Hoe maak je sneller nummers af?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.658
Locatie
Zwolle
Willen jullie even meedenken? Ik maak snel muziek en heb nog een bak aan goede nummers op de plank liggen. Het stokt bij mij alleen vaak bij het afmixen, want dan vind ik het niet leuk meer. Het arrangement staat en het 'leuke werk' is gedaan. Bovendien ben ik het nummer dan vaak wel zat. Uitbesteden is natuurlijk een optie, maar daar heb ik (nu) geen geld voor over. Eerst maar eens wat verdienen.

Daarom de vraag: als je één tip mag geven, om de stap van een idee naar een afgeronde en afgemixte track te verkleinen, hoe luidt die dan? Zit het in de workflow, je hoofd (sneller knopen doorhakken) of wat anders? En herkennen jullie dit? Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan 👍
 
Het probleem van de laatste loodjes. Beloon jezelf met iets leuks wanneer je een (relatief) vervelend klusje hebt afgerond.
 
als je er klaar mee bent dan de track gewoon een maand laten liggen en vooral niet luisteren.

Dan een maand later als je een dag of een aantal uur vrij hebt de track afmixen.

Probeer in dit stadium ook niet teveel meer aan het arrangement aan te passen. Zoals de track staat is zoals je hem tof vond. Dus afmixen, stempel erop en door naar de volgende
 
Zoveel mogelijk mixen tijdens het arrangeren misschien? Als je iedere laag die je maakt/toevoegt meteen goed in de mix hebt liggen, heb je er achteraf niet zo heel veel werk meer aan.
Dit ook inderdaad !
 
Zoveel mogelijk mixen tijdens het arrangeren misschien? Als je iedere laag die je maakt/toevoegt meteen goed in de mix hebt liggen, heb je er achteraf niet zo heel veel werk meer aan.
Eens met deze. Dan is je mix hopelijk al zo’n 80% en dan daarna nog paar puntjes op de i en klaar. Uren lang dezelfde track mixen werkt ook niet. Keuzes maken en accepteren dat je altijd wel iets blijft horen wat anders kan.
 
Beloon jezelf met iets leuks wanneer je een (relatief) vervelend klusje hebt afgerond.
Misschien moet ik dat gewoon doen, ja. Deadlines stellen.

Zoveel mogelijk mixen tijdens het arrangeren misschien?
Ook een goede en dat probeer ik wel. Maar dat kan misschien meer.

Dus afmixen, stempel erop en door naar de volgende
Misschien is dit wel gewoon de kern, ja. En wil ik te goed of te veel. Realiseren is alleen één ding... 😯
 
Ja ik heb mijzelf erbij neergelegd dat ik eerst een hoop k#t muziek moet maken voordat er wat uit gaat komen waarmee ik maar een beetje in de buurt van de pro’s ga komen.

Als ik mijn nieuwe track beter vind als de vorige tijdens het maken. Doel bereikt , door naar de volgende.

Dit helpt mij in ieder geval de vaart erin te houden 😁
 
Na het arrangement even een snelle mix en deze dan weg zetten voor een paar weken. Maak er een mp3 van en luister deze dan af waarbij je opschrijft wat er beter kan in de mix. Werk je lijstje af, maak er weer een mp3 van en wacht een of twee dagen. Herhalen totdat je tevreden bent met je mix.
 
Je kunt gewoon minder "mieren neuken" op je mix.

Dan is de vraag waarom er zoveel tijd in je mix moet?

Te veel elementen, te veel tracks?
Had het in de compositie opgelost kunnen worden?
Of ben je bang om keuzes te maken?
Bang wat andere er van denken etc.

Of weer een andere is gewoon dingen juist wat maanden op de plank laten liggen en dan met een frisse neus mixen.

Ik ben geen fan van echt mixen tijdens compositie/tracking/arrangeren.
Maar wel kleine snelle correcties maken. Of bv een sidechain of wat eq of levels instellen.
Maar uitkijken dat je niet teveel tijd aan 'mixen' besteed wat je andere met compositie kunt oplossen.
 
Wanneer het arrangement klaar is, is bij mij de mix ook meestal wel klaar. Vaak is het ook meer een kwestie van stoppen met pielen en committeer naar wat je hebt. Een mix is namelijk nooit klaar, maar meer als een lavalamp due eeuwig door gaat.
 
2 oplossingen :
Afmixen tijdens arrangement. Ik mix on the fly tijdens het maken van een track. Dat komt ook wel omdat ik het leuk vind en belangrijk dat het goed klinkt.
Zo luister ik mijn baksels vaak op koptelefoon met ogen dicht en ook in de auto en vraag aan andere mensen (muziekvrienden) feedback.
Zo schaaf ik het telkens bij en is er aan het einde vaak weinig te doen.
Edit: bij mij zit het vaak in het laag waar ik redelijk wat aan doe, omdat ik van beefy bass hou en dat kost altikd wat moeite.

