Genopatch: AI-resynthese uit Synplant 2

peterdh

Collabs
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.877
Locatie
Santpoort-Noord
Het wordt een Industry Gamechanger genoemd, de AI-resynthese uit Sonic Charge Synplant 2. Misschien wel terecht. De demo's van deze, nog niet uitgebrachte, software synth met AI-resynthese klinken wel heel veelbelovend. Er was al iets over gezegd in het Sonic Charge Synplant topic, maar dit heeft, volgens mij, toch recht op een eigen topic. Hier wat video's:



Bij deze video begint de Genopatch demo op 20:43

 
Denk ook wat je kan leren als sound designer. Je komt waarschijnlijk synthese-wegen tegen, waar je zelf niet opkomt.

Als public sound designer is het ook leuk om zelfontworpen patches van andere synths te "importeren" in Synplant 2 en in dat formaat aan te bieden aan je publiek.

Bij de public domain patches zou Sonic Charge misschien wel moeten benadrukken dat je alleen eigen samples mag gebruiken.
 
@peterdh

Synthplant (1) vond ik al goed klinken. Onder kap zit een goede synthesizer met veel schakel mogelijkheden.
Met softsynth is alles digitaal beet te pakken en dus ook makkelijk om een randomizer er op los te laten. In de tijd van de Nord NMG1 had ik een randomizer ontworpen. Met de komst van de NMG2 had Palle Dahlsted zijn Patch Mutator met de Clavia software geïmplementeerd. Ouderschap waar 8 kinderen van kwamen. Sommige aborteerde men dan en andere, daar kon men verder mee klonen. Verrassende resultaten met 1 druk op de knop.

Hier een plaatje van deze Mutator:

nord_patch_mutator_small.jpg


Welnu, in wezen wijkt de randomness van Synthplant hier niet veel van af. Ook veel andere softsynths implementeerde deze mogelijkheid om snel variaties te maken.
Daar is niets mis mee.

Voor deze Synthplant II met de resynthese mogelijkheid, dus de sample resynthetiseren met ook deze random functie is cool.
Resynthese geeft de mogelijkheid om dit klankbeeld te herbouwen, beet te pakken, te shuffelen enz. Dit is erg spannend vanwege het kunnen inzoomen op een stukje 'outside world'.
Veel voorwerk voor deze vorm is gedaan in software als MAX/MSP, Pure Data en KYMA. In de Kyma draad staan ook wat voorbeelden meen ik.

Maar terug naar Synthplant II = cool II.
 
Klinkt erg goed.
vooral de fm achtige klanken, of de soort hybride natuurlijke / synthetische klanken.
Lijkt me heel tof als je akkoesische instrumenten in je track speelt om dan die sounds the synthethiseren en in dezelfde track te gebruiken.
Dus dan hebben de echte en synthetische instrumenten dus hetzelfde dna.
De artifacts van de resynhese klinken ook zeker niet onaangenaam.
De analoge klanken klinken mwa...
 
Gekocht en net even uitgeprobeerd. Best spectaculair. House chords, percussie en zelfs dolfijngeluiden, allemaal heel netjes Telefoonrinkels...dat gaat goed mis 8D
 
Ik heb het ook geprobeerd, maar ben nog niet overtuigd. Ik vind de belofte van die algoritmes (Genopatch) om patches te maken van samples leuk (het redt het vaak niet wat mij betreft als je voor playability gaat voorbij gewoon middle C), maar daarnaast vind ik Synplant altijd nog een vreselijke synth om zelf te programmeren. En geen mousewheel control over parameters.
 
ik heb 'm nog niet uitgeprobeerd, had er al mijn oog op....

ik probeer een EDU discount te krijgen, wat meestal ook lukt, vanwege dat ik (volledig) arbeidsongeschikt ben. heb dat wel eens vaker gemeld. de meeste brands/developers geven je in zo'n geval een EDU discount (ook U-HE b.v., gaf me 50% korting... of Bitwig... via reseller zo aan Bitwig gekomen, EDU versie, cheap... etc. etc.)
heeft alleen nut, natuurlik wanneer de EDU discount hoger is dan de sale... of wanneer amper sales zijn, of je wilt sneller instappen, zoals bij Synplant... ik weet niet wat voor sales Sonic Charge doet...

in wezen wellicht met Novum te vergelijken, beide Machine Learning, en dan zijn de resultaten niet altijd even goed.

ben wel erg beniewd, heb al een e-mail gekregen, maar degene die mij de e-mail stuurde, begreep het verkeerd, hoop dat het lukt, want anders vind ik wel erg veel geld, en Sumu komt eraan, van Madrona Labs (krijg ik overigens altijd een discount voor....).

en Dawesome Myth komt eraan, maar goed, daar komen ook weer presets van mij bij, dus... maar dat wordt een monstertje.. of een Monster...

dit lijkt allemaal terzijdes;

maar komen dus weer wat unieke synths op de markt, al is Synplant al ouder... maar versie 2 voegt veel toe;

Sumu!
Myth!
Synplant 2!

smullen!
 
ik heb een aantal dagen geleden Synth Plant 1 geprobeert en toen 2x met de OP1 gesampled en moet zeggen dat je er goede sounds uit krijgt.

Ga ook Synplant 2 ff proberen.
Ik verwacht geen wonderen maar je moet het zelf sturen met de juiste input. Net als chatGPT.
Als je die niet stuurt kraait die gewoon onzin uit.

Hoe moet ik die DNA string nou zien?
Is iedere gen daar 1 layer uit het geluid?
En moet ik dan als additieve synthese zien?

Overigen weet niet iemand hoe je zo iets dergelijk vanaf de command line kan doen?
 
Ik wacht tot ie ook beschikbaar is op pluginboutique, handig alles in één account. Ik vind het wel een heel gaaf ding.
 
Ja die gast van Sonic Charge maakt leuke spullen.
Hij heeft ook Cow effect in de OP1 geschreven.
 
heb m gekocht, ga 'm morgen uitproberen. ik heb de EDU discount gekregen. 30% is netjes. zeer netjes..

@flyweight ik ben ga er dus morgen pas induiken, maar Synplant lijkt FFT te gebruken, wat zowel spectral als additive kan zijn (spectral is harmonics + inharmonics + noise, als ik goed herinner).

o ja! ze noemen het rudimentaire MPE, maar SynPlant kan met MPE werken. wat zeer fijn is.

erg benieuwd, kopen zonder kijken, sja. sommige synths weet je gewoon die passen in je manier van werken.
 
Back
Top