Hoe maak je sneller nummers af?

Ik heb heel veel moeite gehad met het afmaken van tracks. Vooral omdat ik nog niet zo lang geleden nog vol in de leercurve zat. Het is leuker om iets nieuws te beginnen, dus dat heb ik tot voor kort steeds gedaan. Ik ben nu eindelijk op het punt dat projecten afkomen.

Voor mij helpen de volgende punten heel erg:

1. Scheiden van sound design, compositie en mixen/masteren.
2. Niet uren blijven hangen op het tweaken van een sound voordat het hele idee staat.
3. Het hart van de track moet je in één sessie maken. Het idee komt voort uit de emotie waar je op dat moment in zit. Ik vind het heel moeilijk om daar een week later op voort te borduren. Je zit dan immers in een hele andere mind space. Hou dit voortaan ook aan als reference bij latere versies.
4. Neem iedere 1 a 2 uur een break (zonder je telefoon) zodat er weer ruimte komt in je hoofd en je gehoor even rust heeft.
5. Maak na een sessie aantekeningen van wat je nog van plan bent om te gaan doen.
6. Als je tevreden bent over een sound bounce/resample het naar audio. Dat voelt als een kleine overwinning, en dan kan je door.
7. Ik doe alle ear candy als laatst omdat ik dit het minst leuk vind. Begin met de leuke dingen waar je door geïnspireerd raakt.
 
Behalve dat ik op-één-volgende versies ook op-één-volgende-optellende nummers geef.
Geef ik in de vele muzieknummer-namen aansluitend ook waarde oordelen.
Zoals : redelijk - goed - beter - best - super -
Dat ging in de DOS tijd helemaal niet want er waren maar acht karakters beschikbaar bij die oude MIDI
--
En beschikbaar, nu ook, van die grote schermen.
Maak ik ook gebruik van.

Er slip wel eens wat er doorheen.
Dat kwam terecht bij de slechtste :
Maak Bewust Een K#t Nummer" Contest II

 
Laatst gewijzigd:
Is deze al genoemd als manier om dingen af te ronden?

-Regel een optreden. (uit het kwartet deadlines)

Met een optreden in zicht lukt het ons (= 3 kerels + 1 filmscherm) prima om de focus goed op nummers afronden en set drillen te leggen.

Zonder dat gaan we steevast 'op avontuur' en komen we nieuwe dingen tegen, die dan vervolgens weer van pas komen als ingrediënten voor die af te ronden nummers.
Een lekkere zig-zag zo, allebei leiden ze tot vormen van tevredenheid.
 
Ik heb heel veel moeite gehad met het afmaken van tracks. Vooral omdat ik nog niet zo lang geleden nog vol in de leercurve zat. Het is leuker om iets nieuws te beginnen, dus dat heb ik tot voor kort steeds gedaan. Ik ben nu eindelijk op het punt dat projecten afkomen.

Voor mij helpen de volgende punten heel erg:

1. Scheiden van sound design, compositie en mixen/masteren.
2. Niet uren blijven hangen op het tweaken van een sound voordat het hele idee staat.
3. Het hart van de track moet je in één sessie maken. Het idee komt voort uit de emotie waar je op dat moment in zit. Ik vind het heel moeilijk om daar een week later op voort te borduren. Je zit dan immers in een hele andere mind space. Hou dit voortaan ook aan als reference bij latere versies.
4. Neem iedere 1 a 2 uur een break (zonder je telefoon) zodat er weer ruimte komt in je hoofd en je gehoor even rust heeft.
5. Maak na een sessie aantekeningen van wat je nog van plan bent om te gaan doen.
6. Als je tevreden bent over een sound bounce/resample het naar audio. Dat voelt als een kleine overwinning, en dan kan je door.
7. Ik doe alle ear candy als laatst omdat ik dit het minst leuk vind. Begin met de leuke dingen waar je door geïnspireerd raakt.
Hola.
Zelf doe ik alles eerst in midi
tempo en dergelijke.
Ik kan er ook later op terugkomen.
Dan kan ik er ook nog wat
bijspelen.
Later de sounds bepalen wat past of niet en afmaken.
Eigenlijk vind ik het hele proces leuk.

Groeten van andreos
 
  • Duimpje
Duimpjes: sdk
Ik vind het bijzonder dat je zegt goede nummers op de plank te hebben liggen die nog niet gemixt zijn.
Voor mij is een nummer pas een goed nummer als ook de mix goed is. Ander is het toch heel vervelend om er naar te moeten luisteren en steeds te moeten denken "ja mooie melodie, lekkere groove, maar t klinkt nog als een natte krant"
Ik herken wel wat Bombario zegt. Een goed nummer kan voor mij bestaan uit een goed akkoordenschema en een kloppende melodie en/of tekst. Dat kan al goed zijn op een akoestische gitaar bij het kampvuur.
Dat heeft voor mij weinig met de mix of opname te maken.
 