Oplossing 2 is zoals eerder gezegd even laten liggen en inplannen dat je ervoor gaat zitten om het te luisteren en verbeteren.
Als je mixen niet zo leuk vindt dan is dit een moetje en zal je het in je agenda moeten zetten. Zie het maar even als 'werk'.

En/of idd minder mierenneuken en het zo laten totdat het gereleast wordt.
 
Laatst gewijzigd:
Een mix is namelijk nooit klaar, maar meer als een lavalamp due eeuwig door gaat.
Vind ik niet.
Het is vaak wel een misconceptie dat een mix altijd alles goed hoorbaar/balans moet zijn.
Goede profesionele mixen zijn juist niet in balans.
Gaat er meer om wat op de voorgrond staat en wat juist niet.
Wanneer je een sectie luider maakt en wanneer niet.
Kan dus zo zijn dat 1 part er juist heel hard uitkomt.
Als het maar de muziek en de emotie ondersteund.
Daarom beter in een soort van band setting denken....en nu stapt de bassist naar voren, doet haar volume omhoog en begint een vette solo....en nu ... etc etc

Dus denk niet alleen technisch over je mix. Mixen is niet lauter technisch
 
Daarom beter in een soort van band setting denken....en nu stapt de bassist naar voren, doet haar volume omhoog en begint een vette solo....en nu ... etc etc
Dat doe ik ook vaak, na de definitieve mix nog wat volume automation. Vaak per bus en soms ook op een individueel spoor.

Als je mixen niet zo leuk vindt dan is dit een moetje en zal je het in je agenda moeten zetten. Zie het maar even als 'werk'.
Dat is wel een goede, ja. Soms stel ik het eindeloos uit en blijft het in mijn hoofd zeuren. Dan is een dag plannen en het dan écht afronden wel een goede ja. De 'klant' moét het nu hebben.

Ik denk dat iZotope zo'n dynamische AI auto-mix software heeft...
Die heb ik, maar dat werkt slechts ten dele. Zo'n plugin weet niet wat jij mooi vindt, of de rol van een partij in de mix. Het is wel handig als startpunt. Of om te weten wat ik niet wil.

Wat ik trouwens ook heb gedaan is het aantal plugins dat ik gebruik drastisch beperken. Alle opties en mogelijkheden remden me alleen maar af.

Nu gebruik ik eigenlijk alleen volume, panning, EQ, compressie (beetje), delay, reverb en saturation. Alle extra toeters en bellen laat ik (in eerste instantie) zoveel mogelijk achterwege.
 
De luisteraar vindt het vaak sneller prima dan jij als producer - maak 't jezelf niet te moeilijk.

Een andere versie daarvan: als 1 element in je track supergoed werkt, en eigenlijk de kern van de track is - maakt de rest niet zoveel meer uit. Perfectie is niet nodig, zolang die smoel maar goed zit.

Snap trouwens niet waarom je niet direct goed (genoeg) zou mixen. Urenlang luisteren naar een brakke mix, da's toch raar...?
 
Snap trouwens niet waarom je niet direct goed (genoeg) zou mixen. Urenlang luisteren naar een brakke mix, da's toch raar...?
Dat ligt ook aan je werkwijze. Ik maak altijd zo snel mogelijk het liedje af en kijk dan pas naar de mix. Ik heb geen zin om tijd te steken in mooi maken als ik een partij later toch weggooi. Eerst de grote lijnen werkt bij mij vaak het beste.
 
Gebruik een template tijdens het maken van muziek.

In een template zit al de routing en processing die je altijd al gebruikt.
Het makkelijkst is om je laatste nummer op te slaan als template.
De nieuwe kick komt dan op de track te staan van de oude kick.
De nieuwe pads komen op de track te staan van de oude pads.
De routing is al exact zoals het moet zijn.
Enz…

Het enige wat je moet doen is de volumes goed zetten zodat je compressors goed werken.
En een heel klein beetje bijsturen.
Is het arrangement klaar, dan is je nummer af.
 
Gebruik een template tijdens het maken van muziek.

In een template zit al de routing en processing die je altijd al gebruikt.
Het makkelijkst is om je laatste nummer op te slaan als template.
De nieuwe kick komt dan op de track te staan van de oude kick.
De nieuwe pads komen op de track te staan van de oude pads.
De routing is al exact zoals het moet zijn.
Enz…

Het enige wat je moet doen is de volumes goed zetten zodat je compressors goed werken.
En een heel klein beetje bijsturen.
Is het arrangement klaar, dan is je nummer af.
Het laatste nummer opslaan als template, hey da's pas echt een goed idee, waarom ik daar niet aan heb gedacht en altijd alles van scratch doe? :D
 
Back
Top