Welke Orchestra VST moet je hebben.. ?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.595
Welke (betaalde) Orchestra VST raden jullie aan ?

Ik gebruik nu de Spitfire samples in Ableton, maar dat is me te beperkt om een enigszins overtuigende strijkers sessie neer te zetten.

Ik ben vooral op zoek naar Strijkers, Koperblazers en Pauken.
 
Laatst gewijzigd:
Arturia Augmented Strings
Arturia Augmented Brass
Roli Equator2
Allemaal erg fijn, vooral in combinatie met een Seaboard (of ander MPE toetsenbord)
 
Staan er niet op pianobook goede samples?


Ik heb ooit Kontak libs gebruikt en vond het niet gellen met mijn muziek.
Daarna heb ik een 3/4 cello gekocht voor 100 euro en dat klinkt prima. Ook door instrumenten in dezelfde ruimte op te nemen gelt het beter.
 
Voor een alles in één orkest oplossing zijn zowel Spitfire Audio Albion One als Audio Imperia Nucleus beide prima libraries in mijn beleving. Ik heb ze beide.
Met als voordeel van Nucleus dat er ook solo instrumenten bij zitten en een koor. Albion One heeft alleen ensembles en een hoop - wellicht onnodige - extra's (drones, loops e.d.). Beide hebben een percussie sectie.
Als je écht hoge eisen stelt zou je naar aparte pakketten moeten kijken voor strings, blazers, e.d. Ik kan me niet voorstellen dat er heden ten dage nog een groot verschil in kwaliteit is tussen de verschillende grote aanbieders.
 
Dank voor alle genoemde opties, SWAM ben ik wel eens tegen aangelopen in mijn zoektocht naar blazers. Uiteindelijk niet gekocht, maar nu wel weer opnieuw getriggerd om er nog eens goed naar te luisteren.
De prijs is inderdaad stevig, maar niet onhaalbaar als het echt goed is en nog actief ontwikkeld wordt.

De andere opties ga ik ook bekijken. Ik zag dat SWAM geen ensemble heeft nog in het pakket, dat is eigenlijk wel waar ik naar op zoek ben, ik puzzel nog even voort. :-)
 
Dank voor alle genoemde opties, SWAM ben ik wel eens tegen aangelopen in mijn zoektocht naar blazers. Uiteindelijk niet gekocht, maar nu wel weer opnieuw getriggerd om er nog eens goed naar te luisteren.
De prijs is inderdaad stevig, maar niet onhaalbaar als het echt goed is en nog actief ontwikkeld wordt.

De andere opties ga ik ook bekijken. Ik zag dat SWAM geen ensemble heeft nog in het pakket, dat is eigenlijk wel waar ik naar op zoek ben, ik puzzel nog even voort. :-)
 
Deze dude speelt door een aantal libraries heen, niet onverdienstelijk! Die expressie-pad die hij erbij gebruikt met de linkerhand, lijkt me ook erg handig

 
Voor als je hoge kwaliteit wil: ORCHESTRAL TOOLS
Ze hebben een eigen gratis player (Sine) en diverse (betaalde) orkesten.
Zitten wel prijskaartjes aan, maar je kunt ook delen van libraries kopen en zo zelf samenstellen wat je voor je orkest nodig hebt.
Oh, en een paar best leuke gratis geluiden.
 
Dit topic maar eens ophoog schoppen; ik ben de laatste wek lekker aan het pielen met een muziekstuk waarin ik een groot stuk orkestraal wil maken. Met name de violen krijg ik nog niet overtuigend. Ze worden snel schril, schel en lelijk. Ik heb al diverse dingen met EQ geprobeerd, zowel Fabfilter Pro-Q3 dynamisch als Soothe2. Ik vermoed dat ik onbewust gewoon naar een andere sound op zoek ben.

Ik heb:
Ableton suite
- Orchestral Strings (Het ensemble klinkt vrij mooi maar is ook precies dat: een ensemble zonder veel definitie tussen de instrumenten)
- Orchestral Brass (nauwelijks gebruikt)
- Orchestral Woodwinds (nooit gebruikt nog)
- Orchestral Mallets (nooit gebruikt nog)

Spitfire BBC Symphony Orchestra Discover - Absoluut goed voor een gratis product, maar redelijk beperkt in expressie en ik vind de violen dus niet super mooi. De viola, chello en bas daarentegen zijn wél mijn smaak.

