco] El Aliento

Mooi '70/'80 nummer, lekker met cool drankje,
glitterbol met 'n paar disco lampen, beetje rook erbij...
Heerlijk!!!
20230727072150468818.png
 
Er is iets met het geheel van de mix waar ik niet goed de vinger op kan leggen. Het komt me iets te hard (of wellicht te statisch) over. De productie zelf is goed, en de stem vind ik een fijne toevoeging. Wellicht is het een track die met een live band beter uit de voeten komt. Dan zie ik mezelf wel ergens in zuid Amerika op een terras bij het strand zitten, waar de band deze muziek te gehoren brengt.
 
Er is iets met het geheel van de mix waar ik niet goed de vinger op kan leggen. Het komt me iets te hard (of wellicht te statisch) over. De productie zelf is goed, en de stem vind ik een fijne toevoeging. Wellicht is het een track die met een live band beter uit de voeten komt. Dan zie ik mezelf wel ergens in zuid Amerika op een terras bij het strand zitten, waar de band deze muziek te gehoren brengt.

Zou het de kick zijn? Het hele nummer is door een band gespeeld alleen de kick is electronisch (en ook een clap en snare maar die klinken zachter).
En doordat deze secequenced zijn klinkt daardoor wellicht statich
 
Mooie drumcomputer, bas en zang. Mag ik vragen wat die drums zijn? Die klinken op een superfijne manier lekker "karton/plat".

Je vraagt om verbeterpuntjes. Die zitten wat mij betreft enkel in de mix. Je kan wat diepgang bereiken door sommige mid-hoge geluiden (organs en rhodes bijvoorbeeld) wat meer reverb te geven en dieper naar achteren te gooien in de mix (niet zachter zetten), als contrast tegen die heerlijk botte drums. En sowieso wat meer 't stereo-veld verbreden. Je kunt ook sommige lead-instrumenten continue laten pannen, zodat het gaat ronddraaien in je hoofd, wat wel bij de groove past.

Verder met plezier naar geluisterd!
 
Mooie drumcomputer, bas en zang. Mag ik vragen wat die drums zijn? Die klinken op een superfijne manier lekker "karton/plat".

Dank, de drums zijn losse drum sounds. Ik heb een tr-909 snare en clap gebruikt en ook een live snare en live claps. Wat ik dan doe is de frequentie van de kick uit de snares wegfilteren met een dynamic EQ en sidechain op de kick. Daarna glue compressie er over en een saturator. Dan gaat het lekker crispy klinken. De kick en bas heb ik op een bus en de rest van de drums op een andere bus. Beide bussen hebben andere compressie. Ik maak mijn drums altijd met chirurgische precisie :)

Je vraagt om verbeterpuntjes. Die zitten wat mij betreft enkel in de mix. Je kan wat diepgang bereiken door sommige mid-hoge geluiden (organs en rhodes bijvoorbeeld) wat meer reverb te geven en dieper naar achteren te gooien in de mix (niet zachter zetten), als contrast tegen die heerlijk botte drums. En sowieso wat meer 't stereo-veld verbreden. Je kunt ook sommige lead-instrumenten continue laten pannen, zodat het gaat ronddraaien in je hoofd, wat wel bij de groove past.

Het klinkt minder breed omdat ik iZotope Imager gebruik. De originele geluiden klinken breder maar hebben daardoor faseverschil. Dat betekent dat het geluid dan veel zachter klinkt als het mono wordt afgespeeld en tegenwoordig wordt 90% van de muzkek mono afgespeeld dus dien je daar rekening mee te houden. Wellicht kan ik het wel iets breder maken.. ik ga er naar kijken. Dank voor de tip! Die auto-panner is ook een goed idee.. ga ik ook naar kijken. Als ik mijn tracks laat masteren vraag ik altijd mijn master-guy om het geheel breder te maken. Hij heeft tools waarmee dat kan zonder fase verschil.

Verder met plezier naar geluisterd!

🫶
 
Laatst gewijzigd:
Ja man, knap gedaan. (Maar ik dacht dat je juist op de niet-sample-based toer ging?)

Klinkt ook erg goed, ik beluister de OP, daar zitten de aanpassingen vanuit de reacties in toch?

Wat ik nog mis in de beat, is een goeie afterbeat hihat (of shakers, zoiets). Het zit er strikt genomen wel in hoor, maar ik voel 'm niet. 't Is nu de closed hihat van de drummer (en een triangel), en wat ingetogen, omdat het bij die drumgroove hoort. Maar de 909-kick heeft nog geen "zuigende counterpart",* wat mij betreft. Kan je daar wat mee? (Desnoods negeren, zou ik zeggen, want het is al rete-goed..)


* I know, I know.. iemand zei dit vannacht ook
 
Back
Top