Genopatch: AI-resynthese uit Synplant 2

Heb de trial geprobeerd gisteren, zeker coole synth (of wat het ook is), Genopatch is erg leuk! De DNA string met al die effecten en instellingen is erg origineel. Ik vind hem echter momenteel te duur, misschien komt ie er een keertje in met een goeie korting.
 
Ik heb de demo nu een paar uur draaien en het is echt heel leuk om happy accidents te zoeken. Hogere sounds (hihats en stemmen) gaan helemaal de mist in, maar percussie en synths kunnen erg leuke dingen opleveren.

149 is een hoop geld maar in dit geval misschien wel gewoon dik waard, ook gezien de techniek die erachter zit en de tijd die daaraan vastzit. Het is zo makkelijk om presets te maken, en je samples worden tweakbare synthese !
 
909 BD sample en 909 low tom sample door synthplant 2 heen, goeie clones maakt hij er van. Zo kan je overal wel synthpatches van maken, geniaal.



 
o wat een fun, met een clickbait woord in de titel, kijken of dat werkt...

een eerste patch, en ik lag vooral volledig overhoop met Bitwig; de remote controls en de automation, dat moeten ze toch eens beter doen, of, ik heb niet de laatste MOSS gedoe, ik dacht dat ik die niet meer had geïnstalleerd. dus ineens zat ik van alles te 'kontroleren', met 1 encoder, dat ik niet wilde... zal ook mij kunnen liggen.

automation kreeg uiteindelik wel aan de praat (dat ie het niet tijdelik uitgeschakeld, en tijdelik, de groene knop ervoor, is na 300 millisekonden weer terug. device focus, of beter unfocus, werkte)

genoeg gebrabbel. eigen sample... Eventide Crystals erachter, for instant gratification..

 
Black friday deal zou leuk zijn maar weet niet of Sonic Charge daar aan doet.
 
Black friday deal zou leuk zijn maar weet niet of Sonic Charge daar aan doet.
nee, ze doen nooit (meer) aan deals, heb ik ergens gelezen. Ik heb dan ook een jaar gewacht tot ik microtonic voor de volle prijs kocht toen ze die vintage drummachine presets hadden gekregen.
 
Helaas, dan maar even de trial en even kijken in hoeverre ik denk het te gaan gebruiken.
 
.... laatste, moet eigenlik net wat beter gespeeld worden, het is even wennen met MPE, en hoe synplant reageert (elke noot in een oktaaf, klinkt anders.. kan je veranderen.. maar zo staan ze nu...)

3 instanties, 2 hebben effekten: Shimmerverb en de andere Crystals van Eventide.

 
Weer iets ontdekt wat hij niet goed namaakt met Genopatch....fluiten. World plucked strings gaan wel weer erg lekker.
 
Mij lukte het niet om Growth met bijv CC74 aan te sturen op MPE wijze. Wel mono natuurlijk, maar niet poly. Hoe doe jij dat Vink?
 
Wat vinden onze commerciële sound designers ervan? @Seva Randeep @roland kuit @robpapen (er zullen er nog wel veel meer zijn)
We hebben een aantal patches aan de factory mogen toevoegen tijdens de beta en GenoPatch is bijna verslavend te noemen. Zou het 't einde van de sound designer betekenen? Wellicht als alle toekomstige synthesizers deze opties gaan krijgen wel. Maar een beetje human-touch toevoegen op het einde is vaak wel nodig, dus misschien valt het mee. Verder was SP1 al goed, deze is alleen maar beter geworden. De nieuwe dark skin is echt :{
 
Mij lukte het niet om Growth met bijv CC74 aan te sturen op MPE wijze. Wel mono natuurlijk, maar niet poly. Hoe doe jij dat Vink?

slide is niet geïmplementeerd. nog, hoop ik.

pressure werkt wel. en glide.

zie manual voor setup...
 
Thnx, gevalletje RTFM dus :) Ik ga mijn huiswerk doen.

RTFM is wel handig, om een beetje inzicht te krijgen in b.v. de DNA, de after-the-fact instellingen. @flyweight Synplant gebruikt geheel geen FFT, slechts 2 oscillatoren, en FM/AM. en envelopes, modulatie. indrukwekkend.

@stevaux evolve from patch, je kan een patch, in genopatch opnieuw gebruiken, dus zonder de sample, hoover over de refresh button van zo'n genopatch string.

op het forum zie een voorbeeld van wat erin een patch wordt opgeslagen, en ligt de main developer uit, hoe genopatch werkelik werkt, niet heel diep, maar voldoende.
de patch info, is minimaal.......... echt bizonder. ik herhaal.

