Simpel low pass filter module?

@Disharmonic


Je hebt gelijk! Ik ben mijn experimenteerplank nu aan het verbeteren door wat meer vast te bedragen wat toch voor iedere patch hetzelfde blijft. Het wordt nu nog te snel een onoverzichtelijke spaghetti. Daarna zal ik uitproberen of mijn integrator patch met LPF in hardware werkt.

Uitgeprobeerd op mijn experimenteerplank, en het lijkt te werken maar je moet wel (net als bij de condensator in een praktische integrator) een geschikte hoge weerstand parallel aan de condensator in het LPF schakelen om te voorkomen dat die condensator door de drift van de OpAmps langzaam aan vol loopt met een DC spanning die het signaal afknijpt. Hoe dat met de modules van een modular zou uitpakken weet nog niet want ik heb de daarvoor benodigde modules nog niet in huis, maar het zou dus eventueel ook op een modular kunnen werken.
 
Suc6es!

Hier heb ik een lowpass filter met resonantie gemaakt met 4 slewlimiters in serie.

Klinkt best ok.
 

Attachments

  • 4 Slew limiters als filter.jpg
    4 Slew limiters als filter.jpg
    55,6 KB · Bekeken: 70
  • slews.mp3
    949,5 KB
Des te hoger de frequentie is des te kleiner moet de amplitude zijn wil een sinus nog ongehavend door een slew limiter heen komen. Dus dat een slew limiter een vergelijkbaar effect als een LPF heeft valt wel te begrijpen, maar in de details verschillen ze. Zo is anders dan bij een slew limiter de verzwakking door een LPF enkel afhankelijk van de frequentie en onafhankelijk van de amplitude van het ingangssignaal.
 
Oooh met een slew limiter die een lin/exp en cycling swiytch heeft en ook de rising en falling edge kan besturen kun je echt veel.

LFO, Envelope Generator, Low-Pass-Gate, Envelope Follower, VC Pulse Delay, Sub-Harmonic Generator of Oscillator.

Dus antwoord op mijn eigen vraag of een lowpass gate een hybride slew en lowpass is... is nee. Een slew limiter kun je als lowpass gate gebruiken.

Wellicht ff Alan Strange zijn boek besnuffelen voor de opties.

Ik heb onlangs de Doepfer A-171-2 gekocht. Een wat prijzige module en licensed by Serge (Ken Stone)

Al hoewel een Slew Limiter dit alles kan heeft het wel zijn eigen karakter.

 
Des te hoger de frequentie is des te kleiner moet de amplitude zijn wil een sinus nog ongehavend door een slew limiter heen komen. Dus dat een slew limiter een vergelijkbaar effect als een LPF heeft valt wel te begrijpen, maar in de details verschillen ze. Zo is anders dan bij een slew limiter de verzwakking door een LPF enkel afhankelijk van de frequentie en onafhankelijk van de amplitude van het ingangssignaal.
Als je nou de cutoff van een gewoon filter veranderd met tijd, dan krijg je non lineair gedrag, kan je dan een slewlimiter maken?
 
Je zou de weerstandswaarde van een RC-filter kunnen moduleren, maar ik kan niet goed overzien wat er dan gebeurt. Het hangt er onder meer vanaf wat je als modulatiesignaal gebruikt.
 
Wat is precies je doel? Wil je de cutoff van een LPF zodanig moduleren dat het een slew limiter wordt?
 
De golfvorm lijkt dan op de log-mode slew limiter. Van een (bijna) blokgolf naar een driehoek, hier met een pot om de frequentie te veranderen, maar daar zou je iets op kunnen bedenken om dat met CV te doen.

LPF.jpg
 
R moet in elk geval nul zijn zolang de absolute waarde van de slew rate van het ingangssignaal kleiner is dan de ingestelde slew rate van de te modelleren slew limiter.
 
We gaan weer uit van een RC laagdoorlaat filter. Als de slew rate van het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] groter is dan de ingestelde slew rate "sr" van de te modelleren slew limiter dan moet de slew rate van het uitgangssingnaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan sr. Dus moet dan gelden:

[imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = \mathrm{sr} [/imath]

[imath] \frac{1}{\mathrm{C}} \cdot \frac{ \mathrm{d} Q}{ \mathrm{d} t} = \mathrm{sr} [/imath]

[imath] \frac{1}{\mathrm{C}} \cdot I = \mathrm{sr} [/imath]

[imath] \frac{1}{\mathrm{C}} \cdot \frac{ U_{in} - U_{out}}{ \mathrm{R} } = \mathrm{sr} [/imath]

[imath] \mathrm{R} = \frac{ U_{in} - U_{out}}{ \mathrm{sr} \, \mathrm{C} } [/imath]


Op een zelfde wijze vind je ook een uitdrukking voor R in het geval dat de slew rate van het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] kleiner is dan de ingestelde slew rate "-sr" van de te modelleren slew limiter.
 
Voor een slew limiter geldt ook nog dat het uitgangssignaal wanneer het ingangssignaal positief is niet groter mag worden dan dat ingangssignaal en dat het uitgangssignaal wanneer het ingangssignaal negatief is niet kleiner mag worden dan dat ingangssignaal. Het is dus nog wat gecompliceerder dan in mijn vorige berichtje beschreven.
 
Weet het zelf nu ook even niet meer. Wat is voor een slew limiter het juist uitgangssignaal?

welke.png
 
Beide zijn mogelijk waar de groene lijn alle de "rising edge" slewt en de rode de "rising and falling edge"

Slew == rate of change
 
Dank! De beperking van het uitgangssignaal tot binnen de contouren van het ingangssignaal geldt dus niet altijd maar is afhankelijk van de gekozen instelling van de slew limiter.
 
Back
Top