Een goed nummer kan voor mij bestaan uit een goed akkoordenschema en een kloppende melodie en/of tekst. Dat kan al goed zijn op een akoestische gitaar bij het kampvuur.
Dat heeft voor mij weinig met de mix of opname te maken.
Ja mee eens, een track is goed of niet, daar heeft de mix niet veel mee van doen, dat is hooguit wat schaven aan het geheel maar een slechte track wordt nooit goed als de mix perfect is.
Da's wat anders dan het arrangement flink aanpassen, dan kan een slechte track nog best een goede track worden.
 
We hebben t over 2 verschillende dingen hier.

Tuurlijk, een goed nummer blijft overeind met alleen een gitaar of een piano. Maar als je aan het opnemen bent, dan zit er ook een soundkwestie aan.
 
Tuurlijk, een goed nummer blijft overeind met alleen een gitaar of een piano. Maar als je aan het opnemen bent, dan zit er ook een soundkwestie aan.

Eens, maar ook daar kun je jezelf in verliezen. Huurde je vroeger een studio, dan moest je muziek in die tijd af zijn. Ik zag in een documentaire over Bonzai Records dat ze steeds 1 dag hadden voor een track. De volgende dag zaten er andere mensen.

Ik mix best veel tijdens het componeren. Maar ik merk ook dat ik me soms verlies in de post-productie (noem je dat zo?) en dan gaat de spontaniteit er compleet vanaf. Daarom is voor mij een nummer 'goed' als ik alle belangrijke beslissingen heb genomen en het nummer ook met frisse oren overeind blijft. Dan zit hij ergens tussen de 70 en 85 op een schaal van 100. Die zet ik dan op een shortlist om later qua mix nog beter te maken. Kom ik daar niet aan toe, dan is hij maar niet 'perfect'.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb heel veel moeite gehad met het afmaken van tracks. Vooral omdat ik nog niet zo lang geleden nog vol in de leercurve zat. Het is leuker om iets nieuws te beginnen, dus dat heb ik tot voor kort steeds gedaan. Ik ben nu eindelijk op het punt dat projecten afkomen.

Voor mij helpen de volgende punten heel erg:

1. Scheiden van sound design, compositie en mixen/masteren.
2. Niet uren blijven hangen op het tweaken van een sound voordat het hele idee staat.
3. Het hart van de track moet je in één sessie maken. Het idee komt voort uit de emotie waar je op dat moment in zit. Ik vind het heel moeilijk om daar een week later op voort te borduren. Je zit dan immers in een hele andere mind space. Hou dit voortaan ook aan als reference bij latere versies.
4. Neem iedere 1 a 2 uur een break (zonder je telefoon) zodat er weer ruimte komt in je hoofd en je gehoor even rust heeft.
5. Maak na een sessie aantekeningen van wat je nog van plan bent om te gaan doen.
6. Als je tevreden bent over een sound bounce/resample het naar audio. Dat voelt als een kleine overwinning, en dan kan je door.
7. Ik doe alle ear candy als laatst omdat ik dit het minst leuk vind. Begin met de leuke dingen waar je door geïnspireerd raakt.
Goeie tips!

Het mixen / afmixen zit bij mij geïntegreerd in het maak proces.
Vind ik veel beter werken om allerlei redenen en moet naderhand niet nog aan van alles te sleutelen, lost gelijk jou probleem op :)

Dat doe ik ook.
Vanaf het aller eerste begin probeer ik het zo goed mogelijk te laten klinken.
Hier is het goed kunnen programmeren van synths belangrijk, ook als je presets gebruikt.
Je zult namelijk altijd dingen moeten aanpassen aan de situatie. Dus bijvoorbeeld filtercutoff en enveloppe waardes, dat soort dingen moet je altijd wat aanpassen. En wat verstand hebben van sounddesign helpt hierbij.

Wat ook heel handig is hierbij is gebruik maken van templates.
Hierdoor heb je al de routing, effects enzovoort klaar voor gebruik en klinkt het met minimale aanpassingen goed.
Zie mijn post nr19
Extra tip: Je kan zelfs een arrangement “templificeren”.
 