@Solidtrax ik luister in de regel niet factory presets, soms wel in het begin, maar meestal begin ik zelf... (al lever ik soms ook (factory) presets aan....)... zal ze eens beluisteren.

verslavend is het zeker, al heb ik niet veel patches gemaakt gisteren, meer gericht op hoe ze te spelen, hoe ze te gebruiken in tracks, 'ze aan te voelen'.

met MPE is het echt een krachtige synth...

en ja, genopatch is erg leuk, Dawesome Novum heeft ook Machine-learning, maar daar zijn de resultaten nog erg naar je hand te zetten. Factorsynth, die ongeveer dezelfde aanpak heeft, gebruik als basis. eigen samples erin, en dan aanpassen.

dus het hangt van de synth af... én nooit vergeten; hoe je de patches gebruikt, veel mensen proberen precieze resultaten te krijgen, ik juist niet. wel soms, dat een bepaald ritme dat in de sample zit, enigszins bewaard blijft.

dus de speelwijze, de keuze van de geluiden, je gebruikt nog immer je eigen samples, of van splice of..... (dat laatste zal ik zelf nooit doen, maar dat is alleen een oordeel over mijzelf, maakt geen aanspraak op algemeenheid...), maakt dat er toch heel andere tracks uitkomen, andere effekten hoe een track werkt.

genopatch pakt bij mij 12 cores (de echte, laat de andere -logische- liggen), op 100%, en gaat het vrij snel, maar je ziet m soms flink 'denken', dus het kost wat tijd, wat overigens erg goed is, want je hoort de varianten groeien, krijg je een gevoel voor de basis seed.
 
@flyweight Synplant gebruikt geheel geen FFT, slechts 2 oscillatoren, en FM/AM. en envelopes, modulatie. indrukwekkend.
Waar baseer je dat precies op?
Ik heb ff kort de video gekeken en vind er niets over.

Word de audio niet eerst met FFT geanaliseerd en daaruit de parameters gextraheerd?
Dan met machine learning parameters op de subtractieve synth veranderen en vergelijken met de audio en daar dan een aantal itteraties van?

Ik heb ff kort de video gekeken en niets over. hoe de AI werkt.
Hij laat iig niets technisch los.

 
@flyweight wellicht wordt op een bepaald moment FFT gebruikt, maar de developer zelf zegt, korrektie 1 van de developers, niet de main developer:

"Think of it as this; If you had been using Synplant 2 your entire life, you knew what every parameter did and how it would affect the sound of the patch. You were then given a challenge to recreate a sample inside that 100% synthetic synth. You quickly dial in a rough start, then listen to the result, tweak a parameter, listen again, and tweak again. This is what Genopatch does, but at hundreds of times per second, rendering Synplant sounds at hyper-speed. (This is why the process is so CPU heavy.)"
bron (met een patch vb);


FFT zou sneller werken. en je hoort geen spectrale artifacts.

Dan met machine learning parameters op de subtractieve synth veranderen en vergelijken met de audio en daar dan een aantal itteraties van?

je zegt het zelf, wat ik op het forum vondt. al is het FM. misschien zijn de oscillators, en wat je kunt aanpassen, in de DNA, niet alles wat er gebruikt wordt, maar zie de patch inhoud, zo weinig info... en zo'n groots resultaat.. och ja, de patch is natuurlik de basis voor allerlei andere zaken die in de synth zelf worden 'toegevoegd'? op basis van. en reproduceerbaar. de branches b.v.

goed. het blijft enigmatisch...
 
Ja dat zegt nog niets over hoe het werkt.
Het was wel duidelijk dat je de sample helemaal niet hoort.
Maar alleen geleerde parameters uit de sample.

Hier wat backround: http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1334639/FULLTEXT01.pdf

Hier een implementatie die je zelf kan draaien en eventueel naar je DX7 kan sturen: GitHub - spiegelib/vst-fm-sound-match: VST FM synthesizer fm sound match example experiment

Ik heb een eerste test gedaan.
het is duidelijk fm synthese.

FF snel wat geprobeerd.

leuk! Met een Ukulele een C gesampled.
Met de ukulele wat gespeeld.
Genpatch speelt hetzelfde.





Je hoort dus de ukulele samen met synplant2

Ik vind niet dat de sound veel van het origineel weg heeft.
Het is immers een fm patch waarvan de parameter van de wav geleerd zijn.
Het voegt wel veel toe in de context van echte instrumenten en een synthetische layer toevoegen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top