Hoe maak je sneller nummers af?

Leuk, binnenkort maar in de groep gooien
Is inderdaad een leuk idee!

Ik werd laatst benaderd door een Brit via Instagram. Die had een Google Docs-map gemaakt met daarin een aantal complete sporen (wavs) van zijn nummer Prairie Dogs: 3 keer percussie en 5 keer synths. In totaal zijn er nu 5 of 6 remixes van gemaakt, waaronder een van mij. Die komen in 2 keer uit. Dat was superleuk om te doen, én.... ik had een deadline. Dat werkt ook 😁

Dit is de trailer:

 
Grappig die verschillende werkwijzen. Ik gebruik zelf juist expres géén template met pre-routing of effecten omdat ik wil dat ieder project op zichzelf staat en ik bang ben voor een bepaalde uniformiteit als je met een vast stramien gaat werken. Al kan ik me voorstellen als je altijd in hetzelfde genre werkt dat minder een probleem is. Wel heb ik een template voor al mijn audio en midi in/outputs zodat al mijn gear direct benaderbaar en hoorbaar is zodra ik een nieuw project start.
 
Misschien voor een volgend topic/contest; maak een remix (in je eigen vertrouwde stijl) van een (random) toebedeelde track
Dat kan zodra in jouw topic alle tracks ingeleverd zijn, is vorig jaar ook leuk geweest nadat de collabtracks 2022 afgemaakt waren.
 
Grappig die verschillende werkwijzen. Ik gebruik zelf juist expres géén template met pre-routing of effecten omdat ik wil dat ieder project op zichzelf staat en ik bang ben voor een bepaalde uniformiteit als je met een vast stramien gaat werken. Al kan ik me voorstellen als je altijd in hetzelfde genre werkt dat minder een probleem is. Wel heb ik een template voor al mijn audio en midi in/outputs zodat al mijn gear direct benaderbaar en hoorbaar is zodra ik een nieuw project start.
ik werk ook grotendeels zonder templates. om dezelfde reden.
maar zoals jij ook al zei kan ik me voorstellen dat volgens een template werken wel heel handig kan zijn als je binnen 1 genre een beetje consistentie wilt leveren. dat past (nog) niet zo bij mij.

een paar dingetjes doe ik wel in Ableton:

enkele devices die ik vaak gebruik heb ik gemarkeerd met een *favorite* markertje. gaat vaak over mix instrumentjes... niet over creatieve effecten... daarvoor scroll ik liever even door de lijst met effecten die ik nog nooit gebruikt heb.

De mastering chain + reference2 + meters is wel een standaard template (met wat shortcuts zodat functies direct toegankelijk zijn via de arturia minilab), maar ook die evolueert nog steeds.

en ik heb verder wat standaard groepen om een hardware synth in the daw te slepen inclusief een midi, en audio spoor (om op te nemen).

tot slot laadt ik standaard nieuwe MIDI en audio sporen met een utility device om eventueel volume mee te automatiseren of bas mono te maken.

daar houd het denk ik wel mee op.

Wel bied ableton vrij veel mogelijkheden om ook een soort van je eigen instrument te bouwen door de DAW een beetje te benaderen als een modulaire synth en er met instrument- en effect racks een eigen setup te bedenken en daar dan een serie macro's voor te bedenken die het geluid op interessante manieren moduleren. dat heb ik nog niet eerder gedaan, maar staat wel op mn to-do lijst... lijkt me wel eens leuk om te doen... en zo bijvoorbeeld eens een eigen string/pad-synth te maken in ableton die met een paar macro knoppen aan te passen is (ik noem maar eens wat).
maar dan gaat het me meer over het process van het samenstellen zelf dan het gebruiksgemak wat dat oplevert :dubbel:
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Wat mij erg helpt, is je tracks niet beoordelen op 'is dit het beste wat ooit door iemand gemaakt is?', maar op 'is dit het beste wat ik op dit moment kan?'.
Ja, en ook accepteren dat je niet alleen 'killers' maar ook 'fillers' hebt en dat je op een gegeven moment beter iets met rust kunt laten omdat je het alleen maar kapot poetst als je er nog verder aan gaat klooien, en de dingen die je achteraf anders had willen doen onthouden als wijze les voor je volgende project. Ergens het leven uit tweaken is maar al te makkelijk helaas.
 
Ik ben altijd al geweest van mixen tijdens het maken. Dat komt uit de 100% hardware tijd, dan kon ik alleen de stereomix opnemen. Dat opnieuw doen was meestal teveel gedoe 🙂
Sinds ik ITB werk en hardware als audio opneem, maak ik sneller een nieuwe mix.
Nadat ik de track wat vaker gehooord heb. Het kost namelijk zo weinig moeite. Wat vaak ook wel weer veranderingen aan de track mee brengt. Een geluidje dat toch beter kon, en vooral dingen weg laten.

Mijn tip: een track die echt heel goed is geworden, verdiend het om die extra aandacht te krijgen.