Wat ook heel handig is hierbij is gebruik maken van templates.
Hierdoor heb je al de routing, effects enzovoort klaar voor gebruik en klinkt het met minimale aanpassingen goed.
Zie mijn post nr19
Extra tip: Je kan zelfs een arrangement “templificeren”.
Ja doe ik ook,

altijd 4 x drum vi van 8-16 outs, naar 4 VCA groepen
24 Synth VIs; 4 x mono, 4 x analog poly, 4 x digi poly, 4 x VA, 4 x soundesign/mdodular, 4 x sampler
8 drumsub mix bussen; BD, SD, HC, TT, HH, CY, RS, PC
4 mixbussen; 1 drums, 2 bass, 3 synth 1, 4 texture
8 auxbussen voor auxfx
1 auxreturn bus
1 mixbus

Dit heb ik altijd standaard aanwezig. Zo kan je 'on the fly' zaken doen, hoef je later niets toe te voegen, hooguit de specieke geladen plugins in de slots vervangen.
Ik heb niet altijd alles in de mixdown, maar wel alles onder de faders zitten, mocht het nodig zijn. Soms gebruik je maar 4 VIs ofzo, maar dat maakt niet uit. Daar heb je mute knoppen voor.

Met de Hide functie in Logic, verberg ik alle routingchannels in Logic, zodat de arrangementview toch compact blijft. Op de AVID controllers kan ik alles wel zien en op de mixer van logic.
Vaak heb ik een paar mixer views onder elkaar. Drumchannels met VCAs een view, nog een mixer met alle bussen en auxes etc. Daarom is een supergrote monitor (min 4K) en dan een paar wel handig.
Zo heb je alles onder de faders, alles in zicht en alles beschikbaar. Het is bijna gewoon te makkelijk op zon manier :D Geen tijdsverlies door elke keer een routing maken (die toch op hetzelfde neerkomt elke keer), synths kiezen en plugins op je scherm zetten, daar heb je screensets voor. Ik gebruik 9 screensets met diverse configs met 2 43" 4K displays en een 24¨ full HD scherm voor metering.
 
Dit heb ik altijd standaard aanwezig.
Zo, dat is uitgebreid. Ik begin altijd het liefste met een leeg canvas, maar ik heb er door jullie ideeën nu wat op gevonden.

Ik kan in Studio One een oude Song importeren in een nieuwe. Dat kan ook met onderdelen en dan neemt hij wel de routing en alle Send-effects van het geselecteerde spoor mee. Daarom heb ik één spoor gemaakt waar ik 10 Send-effects op geactiveerd heb. Die importeer ik dan als een nieuwe opzet ergens op begint te lijken en dan neemt hij meteen alle Routing, bussen en effecten op de Master mee 👍
 
Ik heb heel veel moeite gehad met het afmaken van tracks. Vooral omdat ik nog niet zo lang geleden nog vol in de leercurve zat. Het is leuker om iets nieuws te beginnen, dus dat heb ik tot voor kort steeds gedaan. Ik ben nu eindelijk op het punt dat projecten afkomen.

Voor mij helpen de volgende punten heel erg:

1. Scheiden van sound design, compositie en mixen/masteren.
2. Niet uren blijven hangen op het tweaken van een sound voordat het hele idee staat.
3. Het hart van de track moet je in één sessie maken. Het idee komt voort uit de emotie waar je op dat moment in zit. Ik vind het heel moeilijk om daar een week later op voort te borduren. Je zit dan immers in een hele andere mind space. Hou dit voortaan ook aan als reference bij latere versies.
4. Neem iedere 1 a 2 uur een break (zonder je telefoon) zodat er weer ruimte komt in je hoofd en je gehoor even rust heeft.
5. Maak na een sessie aantekeningen van wat je nog van plan bent om te gaan doen.
6. Als je tevreden bent over een sound bounce/resample het naar audio. Dat voelt als een kleine overwinning, en dan kan je door.
7. Ik doe alle ear candy als laatst omdat ik dit het minst leuk vind. Begin met de leuke dingen waar je door geïnspireerd raakt.
Zo ga ik ook te werk. Het tweaken aan een sound heb ik ook in de loop der jaren afgeleerd. Dit vreet zoveel tijd, daar kon ik soms tot diep in de nacht mee bezig zijn. :)

* Als je midi/vst's bounched naar audio maak ik altijd wel een kopie van de midi noten zodat je die later nog eens kan gebruiken.
 
Het mixen / afmixen zit bij mij geïntegreerd in het maak proces.
Vind ik veel beter werken om allerlei redenen en moet naderhand niet nog aan van alles te sleutelen, lost gelijk jou probleem op :)
Ja zo werk ik ook.
Je begint ergens mee en je maakt een partij er bij en tegelijk let je op de balans van je levels, panning enz,
Vaak krijg je dan wel een idee van wat er bij past en zo ontstaat je arrangement.
Aan het einde is het dan wat schaven maar het grote werk is dan al gebeurd in feite, zo werkt het in ieder geval voor mij.

Zo ga ik ook te werk. Het tweaken aan een sound heb ik ook in de loop der jaren afgeleerd. Dit vreet zoveel tijd, daar kon ik soms tot diep in de nacht mee bezig zijn. :)
Ja, je moet waken voor perfectionisme, spontaniteit is belangrijk.
 
