Simpel low pass filter module?

Geld dat laatste niet gewoon voor filters ook.
Alleen bij resonantie veranderd het niveau.
Of geld dan het Gibbs effect?

Door faseverschuiving kan een LPF een uitgangssignaal hebben dat op sommige momenten groter is dan het ingangssignaal. Bijvoorbeeld als het uitgangssignaal positief is terwijl het ingangssignaal dan net door nul gaat.
 
De beperking is afhankelijk van de tijd parameter.

Als "tijd setting" langer/groter is het ingangs signaal hoog of laag is dan is er immer geen tijd op terug op "max" te komen.

The purpose of this unit is to limit how fast a signal can change. However, this unit operates in a very different fashion from the typical (linear) low-pass filter. The slew limiter tries to track the incoming signal but never changing more than a given rate. This maximum rate-of-change is determined by the Slew Limiter’s time parameter.
updwn-mode.gif


linlog-mode.gif
 
Nog een poging. We bekijken de lin both mode. Dan geldt er volgens mij:

(i) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] groter is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan sr. Dus moet dan gelden: [imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = \mathrm{sr} [/imath]

(ii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] kleiner is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan - sr. Dus moet dan gelden: [imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = - \mathrm{sr} [/imath]

(iii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] gelijk is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan de slew rate van het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath]. Dus: [imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = \frac{ \mathrm{d} U_{in} }{ \mathrm{d} t } [/imath]




Is dat zo correct?
 
Door faseverschuiving kan een LPF een uitgangssignaal hebben dat op sommige momenten groter is dan het ingangssignaal. Bijvoorbeeld als het uitgangssignaal positief is terwijl het ingangssignaal dan net door nul gaat.
Elke verandering van spectrum gaat gepaard met fase verschillen, of niet?
 
Elke verandering van spectrum gaat gepaard met fase verschillen, of niet?

Daar moet ik eens over nadenken. In ieder geval bestaan er all-pass filters die niet het spectrum veranderen maar wel de fase.
 
Nog een poging. We bekijken de lin both mode. Dan geldt er volgens mij:

(i) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] groter is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan sr. Dus moet dan gelden: [imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = \mathrm{sr} [/imath]

(ii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] kleiner is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan - sr. Dus moet dan gelden: [imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = - \mathrm{sr} [/imath]

(iii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] gelijk is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan de slew rate van het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath]. Dus: [imath] \frac{ \mathrm{d} U_{out}}{ \mathrm{d} t} = \frac{ \mathrm{d} U_{in} }{ \mathrm{d} t } [/imath]




Is dat zo correct?

Bovenstaande opzet is te realiseren met een RC laagdoorlaatfilter door de weerstandswaarde R als volgt te moduleren (zie mijn bewijs in berichtje #75 ):

(i) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] groter is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan sr. Dus moet dan: [imath] \mathrm{R} = \frac{ U_{in} - U_{out} }{ \mathrm{sr} \, \mathrm{C} } [/imath]

(ii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] kleiner is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan - sr. Dus moet dan: [imath] \mathrm{R} = - \frac{ U_{in} - U_{out} }{ \mathrm{sr} \, \mathrm{C} } [/imath]

(iii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] gelijk is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan de slew rate van het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath]. Dus dan moet: [imath] \mathrm{R} = 0 [/imath]
 
Bovenstaande opzet is te realiseren met een RC laagdoorlaatfilter door de weerstandswaarde R als volgt te moduleren (zie mijn bewijs in berichtje #75 ):

(i) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] groter is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan sr. Dus moet dan: [imath] \mathrm{R} = \frac{ U_{in} - U_{out} }{ \mathrm{sr} \, \mathrm{C} } [/imath]

(ii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] kleiner is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan - sr. Dus moet dan: [imath] \mathrm{R} = - \frac{ U_{in} - U_{out} }{ \mathrm{sr} \, \mathrm{C} } [/imath]

(iii) Als het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath] gelijk is dan het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] dan moet de slew rate van het uitgangssignaal [imath] U_{out} [/imath] gelijk zijn aan de slew rate van het ingangssignaal [imath] U_{in} [/imath]. Dus dan moet: [imath] \mathrm{R} = 0 [/imath]
Het veranderen van R is, volgens mij, exact hetzelfde als het veranderen van de cutoff.
En dus moet je een slewlimiter kunnen maken met een gewoon filter.
Om dat te proberen, heb ik nu geen tijd voor wegens familie omstandigheden.
Maar zodra ik tijd heb, ga ik het proberen.

De stellingen i, ii en iii zijn juist.
 
Het veranderen van R is, volgens mij, exact hetzelfde als het veranderen van de cutoff.
En dus moet je een slewlimiter kunnen maken met een gewoon filter.
Om dat te proberen, heb ik nu geen tijd voor wegens familie omstandigheden.
Maar zodra ik tijd heb, ga ik het proberen.

De stellingen i, ii en iii zijn juist.

Door het veranderen (moduleren) van R verandert de cutoff [imath] f_c [/imath] , dus zou je inderdaad ook kunnen proberen om direct de cutoff [imath] f_c [/imath] op een met R corresponderende manier te veranderen.
 
Dit vind ik het leuke van synths, je raakt niet uitgeleerd.

Dat zou rampzalig zijn als ik synths volledig zou begrijpen. In dergelijke gevallen is het met mijn belangstelling vaak ook gedaan.
 
Door het veranderen (moduleren) van R verandert de cutoff [imath] f_c [/imath] , dus zou je inderdaad ook kunnen proberen om direct de cutoff [imath] f_c [/imath] op een met R corresponderende manier te veranderen.

Ik bedenk net dat daar toch wel een probleem mee is: de cutoff [imath] f_c [/imath] van een RC filter is afgeleid onder de veronderstelling dat R een (bij benadering) constante waarde heeft en dat laatste is niet langer het geval wanneer je R moduleert. Maar als we dat negeren krijg je voor de gemoduleerde cutoff fc(t) (waarbij je dan voor de gemoduleerde weerstand R(t) de eerder gevonden waarden gebruikt):

[imath] f_c(t) = \frac{1}{2 \pi \mathrm{R}(t) \mathrm{C} } [/imath]
 
Die stof is bij mij allemaal heel ver weggezakt. Moet mij daar nodig weer in verdiepen, de benodigde boeken heb ik al/nog. Dan maar een paar audio programma's minder leren. Ik overweeg om Chuck en Sonic Pi dan maar te laten vallen, want die worden voor Linux toch al slecht ondersteund.

MATLAB heb ik niet, wel Octave en Python.
 
Stel je neemt een LPF en zet daarachter een APF (all-pass filter) dat er voor zorgt dat alle signalen van de combinatie LPF & APF in totaal 360 graden in fase verschoven worden. Is dat ook onmogelijk?
 
FIR en IIR filters gaat over digitaal toch? Ik weet niet of dat helemaal relevant is voor deze discussie. Maar nog steeds interessant:-)
Hoe ik het me daar herinner was het zo dat filters die geen fase verdraaien niet causaal zijn, intuïtief is dat ook wel te snappen, voor iedere filter-tap die je toevoegt verdraai je de fase een beetje, dus dat compenseer je met een filter-tap een stukje in de toekomst. Voor real-time filters kan dat dus niet, behalve als je het signaal wat vertraagt en look-ahead gebruikt. Maar die vertraging zelf is ook een fase verdraaing, maar dan lineair tov frequentie dus zo krijg je linear phase filters.
 
Back
Top