Simpel low pass filter module?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.566
Locatie
Zeist
Bestaat er een super eenvoudige module voor een low pass filter zonder voltage control maar met een simpele draaiknop voor het instellen van de cutoff frequentie?
 
Moet je zoiezo niet een ladder filter hebben voor je modular?
Ik heb begrepen dat je een Slew limiter als simpele lowpass kan gebruiken. soort van 6db order filter.
 
Ik zie wel op zich geschikte modules maar die hebben allemaal de optie van cv-aansturing wat ik niet wil en waar je dan wel voor betaalt.
 
Weet dat uit de praktijk. Ik gebruikte slew om van clock (square) een sinus te maken.
Maar google het maar.
De vraag is waar jij je filter voor nodig hebt?


Trouwens ik heb die MLC Nonlineas circuits bestudeerd en het lijkt erop dat dit eigenlijk analoge computers in een module zijn maar dan voor 1 toepassing.
1 daarvan bestand uit 2 integrators etc.
Dus wellicht kun je daarvan het circuit bestuderen en daar je antwoord te vinden voor je integrator.


Ik vind die modules erg leuk omdat ze op de rand of in het domein van chaos opereren.
Voor mij dus geen analoge computer maar gewoon wat NLC modules voor controlled chaos :-)


The circuit is built around four voltage-controlled integrators connected in a ring, similar to the configuration of an oscillating ladder filter. But that is where the similarity ends. Each integrator includes damping, making the system more like the 6/8 phase oscillator described on my website. Most importantly, special circuit elements between the four integrators provide the nonlinearities required to produce chaotic oscillations.


The Hypster Hyperchaos generator with VC - MOD WIGGLER
Check de pdf in de openings post.

Die NLC modules zijn echt tof, waar art, engineering en wiskunde samen komen.
Zie voor alles de schema's, bom etc.
En SMT 0605 is voor mij wel te doen.... aub geen 0603 meer....
 
Dat moet ik dan eerst eens rustig bestuderen. Het zou goed kunnen zijn dat de toepassing van een analoge computer voor audio toepassingen al eerder uitgebreid door anderen is onderzocht en dat de meest bruikbare circuits al zijn geimplementeerd in modules zoals die van nonlinear circuits. Dat is hoe mijn projecten meestal eindigen: met de vaststelling dat mijn idee al bestaat en dat het niets nieuws is.
 
NLC is dus van dezelde Enigneer als de maker van die analoge computer waar we het eerder over hadden.
Die man heeft de know how en doet dus wat jij wilt doen.
Dan is dat toch niet erg om dat te bestuderen en daarmee te experimenteren?
Je kunt wellicht door de documentatie en schema's te bestuderen de antwoorden vinden.

Ik snap wel dat je wat nieuws wil maken en vind ook veel topics en discussies van jouw leuk om in mee te doen.
Leer daar veel van en ik ben ook van de school "waarom makkelijk doen als het moeilijk kan".
Daarom ga ik bv ook geen covers van muziek doen. Maar alleen maar mijn eigen ideeen en experimenten.
Want in die setting doe je echt ervaring op.

Maar goed mijn insteek is anders.
Ik wil alleen maar technischer worden voor "sounddesign", "tone".
En dingen die uit de noise scene / electronica echt werken dan weer in mijn muziek integreren.
 
Ik wil bekijken of zo'n patch op een hardware modular inderdaad als integrator werkt. En daar heb ik dus eerste orde LPF module voor nodig.

Om het te proberen, zo'n filter is heel eenvoudig te maken en dan is het toch niet zo belangrijk hoe het eruit ziet? Voor het experiment maakt dat niet uit. Als het een blijvertje is, later kun je alsnog 'ns kijken hoe je het wat meer toonbaar kunt maken en het een beetje netjes lijkt in je case.
 

@flyweight


Het zou inderdaad kunnen zijn dat ik met twee of drie modules van NLC al alles kan doen wat ik van plan was en dat het zelf bouwen of aanschaffen van een analoge computer dan onnodig wordt. Moet dat eens grondig bestuderen.

@Disharmonic


Je hebt gelijk! Ik ben mijn experimenteerplank nu aan het verbeteren door wat meer vast te bedragen wat toch voor iedere patch hetzelfde blijft. Het wordt nu nog te snel een onoverzichtelijke spaghetti. Daarna zal ik uitproberen of mijn integrator patch met LPF in hardware werkt.
 

Deze heeft outputs voor 1e, 2e, 3e, 42 orde
 
Gewoon de ingang en de uitgang geïnverteerd mixen, dan heb je een lowpass filter.

Iaw ingang filter minus de uitgang van een highpass filter is een lowpass filter.



Nog wat extra tips:
Gebruik 2 lowpass filters met verschillende cutoff.
Trek deze van elkaar af (geïnverteerd mixen), dan krijg je een variabel bandpass filter.
Probeer dit met verschillende filters om nieuwe filters te creëren.
Nog een klein beetje audio modulatie van de cutoff en je krijgt een wereld van ongehoorde filters.
 
Back
Top