Flutter?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.630
Locatie
Zeist
Net een boekje over Windows 11 gekocht, maar in die boekenzaak zag ik ook wat staan over Flutter. Had ik nooit van gehoord: Flutter... Maar volgens de blurb kun je daar gemakkelijk cross-platform apps mee schrijven. Als dat ook voor synth apps geldt, zou dat heel interessant zijn! Iemand al ervaring met Flutter?
 
Volgens hier:

The learning curve of Dart can vary depending on the prior experience of the learner with programming concepts, but in general, it is considered to be relatively easy to learn for those with programming experience.

If you have experience with programming languages such as Java, C#, JavaScript, or Python, you will likely find that Dart’s syntax and structure are fairly familiar.

Maar daarmee ben je er nog niet. Daar komt het leren werken met Flutter nog bij, volgens hier:

With sufficient experience, one can become proficient in developing applications using Flutter. However, this proficiency comes with a learning curve that is equal to or greater than that of other frameworks. This article is not intended to discourage or criticize Flutter for being challenging; rather, it is a reality check. Some readers may find it amusing that I came to this realization late, but many Flutter developers, including myself, were initially attracted to the framework because of its initial ease of use.

Addertjes onder het gras, nadat je er een tijdje mee bezig bent?
 
Was ik al bang voor, ik had al de indruk dat het te mooi was om waar te zijn. Dank voor de links.
 
Ben geen Dart programmeur, maar het wordt in mijn bedrijf wel gebruikt. Dart lijkt sterk op JavaScript/TypeScript en is voornamelijk bedoeld om Flutter gebruikersinterfaces uit te programmeren en heeft niet echt een goed 'verhaal' voor audio applicaties. Je kan in principe de visuele kant van een synth app schrijven, maar voor de audio zal je dan C++ code moeten integreren.
Vermoedelijk wil je ook iets als een VST/AU plugin opleveren, in dat geval zijn er kant en klare toolkits (bv JUCE) die veel beter passen op wat je wil bereiken.
 
Dank! Ik heb inmiddels gekozen voor Faust en JSFX voor gebruik op Windows-computers. Faust kan onder Windows draaien in de online Faust IDE en JSFX plugins kunnen onder Windows draaien in Reaper, in Carla, en via Carla-Vst ook in andere DAW's. Er zijn daarvoor (met betrekking tot MIDI-support en plugin-GUI) nog een paar hobbels te nemen, maar ik heb er vertrouwen in dat dit een voor mij begaanbaar pad is.
 
Dank! Ik heb inmiddels gekozen voor Faust en JSFX voor gebruik op Windows-computers. Faust kan onder Windows draaien in de online Faust IDE en JSFX plugins kunnen onder Windows draaien in Reaper, in Carla, en via Carla-Vst ook in andere DAW's. Er zijn daarvoor (met betrekking tot MIDI-support en plugin-GUI) nog een paar hobbels te nemen, maar ik heb er vertrouwen in dat dit een voor mij begaanbaar pad is.

Inmiddels is dat vertrouwen er niet meer. De mogelijkheden voor een fraaie GUI zijn bij het gebruik van JSFX minimaal, tenzij je er gigantisch veel werk in steekt. En aan polyfonische ondersteuning voor geëxporteerde JSFX plugins vanuit de Faust IDE wordt nog gewerkt. Om dat zelf te regelen gaat mij boven de pet. Wie mijn Faust progjes op een Windows computer wil gebruiken zal ze met Chrome als browser in de online Faust IDE moeten draaien.
 
Back
Top