Oplichtertje moeilijk maken, wie doet er mee?

als je vraagt wanneer je mag ophalen komt er geen reactie, gewoon melden dus
 
Zelfde verhaal hier, Hij biedt bij interesse "vandaag ophalen" aan. Maar 1 kritische vraag en verzoek om ophalen morgen levert inderdaad meteen radiostilte op. Is trouwens ook niet heel snugger dat de zwarte octa voor minder wordt aangeboden dan de grijze. Gemeld via alle advertenties. lator!
 
Paar gouden regels die ik heb:
- Ik koop alleen op MP van mensen die al jaren actief zijn en positieve reviews (en geen slechte) hebben

- Betaling via gelijk oversteken, maar het liefste haal ik op zodat ik het kan testen

- Als je geen goed gevoel hebt bij de transactie, niet doen. Merk je snel genoeg

- Als iets te goed klinkt om waar te zijn in de advertentie dan is het dat ook

Open deuren I know, maar zo heb ik nog nooit een miskleun gehad.
Later toegevoegd: ik vraag niet aan maten om op mijn advertentie te bieden. Voelt ook een beetje als oplichting (maar dat is mijn mening) en als je zelf eerlijk bent is dat een goed begin
 
Laatst gewijzigd:
Paar gouden regels die ik heb:
- Ik koop alleen op MP van mensen die al jaren actief zijn en positieve reviews (en geen slechte) hebben
Welkom in de wereld die malware heet en accounts van mensen hun PC steelt. Er is echt een enorme grijze handel in gestolen accountgegevens voor van alles en nog wat en aangezien marktplaats anno 2023 nog steeds genoegen neemt met een gebruikersnaam en wachtwoord is het vrij eenvoudig iemands account te misbruiken.
 
Zullen we met z’n alle. Radar inschakelen? Bestaat dat nog? ;)
 
Ik heb echt sinds de viavia echt nog nooit problemen gehad op welk platform dan ook.
 
Wow.. ViaVia.. voor de mensen die dit niet kennen.. dat dateert nog uit het pre-internet era.. Dan heb je of; gewoon heel opgelet, of gewoon heel veel geluk gehad.. :)

Maar zelfs op ebay.kleinanzeigen is het goed uitkijken.. je ziet (bv) 'n zeldzame gitaar die je zoekt. Prijs is juist niet te laag (als in verdacht). Alles klopt.. bij googlen blijkt account van iemand die een reputatie heeft als gitarist, paar leuke smileys als feedback enzo.. je moet het aanbod dus echt via kritische vragen proberen te toetsen.. of om details gaan vragen die al niet via foto's zijn gedeeld..

Moet nog denken aan een tijd terug.. toen had ik een Duitser via whatsapp proberen te videobellen.. ging om een game console die ik voor mijn neefje probeerde te kopen.. hij kon em zo snel niet laten zien want.. "ehm... ja.. het staat ergens anders.. ja!". Ok.. duidelijk :D
 
Punt een kan zo de prullenbak in..
Daarom kijk ik ook naar de categorieen van waar mensen reviews voor hebben gekregen, dat moet wel enigszins matchen met wat er aangeboden wordt.
 
reviews er staat niets. alleen rubriek en sterren. Er zijn veel meer dingen waar aan je kan zien dat dingen nep zijn. Aangevinkt met doos of kist. Wat denkt de kijker dat is handig met verzenden.. Vaak staat het in een uithoek maar ook niet altijd. Vaak hebben ze andere items te koop. Duurdere vage gadgets. Ze doen ook houten vloer op achtergrond en dan andere items ook met zn vloer. Bij iedere adv van zn verkoper is net de vloer anders. Vooral is het een combinatie van veel dingen. Foto's onscherp etc
 
Rubrieken en sterren is wat ik bedoel en zegt toch wel wat meestal.

Als iemand 50x sterren heeft in categorieen verbouwen, tuin artikelen en kleding, dan is een te laag geprijsde synthesizer een no go zeg maar.
 
Ik heb laatst een synthesizer module van iemand gekocht toen ik na betaling toch wat argwaan kreeg.. het was best goedkoop. De overige feedback (5 sterren) waren niet muziek gerelateerd. Toen ik de naam ging googlen op basis van woonplaats bleek de verkoopster sexualoge.. Na betaling was er wel iets opgestuurd.. de gemiddelde scammer doet dat weer niet maar ik was iig wel blij dat ik geen brick of stone uitpakte toen de doos bezorgd was.. :)
Ik heb ook niet teveel kritische vragen gesteld.. had ik dat gedaan was ik waarschijnlijk nooit op deze deal ingegaan.. even nog dacht ik, van zo! dit was het laatste wat ik kocht.. einde GAS!! gaat me een boel geld schelen.. :D maar zoals hierboven omschreven, kan het dus ook gaan.. ;)
 
Te laag geprijsd zegt ook niets. Met recente spullen is dat wel uitkijken. Soms staan dingen niet zo goed op foto gezet en zou je denken dat is door amateur gedaan. Dat kan ook gewoon een scammer zijn. Hun doel is vertrouwen wekken. Zie soms wel dat veel mensen er echt intrappen. Prodigy zag meteen dat nep was. Allemaal mods op de achterkant werd niet vermeld in de adv, met doos. jaja in Nederland een Prodigy met doos.
 
Iemand met een aantal jaren oude account, een dozijn positieve reviews of meer voor synthspullen plus normaal taalgebruik en geen fouten in grammatica is voor mij genoeg om iemand in beginsel betrouwbaar te achten.

Als verkoper heb ik zelf geen zin in gelijk oversteken-gedoe. Gewoon betalen via betaalverzoek of iets anders als de koper dat wil en dan stuur ik het op.
 
En weer een fake Roland MKS-aanbieding op Kleinzeigen, de zoveelste. Nu een MKS-70 voor 671 euro incl ROM-update en datacard (die natuurlijk net niet op de foto staat). Vergeleken met de nu gangbare prijzen is dat zeker rond de 800-1000 euro te laag.

Foto's zijn gejat van Matrixsynth incl. notabene de foto met het serienummer (waar ik altijd naar vraag, maar deze gast gewoon schaamteloos zelf mee komt). Heb bericht gestuurd of hij 500 euro accepteert en een foto stuurt met programma A7 op het schermpje, Niks op teruggehoord, natuurlijk

Het is zeker bij Kleinanzeigen veel te makkelijk om een account te kapen en dit soort trucs uit te halen. Vanochtend een melding gedaan, maar daar gebeurt nog niks mee. Vorige keer met een MKS-50 bleef een advertentie drie dagen staan en werd vervolgens door de (nep)gebruiker zelf verwijderd.


mks70.jpg
mks-70b.jpg
ms.jpg
 
Al weer verdwenen...

BTW Hoe zou ie op dat bedrag van 671 gekomen zijn?
 
Back
Top