Is het misschien een idee als we hier een soort pool opzetten waarbij twee leden elkaars mixen/masters gaan afronden. Ik denk dat er genoeg leden zijn die jouw situatie herkennen (ik ben er daar een van). Eerst een enkele track over en weer als experiment en als het bevalt dan kan dat een afspraak tussen de twee leden worden. Dan is het natuurlijk wel zaak dat smaak en genre een beetje in elkaars verlengde liggen, dat je met dezelfde DAW werkt en dat je alles naar audio sporen omzet. Er zijn genoeg mensen hier die prima weten hoe ze een mix moeten maken en wie weet, misschien doen ze wel iets magisch met jouw track waar je zelf niet op zou komen. Dit kan natuurlijk ook op helemaal niets uitlopen, maar van proberen kan je leren.
 
Zo, dat is uitgebreid. Ik begin altijd het liefste met een leeg canvas, maar ik heb er door jullie ideeën nu wat op gevonden.

Ik kan in Studio One een oude Song importeren in een nieuwe. Dat kan ook met onderdelen en dan neemt hij wel de routing en alle Send-effects van het geselecteerde spoor mee. Daarom heb ik één spoor gemaakt waar ik 10 Send-effects op geactiveerd heb. Die importeer ik dan als een nieuwe opzet ergens op begint te lijken en dan neemt hij meteen alle Routing, bussen en effecten op de Master mee 👍

De routing is voor iedereen anders, maar er zijn wat dingen om aan te denken.
Beginners tips.

Side chaining.
Het simpelste is om alles wat geen kick is door een bus te routen en die te sidechain compressen met het kick signaal.
Nadeel hiervan is dat als er geen kick in een bepaald gedeelte van je liedje zit, je geen sidechaining meer hebt.
De oplossing is om niet de kick zelf te gebruiken als sidechain signaal, maar een track die het ritme van je kick track heeft zonder de pauzes.
Het geluid zelf kan een heel kort ruis geluidje zijn wat verder niet te horen is. Nu blijft de muziek sidechain ook zonder kick.

En je kan alles met alles sidechailen, kortom een zeer goede manier om energie en beweging aan je muziek te geven.

Parallel eq/compressie/vervorming
Kan goed werken op alles.
De drumbus is de 1e kandidaat hiervoor.
Gebruik meerdere parallelle bussen om dezelfde tracks te bewerken. Allemaal met een ander karakter, zodat je met enkele fader bewegingen snel het karakter van je geluiden kan veranderen.

Dit kan allemaal in een template. En zorgt voor een creatieve workflow.


Je kan zelfs van je arrangement een template maken.
Je maakt eerst de gebruikelijke 4, 8 of 16 maten loop, die de maximale energie van je nummer heeft.
Dan kopieer je die naar de totale lengte van je liedje, bv 128 maten.
En vervolgens ga je met automatie je arrangement maken.
Die automatie bewaar je voor je volgende liedje.
 
Er zijn genoeg mensen hier die prima weten hoe ze een mix moeten maken en wie weet, misschien doen ze wel iets magisch met jouw track waar je zelf niet op zou komen.
Of ze maken er een remix van die nog wat interessanter is, dat kan ook natuurlijk. :eureka:
Is niet de bedoeling natuurlijk maar ach als iemand dan een goed idee heeft en in een gekke bui is waarom niet?
 
Of ze maken er een remix van die nog wat interessanter is, dat kan ook natuurlijk. :eureka:
Is niet de bedoeling natuurlijk maar ach als iemand dan een goed idee heeft en in een gekke bui is waarom niet?
Ja leuk idee. Misschien voor een volgend topic/contest; maak een remix (in je eigen vertrouwde stijl) van een (random) toebedeelde track :okdan:
(Vast al eens voorgesteld, maar is altijd leuk om te doen) Ik luister af en toe losse audio sporen van oude nummers van mijzelf en dan denk ik daar zou ik wel eens een nieuwe versie van willen maken' maar zelden echt ook daadwerkelijk gebeurd... Extra leuk als iemand anders dat dan doet.

Maar dat is weer voor een andere keer..
 
Ja leuk idee. Misschien voor een volgend topic/contest; maak een remix (in je eigen vertrouwde stijl) van een (random) toebedeelde track :okdan:
(Vast al eens voorgesteld, maar is altijd leuk om te doen) Ik luister af en toe losse audio sporen van oude nummers van mijzelf en dan denk ik daar zou ik wel eens een nieuwe versie van willen maken' maar zelden echt ook daadwerkelijk gebeurd... Extra leuk als iemand anders dat dan doet.

Maar dat is weer voor een andere keer..
daar wil wel aan mee doen (als er niet een ander project tussenkomt)
 
Back
Top