Soundiron Olympus Elements choir - fijne sound maar zitten ook een aantal lelijke resonante frequenties in de opnames, dus krijgt geen 10 van mij. Dit is natuurlijk geen orkest maar wel in het verlengde ervan, als ik mijn bibliotheek budgetvriendelijk kan uitbreiden met een extra koor dan zou ik daar gen nee tegen zeggen.


Ik kijk nu regelmatig op Youtube hoe mensen als Guy Michelmore (aanrader!) hun digitale orkest bespelen. Hij gebruikt ook veel het BBC orkest, ook omdat deze plugin naadloos schakelt tussen de betaalde en gratis versie (geniaal bedacht van Spitfire; lekker pielen met de gratis versie en als je aan meer toe bent gewoon betalen en hoppa, zonder veel gedoe heb je de extra functies in al je bestaande muziekstukken!). Hij gebruikt daarnaast ook Kontakt libraries; ik ben geen fan van Native Instruments en heb hun spullen altijd zo veel mogelijk buiten de deur gehouden maar weet niet hoe lang ik dat nog volhoud.


Mijn vragen:
Wie heeft ervaring met Spitfire BBC Symphony Orchestra Core en is het de prijs (€449) waard in jouw opinie?
Moet ik gewoon toegeven en Kontakt installeren? De mogelijkheden met libraries zijn eindeloos. Libraries (met name gratis of goedkoop :engel:) aanraden mag.
Zijn er nog andere opties naast Kontakt die iemand met beperkt budget (laten we zeggen max €200) zeker moet overwegen in plaats van BBC Orchestra Core?
Aangezien ik al best veel orkest in mijn PC heb zitten, en nu specifiek de viool wil aanvullen; moet ik eigenlijk kijken naar een library met alleen viool?
 
Zijn er nog andere opties naast Kontakt die iemand met beperkt budget (laten we zeggen max €200) zeker moet overwegen in plaats van BBC Orchestra Core?

---

Misschien vind je deze wat? Is top kwaliteit en met sales vast nog wat goedkoper te krijgen. Is wel een heel orkest, opgedeeld in 3 losse secties, en dus geen losse instrumenten, maar misschien is het precies de sound die je zoekt?:

Metropolis Ark Ø

---

En deze losse violen (geen heel orchestra) zijn extreem mjum (heb ik zelf ook). Kun je ook los per viool kopen (zie kopje instruments):

Berlin Strings First Chairs

---

String secties (wel prijzig als je het hele pakket neemt, maar je kan ook iedere stringsectie los kopen). Ook weer cinema kwaliteit:

Berlin Symphonic Strings

----

Ze hebben bij OT nog veel meer, allemaal top-kwaliteit, maar wel prijzig als je veel wilt hebben.
Het toppe van OT is dat je meestal flink wat articulaties kan doen (vibrato's en allerlei type aanstrijken op violen e.d.) Dat is wat een virtual vioolpartij realistisch(er) maakt.

Cheers, Dorian
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het jammer dat je de verschillende VST's niet kunt testen qua sound en workflow zodat je weet wat voor jou werkt en bij je muziek past. Zelf heb ik een tussenstapje genomen en heb de Spitfire Originals Intimate Strings bundle aangeschaft (slechts 29 euro) die me al veel inspiratie heeft opgeleverd. Je hebt dan geen 'solo' strings maar ik vind ze wel lekker klinken. Ik zie dat de Spitfire Albion serie nu in de aanbieding is.
 
Ik ben nog steeds tevreden met Musio. Handig is bijv. dat je zelf kunt bepalen welke articulaties je downloadt.
En de software is nog aardig verbeterd de laatste tijd. Draait op een eigen plugin, geen Kontakt nodig.

Musio is echt een prima optie als je een breed pakket aan instrumenten zoekt van goede kwaliteit, voor relatief weinig geld.
De functionaliteit per instrument is basic, maar de essentiële zaken zit erin.
(en dan heb ik het over de akoestische instrumenten, want die synth samples die er ook bij zitten zijn vrij zinloos)

 
Laatst gewijzigd:
Je kan ook nog naar CAGED van 8 DIO kijken/luisteren : CAGE Bundle
Nu 150$ voor de bundle (Strings, Woodwinds, Brass), onlangs gekocht tijdens een flitsdeal voor 46,60 euro.


In Komplete zit ook van alles orkestraal inclusief percussie.
 
Je kan ook nog naar CAGED van 8 DIO kijken/luisteren : CAGE Bundle
Dit is een Kontakt library die volgens de omschrijving alleen werkt op de volledige versie van Kontakt, er komen dus nog flink wat kosten bij bovenop de library. Daarom valt hij eigenlijk bij voorbaat af voor mij.
 
Back
Top