Je kan schaamteloos aan een andere track beginnen, en later een eerdere afmaken.
Andrew Huay heeft er een leuke video over hoe hij aan meerdere tracks door elkaar werkt.
 
Ik las in een interview met Robert Hood dat hij sommige tracks in een uur maakt,, en over anderen jaren doet.
 
Grappig die verschillende werkwijzen. Ik gebruik zelf juist expres géén template met pre-routing of effecten omdat ik wil dat ieder project op zichzelf staat en ik bang ben voor een bepaalde uniformiteit als je met een vast stramien gaat werken. Al kan ik me voorstellen als je altijd in hetzelfde genre werkt dat minder een probleem is. Wel heb ik een template voor al mijn audio en midi in/outputs zodat al mijn gear direct benaderbaar en hoorbaar is zodra ik een nieuw project start.

Ieder zijn ding natuurlijk.

Maar je geeft zelf het beste argument om juist wel een template te gebruiken.
“ zodat al mijn gear direct benaderbaar en hoorbaar is zodra ik een nieuw project start.”
Een template zorgt ervoor dat het ook nog meteen echt goed klinkt.
Hierdoor kom je sneller in een flow staat en dan komt de creativiteit vanzelf.
Wat creativiteit heel snel vernietigd is een goed idee krijgen en dan eerst extra group tracks en effect tracks erbij moeten gaan maken.
Weg idee…

En ik gebruik meerdere templates, eentje voor acid, eentje voor d&b, eentje voor dub, eentje voor mastering enz.

En zeg nauw zelf, is de routing en de effecten die je gebruikt echt zo fundamenteel anders per nummer?
 
een paar dingetjes doe ik wel in Ableton:

enkele devices die ik vaak gebruik heb ik gemarkeerd met een *favorite* markertje. gaat vaak over mix instrumentjes... niet over creatieve effecten... daarvoor scroll ik liever even door de lijst met effecten die ik nog nooit gebruikt heb.

Wel bied ableton vrij veel mogelijkheden om ook een soort van je eigen instrument te bouwen door de DAW een beetje te benaderen als een modulaire synth en er met instrument- en effect racks een eigen setup te bedenken en daar dan een serie macro's voor te bedenken die het geluid op interessante manieren moduleren. dat heb ik nog niet eerder gedaan, maar staat wel op mn to-do lijst... lijkt me wel eens leuk om te doen... en zo bijvoorbeeld eens een eigen string/pad-synth te maken in ableton
Abelton heb ik slechts één keer gebruikt als software keyboard geluidsgenerator voor de melodielijn-rechterhand. In onderstaande beginers-filmpje.
Soft en hardware naast elkaar gebruikt. Linker hand was geen soft maar weer hardware.
Waar ik mee wil zeggen dat gevarieerde `lange-brij` geluiden makkelijker AF - compleet klinken. Dan :
Liedjes composities waar nog heel veel aan gesleuteld kan worden.
 
En zeg nauw zelf, is de routing en de effecten die je gebruikt echt zo fundamenteel anders per nummer?
Soms wel, soms niet. Ik bouw liever organisch op in plaats van een bestaande structuur inkleuren. Daarom werk ik ook bijna nooit met presets.
 
Internet afsluiten (fysiek, door een kabeltje eruit te halen, zodat er een drempel is om het weer aan te sluiten) en de smartphone uitzetten.
Het zou niet nodig moeten zijn, maar ik ga toch maar eens testen of het helpt. :dubbel:
 
Daarom werk ik ook bijna nooit met presets.

Die gebruik ik ook nooit.

Maar dat komt omdat ik veel sneller het geluid krijg wat ik wil, door het gewoon te maken ipv door presets te scrollen.
Uiteindelijk vind ik de geluiden zelf maken ook het leukst. Knopjes draaien en kwijlen…




Ik zie een template als Lego.
Ja het zijn allemaal standaard blokken, maar het bevordert creativiteit.
Een template is het begin, niet het eindpunt.
 
Ik gebruik ook nauwelijks nog presets, de mix wordt dan veel schoner, in presets zitten vaak layers die je eigenlijk niet nodig hebt, soms hoor je ze amper maar als je ze erin laat zitten kan het wel je mix verknallen.
Het kan ook dat we het te druk willen maken dat werkt vermoeiend en chaotisch. Een mooie opeenvolging is ook een kunst.
 
Iets wat trouwens ook goed kan helpen (heeft mij in ieder geval al veel geleerd, met name, dat je niet zoveel plugins nodig hebt) is Soundgym. Daarbij kan je dagelijks wat oefeningen doen op het gebied van EQ, compressie, gainstaging, effecten, panning, etc..
We weten allemaal hoe die dingen werken (ben al 30 jaar aan het stoeien), maar juist door de bizarre voorbeelden (soms) leerde ik toch veel nieuwe dingen.
Het heeft me in ieder geval na een paar weken al meer gevoelswaarde opgeleverd dan alle door mij aangeschafte mix en master plugins bij elkaar (en dat zijn er best veel :o: ).
 
Back
Top